AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Jeg tror jeg mer eller mindre er avhengig av parcet, ikke slik at jeg tar det hver dag, men noen ganger i uken. Jeg sliter ofte med hodepine, pga store smerter i rygg og nakke, som ofte sprer seg til hodet, ryggsmertene går som regel greit, men de kan bli skikkelig ille, da må jeg ta paralgin forte, dette tar jeg kanskje annenhver uke, eller i perioder. Jeg føler ikke at jeg er psykisk avhengig av paracet, men jeg tar det himla ofte, det kan jo ikke være bra? Jeg har prøvd alle alternative behandlinger mot smertene i ryggen, ingenting fungerer på sikt. Hva gjør man egentlig da? Lever et jævlig liv med smerter eller tar man smertestillende? Hvor skadelig er det egentlig for leveren? Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Nå er forskjellen stor på Paracet og Paralgin Forte. Du blir ikke avhengig av Paracet, men du kan føle et sterkt behov for å bli kvitt smertene. Gå til legen og bli utredet. Kanskje du skulle ha noe annet for smertene, noe som har en depot effekt. Anonymous poster hash: 6ad79...d04 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Nå er forskjellen stor på Paracet og Paralgin Forte. Du blir ikke avhengig av Paracet, men du kan føle et sterkt behov for å bli kvitt smertene. Gå til legen og bli utredet. Kanskje du skulle ha noe annet for smertene, noe som har en depot effekt. Anonymous poster hash: 6ad79...d04 Hva skal jeg be om å bli utredet for? Er det levern du tenker på eller smertene? Synes legen min er så slapp, jeg har spurt flere ganger om å få henvisning til å ta røntgen av ryggen min, men legen mener det ikke er nødvendig, jeg mener likevel det er det, jeg nekter å tro at det kun er muskulært, det knekker og knaker og gjør vondt, noen ganger hovner det skikkelig opp. Kanskje like greit å bare ta det privat, eller må man uansett ha henvisning? TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
Jade Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Hvis ikke legen din tar deg alvorlig, så kan du bytte fastlege. Byttet skjer i månedsskiftet, så det er lurt å gjøre nå før mars. Det må da være bedre å finne ut hva som gjør at du har vondt, enn å bare ta smertestillende resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Hva skal jeg be om å bli utredet for? Er det levern du tenker på eller smertene? Synes legen min er så slapp, jeg har spurt flere ganger om å få henvisning til å ta røntgen av ryggen min, men legen mener det ikke er nødvendig, jeg mener likevel det er det, jeg nekter å tro at det kun er muskulært, det knekker og knaker og gjør vondt, noen ganger hovner det skikkelig opp. Kanskje like greit å bare ta det privat, eller må man uansett ha henvisning? TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48 Jeg tenkte på at man på en måte blir avhengig av å bli kvitt smertene, men avhengig som i rus blir man ikke av Paracet. Hvor lenge har du hatt det sånn? Hvis ikke legen din tar deg alvorlig så må du bytte lege. Anonymous poster hash: 6ad79...d04
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 bytt fastlege,<br />få sjekket om du har ulik benlengde,<br />få sjekket om du har skader i ryggen,<br />få sjekket om du går riktig (sliter du sko skjevt så går du feil)<br />tren -gjerne fysiopilates til å begynne med,<br />er du kvinne og har født barn -har du kanskje låsninger i bekkenet,<br />er veldig mye som kan gjøre at du har smerter i ryggenAnonymous poster hash: e4514...e63
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Man blir avhengig av smertestillende, fordi de nummer hele kroppen, og man merker mindre til smerten. Avhengigheten går ut på å holde det på det nivået. Anonymous poster hash: 76c0f...63e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Nå er forskjellen stor på Paracet og Paralgin Forte. Du blir ikke avhengig av Paracet, men du kan føle et sterkt behov for å bli kvitt smertene. Gå til legen og bli utredet. Kanskje du skulle ha noe annet for smertene, noe som har en depot effekt. Anonymous poster hash: 6ad79...d04 Man kan bli avhengig av Paracet. Så avhenig at man får hodepine uten og mener man må ha paracet for å få bort paracetmangelhodepine. Vi har hatt flere pasienter på kontoret med dette problemet. Media har og tatt dette opp en rekke ganger.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 Man kan bli avhengig av Paracet. Så avhenig at man får hodepine uten og mener man må ha paracet for å få bort paracetmangelhodepine. Vi har hatt flere pasienter på kontoret med dette problemet. Media har og tatt dette opp en rekke ganger.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd Med en gradvis nedtrapping så forsvinner jo det problemet, verre å bli avhengig av parlagin forte.Anonymous poster hash: 8e763...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #10 Skrevet 16. februar 2015 Med en gradvis nedtrapping så forsvinner jo det problemet, verre å bli avhengig av parlagin forte.Anonymous poster hash: 8e763...a77 Ikke nødvendigvis. Folk har blitt innlagt for avvenning av Paracetavhengighet. Utfordringen er og å ikke få leverskader ved konstant bruk. Derfor dukker og diskusjonen opp om andre enn apotek skal få selge paracetpreprater, fra tid til annen.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 Ikke nødvendigvis. Folk har blitt innlagt for avvenning av Paracetavhengighet. Utfordringen er og å ikke få leverskader ved konstant bruk. Derfor dukker og diskusjonen opp om andre enn apotek skal få selge paracetpreprater, fra tid til annen.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd Jeg har brukt paracet som supplement til NSAIDs i flere år. 1-4 tabl om dagen, for kroniske smerter. Har verken hodepine, leverskade eller paracetavhengighet. Faktisk tar jeg nettopp de medisinene, fordi de ikke gir avhengighet på samme måte som opoidliknende medisin. Men tar leverprøver innimellom. Anonymous poster hash: 8e763...a77
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Jeg tenkte på at man på en måte blir avhengig av å bli kvitt smertene, men avhengig som i rus blir man ikke av Paracet. Hvor lenge har du hatt det sånn? Hvis ikke legen din tar deg alvorlig så må du bytte lege. Anonymous poster hash: 6ad79...d04 Jeg føler meg ikke avhengig i den forstand, jeg må ikke ta paracet selv om jeg har vondt, gjør det kun om jeg skal noe viktig, eller ikke får jobbet pga smerter. Har hatt det slik i vel ett år nå, kanskje litt mer. Det begynte vel sakte men sikkert noen måneder etter jeg falt ned en trapp. Brakk ankelen, men de sjekket aldri noe av ryggen min eller resten av kroppen heller selv om jeg hadde smerter der like etter fallet. Tror jeg gir fastlegen min en sjanse til, om det ikke gir noe resultat så får jeg bytte. TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Man kan bli avhengig av Paracet. Så avhenig at man får hodepine uten og mener man må ha paracet for å få bort paracetmangelhodepine. Vi har hatt flere pasienter på kontoret med dette problemet. Media har og tatt dette opp en rekke ganger.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd Ikke nødvendigvis. Folk har blitt innlagt for avvenning av Paracetavhengighet. Utfordringen er og å ikke få leverskader ved konstant bruk. Derfor dukker og diskusjonen opp om andre enn apotek skal få selge paracetpreprater, fra tid til annen.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd Janei, jeg er ikke avhengig, hodepinen kommer fra nakken og ryggen, den krypper seg sakte oppover og sprer seg over hele hodet. Det hjelper ikke helt med paracet, men noe hjelper det. Har ikke noe abstinenser eller slike plager. Tror du det er mulighet for leverskade om jeg har tatt paracet en gang for dag 1000mg en gang eller to i uken i et halvt år? Hvordan sjekker man opp dette? TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har brukt paracet som supplement til NSAIDs i flere år. 1-4 tabl om dagen, for kroniske smerter. Har verken hodepine, leverskade eller paracetavhengighet. Faktisk tar jeg nettopp de medisinene, fordi de ikke gir avhengighet på samme måte som opoidliknende medisin. Men tar leverprøver innimellom.Anonymous poster hash: 8e763...a77 Hvordan tar man leverprøver? Har brukt det et halvt år noen ganger i uken. TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 Jeg føler meg ikke avhengig i den forstand, jeg må ikke ta paracet selv om jeg har vondt, gjør det kun om jeg skal noe viktig, eller ikke får jobbet pga smerter. Har hatt det slik i vel ett år nå, kanskje litt mer. Det begynte vel sakte men sikkert noen måneder etter jeg falt ned en trapp. Brakk ankelen, men de sjekket aldri noe av ryggen min eller resten av kroppen heller selv om jeg hadde smerter der like etter fallet. Tror jeg gir fastlegen min en sjanse til, om det ikke gir noe resultat så får jeg bytte. TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48 Ta deg en tur til kiropraktor. Anonymous poster hash: bd1ca...6e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 Janei, jeg er ikke avhengig, hodepinen kommer fra nakken og ryggen, den krypper seg sakte oppover og sprer seg over hele hodet. Det hjelper ikke helt med paracet, men noe hjelper det. Har ikke noe abstinenser eller slike plager. Tror du det er mulighet for leverskade om jeg har tatt paracet en gang for dag 1000mg en gang eller to i uken i et halvt år? Hvordan sjekker man opp dette? TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48 Du ber legen ta følgende prøver: Gamma-GT, s-alat og s-asat. Anonymous poster hash: bd1ca...6e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #17 Skrevet 17. februar 2015 Du får ikke leverskader om du tar 1 gr noen ganger i uken, så sant du har en frisk lever fra før av. Leverprøver er blodprøver. Men har du prøvd kiropraktor/naprapat/manuellterapeut el? En manuellterapeut kan også sende henvisning til bla røntgen. Anonymous poster hash: 6ad79...d04
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #18 Skrevet 17. februar 2015 Ta deg en tur til kiropraktor. Anonymous poster hash: bd1ca...6e5 Gått både til kiropraktor, osteopat og fysio, så har prøvd litt av hvert du! TS Du får ikke leverskader om du tar 1 gr noen ganger i uken, så sant du har en frisk lever fra før av. Leverprøver er blodprøver. Men har du prøvd kiropraktor/naprapat/manuellterapeut el? En manuellterapeut kan også sende henvisning til bla røntgen. Anonymous poster hash: 6ad79...d04 Ja, har prøvd det meste. Kiropraktor ville henvise, men det var veldig kostbart. Dessuten fikk jeg ikke noe effekt av kiropraktor, det virket bare der og da og når jeg kom hjem var smertene tilbake. TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #19 Skrevet 17. februar 2015 Ikke nødvendigvis. Folk har blitt innlagt for avvenning av Paracetavhengighet. Utfordringen er og å ikke få leverskader ved konstant bruk. Derfor dukker og diskusjonen opp om andre enn apotek skal få selge paracetpreprater, fra tid til annen.Anonymous poster hash: 7b22d...dbd Dette klarer jeg ikke tro på uten dokumentasjon. Paracet er det middelet som skal være grunnstein i så og si all smertebehandling, nettopp fordi det er så lite farlig i forhold til andre preparater. Jeg vet man kan få hodepine av selve paraceten etterhvert, men ikke avhengighet, og aldri i verden om jeg tror på at noen har blitt lagt inn for dette. Hilsen ei som har paracet på blåresept. Jeg har brukt paracet som supplement til NSAIDs i flere år. 1-4 tabl om dagen, for kroniske smerter. Har verken hodepine, leverskade eller paracetavhengighet. Faktisk tar jeg nettopp de medisinene, fordi de ikke gir avhengighet på samme måte som opoidliknende medisin. Men tar leverprøver innimellom.Anonymous poster hash: 8e763...a77 Samme her. 3 x 1gram hver dag i ca ti år. Har også tatt leverprøver noen ganger, ikke funnet noe enda. Janei, jeg er ikke avhengig, hodepinen kommer fra nakken og ryggen, den krypper seg sakte oppover og sprer seg over hele hodet. Det hjelper ikke helt med paracet, men noe hjelper det. Har ikke noe abstinenser eller slike plager. Tror du det er mulighet for leverskade om jeg har tatt paracet en gang for dag 1000mg en gang eller to i uken i et halvt år? Hvordan sjekker man opp dette? TS Anonymous poster hash: 5bd3e...d48 Med mindre du har svak lever så skal ikke paracetbruk påvirke, ihvertfall ikke den minimale bruken der! 1000mg er jo en engangsdose, ifølge pakningsvedlegget kan man ta 1-2 tabletter 3-4 ganger daglig. Dvs opptil 8gram (8000mg). Jeg tar 3000mg daglig, og har gjort dette i ti år. Legen sjekker leververdier ved hjelp av blodprøve. Anonymous poster hash: 9fecc...04e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå