Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har et spørsmål. Når man kan få 40 % omgjort av studielån til stipend. Vil dette kun si skolepengene, eller også de 7000 (eller noe sånt) som vi fikk hver måned for å leve av?

Jeg gikk på privatskole hvor vi betalte cirka 40.000 kroner per semester. I tillegg fikk jeg stipend på cirka 7000 i måneden.

Vil omgjøringen kun omhandle de 40.000 per semester, eller også stipendet hver måned?

Anonymous poster hash: e3008...ee6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke stipend i det hele tatt før eksamen er bestått.

Skrevet

Jeg blir litt forvirret når du kaller det du har fått hver måned for "stipend". Sikter du da bare til det vanlige studielånet de fleste studenter får, og som du har fått i tillegg til et eget lån for å dekke skolepenger?

Hvis jeg forstår deg rett lurer du på om det vanlige studielånet, det de aller fleste studenter har, også består av en del som gjøres om til stipend ved eksamen? I så fall er svaret ja: Av de 7000+ man får i vanlig studielån i en vanlig måned gjøres 40 % om til stipend dersom man er borteboer og består eksamen.

De fleste studenter i Norge har tross alt ikke noe eget lån til skolepenger, stipend er ikke en egen ordning for de som studerer privat. Jeg aner ikke hvordan det er med skolepenger, siden jeg har studert offentlig og "bare" fått vanlig studielån, men akkurat det virker det jo som om du har kontroll på selv. I så fall er det akkurat samme ordningen for lån til skolepenger og annet studielån.

Anonymous poster hash: a60a7...e8b
  • Liker 1
Skrevet

Det som kan gjøres om til stipend er 40 % av basisstøtten, altså maksimalt 19 570 per semester for skoleåret 2014-2015.

Går du på privatskole, og får støtte til skolepenger, er dette et vanlig lån som ikke blir gjort om til stipend, men som skal betales tilbake i sin helhet.

I vedtaksbrevet ditt står det hvor mye du har fått i omgjøringslån (som er det lånet som kan gjøres om til stipend etter likningssjekk og du har bestått eksamen). Oversikt over hva som kan gjøres om finner du også på Dine sider.

Her kan du lese om basisstøtten: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/

Anonymous poster hash: 0fc7d...397
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...