Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for lenke! Ser ut som jeg har problemer med å få hørt på podcasten på maskinen jeg sitter, men skal se om jeg får hørt på den etter hvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at flere bloggere, eks-bloggere eller andre med førstehåndskjennskap til problematikken (feks reklamefolk) ville gå offentlig ut i media med informasjon om hvilken rolle annonsørene spiller mht praksisen med manglende eller minst mulig synlig merking. Jeg er overbevist om at mye av forklaringen ligger her. Dvs at det betales bedre for umerket eller diskret merket reklame, eller at annonsørene trekker seg dersom bloggeren ønsker å merke.Det må være dette som styrer praksisen. Og når "alle gjør det" må både annonsører og bloggere henge med, ellers taper de mot konkurrentene i kampen om hhv annonsekroner og klikk.

Når sanksjonene for å bryte og tøye regelverket i tillegg er ikke-eksisterende er det igrunnen ikke så rart at alle aktører tar seg til rette. Hvis man visste at det var amnesti for parkeringsbøter, hvem ville ikke parkert uten å legge penger på parkometeret? (Eller man kan sammenligne med de i praksis ikke-eksisterende arbeidstidsbestemmelsene her i landet for bygg- og anleggsarbeidere fra Øst-Europa: Fordi overtredelsene er alt for omfattende, gjør myndighetene i praksis ingenting).

Jeg er helt enig i at det garantert er annonsørene som står bak dette og legger økonomisk press på bloggerne om å ikke merke. Det fratar overhodet ikke bloggerne ansvar for å følge regelverket, men man må se det store bildet hvis man skal få bukt med dette. Det er selvfølgelig ikke slik at bloggerne fortsetter å merke dårlig fordi de "glemmer" gang på gang, men fordi de som selvstendig næringsdrivende har et stort økonomisk press på seg. Nb: Dette gjelder betalte reklameinnlegg, hvor beløpet er fastsatt på forhånd og bloggeren derfor ikke har noe incitament for å jukse. Når innlegg med annonselenker merkes dårlig, så er det bloggeren selv som forsøker å omgå regelverket i håp om at flere skal klikke seg inn på produktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Sophie Elise dratt for å fjerne en tatovering, på et studio som er _veldig_ bra, og mye bedre enn det hun har vært på tidligere. Synes det er litt rart at hun har glemt å skrive sponset/annonse/annonselenker øverst i innlegget. Hun hadde jo aldri dratt til denne klinikken om hun ikke hadde fått en eller annen form for rabatt + hun viser sponsede klær nederst i innlegget.

Er det så vanskelig å følge reglene??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Sophie Elise dratt for å fjerne en tatovering, på et studio som er _veldig_ bra, og mye bedre enn det hun har vært på tidligere. Synes det er litt rart at hun har glemt å skrive sponset/annonse/annonselenker øverst i innlegget. Hun hadde jo aldri dratt til denne klinikken om hun ikke hadde fått en eller annen form for rabatt + hun viser sponsede klær nederst i innlegget.

Er det så vanskelig å følge reglene??

Sophie Elise synes dette er veldig, veldig vanskelig. Og for dårlig informasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest denne artikkelen før, men la ikke merke til at FO uttalte i forbindelse med tilsynet at bare 7 av 41 av hadde merket all reklame, og merket den godt nok (skjermbilde: http://imgur.com/9Wv6z2i ).. Men det var kun 21 av de 41 som fikk refs (brev om brudd), jfr. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/21-toppbloggere-far-refs-for-ulovlig-reklame-8095764.html . Slik jeg forstår det så klarte de ikke å dokumentere det godt nok hos de andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ang SkinRepair-innlegget til Sophie Elise... En ting er at det ikke er merket som det skal, men en annen ting er at det er villedende reklame, er det ikke? Hun nevner at hun gikk på iso/medisiner som hun sluttet på, men fremhever SkinRepair som det som hjalp huden hennes og det hun anbefaler. Fakta er jo at hun gikk på iso en stund, og det er vel nokså relevant når hun sier at huden var så dårlig og nå er så mye bedre? Hun skrev jo om disse pillene på bloggen mens hun brukte dem og hvor mye det hjalp osv. Nå er det plutselig SkinRepair som får æren...? Det føles som løgn og juks.

Litt samme greia så jeg når hun reklamerte for et eller annet mobilselskap, da skrev hun ting om andre selskaper som var direkte feil, eller iallfall formulert ekstremt rart.

Har sett Ida Wullff og andre bloggere reklamere for noe sånn Hair-greier også, som visstnok skal få håret til å gro så mye fortere. Tviler sterkt på at det er noe bevisbart grunnlag for å hevde det, så har de da lov til å si det?

 

Alle disse tingene går jo under villedende markedsføring vel...? Jeg kan ikke loven så godt men jeg trodde ikke det var lov å si hva man vil i reklame..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang SkinRepair-innlegget til Sophie Elise... En ting er at det ikke er merket som det skal, men en annen ting er at det er villedende reklame, er det ikke? Hun nevner at hun gikk på iso/medisiner som hun sluttet på, men fremhever SkinRepair som det som hjalp huden hennes og det hun anbefaler. Fakta er jo at hun gikk på iso en stund, og det er vel nokså relevant når hun sier at huden var så dårlig og nå er så mye bedre? Hun skrev jo om disse pillene på bloggen mens hun brukte dem og hvor mye det hjalp osv. Nå er det plutselig SkinRepair som får æren...? Det føles som løgn og juks.

Litt samme greia så jeg når hun reklamerte for et eller annet mobilselskap, da skrev hun ting om andre selskaper som var direkte feil, eller iallfall formulert ekstremt rart.

Har sett Ida Wullff og andre bloggere reklamere for noe sånn Hair-greier også, som visstnok skal få håret til å gro så mye fortere. Tviler sterkt på at det er noe bevisbart grunnlag for å hevde det, så har de da lov til å si det?

 

Alle disse tingene går jo under villedende markedsføring vel...? Jeg kan ikke loven så godt men jeg trodde ikke det var lov å si hva man vil i reklame..

Bildet hun bruker som etter-bilde er jo helt klart redigert med photoshop og filter.

Endret av Cornucopia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om såkalte "vervekampanjer" er omfattet av retningslinjene til FO?

Eksempel: Ofte har ulike bloggere "tips" om hvordan spare penger/få bonus på nettshopping via affiliatenettverk som f.eks Startshop. De legger ved en lenke til nettverket medfølgende ordene "Registrer deg her".
Om man ikke følger med, kommer man ikke direkte til nettsidens startside, men til den aktuelle bloggers nettside med verve-ID. På Startshops verveside kan man lese dette. (Har fjernet min egen ID)

Sophie Elise har en slik en gående nå, i forbindelse med en konkurranse og med sedvanlig mikroskopisk annonsemerking for konkurransen. Men hun tjener jo i tillegg rene penger på alle som registrerer seg via lenken hennes, og det gjør Startshop også.
Skjermdump fra innlegget, der hun beskriver hvor lett det er å registrere seg (via hennes ID). Hun følger opp med beskrivelse av registreringen for selve give-away'en også (igjen via hennes ID).

Selv om hun har merket, om enn mikroskopisk, så vil jeg tro at det mangler litt informasjon ut til leserne?
Eventuelt en annonselenke-merking?

Jeg lurer, fordi jeg har et par slike nettverk selv og har tjent bonus på dette.
Men å slenge ut vervelenke med min ID sånn helt uten videre, ville ikke ha falt meg inn uten å la folk vite at det faktisk er verving på gang.

 

Endret av Cornucopia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på manglende merking hos Lene Tønnessen...?

 

http://www.lenetonnessen.no/

 

Noen ganger står det i teksen (direkte/inndirekte) mens ofte tenker jeg at hun burde ha merket øverst/mer tydelig? Siste innlegget har hun skrevet annonselenke i parentes og det er jo en bedring...

Edit: ser hun nå har gått igjennom flere innlegg og ført på "ad-links".. Men ingen info øverst i innleggene...

 

Endret av stavanger
Oppdatert info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som kan reglene; hva med SE sitt innlegg der hun gir ut rabattkode på 20% for en klinikk man kan ta botox, restylane etc. Hun sier dette ikke er reklame men selv om hun ikke får betalt så reklamerer hun når hun gir ut rabattkode eller?? Dersom dette ikke er reklame skjønner jeg ingenting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kan reglene; hva med SE sitt innlegg der hun gir ut rabattkode på 20% for en klinikk man kan ta botox, restylane etc. Hun sier dette ikke er reklame men selv om hun ikke får betalt så reklamerer hun når hun gir ut rabattkode eller?? Dersom dette ikke er reklame skjønner jeg ingenting.

Det innlegget sjokkerte meg.

Uansett om det er lov eller ikke, så er det etisk uansvarlig. Makan. Har hun ikke skjønt hva hun gjør med alle de unge (mange svært unge) jentene som leser bloggen hennes? Noen burde be henne slette innlegget og få henne til å be foreldrene til leserne om unnskyldning. 

:sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Eneste logiske grunnen for å i det hele tatt skrive noe så tankeløst ville jo vært dersom hun fikk godt betalt for å skrive det men hun sier jo hun ikke reklamerer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

Jeg synes det er godt gjort å glemme å merke etter alt fokuset som har vært på dette det siste året. Det er selvsagt noen som synes det er skikkelig teit å skulle merke - SE ut merker seg jo med å skrive annonse/spons i de minste fontene som er å oppdrive.

 

Kanskje hun har startet en aksjon mot annonsemerking?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Når det ikke får noen konsekvenser utennom litt negativ PR/kritkk i div aviser og forumer som igjen skaper ekstra klikk fra folk som ikke aner hvem denne jentungen er. Så  gidder de ikke gjøre noe før det går ut over lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På CBE.no, skjermdump til innlegget "new in: city diaries". Denne kolleksjonen har en pågående global kampanje, mens CBE tilfeldigvis fant utsolgt-overalt-drømmekjolen sin i butikk på Skien og lager et helt innlegg med overskrift om kjolen, kolleksjonen, samt sine egen-designede Biancosko. Jeg får litt Lindex-kimono vibber av dette. 

Endret av Cornucopia
Lagt til skjermdump
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...