Gå til innhold

Oppdage kreft på blodprøve?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært til legen fordi jeg er ekstremt slapp, vondt i hodet og har i flere måneder slitt med slim i halsen. Han tok bare masse blodprøver og konkluderte med at jeg hadde kritisk lavt D-vitamin-nivå, og har fått heftige D-vitamindoser jeg skal gå på. Men hypokonderen i meg slår seg ikke til ro, og jeg syns jeg er så tett og slimete i halsen, og tenker at jeg kanskje har kreft? Ville han ha sett dette på sånn generell blodprøve? Han sa at alt annet enn D-vitaminnivået så veldig bra ut........

Anonymous poster hash: 688e8...ba1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen generelle symptomer på kreft, og nei, det finnes ikke en generell kreftmarkør man kan teste blodet for.

Symptomene dine passer derimot fint med lavt D-vitamin og muligens en viral luftveisinfeksjon (den kan man ikke gjøre stort med uansett), så jeg tror legen har gjort akkurat det som trengs. Blir du ikke bedre iløpet av noen uker, kan du bestille ny legetime.

Anonymous poster hash: 9526e...e0b

• Liker 3
Skrevet

En venninne av meg var hos legen pga slapphet og det ble tatt masse blodprøver. Dagen etter fikk hun beskjed om at hun hadde leukemi.

Anonymous poster hash: 963bd...9d2
Skrevet

En venninne av meg var hos legen pga slapphet og det ble tatt masse blodprøver. Dagen etter fikk hun beskjed om at hun hadde leukemi.

Anonymous poster hash: 963bd...9d2

Ja, men kjære deg, da hadde hun indikasjon på leukemi, og det ble tatt blodprøver spesifikt for å se etter leukemi. Det finnes ingen generell blodprøve for kreft. Og TS har ikke kreft. Hvis kreft var sannsynlig årsak til TS sine symptomer, så ville legen ha tatt spesifikke prøver for det, og hun ville gått hjem med noe helt annet enn D-vitamin.

Anonymous poster hash: fe8b8...2ac

• Liker 4
Skrevet

Kreft kan fint gi utslag på blodprøver, f.eks gjennom forhøyet SR og endring i leukocytter og neutrofile. Dersom alt annet var fint kan du slå deg til ro med d-vitaminmangel, og heller kontakte lege dersom du får andre symptomer. Kreft gir som regel symptomer fra organet som er rammet.

Anonymous poster hash: f2217...380

• Liker 2
Skrevet

Leukemi er blodkreft, og kan oppdages via blodprøver. Legen har nok sjekket nivåene dine av leukocytter og neutrofile, og det ser sikkert bra ut. Slå deg til ro med at du har D- vil mangel. Det er vanlig å ha det på denne årstiden.

Anonymous poster hash: c30f3...074
Skrevet

TS her!

Takk for svar! Jeg får prøve å slå meg til ro, og legge angsten til side! Vet jeg er litt hypokonder, men det gjør ikke redselen mindre selvom jeg EGENTLIG vet at det mest sannsynlig er jeg som overreagerer. Redselen er jo der samme hva. Men hjelper helt klart å høre fra flere hold at jeg mest sannsynlig "tuller". :)

Anonymous poster hash: 688e8...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...