Gå til innhold

Kan dette utløse posttraumatisk stress?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har fått noen diagnose. Men posttraumatisk stress har blitt nevnt ved en anledning under behandling av depresjon og angst (som er det eneste jeg vet med sikkerhet at jeg er).

Jeg bodde hjemme med mor når hun var deprimert og hadde alkoholproblemer. En del hendelser hvor jeg ble kastet ut hjemmefra, hvor hun kom sint og full hjem. Jeg visste aldri helt hva som var på andre siden av døren når jeg kom hjem. Dette sliter ikke hun med lenger, men året var ganske forferdelig. Jeg levde nok i perioden på overlevelsesinnstinkt, og opplevde ikke situasjonen der og da som ulevelig. Men nå sliter jeg i ettertid. Men når jeg leser om posttraumatisk stress så beskrives årsakene ofte som overfall, voldtekt og for mennesker som har opplevd krig eller katastrofer. Jeg synes dette høres veldig mye værre ut enn det jeg har opplevd. Kan jeg virkelig ha utviklet posttraumatisk stress av dette året med mamma? Jeg er jo enig med psykolog osv. at reaksjonene mine er veldig kraftige, jeg sliter mye for tiden, så det er jo liksom ingen tvil om at noe er galt.

Anonymous poster hash: 95e8b...b84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge den nyeste DSM-5, så kan du ikke det, da diagnosen forutsetter at du har blitt utsatt for et traume. Traume dekker over hendelser av potensiell eller faktiske dødsfall, alvorlig skade, eller seksuell vold. Denne endringen fra tidligere DSM versjoner, er nettopp for å klargjøre fra som menes med et traume, og at dette ikke skal være opp til den enkeltes vurdering. I følge ICD-10, som vi bruker i Norge, vil du kunne diagnostiseres med sykdommen dersom du oppfyller resten av kriteriene for diagnosen, og psykologen din mener det du har blitt utsatt for kan regnes som et traume.

Det sagt, er det ikke så veldig viktig om du opfyller PTSD-diagnosen eller ikke, behandlingen må uansett tilpasses din aktuelle situasjon. Du må ikke føle at du ikke er berettiget til de reaksjonene du har nå i ettertid, bare fordi diagnosen vanligvis gis til personer som har vært gjennom verre ting enn deg. Ønsker deg lykke til videre og håper du får det bedre

Anonymous poster hash: 9d085...696
Skrevet

Men relasjonstraumer kan du tilfredstille kriteriene for. Det er vel så ille som PTSD.

Anonymous poster hash: 57e99...91f

Skrevet

I følge den nyeste DSM-5, så kan du ikke det, da diagnosen forutsetter at du har blitt utsatt for et traume. Traume dekker over hendelser av potensiell eller faktiske dødsfall, alvorlig skade, eller seksuell vold. Denne endringen fra tidligere DSM versjoner, er nettopp for å klargjøre fra som menes med et traume, og at dette ikke skal være opp til den enkeltes vurdering. I følge ICD-10, som vi bruker i Norge, vil du kunne diagnostiseres med sykdommen dersom du oppfyller resten av kriteriene for diagnosen, og psykologen din mener det du har blitt utsatt for kan regnes som et traume.

Det sagt, er det ikke så veldig viktig om du opfyller PTSD-diagnosen eller ikke, behandlingen må uansett tilpasses din aktuelle situasjon. Du må ikke føle at du ikke er berettiget til de reaksjonene du har nå i ettertid, bare fordi diagnosen vanligvis gis til personer som har vært gjennom verre ting enn deg. Ønsker deg lykke til videre og håper du får det bedre

Dette.

Anonymous poster hash: bcf86...ffd

Skrevet

Det finnes mange som har fått diagnosen PTSD pga forhold i barndommen.

Det finnes eksempler på barn som har hatt vond oppvekst, som alltid har

måttet gå på tå hev rundt f.eks alkoholmisbrukere og foreldre som var voldelige

mot hverandre, at de har utviklet PTSD pga langvarig opplevelse av dette under

kritiske barneår hvor man utvikler sin personlighet. Men da har de som regel

opplevd dette under mange mange år, ikke bare 1 år.

Anonymous poster hash: 72efc...4da
Skrevet

Takk for svar:)

Moren min har vært syk og deprimert da jeg var i 10 års alderen. Jeg fikk aldri noen behandling for dette, annet enn en samtale da hun ble innlagt. Så sånn sett økte vel dette litt "traumen" ved at hun ble syk igjen (jeg ble i mange år lovet at hun aldri skulle bli så syk igjen, at det skulle taes mye tidligere, og at jeg ikke måtte være redd for at hun skulle bli syk igjen. Også ble hun enda sykere siste gangen, og da hadde vel jeg akkurat begynt å slappe av på at det ikke skulle skje igjen.).

Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på mine problemer, for noe av det er liksom ikke en ren depresjon. Jeg har slitt selvom jeg ikke er deprimert også (riktignok ikke like mye). Men vil jo ikke få diagnosen posttraumatisk stress feilaktig. Føler det er noen deler av den diagnosen som ikke stemmer med meg (jeg har f.eks. ikke konkrete flashbacks, men mer vonde minner).

-TS

Anonymous poster hash: 95e8b...b84
Skrevet

Absolutt, det kan godt være kompleks PTSD/ traume type 2/utviklingstraumer. Finnes masse god litteratur og forskning på dette etterhvert. Sjekk gjerne ut cactusnettverk.no, foredrag på forebygging.no osv for mer info, samt forskningen til Bruce Perry og Dan Siegel. Av litteratur er blant annet boken Sveket av Kari Killén veldig god, og om Kompasset finnes i en by nær deg anbefaler jeg deg å ta en prat med dem også om du føler behov for det.

Skrevet

Hva om man f.eks trodde at noen i en gitt situasjon skulle komme til å dø? Reaksjonen blir jo den samme. Hva et traume er kan nesten ikke defineres som ditt eller datt. For en livredder med erfaring (type Bondi beach) er det ikke spesielt traumatisk å redde opp en druknende person. For en som aldri har opplevd å redde en druknende person så blir det et adrenalinrush og store muligheter for posttraumatisk stress. Man følte på en ekstrem hendelse. Selv utviklet jeg angstproblematikk fordi jeg kjørte en person til legevakten og vedkommende døde nesten i bilen. Har slitet med å kjøre bil siden og hele kroppen knyter seg og jeg må kjøre til siden fordi jeg ikke kan røre meg. Jeg kvalifiserer antakelig ikke til posttraumatisk stress i følge disse kritereiene du lister opp..men likevel.

Anonymous poster hash: 7db39...378

Skrevet

Folk har blitt diagnostisert med PTSD fordi de slet med amming, så da vil jeg tro at det du opplevde også vil kunne lede til den diagnosen.

Anonymous poster hash: 3a0dd...093
Skrevet

Folk har blitt diagnostisert med PTSD fordi de slet med amming, så da vil jeg tro at det du opplevde også vil kunne lede til den diagnosen. Anonymous poster hash: 3a0dd...093

Det kaller jeg misbruk av den diagnosen. Du må spøke? Det er for folk som har opplevd livsomveltende traumer, ikke for folk som sliter med å få melk ut av en pupp.

Anonymous poster hash: 57e99...91f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...