Gå til innhold

Forsikring på billig bruktbil


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nybakt bilist

Skal til å skaffe meg min første bil, men har overhodet ikke peiling på noe :o Noen som har noe greie på ca-priser på forsikring på disse bilene, om de har noen stygge "ungdomsbil"-rykter på seg som gir dyr forsikring feks?

Snakk om biler fra ca 1984-89; Opel Rekord/Kadett, Toyota Corolla/Cressida/Carina, eller Ford Granada/Scorpio...

Er selv jente på 22 år, men har evt mulighet til å forsikre bilen i min mors navn, hun er i 40-årene men har heller ikke noen bonus - er det sannsynlig at prisforskjellen utifra hvem den står registrert på blir særlig stor?

Håper virkelig at noen kan komme med noen hint så jeg ikke står HELT uten peiling når jeg begynner å ringe rundt etter priser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp i alle fall ikke en Kadett, de er helt umulige å ha med å gjøre...

Man kan feks. få forsikring der det er større egenandel om en under 25 kræsjer med bilen.. Den forsikringen er altså billigere pr år, men blir fort mye dyrere hvis du kræsjer eller kommer ut for noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom moren din ikke har noe bonus, ville jeg forsikret bilen din på deg selv, slik at du begynner å spare opp bonus. Jo før du begynner, jo fortere kommer du opp i % (håper du ikke krasjer da).

F.eks har du bilalarm får du fratrekk, er sjåfør under en viss alder.

Men siden du er 22 og skal ha en billigbil er vel ingen av disse særlig aktuelt.

Vi har en gammel Ford Orion som ekstrabil, og den var ganske rimelig og forsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fylte 25 begynner du med null bonus hos noen (de fleste?)forsikringsselskaper, såvidt jeg vet. I tillegg må du ofte ut med noe som kalles ungdomstillegg før fylte 23.

Moren din vil begynne med bonus på 20. Det vil derfor lønne seg å registrere bilen på henne.

Registrerer du på deg selv, tjener du 10% bonus i året frem til 70%, derfor vil du betale full pris + ungdomstillegg første året, 10% rabatt andre året og 20% rabatt tredje året - når du da er 25, har du 30 % bonus.

Registrer heller bilen på mor, og begynn på 20% med en gang. Om tre år kan du heller omregistrere bilen på deg selv og begynne på 20% selv(sjansen for at du kjøper ny bil er jo uansett ganske stor, er det vel ikke).

Foreslår uansett at du ringer rundt og hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker her om en svært billig bil og slike biler er det ikke lønnsomt å ha full kasko på. Du kan tegne en delkasko, som dekker tyveri, glasskader, redning etc. men IKKE karosseriskader eller en ren ansvarsdekning som kun dekker skader du måtte påføre andre (Ansvarsforsikring er påbudt).

Å registrere bilen på moren din vil være "å tisse i buksa for å holde varmen". Du utsetter egentlig bare problemet med manglende bonus til senere og da står du kanskje i ferd med å kjøpe en bil som er enda dyrere å forsikre. Ved å tegne en delkasko/ansvarsforsikring begynner du å opparbeide bonus med en gang samtidig som du betaler mindre forsikringspremie. Ulempen er selvfølgelig at du må betale selv dersom du selv skulle skulle forårsake en skade på bilen. Når verdien på bilen er så vidt lav, er imidlertid ikke dette noen stor risiko slik jeg vurderer det.

Mitt forslag er derfor at du tar kontakt med forskjellige selskaper og ber om pris på delkasko alternativt ren ansvarsforsikring og sammenligner disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Leo. Delkasko/minikasko er alt du trenger. Skal du ha full kasko på en så gammel bil koster forsikringen sannsynligvis like mye som kjøpesummen på bilen.

Når det gjelder hvilke biler som er dyre eller billige, så varierer det veldig også innen samme merke, etter motorstørrelse. Jeg hadde en gang en Opel Ascona som den gang var en typisk ungdomsbil, da jeg ringte forsikringsselskapet etter kjøpet sa de at jeg var heldig som hadde en 1,3 (1,6 var den vanligste ungdomsræsern) og dermed billig forsikring. Det er slike små ting som kan utgjøre forskjellen.

Når du har en bil i sikte, ring og hør hva forsikringsprisen blir før du bestemmer deg for kjøp. Og ring flere selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nybakt bilist

Joda, jeg skulle uansett ha kun den forsikringen jeg MÅ ha - ikkenoe kasko her nei. Og fikk min mor til å ringe rundt og spørre etter priser etter å ha forelsket meg i en 1980-modell Toyota (med 1,6 liters motor og ikke et merke som jeg har inntrykk av at pleier å være ungdomsbil..). Bilen kostet 6000 kr, og det gjorde sannelig den billigste forsikringen hun klarte å finne også. :o Lovende..

Og det har jeg ikke råd til. Kommer til å være fattig student noen år til.. Må vel kjøpe moped isteden da :cry: :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det spiller liten eller ingen rolle hvem forsikringen står på. Det som betyr noe er hvem bilen står registrert på. Det jeg vil anbefale er at du kjøper en billig bil uten lån. Da kan du ha kun ansvar på bilen og opparbeide deg bonus. Har du en bil i 5 år har du kommet opp i 70% bonus, da begynner prisene på kasko og bli levelig. Finn deg en billig mercedes, det er en gunstig bil å forsikre både på kasko og ansvar, min mor betaler 3200 kr i året med full kasko på en mercedes 95 modell.

Eneste måten du kan få gunstigere ved å ha på foreldre er om de har ledig bonus eller at de har spesielle avtaler og evt. totalrabatt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 92-modell betaler jeg 1900 kr for pr år - det er billig! Har selvfølgelig ikke mer enn ansvarsforsikring da, men det får holde. Det er jo tross alt en eldre, rimelig bil - og samtidig samler jeg jo min egen bonus!

Det bør ikke koste så mye å forsikre bilen - det som koster er årsavgiften og drifta!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest gjesten trine
Min 92-modell betaler jeg 1900 kr for pr år - det er billig! Har selvfølgelig ikke mer enn ansvarsforsikring da, men det får holde. Det er jo tross alt en eldre, rimelig bil - og samtidig samler jeg jo min egen bonus!

Det bør ikke koste så mye å forsikre bilen - det som koster er årsavgiften og drifta!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 92-modell betaler jeg 1900 kr for pr år - det er billig! Har selvfølgelig ikke mer enn ansvarsforsikring da, men det får holde. Det er jo tross alt en eldre, rimelig bil - og samtidig samler jeg jo min egen bonus!

Det bør ikke koste så mye å forsikre bilen - det som koster er årsavgiften og drifta!

K

Dette må være bare vås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært nede i 1800 i året i forsikring, med tjue år gammel bil med lav skadestatistikk, og 12000km i året, og begynnerbonus. Ganske vanlig pris det, hos de selskapene jeg har sjekket.

Anbefaler også å sette bilen på seg selv med en gang man kan, det er digg å ha spart opp full bonus til man har råd til litt nyere bil. De pengene man da sparer på forsikringen er som regel mer enn man måtte ut med for den eldre bilen man hadde først.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hvor har du denne forsikringen??

Hvorfor drar du frem en tråd fra 2004 for å stille dette spørsmålet??? Er vel ikke så sannsynlig at du får noe svar... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...