Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #21 Skrevet 18. februar 2015 Jo, empati er medfødt, men må stimuleres for å videreutvikles. Det er også slik at det er flere menn enn kvinner som har dyssosisal personlighetsforstyrrelse. Det er en kjønnsforskjell her.Anonymous poster hash: 7953a...034 Nei, empati er ikke en egenskap vi er født med, men vi er født meg egenskapen til og lære empati. Det er det korrekte å si. Mange tror vi automatisk er født med denne egenskapen. Men det er vi altså ikke. Det er derfor man endelig i dag satser stort både i barnehager og skoler, med gode metoder for og lære empati. Før i tiden trodde man empati kom av seg selv. Men i dag har vi bedre kunnskap.
Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #22 Skrevet 18. februar 2015 . Det er også slik at det er flere menn enn kvinner som har dyssosisal personlighetsforstyrrelse. Det er en kjønnsforskjell her.Anonymous poster hash: 7953a...034 Tidligere så trodde man det ja. I dag er vi langt mer usikker. Jeg jobber i dag med både kvinner og menn med denne type lidelse. Så her er fagfolk ennå ikke enig. Det viser seg at det også er mange kvinner, langt fler en hva vi trodde som hadde denne lidelsen.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #23 Skrevet 18. februar 2015 Nei, empati er ikke en egenskap vi er født med, men vi er født meg egenskapen til og lære empati. Det er det korrekte å si. Mange tror vi automatisk er født med denne egenskapen. Men det er vi altså ikke. Det er derfor man endelig i dag satser stort både i barnehager og skoler, med gode metoder for og lære empati. Før i tiden trodde man empati kom av seg selv. Men i dag har vi bedre kunnskap. Vi er født med empati i større eller mindre grad. Og den kan til en viss grad videreutvikles de tidligste årene. Anonymous poster hash: 7953a...034
Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #24 Skrevet 18. februar 2015 Vi er født med empati i større eller mindre grad. Og den kan til en viss grad videreutvikles de tidligste årene. Anonymous poster hash: 7953a...034 Jeg vet at man tidligere mente det. Men i dag vet vi at vi er født med egenskaper som gjør i stand til og lære empati.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #25 Skrevet 18. februar 2015 Tidligere så trodde man det ja. I dag er vi langt mer usikker. Jeg jobber i dag med både kvinner og menn med denne type lidelse. Så her er fagfolk ennå ikke enig. Det viser seg at det også er mange kvinner, langt fler en hva vi trodde som hadde denne lidelsen. Det kan være en tendens til kjønnsbias, men forekomsten av dyssosial personlighetsforstyrrelse er uansett større blant menn enn kvinner. Anonymous poster hash: 7953a...034
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #26 Skrevet 18. februar 2015 Jeg vet at man tidligere mente det. Men i dag vet vi at vi er født med egenskaper som gjør i stand til og lære empati. Å, vet vi det? Anonymous poster hash: 7953a...034
Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #27 Skrevet 18. februar 2015 Å, vet vi det? Anonymous poster hash: 7953a...034 Ja det vet vi i dag. Se på små barn så vil man fort forstå. Adferdsanalytikere har studert dette i mange år, jeg er selv adferdanalytiker, men driver ikke med studier av barn. Empati er noe vi lærer, altså operant adferd slik det meste av vår atferdsrepertoar er. Mennesker er heldigvis født med disse egenskaper til og lære.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #28 Skrevet 18. februar 2015 Ja det vet vi i dag. Se på små barn så vil man fort forstå. Adferdsanalytikere har studert dette i mange år, jeg er selv adferdanalytiker, men driver ikke med studier av barn. Empati er noe vi lærer, altså operant adferd slik det meste av vår atferdsrepertoar er. Mennesker er heldigvis født med disse egenskaper til og lære. Hvordan forklarer du at noen har mer empati enn andre da? F eks to foreldre med relativt lite empati, to barn med mye empati og en uten empati? Anonymous poster hash: 7953a...034
Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #29 Skrevet 18. februar 2015 Hvordan forklarer du at noen har mer empati enn andre da? F eks to foreldre med relativt lite empati, to barn med mye empati og en uten empati? Anonymous poster hash: 7953a...034 Alt handler om operant adferd. Det kan forklares, men jeg har ikke tid til opplæring på dette nå. Trodde det var allmennkunnskap at vi lærer empati. Jeg lærer i alle fall noe nytt og det er og ikke tro at alle vet det man selv ser på som en selvfølgelighet.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #30 Skrevet 18. februar 2015 Alt handler om operant adferd. Det kan forklares, men jeg har ikke tid til opplæring på dette nå. Trodde det var allmennkunnskap at vi lærer empati. Jeg lærer i alle fall noe nytt og det er og ikke tro at alle vet det man selv ser på som en selvfølgelighet. Nei, empati har sterkt biologisk basis og handler ikke bare om operant atferd, men kan til en viss grad videreutvikels. Anonymous poster hash: 7953a...034
Gothminister Skrevet 18. februar 2015 #31 Skrevet 18. februar 2015 Nei, empati har sterkt biologisk basis og handler ikke bare om operant atferd, men kan til en viss grad videreutvikels. Anonymous poster hash: 7953a...034 Tro hva du vil, jeg forholder meg kun til hva vi vet.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #32 Skrevet 18. februar 2015 Tro hva du vil, jeg forholder meg kun til hva vi vet. Å ja, hehe. Du tror jeg bare tror. Deg om det. Anonymous poster hash: 7953a...034
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #33 Skrevet 18. februar 2015 Kan det være at de ikke syns norske menn duger og må ha inn friskt blod fra utlandet? Anonymous poster hash: a4688...90d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå