Gå til innhold

Tips til barn med jetlag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en på 5mnd og en på 4 år som akkurat har kommet hjem fra USA. Er på 4. dagen hjemme nå og nettene er komplett kaos.

Eldstemann er trøtt sånn 20 så legger han da. Han våkner igjen 22-23 tiden og er våken til 01. Da bare tuller og skravler og bråker han. Sov til 10 første dagene, vekket han 08 i dag.

Minstemann legger seg også sånn 20 tiden, men han våkner hver til annenhver time hele natten gjennom. Er noen ganger lys våken og bare skriker siden han ikke vil ligge i sengen når han ikke virker trøtt. Andre ganger virker han trøtt, men vil bare ha pupp, vanligvis får han jo hver 3 time på dagen og han tror jo natten er dag enda.

Bør jeg legge de til vanlig tid i 19 tiden selv om de ikke virker trøtte? Hvordan bør jeg takle nettene? Ta opp minstemann og prøve og trøste eller la han ligge i sengen og sette på uro med musikk eller lignende mens jeg er der med han?

Hvor mange dager tar det før de kommer over dette? Ekstremt slitsomt når man da bare får 3-4 timer søvn totalt selv hver natt siden de begge er våkne til forskjellige tider. Vet jeg kan skylde på meg selv siden vi dro de med så langt bort, men kom gjerne med tips hvis noen har ☺️

Anonymous poster hash: ea6e3...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er laaaangt forbi jetlag som forklaring.

Dette er bare dårlig vaner.

Du må begynne på nytt, som man må innimellom.

det spiller ingen rolle om det var bedre før. Alle må gjennom slike perioder.

Anonymous poster hash: 83650...72a
  • Liker 2
Skrevet

Tar ofte minst en uke med mine barn når vi reiser den strekningen. Vi legger gradvis tidligere og prøver å ikke slå på lyset eller gå ut av soverommet om natta. Pass også på å få masse dagslys på ettermiddagen.

Skrevet

Masse dagslys og aktivitet på ettermiddagen! Jeg tvinger meg selv til å være aktiv selv om jeg er dødsliten, er dere utendørs i tillegg så blir en fort sliten. Så sykkeltur, leke sisten, fotball osv. et par timer før leggetid gjør susen, garantert!

Legg dem litt seinere enn normalt de første dagene, vekk dem når det tid for å stå opp og hold dem våken så langt du klarer, uansett hvor lite de har sovet på natta -poenget er å komme tilbake til normal døgnrytme.

Det å spise ekstra med grønnsaker og frukt hjelper også. (Hører foreldre gir ekstra melk til babyer for å få dem til å slappe av/sovne)

Anonymous poster hash: 8ff6b...fd6
Skrevet

Dårlige vaner? Hele ferien har eldstemann lagt seg 19 og sovet uten å våkne til 07-08 tiden. Minstemann har lagt seg 18.30/19.00, våknet 03-04 tiden for mat og så sover til 07 tiden.

Dette begynte med en gang vi kom hjem, de er rett og slett lys våkne og tuller og våkner om natten. Hva mener du jeg gjør feil?

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på tidsforkjellen til USA men vi var nylig i Australia med 1-åringen. 4 netter er ingenting! Det var kaos om nettene i ca. 1 uke begge veier. Vi var strenge på rutinene - det hjalp med barnehagerutinene og å vekke barnet om morgenen og etter dupp. Litt gretten å begynne med men det gikk bra. Jeg la meg kjempetidlig (typ kl19-20) i tilfellet barnet våknet midt på natta og ville leke men da ble vi bare på rommet med lyset av. Lykke til! Det blir bra etter en periode :-).

Anonymous poster hash: a8e64...c2f

Skrevet

Jeg ville også ha vurdert å samsove med minstemann hvis mulig. Da får babyen trøst/melk/kos og du får sove litt mer. Men det er kanskje bare meg som ikke syntes det var så farlig med deltidssamsoving til ett år ;-).

Anonymous poster hash: a8e64...c2f

Skrevet

Takk for tips, er 6 timer tidsforskjell østover, som er den verste veien. Vestover tilpasset de seg på to dager. Jeg får dessverre ikke sove så godt sammen med baby, men får prøve det som siste utvei hvis det fortsetter også etter helgen. Hjelper kanskje ikke at minstemann plutselig tok smokken i ferien så jeg regner med at en del av disse oppvåkningene er ifm at han våkner og så har han mistet smokken. Noen tips ifm det. Kan en på 5 mnd læres til å putte den inn selv, hvis det ligger mange nok i sengen?

Skrevet

Snakk om å uttale seg om noe man tydelig ikke har peiling på!

Anonymous poster hash: db322...8dd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...