Kjeksjenten Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Hei! Vurderer å få med kjæresten på ferie til Sicilia i sommer, eventuelt en av de andre italienske øyene. Tenker å være en ukes tid. Lurer på om noen har vært der og har noen gode tips? Er det dyrt for mat etc? Tenker at det sikkert ligger på samme nivå som andre steder i Europa kanskje? For eksempel tips til hotell, hvor man bør bo på øya, ting å gjøre etc. Er ikke typen til å ligge på stranda hele dagen, har lyst til å oppleve litt byliv og kultur (men blir vel en dag eller to på stranda også da, hehe) Vi er studenter, så satser ikke akkurat på luksushotell, men ikke noe trashy heller. Vurderer å leie bil og kjøre rundt, noen som har gjort det? Har hørt at Palermo er en turistfelle og ikke noe særlig fint? Skriv gjerne erfaringer fra andre italienske øyer hvis du har vært der? Håper på masse svar!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har vært på Sicilia, var der for noen år siden. Vi var på østkysten, nærmere bestemt i Taormina. Den ligger på et lite høydedrag et stykke nord på østkysten, og ligger dermed mellom Messina enn Catania, som er de to store byene hhv. nord og midt på østkysten av Sicilia. Taormina har en ganske stor filmfestival. Det var dit James Gandolfini, som spilte Tony Sopranos i Sopranos, var på vei da han døde, sånn for de som husker ham. Hvis du havner der bør du ta en tur innom Isola Bella, bare å google i vei (det er noe med samme navn i nord også, men dette er da den på Sicilia). Prisnivået er høyst overkommelig for nordmenn, i hvert fall f.eks. mat og transport. Vi bodde privat, derfor vet jeg lite om hotellprisene. På Sicilia er det ikke uvanlig at noen gårder leier ut enkelte rom billig, og hvis dere leier bil uansett kan jo det være et alternativ. Ellers er nok Taormina noe dyrere enn omkringliggende steder, du har f.eks. et enda litt mindre sted kalt Giardini Naxos rett "under" Taormina, og der er det antagelig enda billigere. Uansett er prisene lave, jeg opplevde dem som lavere enn lenger nord i Italia. Det er gode muligheter for strandliv, så mange tilbringer mye tid der. Men både Messina og Catania er fine byer, og en tur opp på Etna er også å anbefale. Fra Messina er det på det minste bare tre kilometer over til fastlandet, og du ser Reggio Calabria på fastlandet godt fra Messina by. Litt fascinerende, man tenker ikke over at det er så ekstremt nært som det. Veiene er bra, det er i hvert fall det inntrykket jeg fikk, og vi kjørte rundt uten problemer. Italiensk kjørekultur er jo annerledes enn her, for å si det sånn, men det føltes ikke noe utrygt. Småveier holder høyst varierende standard, men det er vi jo ikke ukjente med her nordpå heller. Ellers kan jeg nevne at vi fløy til Catania, det er Palermo og Catania som har de to store flyplassene på Sicilia. Trapani har slått seg opp med Ryanair-avganger, så med rett timing og kjennskap til avgiftsordningene til Ryanair er det mulig å få svært billige turer dit. Men da er du helt nordvest, altså enda et godt stykke lenger vest enn Palermo. Anonymous poster hash: f4269...b9f
Kjeksjenten Skrevet 17. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har vært på Sicilia, var der for noen år siden. Vi var på østkysten, nærmere bestemt i Taormina. Den ligger på et lite høydedrag et stykke nord på østkysten, og ligger dermed mellom Messina enn Catania, som er de to store byene hhv. nord og midt på østkysten av Sicilia. Taormina har en ganske stor filmfestival. Det var dit James Gandolfini, som spilte Tony Sopranos i Sopranos, var på vei da han døde, sånn for de som husker ham. Hvis du havner der bør du ta en tur innom Isola Bella, bare å google i vei (det er noe med samme navn i nord også, men dette er da den på Sicilia). Prisnivået er høyst overkommelig for nordmenn, i hvert fall f.eks. mat og transport. Vi bodde privat, derfor vet jeg lite om hotellprisene. På Sicilia er det ikke uvanlig at noen gårder leier ut enkelte rom billig, og hvis dere leier bil uansett kan jo det være et alternativ. Ellers er nok Taormina noe dyrere enn omkringliggende steder, du har f.eks. et enda litt mindre sted kalt Giardini Naxos rett "under" Taormina, og der er det antagelig enda billigere. Uansett er prisene lave, jeg opplevde dem som lavere enn lenger nord i Italia. Det er gode muligheter for strandliv, så mange tilbringer mye tid der. Men både Messina og Catania er fine byer, og en tur opp på Etna er også å anbefale. Fra Messina er det på det minste bare tre kilometer over til fastlandet, og du ser Reggio Calabria på fastlandet godt fra Messina by. Litt fascinerende, man tenker ikke over at det er så ekstremt nært som det. Veiene er bra, det er i hvert fall det inntrykket jeg fikk, og vi kjørte rundt uten problemer. Italiensk kjørekultur er jo annerledes enn her, for å si det sånn, men det føltes ikke noe utrygt. Småveier holder høyst varierende standard, men det er vi jo ikke ukjente med her nordpå heller. Ellers kan jeg nevne at vi fløy til Catania, det er Palermo og Catania som har de to store flyplassene på Sicilia. Trapani har slått seg opp med Ryanair-avganger, så med rett timing og kjennskap til avgiftsordningene til Ryanair er det mulig å få svært billige turer dit. Men da er du helt nordvest, altså enda et godt stykke lenger vest enn Palermo. Anonymous poster hash: f4269...b9f Tusen takk for informativt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå