Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en toåring som spiser dårlig. Kunne hun ha valgt hadde hun levd på yoghurt og brødskive med falukorv. Det går jo ikke. Smører niste i barnehagen. Tre skiver med pålegg jeg vet hun liker, og en yoghurt. Dette skal holde til frokost og fruktmåltid. Yoghurten spises til frokost, brødskivene ligger nesten urørt.

Middag er et kapittel for seg selv. Hun ser på maten og sier "jeg liker ikke sånn" og vi svarer "du må smake" og hun gjentar "jeg LIKER ikke sånn".

Vi har vært konsekvente med at neivel, men da er det ikke noe før kveldsmaten..

Frukt, grønnsaker og bær er æsj. Kjøtt er æsj. Ris, pasta og pølser er greit, til nød..

Jeg rekner jo med at dette går seg til og er en del av det å være to år.

Men noen som har noen tips? Jeg vet hun spiser greit til lunsj i bhg. Men hjemme i helgene spiser hun knapt. Selv om vi kjøper samme brød og pålegg og spør hva hun vil ha på..

Endret av Orchideae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke noen trøst, men vi har det sånn her også. Han er 2,5 og det er først nå middagene begynner å bli halvveis greir en gang i blant. Hadde det vært opp til ungen hadde han levd på pasta med ketsjup...

Det som hjelper litt her er å gjøre så lite nummer ut av spisingen som mulig. Gir ros når han smaker på maten, men kommenterer det minst mulig. Påpeker at vi ikke sier æsj.

I tillegg må vi være helt strikse på spising mellom måltidene. En liten kjeks (tenk bokstavkjeks) eller lignende er nok til at han ikke spiser til neste måltid.

Til slutt: disse små spiser ikke nødvendigvis så mye, men de er programmert til å spise det de trenger. Det er gjerne mindre enn det vi voksne tror.

Skrevet

Hva med å kutte ut yoghurten i matpakka? Velger hun da brødskive eller spiser hun ingenting?

(Jeg er absolutt ikke anti yoghurt altså, vi sender med vår 2åring yoghurt hver dag men her går også brødskivene rett ned)

Anonymous poster hash: 820da...ff5
Skrevet

Vært sånn her og, nå er lillegutt blitt 4 1/2 år og begynt å smake og være litt nysgjerrig. Jeg leste et tips her inne (barnet var litt større enn 2 tror jeg) men der hadde hun kuttet litt gulrøtter og satt ved siden av barnet mens han/hun så på ipaden, jeg prøvde det samme, etter noen dager knasket han i seg:) Og til middag kutter jeg opp paprika, gulrøtter, agurk i staver så får han knaske det han vil i tillegg til det han da vil spise av middagen. Ikke lett dette og ikke kjekt som mor/far, men det går som oftest over. Og så er de smoothiene fra butikken gull i perioder med lite mat. Jeg gir og vitaminer fra helsekosten siden han ikke er så variert i kosten.

Skrevet

dere som har unger som "bare"liker pasta og pølse, har dere servert dette ofte? Vi har også en kresen unge på 2 år. Han får selvfølgelig pølser når vi er borte og det serveres der, men hjemme lager jeg aldri pølser. Serverer konsekvent "vanlig " middag med diverse grønnsaker som han sjeldent spiser mye av. Men kan vel ikke gå over til å bare lage den maten han vil??

Anonymous poster hash: ecaf4...895

• Liker 2
Skrevet

dere som har unger som "bare"liker pasta og pølse, har dere servert dette ofte? Vi har også en kresen unge på 2 år. Han får selvfølgelig pølser når vi er borte og det serveres der, men hjemme lager jeg aldri pølser. Serverer konsekvent "vanlig " middag med diverse grønnsaker som han sjeldent spiser mye av. Men kan vel ikke gå over til å bare lage den maten han vil?? Anonymous poster hash: ecaf4...895

Dette lurer jeg også på. Jeg har nemlig en på samme alder som er totalt motsatt av kresen. Han spiser omtrent alt han blir servert, og uttrykker stor glede over å spise god mat. Han har fått veldig variert mat (alt laget fra bunnen, og med mye forskjellige kryddere osv) helt fra han var 6 måneder gammel, og pølser, pasta med ketchup og annen typisk "barnevennlig" mat har vi absolutt aldri hjemme.

Siden han aldri har blitt servert det, vet han jo ikke engang at disse tingene eksisterer (vi har heldigvis også besteforeldre på begge sider som er veldig opptatt av "skikkelig" mat). For han er det derfor helt naturlig å spise den maten som blir servert, og som er det jeg og pappaen spiser.

Det er sikkert barn som ville ha vært kresne uansett, men jeg får noen ganger litt følelsen av at enkelte foreldre faktisk gjør barna sine kresne også, ved at de serverer diverse dritt-mat som barn elsker, men uansett ikke har godt av.

Anonymous poster hash: fed6d...1db

Skrevet (endret)

dere som har unger som "bare"liker pasta og pølse, har dere servert dette ofte? Vi har også en kresen unge på 2 år. Han får selvfølgelig pølser når vi er borte og det serveres der, men hjemme lager jeg aldri pølser. Serverer konsekvent "vanlig " middag med diverse grønnsaker som han sjeldent spiser mye av. Men kan vel ikke gå over til å bare lage den maten han vil??

Anonymous poster hash: ecaf4...895

Vår har fått variert og sunn mat hele veien. Han var tilnærmet altetende frem til han bikket to, og selv ting han egentlig elsker kan han finne på å blånekte neste dag.

Det er en periode der de oppdager at de kan uttrykke egne ønsker og meninger, og det gir gjerne utslag ved middagsbordet. Det er en fase de bare må gjennom.

Vi serverer den maten vi andre også spiser. Hvis han ikke vil ha, må han vente til kveldsmat (1/2 til 1 time senere). Dette nettopp fordi vi ikke ønsker å ende opp med en unge som bare spiser én ting.

Men akkurat nå er det helt uforutsigbart hva han spiser eller ikke. Selv favoritter kan være uaktuelle hvis han er i det humøret. Det er mildt sagt frustrerende.

Endret av Schadenfreude
Skrevet

Vår gutt var også altetende i lang tid, men plutselig var det "nei, liker ikke" og spørsmål om pølse og godteri istedet for middag. Ingen av delene har vi noensinne gitt ham, forresten.

Anonymous poster hash: 265f1...a3b

Skrevet

Vår gutt var også altetende i lang tid, men plutselig var det "nei, liker ikke" og spørsmål om pølse og godteri istedet for middag. Ingen av delene har vi noensinne gitt ham, forresten.

Pølser og godteri treffer de jo på i bursdager og slikt. Det er vanskelig å unngå på sikt. Her fikk ungen godteri i barnehagen før han fikk det hjemme...

Skrevet

Pølser og godteri treffer de jo på i bursdager og slikt. Det er vanskelig å unngå på sikt. Her fikk ungen godteri i barnehagen før han fikk det hjemme...

Ja, men han har ikke fått noe sånt enda (ikke at det har vært noe mål i seg selv, vi har bare ikke sett noen grunn til å introdusere det). Men ja, han har hørt snakk om det i barnehagen, så da er alt annet plutselig ikke bra nok :P

Ville bare si at dersom barna har bestemte meninger om hva de "vil ha" så er det ikke nødvendigvis fordi de får det servert ofte (eller i det hele tatt)

Skrevet

Har også en toåring som er ubeskrivelig kresen, blir helt oppgitt til tider. Det er middag som er verst hos oss da, hun spiser brødskiver med diverse pålegg (selvom det er lange perioder med samme pålegg), yoghurt og frukt (favoritten er eple og banan).

I forhold til middag så nekter hun å smake. Jeg lager så og si alltid hjemmelaget og variert mat, men innimellom litt enkle løsninger på grunn av dårlig tid. Det eneste hun hun liker er ren pasta, hjemmelaget pizza, og tidvis kan hun glimte til å spise en kjøttkake eller en pølse, men alt av grønnsaker, potet og de fleste typer kjøtt/fisk kommer i retur eller nekter å smake.

Hun har alltid vært litt vanskelig med mat. Tok lang tid å få i henne fast føde. Ville helst bare ammes, men fra 7-8 måneder løsna det og da spiste hun det meste av mat frem til hun var 1 år. Brukte både BLW-metoden, lagde "vanlig" babymat, fikk glass innimellom og spiste det vi fikk. Så har det bare gradvis blitt verre etter at hun ble 1 og spesielt ille nå det siste halve året.

Helsesøster er ikke bekymret og mener det kommer til å løsne etterhvert så håper på det. Fikk beskjed om at det viktigste var å fortsette og tilby, samt oppfordre til å smake så da gjør vi det. Men savner den tida da hun var så fornøyd med å gnage på en brokkoli liksom, det er ikke snakk om nå. Hun ligger godt ann vekstmessig, så eneste bekymringen jeg har er at det blir så innmari ensformig kosthold.

Har en eldre på 6 år og han var motsatt, spiste alt han ble servert frem til han ble 3 og har etter det vært dag-til-dag-kresen. Det er jo ganske normalt og det begynner å bli bedre nå heldigvis.

Anonymous poster hash: 5cdf7...6bb

Skrevet

I forhold til middag så nekter hun å smake. Jeg lager så og si alltid hjemmelaget og variert mat, men innimellom litt enkle løsninger på grunn av dårlig tid. Det eneste hun hun liker er ren pasta, hjemmelaget pizza, og tidvis kan hun glimte til å spise en kjøttkake eller en pølse, men alt av grønnsaker, potet og de fleste typer kjøtt/fisk kommer i retur eller nekter å smake.

Akkurat dette hører jeg fra flere. Heldigvis kan man gjemme mye grønnsaker i pastasaus og pizza! Og med grov bunn er hjemmelaget pizza ikke så halvgalt heller.

Det står en del gode tips i denne saken:

Mange barn er småspiste eller kresne i perioder. I alderen fra 18 måneder til 3 år er det faktisk en naturlig del av spiseutviklingen
Skrevet

Akkurat dette hører jeg fra flere. Heldigvis kan man gjemme mye grønnsaker i pastasaus og pizza! Og med grov bunn er hjemmelaget pizza ikke så halvgalt heller.

Det står en del gode tips i denne saken:

Ja, hjemmelaga pizza gir jeg henne med god samvittighet 😊 Ganske genial måte å få lurt inn noe grønt!

Skrevet

Ja, hjemmelaga pizza gir jeg henne med god samvittighet 😊 Ganske genial måte å få lurt inn noe grønt!

Kan lure inn grønnsaker i mye rart, bare bruk stavmikser e.l. Evt server "potetmos" med kålrot, sellerirot og persillerot, smaker faktisk mye bedre enn bare potet alene :)

Skrevet

Slik er det her også :/

Pleier som regel å gi han drikke etter maten, ellers ender det med at han drikker seg mett....

Til frokost pleier han å få brødskiver, polarbrød eller frokostblandinger, det hender han spiser noe, men stort sett er det toppen 1/2 skive eller polarbrød. Jeg pleier å lage maten hans innbydende, pynte med druer, tomat, agurk osv...

Han er veldig glad i de Q yoghurtene med farget strøssel, så pleier å gi han en slik en om dagen, så får jeg iallefall i han noe... De pleier han å spise opp.

Middag, tja.... Hvis vi spør hva han vil ha, så svarer han alltid biff eller pizza.. Pizza spiser han, biff vil han ha... - Helt til vi skal spise! Prøver å spise variert og sunt, men det er ikke mye middag vi får i han....

Frukt... Glad i druer og epler, banan er æsj, det samme er melon, kiwi og appelsin..

Veldig glad i smoothie, så det får han noen av på dager han spiser ekstra lite.

Skrevet

En på to som spiser biff?

Anonymous poster hash: 12669...039
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg har nemlig en på samme alder som er totalt motsatt av kresen. Han spiser omtrent alt han blir servert, og uttrykker stor glede over å spise god mat. Han har fått veldig variert mat (alt laget fra bunnen, og med mye forskjellige kryddere osv) helt fra han var 6 måneder gammel, og pølser, pasta med ketchup og annen typisk "barnevennlig" mat har vi absolutt aldri hjemme.

Siden han aldri har blitt servert det, vet han jo ikke engang at disse tingene eksisterer (vi har heldigvis også besteforeldre på begge sider som er veldig opptatt av "skikkelig" mat). For han er det derfor helt naturlig å spise den maten som blir servert, og som er det jeg og pappaen spiser.

Det er sikkert barn som ville ha vært kresne uansett, men jeg får noen ganger litt følelsen av at enkelte foreldre faktisk gjør barna sine kresne også, ved at de serverer diverse dritt-mat som barn elsker, men uansett ikke har godt av.Anonymous poster hash: fed6d...1db

Jeg tror noen unger er veldig kresne bare. Jeg er veldig opptatt av mat og kosthold og lager alltid ren sunn mat i ukedagene. 2-åringen min har spist alt jeg har servert han fra han var 7 mnd fram til ca 1,5 år. Da skulle han plutselig ikke spise kjøtt,kylling,grønnsaker etc. Han elsker brød,ris og pasta. Grovt brød har han spist en del av,men ris og pasta lager jeg ikke så ofte. Pølser lager jeg aldri. Mulig han har smakt det i barnehagen likevel. Selv om jeg vet at sønnen min elsker ris,så serverer jeg det ikke ofte. Jeg tenker at hvis han er sulten nok,så kommer han til å spise,men han er utrolig sta noen ganger.

Skrevet

Hva med å kutte ut yoghurten i matpakka? Velger hun da brødskive eller spiser hun ingenting?

(Jeg er absolutt ikke anti yoghurt altså, vi sender med vår 2åring yoghurt hver dag men her går også brødskivene rett ned)

Da spiser hun ingenting til frokost.

Har lest alle svarene deres men sitter på mobil så orker ikke sitere i hytt og pine.

Vi har vanlig norsk kosthold med pølser en gang i ny og ned. En dag liker hun noe, neste dag ikke. Godt å se at det ikke bare oss som har det sånn.

Vi oppfordrer til å smake, og legger litt av alt på tallerkenen. Roser om hun gjør det, lager ikke noe nummer av at hun ikke gjør det.

Og ja, det er frustrerende. Blir jo ufattelig ensformig kosthold i lengden..

Skrevet

Hva med det? Vår på to år spiser biff, alt av fisk, sterk mat, supper osv osv.

Vi har vært heldige med en unge som spiser alt foreløpig, og ser ingen grunn til at noe skal være forbeholdt kun oss voksne av forskjellig mat.

Skrevet

Hvorfor er det rart?

Anonymous poster hash: c46a9...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...