AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #21 Skrevet 17. februar 2015 Det er ikke sunt med mat som er stekt på sterk varme. Anonymous poster hash: 61825...70b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #22 Skrevet 17. februar 2015 Hjemmelagd gulrot suppe med ingefær kan anbefales.Denne kan du jo lage i store porsjoner og fryse ned. Anonymous poster hash: 7c903...6e0 Høres godt ut! Oppskrift på matprat? Anonymous poster hash: 61825...70b
Gjest Zeitgeist Skrevet 17. februar 2015 #23 Skrevet 17. februar 2015 - Omelett m/ paprika, sopp, løk, og tomater - Omelett med hjemmelaget salsa til (den de selger i butikken er ofte tilsatt sukker og annet tullball) - Stekt kyllingfilet med dampet asparges og most blomkål - Fisk i folie med ulike grønnsaker og krydder/urter - Tacosalat (med hjemmelaget tacokrydder) - Lammekoteletter med gresk salat - Fennikelsalat med spinat og grapefrukt - Kjøttboller i tomatsaus Dette er mat som inneholder såvel lite fett som lite karbohydrater. Det kan derfor være lurt å eksperimentere med ulike krydder og urter, samt salttyper for å hente frem mer smak. I f.eks. den moste blomkålen, tilsetter jeg muskatnøtt og salt etter smak; lammekoteletter steker jeg med rosmarin; og til fisk i folie tilsetter jeg litt sitronpepper.
Kamikatze Skrevet 17. februar 2015 #24 Skrevet 17. februar 2015 (endret) Det er oppskriftene jeg trenger Er så sykt dårlig til å lage mat, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å lage "grønnsakssuppe", "wok" eller "laks" Anonymous poster hash: 61825...70b Fyll fryseren med flere varianter av grønnsaksblendinger til koking og steking. Kjøp grønnsaksbuljong, rapsolje, smør og noen potter med krydderurter. Kjøp terninger med salatkylling, kyllingfilet,minuttbiff, strimlet svinekjøtt, reinskav, porsjonstorsk, fisketerninger etc. Alt dette kan stort sett kombineres med kjøtt eller fisk og en håndfull grønnsaker som kokes eller stekes. Du har mat klar på null komma svisj. Liker du løk, kan du begynne med en klatt smør eller olje i pannen, blanke eller steke løkterninger/ringer, og så ta det derfra. Steker du, kaster du grønnsakene i sammen med løken, og etterhvert kjøtt eller fisk i terninger. Koker du, tar du kjøttet i sammen med løken, bruner litt og har kokende vann fra vannkokeren over. Ha i buljongterning og grønnsaker, kok opp, la småkoke litt, og du er i business. Har du ikke kjøtt i, blir det grønnsaksgryte eller suppe ettersom hvor tynn du lager den. Eller fisk med tilbehør om du har i frossen fiskefilet et kvarters tid, og fisker alt opp med sleiv. Du lærer deg fort å lage enkle sauser basert på bechamel (hvit saus) på få minutter, samtidig som du tilbereder resten, og får dermed variasjon i sauser og supper. Bruk det du har i huset, melk, fløte, rømme, ost, vin, kraft... Med en enkel basis kan du lage så mange ulike kombinasjoner av 15-minuttersmiddager at du får variasjon og unngår å bli matlei. Så kan du introdusere flere ingredienser og selvskrelte ting etterhvert som du har tid, tålmodighet og lyst. Selv synes jeg det er greit å gjøre det enkelt å spise sunnere enn det er å dra ut etter en burger. Fjordland ble også testet nylig, og viste seg bedre enn sitt rykte. Vet ikke om det også gjelder Toro sine fredigretter også, men å ha et lite utvalg med sånt kan også være lurt i en travel hverdag, om alternativet er gatekjøkkenmeny med fettstekte potetstrimler og cola. Som du ser, snakker jeg lavterskel her. Du skal selvsagt ikke la deg avskrekke fra å prøve deg på mer avanserte greier. Jeg har selv fått kjenne hvordan det er å komme hjem fra jobb, sulten og sliten. En tyr gjerne til lettvinte løsninger da, om en ikke gjør det lettvint for seg selv. Endret 17. februar 2015 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #25 Skrevet 17. februar 2015 Det er ikke sunt med mat som er stekt på sterk varme. Anonymous poster hash: 61825...70b Kan du vennligst komme med begrunnelse på disse påstandene du slenger ut i hytt og pine? Anonymous poster hash: ee152...b4a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #26 Skrevet 17. februar 2015 Takk!!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 61825...70b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #27 Skrevet 18. februar 2015 Høres godt ut! Oppskrift på matprat? Anonymous poster hash: 61825...70b Jeg koker gulrøttene og noen biter med med fersk ingefær til de blir møre og koker opp vann med bulgjong. Når gulrøttene og ingefæren er møre moser jeg de med stavmikser,og tilsetter buljongvannet. Du kan også kun bruke gulrøter og raspe litt ingefært når resten av suppen er klar. Hvis man øsnker kan man også surre litt løk i stekepanna som man kjører i stavmikseren sammen grønnsakene. Anonymous poster hash: 7c903...6e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå