AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Jeg har ikke vært flink til det og er generelt skeptisk til slike ting. Men nå har jeg begynt litt å gjøre dette. Men er det noe man ikke bør fryse? Feks kylling suppe, fiskesuppe, lasange, mousakka, potetmos;er alt dette safe. Og hva anbefales å ikke fryse?Anonymous poster hash: 797b9...5dd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Det meste kan fryses. Spørsmålet er vel heller hvor lenge. Mat som inneholder mye fett (uansett hvilken type) harskner ved lengre tids frysing. Det finnes mange tabeller/oversikter på nettet som viser anbefalt tid for de forskjellige produktene. Anonymous poster hash: a5291...359 1
Dolce Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Jeg har ikke vært flink til det og er generelt skeptisk til slike ting. Men nå har jeg begynt litt å gjøre dette. Men er det noe man ikke bør fryse? Feks kylling suppe, fiskesuppe, lasange, mousakka, potetmos;er alt dette safe. Og hva anbefales å ikke fryse?Anonymous poster hash: 797b9...5dd Hvorfor er du "generelt skeptisk" til frysing av matvarer? 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Potetmos er ikke særlig å spise etter å ha vært frossen. Kokt ris bør heller ikke fryses da den danner lett giftstoffer kort tid etter at den er kokt. (Resturanter og spisesteder har strenge regler på hvor lenge ris kan oppbevares etter at den er kokt.) Prøv deg frem, men mat som har vært frosset en gang bør ikke fryses igjen. Og bruk egnet embalasje, slik at embalasjen ikke lekker plast til maten.Anonymous poster hash: 794fb...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Hvorfor er du "generelt skeptisk" til frysing av matvarer? forskjellige årsaker men generelt for at jeg er redd maten blir dårlig mtp smak osv og i verstefall går ut på dato blir farlig å spise. Eller at noe mat ikke egner seg, for lite kunnskap om det å fryse ferdig laget mat. ☺Anonymous poster hash: 797b9...5dd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Pakk det du skal fryse i egnet embalasje med en gang det er avkjølt og legg det i fryseboksen. Fete retter bør spises i løpet av tre måneder, magre kan holde i et halvt år. Poteter egner seg dårlig til frysing. De blir ikke dårlige, men smaken og konsistensen endrer seg for mye. Mange krydder endrer smak etter frysing, så retten bør smakes til på nytt når den er varmet opp. Når suppe, saus, kraft eller annen flytende mat fryses er det viktig at beholderen står rett vei til innholdet er gjennomfrossen. Embalasjen bør være lufttett, og bør merkes med innhold og dato. Dersom middagen består av flere ulike retter bør restene ikke blandes i en beholder med sorteres. F.eks etter julemiddagen bør ribberestene legges i en beholder, surkålen i en annen og sausen i en tredje. Dette gjør at maten holder seg bedre, og den blir mer delikat når den serveres for andre gang. Dette bør også gjøres om restene settes i kjøleskapet for snarlig konsum. Det er viktig å ikke legge for mye i fryseren på en gang, og dersom en planlegger å fryse mye bør en sette fryseren på høyeste innstilling dagen før. Dette er mer aktuelt for de som bedriver matauk enn for de som fryser ned middagsrester. Mat skal ALDRI fryses to ganger. Når mat er tatt opp fra fryseren og tint kan den ikke legges tilbake i fryseren. Dette skyldes noen skumle bakterier som overlever som sporer og lager et farlig giftstoff. De er ikke farlige før de fryses og gjennoppvarmes andre gang, så hvis du ikke dobbeltfryser mat er du trygg. Rester skal alltid varmes helt opp til kokepunktet før de serveres. Dette gjelder både rester som har vært fryst og rester som har vært oppbevart i kjøleskap. Lukt og smak på maten når den er varmet opp. Følg instinktene dine, du er biologisk programert til å merke om mat er dårlig. Prøv deg frem, og lykke til! Anonymous poster hash: f8f9a...678 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 forskjellige årsaker men generelt for at jeg er redd maten blir dårlig mtp smak osv og i verstefall går ut på dato blir farlig å spise. Eller at noe mat ikke egner seg, for lite kunnskap om det å fryse ferdig laget mat. ☺Anonymous poster hash: 797b9...5dd Fryses maten ned den dagen den går ut på dato, så skal den ikke bli dårlig. Prosessene i maten stopper opp ved frysing. Og ved skìkkelig varmebehandling etter fysing og før spising så skal frossen mat være like trygg som fersk mat. Dog forutsatt av at maten er frosset i egnet og tett embalasje og at fryseren holder rundt minus 20 grader. Smak kan bli noe forringet ved frysing av enkelte matvarer og over lang tid. Men husk på hvilken revulusjon inntog av fryseren gjorde på 1960 tallet i husmorens arbeidsdag. Hadde frossen mat vært farlig eller ikke tilrådelig å bruke, så hadde nok ikke fryser vært noe som finnes i de fleste hjem.Anonymous poster hash: 794fb...c1f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Takk for mange gode svar. Men ta feks tacosuppe og kyllingsuppe, går det under gryterett og holder i 3 mnd eller tenker dere max 1? Føler meg helt blåst, men som sagt vært skeptisk til det og er ikke vant med det hjemmenfra at vi fryser ferdiglaget mat var som regel ikke så mye rester. Men nå som vi er to og jobber turnus begge er ddt greit å ha på lur ☺Anonymous poster hash: 797b9...5dd
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Takk for mange gode svar. Men ta feks tacosuppe og kyllingsuppe, går det under gryterett og holder i 3 mnd eller tenker dere max 1? Føler meg helt blåst, men som sagt vært skeptisk til det og er ikke vant med det hjemmenfra at vi fryser ferdiglaget mat var som regel ikke så mye rester. Men nå som vi er to og jobber turnus begge er ddt greit å ha på lur ☺Anonymous poster hash: 797b9...5dd Jeg har konferert med "Den nye Kokeboken" fra husmødrenes tid, og den mener en kan lage og fryse supper om høsten og spise dem etter jul. Det tyder på at supper holder i tre måneder. Anonymous poster hash: f8f9a...678
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå