AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 For noen år tilbake husker jeg at min svigermor skulle i bryllup til noen i min svigerfamilie. Før bryllupet viste hun meg kjolen hun skulle ha på seg i bryllupet -som var hvit. Jeg ble litt satt ut og sa vel rett ut at hun ikke burde ha på seg hvit kjole i bryllup (hvertfall ikke uten å ha kfrt. bruden). Dette var en regel hun aldri hadde hørt om, hun mente det kun var rødt man ikke skulle ha. Nå er det min/vår tur til å gifte oss. Ymtet frempå til min kjære om at jeg satt pris på om ingen kom i hvitt i bryllupet vårt og hintet også til nevnte episode. Han skulle visstnok ta det opp med henne. Svaret var visst at hun skulle respektere dette, hvertfall ikke helt hvit kjole, evt noen blomster eller noe på, men hun mente likevel tydelig at det med "forbud" mot hvit kjole var utdatert. Ut ifra det jeg har lest meg til er så visst ikke dette forbudet utdatert, selvom endel bruder sier at de personlig ikke ville tatt det ille opp. Man risikererer evt. å bli uglesett av resten av gjestene. Videre har jeg lest meg til at det er regelen om (forbud mot) rødt, og til dels svart som er på vei ut. Vet hun sa hun skulle respektere mitt ønske, kjenner bare jeg blir litt frusterert likevel, at dette likesom skal være en utdatert regel. Er også litt i stuss over hva resten av min svigerfamilie gjør. Et annet bryllup vi var i hadde nesten samtlige svart, hvilket jeg også synes fremstår som trist og upassende i bryllup. Anonymous poster hash: 8b604...e04
melatonin Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Synes man kan styre unna helt hvite kjoler i bryllup ja. Av respekt. Rødt har jeg ikke noe problemer med at folk bruker, er jo så mange som liker den fargen. Helt sort er jeg enig i at det kan bli litt kjedelig, spesielt hvis alt er svart! Har og fått litt intrykk av at noen mener at man ikke skal pynte seg for mye for at man kan overskygge bruden, men jeg tror jeg får mer enn nok oppmerksomhet den dagen, så bekymrer meg ikke. Synes og folk kan få bruke lyse farger hvis de vil. Har bruden et stort ønske om at folk absolutt ikke skal bruke hvitt så bør det respekteres!
LeaMichele Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Folk får komme i hva de vil i mitt bryllup. Det er bare klær. Alle vet jo hvem det er som er bruden uansett. 15
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Er det virkelig så farlig? Er du redd de ikke skal skjønne at du er bruden?Anonymous poster hash: 5623b...132 10
Shai Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Hadde selv ikke satt så stor pris på om noen kom i verken hvitt, sort eller rødt. Synes hun burde respektere at du ikke vil ha noen i hvitt i bryllupet, men med blomster og ev. noe pynt hadde det gått greit for meg hvertfall 1
Honey Dew Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 I vårt bryllup, hadde brudepikene og den kvinnelige forloveren hvit kjole. Det hadde også endel gjester og jeg så ikke noe galt i det. Syntes det ble pent jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Noen har vel også hvitt som "dresskode", så alle gjestene er lyst kledd. Det er også kult Anonymous poster hash: 5623b...132 1
peppermyntete Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Jeg er helt enig i at hvitt i bryllup ikke er greit, og jeg er 22 år gammel. Så tror ikke den "regelen" forsvinner med det første!
Høna79 Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Hvitt og knallrødt er absolutt no-go (mørk burgunderrød KAN funke, og hvitt hvis det er dresscode hvitt..) Svart - ikke i tradisjonelle bryllup, men kan være unntak. Var f eks nylig i vinterbryllup hvor brudeparet er relativt rocka og utradisjonelle, med bruden i hvit kjole med svarte detaljer og tilbehør. Da sa brudeparet selv at svart var ok. For meg er alle disse helt uaktuelle, med mindre det gis en dresscode som sier hvitt. Når man er i bryllup, er man gjerne der for å feire noen man er glad i, og bruker litt penger på nettopp det. Alle kvinner (nesten) har sannsynligvis en kjole i en annen farge i skapet, eller kan i worst case (hvis man har dårlig råd) ta seg råd til en ny billig kjole til 299 i kjedebutikkene. Dagen handler ikke om deg som gjest, den handler om brudeparet - og da bør man gjøre det man kan for å bidra til at den blir best mulig for brudeparet. PS: er 35 og i den alderen hvor '"alle" i vennekretsen har giftet seg. Disse reglene er ikke utdaterte - men jeg har definitivt sett en og annen gammel tante/onkel som tror det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Du må skrive det i invitasjonen om du vil være den eneste i hvitt. Så kan du jo bestemme at ingen menn får ha svart dress heller, så det ikke blir tvil om hvem som er brudgommen... Det er rett og slett ikke alle som vet at bruder vil ha enerett på hvitt, og skulle noen dukke opp i bryllupet med hvit kjole ville jeg bare ønsket dem hjertelig velkommen og vært lykkelig for at de kom. Anonymous poster hash: 0babc...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 I min vennekrets og familie er det en uskreven regel at man som gjest holder seg unna helt hvit kjole. Jeg er klar over at det finnes en gammel regel om rødt, så den holder jeg meg unna selv, men det brukes av andre. Svart er i mine øyne helt i orden. Menn går som regel i sort dress, og en sort kjole blander seg bare inn i mengden. Litt av poenget er jo å ikke ta oppmerksomheten fra bruden. Anonymous poster hash: 0de34...609
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Jeg skjønner bare ikke hvordan en kjole kan ta oppmerksomheten fra bruden. Jeg vil heller at gjestene mine skal føle seg fine enn at jeg skal bestemme fargen på kjolen. Alle vet jo hvem som har giftet seg. Anonymous poster hash: ec350...f13 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Jeg skjønner bare ikke hvordan en kjole kan ta oppmerksomheten fra bruden. Jeg vil heller at gjestene mine skal føle seg fine enn at jeg skal bestemme fargen på kjolen. Alle vet jo hvem som har giftet seg. Anonymous poster hash: ec350...f13 Godt poeng! Jeg syntes disse "reglene" er fullstendig meningsløse. Søn gjest vil jeg ikke bryte dem, men som brud å bekymre seg for om de overholdes eller ei ser jeg ikke poenget med. Hvordan skader det deg?Anonymous poster hash: 5623b...132 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #14 Skrevet 18. februar 2015 Du må skrive det i invitasjonen om du vil være den eneste i hvitt. Så kan du jo bestemme at ingen menn får ha svart dress heller, så det ikke blir tvil om hvem som er brudgommen... Det er rett og slett ikke alle som vet at bruder vil ha enerett på hvitt, og skulle noen dukke opp i bryllupet med hvit kjole ville jeg bare ønsket dem hjertelig velkommen og vært lykkelig for at de kom.Anonymous poster hash: 0babc...cfb Slik jeg er oppdratt er det en selvfølge å vite at man absolutt ikke bør gå med hvitt i bryllup. Ut ifra sånn jeg er oppdratt burde det altså være totalt unødvendig å skrive. Nå skal det selvfølgelig sies at dersom noen skulle komme i hvitt, ville jeg uansett vært glad for at de kom og ikke latt det ødelegge dagen min. Poenget mitt er vel bare at jeg er mildt sagt sjokkert over at voksne mennesker tilsynelatende ikke har hørt om en regel, som jeg oppfatter som noe allment. Nå ser jeg selvfølgelig bort ifra de tilfellene hvor bruden klart gir uttrykk for at dette er OK. Ifølge min oppfatning kler man seg ikke i hvitt i bryllup, med mindre bruden har jeg uttrykk for at dette er OK. Så er det selvfølgelig også tilfeller hvor bruden ikke kunne bry seg mindre, men det er vel egentlig ikke dette som er poenget mitt. Anonymous poster hash: 8b604...e04
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #15 Skrevet 18. februar 2015 Godt poeng! Jeg syntes disse "reglene" er fullstendig meningsløse. Søn gjest vil jeg ikke bryte dem, men som brud å bekymre seg for om de overholdes eller ei ser jeg ikke poenget med. Hvordan skader det deg?Anonymous poster hash: 5623b...132 Det skader meg jo ikke. Er vel mer det at jeg er oppdratt til at dette nærmest er å anse som grunnprinsipper som alle forholder seg til med mindre man har fått klarsignal for det motsatt. Dersom man ikke vet noe om hva bruden faktisk mener,j oppfattereg det nærmest som en fornærmelse mot bruden, selvom hun personlig ikke skulle bry seg, nettopp fordi det er en slik uskreven regel. Anonymous poster hash: 8b604...e04
Jolene Skrevet 18. februar 2015 #16 Skrevet 18. februar 2015 Hvitt er merkelig å kle seg i i et bryllup synes jeg. Sort og rødt har jeg personlig ingen problemer med, men hvitt er kun forbeholdt bruden, enkelt og greit. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #17 Skrevet 18. februar 2015 Hvitt er merkelig å kle seg i i et bryllup synes jeg. Sort og rødt har jeg personlig ingen problemer med, men hvitt er kun forbeholdt bruden, enkelt og greit. Takk Anonymous poster hash: 8b604...e04
Jolene Skrevet 18. februar 2015 #18 Skrevet 18. februar 2015 Takk Anonymous poster hash: 8b604...e04 Bare hyggelig
Auri Skrevet 18. februar 2015 #19 Skrevet 18. februar 2015 Min bestevenninne, som også var fotografen vår, hadde på seg hvit rødblomstrete kjole, i femtitallssnitt. Brudekjolen min var også hvit, med sorte kanter, i femtitallssnitt. Andre betevenninna mi, også fotograf, hadde sort kjole med røde blomster i femtitallssnitt. Vi så vannvittig kule ut sammen, og selv om venninna mi da hadde hvit kjole i relativt likt snitt, var det jo overhodet ingen tvil om at jeg var bruden. Kjolen hennes var bomull, min var silke, og jeg hadde da brudebuketten og det mest fancy håret Jeg hadde ikke dukket opp i helhvitt i noen andres bryllup. Men blomstrete/mønstrete hvit kjole ser jeg ikke på som noe problem. Og svart/rødt reglene er jo helt på trynet i mine øyne... Måte på hvordan man skal detaljstyre andres bryllup. For de fleste er det den klassiske lille sorte man gjerne tyr til ved slike anledninger, og da er det kjipt å måtte ut og kjøpe en ny kjole bare fordi man skal være gjest. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #20 Skrevet 18. februar 2015 Slik jeg er oppdratt er det en selvfølge å vite at man absolutt ikke bør gå med hvitt i bryllup. Ut ifra sånn jeg er oppdratt burde det altså være totalt unødvendig å skrive.Anonymous poster hash: 8b604...e04 Ja, men alle er naturligvis ikke oppdratt som deg, og det handler kun om en farge på et klesplagg. Noe fullstendig harmløst. Og fullstendig uten logisk årsak. Siden det åpenbart er flere som ikke vet at bruden oppfatter det som viktig, så er det altså nødvendig å skrive om du vil unngå gjester i hvitt. Anonymous poster hash: 0babc...cfb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå