Gjest Hold the door Skrevet 11. november 2015 #721 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) - Endret 11. juni 2018 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11. november 2015 #722 Del Skrevet 11. november 2015 Takk for lenke! Ser ut som jeg har problemer med å få hørt på podcasten på maskinen jeg sitter, men skal se om jeg får hørt på den etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 11. november 2015 #723 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg skulle ønske at flere bloggere, eks-bloggere eller andre med førstehåndskjennskap til problematikken (feks reklamefolk) ville gå offentlig ut i media med informasjon om hvilken rolle annonsørene spiller mht praksisen med manglende eller minst mulig synlig merking. Jeg er overbevist om at mye av forklaringen ligger her. Dvs at det betales bedre for umerket eller diskret merket reklame, eller at annonsørene trekker seg dersom bloggeren ønsker å merke.Det må være dette som styrer praksisen. Og når "alle gjør det" må både annonsører og bloggere henge med, ellers taper de mot konkurrentene i kampen om hhv annonsekroner og klikk.Når sanksjonene for å bryte og tøye regelverket i tillegg er ikke-eksisterende er det igrunnen ikke så rart at alle aktører tar seg til rette. Hvis man visste at det var amnesti for parkeringsbøter, hvem ville ikke parkert uten å legge penger på parkometeret? (Eller man kan sammenligne med de i praksis ikke-eksisterende arbeidstidsbestemmelsene her i landet for bygg- og anleggsarbeidere fra Øst-Europa: Fordi overtredelsene er alt for omfattende, gjør myndighetene i praksis ingenting).Jeg er helt enig i at det garantert er annonsørene som står bak dette og legger økonomisk press på bloggerne om å ikke merke. Det fratar overhodet ikke bloggerne ansvar for å følge regelverket, men man må se det store bildet hvis man skal få bukt med dette. Det er selvfølgelig ikke slik at bloggerne fortsetter å merke dårlig fordi de "glemmer" gang på gang, men fordi de som selvstendig næringsdrivende har et stort økonomisk press på seg. Nb: Dette gjelder betalte reklameinnlegg, hvor beløpet er fastsatt på forhånd og bloggeren derfor ikke har noe incitament for å jukse. Når innlegg med annonselenker merkes dårlig, så er det bloggeren selv som forsøker å omgå regelverket i håp om at flere skal klikke seg inn på produktet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk91 Skrevet 11. november 2015 #724 Del Skrevet 11. november 2015 Nå har Sophie Elise dratt for å fjerne en tatovering, på et studio som er _veldig_ bra, og mye bedre enn det hun har vært på tidligere. Synes det er litt rart at hun har glemt å skrive sponset/annonse/annonselenker øverst i innlegget. Hun hadde jo aldri dratt til denne klinikken om hun ikke hadde fått en eller annen form for rabatt + hun viser sponsede klær nederst i innlegget.Er det så vanskelig å følge reglene?? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 11. november 2015 #725 Del Skrevet 11. november 2015 Nå har Sophie Elise dratt for å fjerne en tatovering, på et studio som er _veldig_ bra, og mye bedre enn det hun har vært på tidligere. Synes det er litt rart at hun har glemt å skrive sponset/annonse/annonselenker øverst i innlegget. Hun hadde jo aldri dratt til denne klinikken om hun ikke hadde fått en eller annen form for rabatt + hun viser sponsede klær nederst i innlegget.Er det så vanskelig å følge reglene??Sophie Elise synes dette er veldig, veldig vanskelig. Og for dårlig informasjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 11. november 2015 #726 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) - Endret 11. juni 2018 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 12. november 2015 #727 Del Skrevet 12. november 2015 Jeg har lest denne artikkelen før, men la ikke merke til at FO uttalte i forbindelse med tilsynet at bare 7 av 41 av hadde merket all reklame, og merket den godt nok (skjermbilde: http://imgur.com/9Wv6z2i ).. Men det var kun 21 av de 41 som fikk refs (brev om brudd), jfr. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/21-toppbloggere-far-refs-for-ulovlig-reklame-8095764.html . Slik jeg forstår det så klarte de ikke å dokumentere det godt nok hos de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 21. november 2015 #728 Del Skrevet 21. november 2015 Finn 1 stk annonsemerking:http://sophieelise.blogg.no/1447885231_sliter_du_ogs_med_hud.htmlMener virkelig forbrukerombudet at dette er bra nok? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 21. november 2015 #729 Del Skrevet 21. november 2015 Ang SkinRepair-innlegget til Sophie Elise... En ting er at det ikke er merket som det skal, men en annen ting er at det er villedende reklame, er det ikke? Hun nevner at hun gikk på iso/medisiner som hun sluttet på, men fremhever SkinRepair som det som hjalp huden hennes og det hun anbefaler. Fakta er jo at hun gikk på iso en stund, og det er vel nokså relevant når hun sier at huden var så dårlig og nå er så mye bedre? Hun skrev jo om disse pillene på bloggen mens hun brukte dem og hvor mye det hjalp osv. Nå er det plutselig SkinRepair som får æren...? Det føles som løgn og juks.Litt samme greia så jeg når hun reklamerte for et eller annet mobilselskap, da skrev hun ting om andre selskaper som var direkte feil, eller iallfall formulert ekstremt rart.Har sett Ida Wullff og andre bloggere reklamere for noe sånn Hair-greier også, som visstnok skal få håret til å gro så mye fortere. Tviler sterkt på at det er noe bevisbart grunnlag for å hevde det, så har de da lov til å si det? Alle disse tingene går jo under villedende markedsføring vel...? Jeg kan ikke loven så godt men jeg trodde ikke det var lov å si hva man vil i reklame.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 21. november 2015 #730 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Ang SkinRepair-innlegget til Sophie Elise... En ting er at det ikke er merket som det skal, men en annen ting er at det er villedende reklame, er det ikke? Hun nevner at hun gikk på iso/medisiner som hun sluttet på, men fremhever SkinRepair som det som hjalp huden hennes og det hun anbefaler. Fakta er jo at hun gikk på iso en stund, og det er vel nokså relevant når hun sier at huden var så dårlig og nå er så mye bedre? Hun skrev jo om disse pillene på bloggen mens hun brukte dem og hvor mye det hjalp osv. Nå er det plutselig SkinRepair som får æren...? Det føles som løgn og juks.Litt samme greia så jeg når hun reklamerte for et eller annet mobilselskap, da skrev hun ting om andre selskaper som var direkte feil, eller iallfall formulert ekstremt rart.Har sett Ida Wullff og andre bloggere reklamere for noe sånn Hair-greier også, som visstnok skal få håret til å gro så mye fortere. Tviler sterkt på at det er noe bevisbart grunnlag for å hevde det, så har de da lov til å si det? Alle disse tingene går jo under villedende markedsføring vel...? Jeg kan ikke loven så godt men jeg trodde ikke det var lov å si hva man vil i reklame..Bildet hun bruker som etter-bilde er jo helt klart redigert med photoshop og filter. Endret 21. november 2015 av Cornucopia 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 25. november 2015 #731 Del Skrevet 25. november 2015 (endret) Noen som vet om såkalte "vervekampanjer" er omfattet av retningslinjene til FO?Eksempel: Ofte har ulike bloggere "tips" om hvordan spare penger/få bonus på nettshopping via affiliatenettverk som f.eks Startshop. De legger ved en lenke til nettverket medfølgende ordene "Registrer deg her".Om man ikke følger med, kommer man ikke direkte til nettsidens startside, men til den aktuelle bloggers nettside med verve-ID. På Startshops verveside kan man lese dette. (Har fjernet min egen ID)Sophie Elise har en slik en gående nå, i forbindelse med en konkurranse og med sedvanlig mikroskopisk annonsemerking for konkurransen. Men hun tjener jo i tillegg rene penger på alle som registrerer seg via lenken hennes, og det gjør Startshop også.Skjermdump fra innlegget, der hun beskriver hvor lett det er å registrere seg (via hennes ID). Hun følger opp med beskrivelse av registreringen for selve give-away'en også (igjen via hennes ID).Selv om hun har merket, om enn mikroskopisk, så vil jeg tro at det mangler litt informasjon ut til leserne?Eventuelt en annonselenke-merking?Jeg lurer, fordi jeg har et par slike nettverk selv og har tjent bonus på dette.Men å slenge ut vervelenke med min ID sånn helt uten videre, ville ikke ha falt meg inn uten å la folk vite at det faktisk er verving på gang. Endret 25. november 2015 av Cornucopia 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tash Skrevet 25. november 2015 #732 Del Skrevet 25. november 2015 (endret) Jeg reagerer på manglende merking hos Lene Tønnessen...? http://www.lenetonnessen.no/ Noen ganger står det i teksen (direkte/inndirekte) mens ofte tenker jeg at hun burde ha merket øverst/mer tydelig? Siste innlegget har hun skrevet annonselenke i parentes og det er jo en bedring...Edit: ser hun nå har gått igjennom flere innlegg og ført på "ad-links".. Men ingen info øverst i innleggene... Endret 25. november 2015 av stavanger Oppdatert info 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. november 2015 #733 Del Skrevet 25. november 2015 Dagbladet kjendis skriver at skatteetaten skal intensivere sin kontroll med bloggere! BRA http://www.kjendis.no/2015/10/17/kjendis/bloggere/blogg/sosiale_medier/sophie_elise_isachsen/41478592/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarese Skrevet 25. november 2015 #734 Del Skrevet 25. november 2015 Dere som kan reglene; hva med SE sitt innlegg der hun gir ut rabattkode på 20% for en klinikk man kan ta botox, restylane etc. Hun sier dette ikke er reklame men selv om hun ikke får betalt så reklamerer hun når hun gir ut rabattkode eller?? Dersom dette ikke er reklame skjønner jeg ingenting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 25. november 2015 #735 Del Skrevet 25. november 2015 Dere som kan reglene; hva med SE sitt innlegg der hun gir ut rabattkode på 20% for en klinikk man kan ta botox, restylane etc. Hun sier dette ikke er reklame men selv om hun ikke får betalt så reklamerer hun når hun gir ut rabattkode eller?? Dersom dette ikke er reklame skjønner jeg ingenting.Det innlegget sjokkerte meg.Uansett om det er lov eller ikke, så er det etisk uansvarlig. Makan. Har hun ikke skjønt hva hun gjør med alle de unge (mange svært unge) jentene som leser bloggen hennes? Noen burde be henne slette innlegget og få henne til å be foreldrene til leserne om unnskyldning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarese Skrevet 25. november 2015 #736 Del Skrevet 25. november 2015 Enig med deg. Eneste logiske grunnen for å i det hele tatt skrive noe så tankeløst ville jo vært dersom hun fikk godt betalt for å skrive det men hun sier jo hun ikke reklamerer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bloggfan Skrevet 7. mars 2016 #737 Del Skrevet 7. mars 2016 Hvor mye tror vi Sophie Elise har fått betalt for dette innlegget? Jeg tviler i hvertfall på at hun ikke har fått noe som helst for det... Her er det anonselenker i hytt og pine, uten et eneste ord hvor hun nevner spons... http://sophieelise.blogg.no/1457010858_tre_fete_give_aways_f.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. mars 2016 #738 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg synes det er godt gjort å glemme å merke etter alt fokuset som har vært på dette det siste året. Det er selvsagt noen som synes det er skikkelig teit å skulle merke - SE ut merker seg jo med å skrive annonse/spons i de minste fontene som er å oppdrive. Kanskje hun har startet en aksjon mot annonsemerking? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 7. mars 2016 #739 Del Skrevet 7. mars 2016 Når det ikke får noen konsekvenser utennom litt negativ PR/kritkk i div aviser og forumer som igjen skaper ekstra klikk fra folk som ikke aner hvem denne jentungen er. Så gidder de ikke gjøre noe før det går ut over lommeboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 27. mars 2016 #740 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) På CBE.no, skjermdump til innlegget "new in: city diaries". Denne kolleksjonen har en pågående global kampanje, mens CBE tilfeldigvis fant utsolgt-overalt-drømmekjolen sin i butikk på Skien og lager et helt innlegg med overskrift om kjolen, kolleksjonen, samt sine egen-designede Biancosko. Jeg får litt Lindex-kimono vibber av dette. Endret 27. mars 2016 av Cornucopia Lagt til skjermdump 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg