Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Min forståelse av dette er at hun i det første innlegget må merke med "annonselenke" fordi hun tjener på klikk og kjøp via lenken. I innlegg nr. 2 og 3 har hun ikke lenket til produktet og det blir derfor ikke ansett som noen form for reklame og trenger heller ikke merkes fordi dette er (får vi bare anta) et plagg hun har kjøpt for egne penger uten noe rabatt eller lignende. Altså at reklamen, og krav om merking, oppstår i det hun lenker til produktet gjennom et annonsenettverk, fordi hun da tjener på det.

Se under pkt 4.2  - http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf : "Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk.". 

Jeg forstår det derfor slik at det er kun blogginnlegg med annonselenke som skal merkes i slike tilfeller, men det kan være jeg tar feil. Du kan evt. spørre Forbrukerombudet. :)

 

Aha, ja, jeg ser at jeg sammenblander annonse - fordel og dette med annonselenker. For at hun ikke skal være nødt til å sette annonse på det, men bare annonselenke så må hun ha kjøpt det til fullpris selv når hun lenker til det - eller fått det i gave fra noen (ikke bedriften). Så innlegge etter nr. 2 og 3., selv om de på en måte er reklame for annonselenken hun hadde i innlegg nummer 1, trengs ikke å merkes for der er det hverken noe hun har fått en fordel av eller det inneholder noen lenker. Reklame for eget tidligere innlegg på en måte, hehe. 

Takk for svar dere :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Burde ikke Sofie Elise snart se til å få endret den makroskriften. Det er direkte latterlig at rosabloggerne tror de står fram som mindre kjøpt dersom de har liten skrift på reklamemerkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Noe annet hun også burde gjøre, er å faktisk merke all reklame i det hele tatt. Hun har fortsatt, den dag i dag, innlegg som inneholder annonselenker uten at det er opplyst om på noen som helst måte. Hverken øverst, nederst eller ved selve linken. Det er sikkert mange bloggere som mener annonselenker ikke er reklame fordi de som regel har kjøpt det for egne penger, men det skal allikevel merkes, og det vet de. De som holder på sånn enda, særlig etter tilsynsaksjonen i sommer hvor de mottok brev (enten de fikk refs eller ikke) hvor det ble presisert dette med merking av annonselenker (hvis jeg husker riktig), fortjener bot for skjult reklame.

Spesielt når hun var en av de som hylte høyest i sommer etter tilsynet og mente FOs rettninglinjer var vanskelig å forstå ;)

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par spørsmål ang. merking på Instagram.

Innlegg som er teasere for betalte blogginnlegg/reklameinnlegg skal også merkes, er det ikke sånn? Jeg ser nemlig utrolig mange innlegg der dette ikke gjøres. Det synes jeg er underlig - har bloggere jevnt over en helt annen forståelse av regelverket her, eller gjøres den manglende merkingen bevisst?

Dessuten, når det merkes: Jeg har lest flere ganger her (mener jeg) at merking også på Instagram skal gjøres "øverst". Såvidt jeg kan skjønne er det ingen bloggere jeg har sett til nå som praktiserer dette. Det merkes gjerne i hashtag helt tilslutt i en lang rekke hashtags, evt det merkes av bloggeren i en kommentar midt mellom andre i kommentarfeltet. Hva regnes som korrekt merking "øverst" på Instagram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergensia

Jeg har et par spørsmål ang. merking på Instagram.

Innlegg som er teasere for betalte blogginnlegg/reklameinnlegg skal også merkes, er det ikke sånn? Jeg ser nemlig utrolig mange innlegg der dette ikke gjøres. Det synes jeg er underlig - har bloggere jevnt over en helt annen forståelse av regelverket her, eller gjøres den manglende merkingen bevisst?

Dessuten, når det merkes: Jeg har lest flere ganger her (mener jeg) at merking også på Instagram skal gjøres "øverst". Såvidt jeg kan skjønne er det ingen bloggere jeg har sett til nå som praktiserer dette. Det merkes gjerne i hashtag helt tilslutt i en lang rekke hashtags, evt det merkes av bloggeren i en kommentar midt mellom andre i kommentarfeltet. Hva regnes som korrekt merking "øverst" på Instagram?

I følge veilederen står det:  Det viktig at merkingen står først, og ikke til slutt i en lang rekke hashtags eller tekst. 

 Og når det gjelder linking/teasere skal det også merkes; Du skal også merke bildet som reklame dersom du legger ut bildet for å promotere et reklameinnlegg på bloggen din. 

Merkelig at dette er såpass enkelt å forstå for alle oss som ikke blogger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge veilederen står det:  Det viktig at merkingen står først, og ikke til slutt i en lang rekke hashtags eller tekst. 

 Og når det gjelder linking/teasere skal det også merkes; Du skal også merke bildet som reklame dersom du legger ut bildet for å promotere et reklameinnlegg på bloggen din. 

Merkelig at dette er såpass enkelt å forstå for alle oss som ikke blogger ;)

Takk! :)

Jeg har de siste dagene sett såpass mange brudd på dette at jeg kom i stuss om jeg hadde misforstått noe. Men det der er jo klart som dagen, altså. Jeg er ikke imponert over praksisen til de som har dette som jobb må vel konklusjonen være. Og jeg vil tro at ikke bare det at man (uforvarende) klikker seg inn på blogginnlegget, men også antallet likes teaseren får på Instagram vil være salgsfremmende for bloggeren i forhold til annonsørene. Så en åpenbart uredelig praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Jeg har de siste dagene sett såpass mange brudd på dette at jeg kom i stuss om jeg hadde misforstått noe. Men det der er jo klart som dagen, altså. Jeg er ikke imponert over praksisen til de som har dette som jobb må vel konklusjonen være. Og jeg vil tro at ikke bare det at man (uforvarende) klikker seg inn på blogginnlegget, men også antallet likes teaseren får på Instagram vil være salgsfremmende for bloggeren i forhold til annonsørene. Så en åpenbart uredelig praksis.

Jeg forstår hva du mener. Det er nesten så jeg ikke reagerer, da det er så vanlig, og det virker ikke ut som "noen" bryr seg. Så takk for at du tar det opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Burde ikke Sofie Elise snart se til å få endret den makroskriften. Det er direkte latterlig at rosabloggerne tror de står fram som mindre kjøpt dersom de har liten skrift på reklamemerkingen.

 

 

I dag klarte hun endelig å skrive "annonselenke" uten den mikroskriften. Endelig, men så blir man skuffet likevel for når man kommer ned til annonselenken har hun "glemt" å merke den" slik veilederen til FO og brev fra FO beskriver. Skal ikke være lett dette. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er at det virker ikke ut som det betyr noe fra eller til. Jeg har sendt inn tips både før og etter tilsynet de hadde i sommer, og jeg vet at mange andre har gjort det samme. De brukte ingen av de, dvs. FO såg kun på merkingen i et begrenset tidsrom rett før det forhåndsmeldte tilsynet.

FO har et stort ansvarsområde, og for få ressurser, slik at de må prioritere. De har såvidt jeg vet valgt å legge seg på en veiledende rolle ovenfor bloggere i flere år, samtidig som reklamen der (med manglende merking) bare har økt. Rett skal være rett, mange bloggere har blitt litt bedre, men fremdeles er merkingen til de fleste toppbloggerne kritikkverdig. 

Personlig har jeg gitt opp å tipse FO, og velger nå heller å bruke energien min på å skrive om det. Men det får være opp til hver enkelt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør FO med tips som er helt klare regelbrudd? Da snakker jeg om ingen merking i det hele tatt på flere innlegg som inneholder annonselenker. Jeg har tipset om enkelte bloggere, men det begynner å bli en liten stund siden nå. AB er en annen som ikke "klarer" dette med å merke innlegg med annonselenker korrekt. Enten merker hun ikke, eller så tar hun etter SE med den minimale skriftstørrelsen. Hun har også flere ganger innlegg med kjempemange annonselenker, hvor hun kun setter "annonselenker" eller "adlinks" bak den siste som er helt i bunnen av innlegget. Her om dagen merket hun et innlegg med "annonselenker" øverst til venstre, før hun senere flyttet merkingen til høyre (hvor det er mer skrift og vanskeligere å oppdage) i tillegg til å gjøre skriftstørrelsen mye mindre. Dette går veien...

Godt spørsmål. Ser at jeg skrev om mikroskriften til Sophie Elise den 10. august:

Trodde jeg skulle slippe å dra frem denne tråden igjen, men det var vel kanskje litt vel optimistisk...

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.". 

Og så merker http://sophieelise.blogg.no/1439152022_09082015.htmlmed en av de minste skriftstørrelsene. Hvorfor? Har hun enda ikke lest veilederen deres?  Skulle til å legge igjen spørsmål om det, men kommentarfeltet er fjernet. Har isteden spurt Forbrukerombudet om de kan gi henne en tilbakemelding, og håper de gjør det. 

 

Så hva har de gjort med det tipset, kan man jo undre seg over, for Sophie Elise har jo merket i flere måneder etter dette med en skrifttype som ikke er innenfor det veilederen til FO viser til. 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at flere bloggere, eks-bloggere eller andre med førstehåndskjennskap til problematikken (feks reklamefolk) ville gå offentlig ut i media med informasjon om hvilken rolle annonsørene spiller mht praksisen med manglende eller minst mulig synlig merking. Jeg er overbevist om at mye av forklaringen ligger her. Dvs at det betales bedre for umerket eller diskret merket reklame, eller at annonsørene trekker seg dersom bloggeren ønsker å merke.Det må være dette som styrer praksisen. Og når "alle gjør det" må både annonsører og bloggere henge med, ellers taper de mot konkurrentene i kampen om hhv annonsekroner og klikk.

Når sanksjonene for å bryte og tøye regelverket i tillegg er ikke-eksisterende er det igrunnen ikke så rart at alle aktører tar seg til rette. Hvis man visste at det var amnesti for parkeringsbøter, hvem ville ikke parkert uten å legge penger på parkometeret? (Eller man kan sammenligne med de i praksis ikke-eksisterende arbeidstidsbestemmelsene her i landet for bygg- og anleggsarbeidere fra Øst-Europa: Fordi overtredelsene er alt for omfattende, gjør myndighetene i praksis ingenting).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Visningsnamn! Jeg er dessverre ikke overrasket, hverken over at Thomas Moen først bedyrer at slikt aldri skjer, eller over at bloggeren i salen har andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sikker på at det er de som betaler for dette, som står bak den ellers ganske så uforståelige motviljen og evnen til å merke. På ett eller annet tidspunkter jeg helt sikker på at denne praksisen kommer for en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...