Gå til innhold

Sunne og enkle middager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene og for å unngå å bare spise junkfood trenger jeg noen sunne, men forholdsvis enkle, middagsoppskrifter. Lite karbo, gjerne en del grønnsaker.

Hvor finner jeg det?

Anonymous poster hash: 61825...70b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Ovnsbakt laks med bukettgrønnsaker fra frysedisken

*Hjemmelaget suppe, alt som ikke har mye krem eller rømme i seg er sunt

*Alle former for wok

*"Kokt" laks med ovnsbakte (det går fint an å ovnsbake nesten helt uten fett), raspet gulrot og litt lett kesam

*Hjemmelaget tomatsaus med grov pasta

Skrevet

*Ovnsbakt laks med bukettgrønnsaker fra frysedisken

*Hjemmelaget suppe, alt som ikke har mye krem eller rømme i seg er sunt

*Alle former for wok

*"Kokt" laks med ovnsbakte (det går fint an å ovnsbake nesten helt uten fett), raspet gulrot og litt lett kesam

*Hjemmelaget tomatsaus med grov pasta

Hvorfor så redd for fett? Det er da ikke sånn at fett = usunt? Kroppen trenger fett for å leve...

Anonymous poster hash: ee152...b4a

• Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet

Supper, gjerne med et kokt egg i eller fullkornspasta

Lapskaus

Bacalao

Ratatouille med kylling, fisk, indrefilet av svin..

Karbonader med surkål, potet, gulrøtter osv.

Wok

"Lasagne" med squash

Taco med speltlompe

Shepherds pie

Salater - kyllingsalat, pastasalat, cæsarsalat..

Skrevet

Supper, gjerne med et kokt egg i eller fullkornspasta

Lapskaus

Bacalao

Ratatouille med kylling, fisk, indrefilet av svin..

Karbonader med surkål, potet, gulrøtter osv.

Wok

"Lasagne" med squash

Taco med speltlompe

Shepherds pie

Salater - kyllingsalat, pastasalat, cæsarsalat..

Alle de uthevede forslagene kan ikke sies å inneholde "lite karbo" som TS etterspør - snarere tvert imot.

Anonymous poster hash: 400fe...268

Gjest Ennasus
Skrevet

Alle de uthevede forslagene kan ikke sies å inneholde "lite karbo" som TS etterspør - snarere tvert imot.

Anonymous poster hash: 400fe...268

Tolka ikke spørsmålet som lavkarbomat, men middag med uten kjeeeeempemasse karbohydrater jeg da... men isåfall beklager jeg :)

Skrevet

Hvorfor så redd for fett? Det er da ikke sånn at fett = usunt? Kroppen trenger fett for å leve...

Ja, jeg tar gjerne fett, men helst lite karbo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i grunnen ikke så redd for fett, jeg er ikke så glad i det...men du har kanskje noe i mot det også? ;)

Skrevet

Jeg er i grunnen ikke så redd for fett, jeg er ikke så glad i det...men du har kanskje noe i mot det også? ;)

Har ikke hatt noe imot noenting jeg. Men TS spør etter sunne middager, og sunt er ikke nødvendigvis synonymt med fettfattig. Hun spør også om oppskrifter med lite karbohydrater, og da er det greit med litt fett slik at man får i seg noe energi også :)

Og hvorfor så krass? Det var ikke ment som et angrep på deg, bare en liten bemerkning.

• Liker 3
Skrevet

...

Og hvorfor så krass? Det var ikke ment som et angrep på deg, bare en liten bemerkning.

Jeg var da ikke krass i det hele tatt, hvordan kunne du tolke det slik?

Hvorfor ikke komme med noen forslag på sunne og lettvinte middager til ts, så har du i det minste bidratt konsttuktivt til tråder. Det kan være lurt av og til, vet du. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er oppskriftene jeg trenger :) Er så sykt dårlig til å lage mat, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å lage "grønnsakssuppe", "wok" eller "laks" :P

Skrevet

Wok;

Kutt svin eller kylling i terninger og stek i olje sammen med litt hvitløk og litt revet ingefær. Legg til side og stek et par sjalottløk i skiver, ha i litt strimlet kål, strimlet gulrot og brokkolibuketter. Stek til grønnsakene er så myke som du liker dem og ha kjøttet tilbake i pannen/woken sammen med 1 ss soyasaus og et par ts ketjap manis (søt soyasaus). La kjøttet bli gjennomvarmt og spis med ris, gjerne fullkornsris.

Laks: Jeg salter og peprer laksen og steker den 4-5 minutter på hver side i panne med litt margarin. Ved siden av har jeg gjerne poteter og raspet gulrot.

Suppe er det mange varianter av, sjekk hva du finner på Trines matblogg. Hennes oppskrifter er alltid gode, syns jeg.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Takk!!!!!!!

Skrevet

Bedre med smør enn olje til steking?

Skrevet

Det er litt hipp som happ. Men om du bruker olje, pass på at den tåler høy varme :) (olivenolje f. eks. tåler ikke høy varme så bra)

Skrevet

Helst bør man vel ikke steke på så høy varme.

Skrevet

Jeg liker smaken av smør...

Skrevet

Helst bør man vel ikke steke på så høy varme.

Hvorfor mener du det? Om man f. eks. skal wokke så bør det vel være temmelig varmt.

Skrevet

Hjemmelagd gulrot suppe med ingefær kan anbefales.Denne kan du jo lage i store porsjoner og fryse ned.

Anonymous poster hash: 7c903...6e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...