AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Først og fremst vil jeg bare meddele at alle som skriver ''du kan jo bare skjerpe deg'', ikke forstår noe som helst. For hadde jeg bare kunnet skjerpe meg hadde jeg gjort det for 3 år siden. Jeg sliter med depresjoner og en smule angst. Med dette følger også naturlige reaksjoner som at jeg gir faen, spiser dritt, aldri trener, ikke har energi, bare sover, er lite sosial og hater meg selv. Dette fører jo igjen til at jeg har lagt på meg noe helt vanvittig de siste 2 årene. Har aldri vært opptatt av vekt, og har heller ingen spiseforstyrrelse (obviously), men er rett og slett bare sykt feit nå. Jeg vet veldig godt om problemet, og det går mest på alt godteriet uten om vanlige måltider. Drikker skjelden/aldri brus i ukedagene, det går bare 1-2 glass i helgene til maten, men liker ellers ikke brus utenom mat. Spiser også så og si normal mat - altså knekkebrød til frokost, vanlig lunsj og middag. Problemet ligger i sjokoladen, bollene og sjokolademelken ved siden av vanlige rutiner. Det er faktisk så seriøst at jeg får abstinenser om jeg ikke får sukker. Blir kvalm, svimmel, uvell, irritert, lei meg, blodsukkeret synker, blir jævlig sulten og klarer ikke fungere før jeg har roa kroppen med den daglige sjokoladen. Er ikke ute etter noe slanketips, for det kan jeg google på tre sekunder. Problemet er bare at jeg har sinnsykt lyst til å bli tynn. Men jeg vil gjerne bli glad også, og det funker ikke det heller. Uansett hvor feit jeg blir, hvor mye jeg legger på meg, hvor stygg jeg ser ut naken eller i undertøy, eller hvor mye klær som ikke passer som før gjorde det, så gir jeg så glatt faen. Kan gråte over min egen kropp for å sekundet etter spise en sjokolade. Jeg bryr meg liksom ikke. Såå, anyone? Noen som har det sånn? Noen som har noen tips som kanskje kan hjelpe meg utenom ''prøv å spis sunt'', eller ''ha en godteriavtale med noen'' eller ''skjerp deg''? Anonymous poster hash: 9657a...b8a Anonymous poster hash: 9657a...b8a 2
veraa94 Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Når søtsuget kommer er mine anbefalinger: - ta en dusj - puss tennene - lakk neglene - drikk lett-kakao. Inneholder kun 40kcal per kopp og er veldig søtt, nesten kvalmende! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Når søtsuget kommer er mine anbefalinger: - ta en dusj - puss tennene - lakk neglene - drikk lett-kakao. Inneholder kun 40kcal per kopp og er veldig søtt, nesten kvalmende! Ja jo, bra tips det. Er bare at jeg virkelig ikke klarer. Er som å slutte å røyke, abstinenser.... Anonymous poster hash: 9657a...b8a
veraa94 Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Ja jo, bra tips det. Er bare at jeg virkelig ikke klarer. Er som å slutte å røyke, abstinenser.... Anonymous poster hash: 9657a...b8a derfor er lett-kakao å anbefale. Jeg lover deg, det temmer enhver sukkerabstinens!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Når du kjenner søtsuget komme, tar du på deg joggesko og går, evt løper deg en tur. Trening gjør at man ikke har lyst på masse godt etterpå, jeg vil bare ha sunn mat etter ei treningsøkt. Ellers må du slutte å kjøpe godterier, snop, sjokolade. Bestem deg for at dette blir tøfft, den første dagen, uka osv, men etterhvert nlir kroppen vant med mindre og til slutt nesten ikke sukker. Ha litt honning teen. Skriv ned hver gang du har trent, det gir deg motivasjon til å fortsette, da du ser at du har handlet i positiv retning. Skriv lister med gjøremål du skal gjennomføre fremover. Anonymous poster hash: 95333...689 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Du må slutte å unnskylde deg selv å si at du ikke klarer. Jovisst klarer du, du MÅ sette inn viljen her! Anonymous poster hash: 95333...689 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Når du kjenner søtsuget komme, tar du på deg joggesko og går, evt løper deg en tur. Trening gjør at man ikke har lyst på masse godt etterpå, jeg vil bare ha sunn mat etter ei treningsøkt. Ellers må du slutte å kjøpe godterier, snop, sjokolade. Bestem deg for at dette blir tøfft, den første dagen, uka osv, men etterhvert nlir kroppen vant med mindre og til slutt nesten ikke sukker. Ha litt honning teen. Skriv ned hver gang du har trent, det gir deg motivasjon til å fortsette, da du ser at du har handlet i positiv retning. Skriv lister med gjøremål du skal gjennomføre fremover. Anonymous poster hash: 95333...689 Trener ikke. Kommer meg ikke opp av senga omtrent... Og unnskylder meg alltid med at ''jeg fortjener det'', fordi jeg enten er på jobb, eller har gjort lekser og vært flink eller what so ever.... Ååå Anonymous poster hash: 9657a...b8a 1
strawberry Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Er sukkeravhengig selv, men har faktisk i dag bestemt meg for at NÅ er det nok. Det blir gjerne en japp eller noe annet når jeg stikker innom butikken, og iallefall dersom det er tilbud! I lengden blir det jo endel.. Vil anbefale deg å finne litt fagstoff om avhengighet, ettersom sukkeravhengighet kan håndteres som annen avhengighet (alkohol, røyk..). Vil du ha totalt sukkeravhold, eller kan du unne deg noe en dag i uken? Jeg har bestemt meg for at jeg en dag i helgen (fredag, lørdag eller søndag) kan kjøpe sjokolade eller smågodt men at det da ikke skal være så mye at det er igjen noe dagen etterpå. I tillegg kan jeg kjøpe meg en kinder maxi eller noe annet smått EN ukedag.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 Frukt! Når jeg får sjokoladesug så kjøper jeg ofte druer isteden, synes det hjelper. Anonymous poster hash: 4ec21...b3d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #10 Skrevet 16. februar 2015 Er sukkeravhengig selv, men har faktisk i dag bestemt meg for at NÅ er det nok. Det blir gjerne en japp eller noe annet når jeg stikker innom butikken, og iallefall dersom det er tilbud! I lengden blir det jo endel.. Vil anbefale deg å finne litt fagstoff om avhengighet, ettersom sukkeravhengighet kan håndteres som annen avhengighet (alkohol, røyk..). Vil du ha totalt sukkeravhold, eller kan du unne deg noe en dag i uken? Jeg har bestemt meg for at jeg en dag i helgen (fredag, lørdag eller søndag) kan kjøpe sjokolade eller smågodt men at det da ikke skal være så mye at det er igjen noe dagen etterpå. I tillegg kan jeg kjøpe meg en kinder maxi eller noe annet smått EN ukedag. Det var et godt tips å google avhengighet, kanskje jeg finner noen råd der, for det er jo ja som røyk, snus... Tror ikke jeg klarer det om jeg ikke får ha en dag i uken.. Men har gjerne blitt kinder maxi annahver dag.. Kanskje det bare er lov med en på onsdagene (lang skoledag).. Godt tips. Anonymous poster hash: 9657a...b8a
Gjest Inggolf Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Jeg tenker at det er en underliggende grunn til at du fortsetter i dette dumme sporet selv om du vet det ikke er bra. For eksempel at du bruker godteriet og søtsakene som trøst eller for å glemme/dekke over andre følelser? Dette kan også være en form for selvskading..Sukker er foresten like avhengighetsskapende som dop! Så det at du får abstinenser er ikke rart.. Har faktisk vært der selv. Hver eneste dag spiste jeg 2-3 kanskje opp til 4-5 sjokolader men til slutt så måtte jeg bare kutte ut, og ja; det var et helvete i starten. Hadde ikke tolmodighet og klikka i vinkel for hver minste ting, men nå har jeg holdt meg unna absolutt alt med sukker i flere år og det frister så absolutt ikke med verken is, boller, sjokolade eller kaker. Vil råde deg til å analysere tankene dine fremover når du tyr til disse usunne vanene dine. Prøv å finn bakgrunnen til hvorfor du ikke klarer å la være. Snakk gjerne med fastlegen din, kan ikke han/hun hjelpe deg så vet han/hun ihvertfall hvordan du best mulig kan få hjelp! Og du, det er et fremskritt å bare opprette denne tråden Endret 16. februar 2015 av Noz
Chizue Skrevet 16. februar 2015 #12 Skrevet 16. februar 2015 Hva med å kjøpe sukkerfrie drops? Mørk sjokolade...Sukkerfri sjokolade? Apoteket kan ha noe sukkerfritt
Tibbie Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Var der selv for noen år siden. For meg er alltid det å føle seg fin nøkkelen til alt. Den gir meg selvtilliten og motivasjonen til å lykkes på alle plan. Og man føler seg gjerne bedre med en slank kropp. Måten du skriver på får meg til å tenke at du er litt som meg her. I denne tiden spiste jeg snop hele tiden. Jeg var veldig avhengig og klarte aldri å motstå slikkerier når jeg så det. Nå er jeg helt motsatt. Blir fort kvalm av søtt. Blir jeg skikkelig søtsugen, holder det med en sjokoladebit. Og guri så gla jeg er for at jeg er blitt sånn!! Jeg klarte det ved å gi det en forsiktig overgang sånn at jeg nesten ikke merket det. Da slipper man å "pines" og risikere tilbakefall. Jeg byttet for eksempel ut brus med sukkerfri Cola. Nå har jeg drukket det i mange år, og et glass med vanlig Cola eller champagnebrus gjør meg uvel. Så jeg tenker aldri på det. Godteri byttet jeg ut med andre ting jeg var veldig glad i. Som for eksempel potetgull og pizza. Jeg spiste også mye mat, sånn at jeg var så mett at søtsuget ikke kom. Men når søtsuget var der, kjøpte jeg en Smash bar. Det var mer snacks i enn godteri, så jeg lurte meg selv. Det smakte jo fortsatt dritgodt, selv om det var mindre sjokolade enn potetgull i den. Det eneste problemet nå er at jeg er superavhengig av pizza og potetgull, men det er mer naturlig for kroppen, så det plager meg ikke Når kroppen har vært uten sukker en stund, forsvinner søtsuget. Har hørt av treningsfolk at det tar bare tre dager uten sukker, men det tror jeg er bullshit Ellers hjelper det med litt inspirasjon fra guruer på Youtube og lignende. Det hjalp i hvert fall meg. Sukkerkuttet mitt gjorde at jeg lett mistet 10 kilo. Trente ikke, bare droppet godteri og Cola. Ønsker deg lykke til i prosjektet ditt! Håper du lykkes Endret 16. februar 2015 av Tibbie 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Jeg tenker at det er en underliggende grunn til at du fortsetter i dette dumme sporet selv om du vet det ikke er bra. For eksempel at du bruker godteriet og søtsakene som trøst eller for å glemme/dekke over andre følelser? Dette kan også være en form for selvskading..Sukker er foresten like avhengighetsskapende som dop! Så det at du får abstinenser er ikke rart.. Har faktisk vært der selv. Hver eneste dag spiste jeg 2-3 kanskje opp til 4-5 sjokolader men til slutt så måtte jeg bare kutte ut, og ja; det var et helvete i starten. Hadde ikke tolmodighet og klikka i vinkel for hver minste ting, men nå har jeg holdt meg unna absolutt alt med sukker i flere år og det frister så absolutt ikke med verken is, boller, sjokolade eller kaker. Vil råde deg til å analysere tankene dine fremover når du tyr til disse usunne vanene dine. Prøv å finn bakgrunnen til hvorfor du ikke klarer å la være. Snakk gjerne med fastlegen din, kan ikke han/hun hjelpe deg så vet han/hun ihvertfall hvordan du best mulig kan få hjelp! Og du, det er et fremskritt å bare opprette denne tråden Ååå, så snill du er. Ja, det er jo noe underliggende... Det er jo depresjonene og de vonde tankene som tar over og det er trøstespising../unødvendig ''belønning''.. Jeg blir kjempe sint for alt ja, klikker og er sur og kvalm og sliten og hodet er helt i tåke... Men tusen takk for fint svar. Setter pris på det. Anonymous poster hash: 9657a...b8a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #15 Skrevet 16. februar 2015 Trener ikke. Kommer meg ikke opp av senga omtrent... Og unnskylder meg alltid med at ''jeg fortjener det'', fordi jeg enten er på jobb, eller har gjort lekser og vært flink eller what so ever.... Ååå Anonymous poster hash: 9657a...b8a Hvis du ønsker å gå ned i vekt, må du og bevege deg mer. Når du kommer i bedre form, vil du ikke søke sukker på samme måte. Dette henger sammen. Anonymous poster hash: 95333...689
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Var der selv for noen år siden. For meg er alltid det å føle seg fin nøkkelen til alt. Den gir meg selvtilliten og motivasjonen til å lykkes på alle plan. Og man føler seg gjerne bedre med en slank kropp. Måten du skriver på får meg til å tenke at du er litt som meg her. I denne tiden spiste jeg snop hele tiden. Jeg var veldig avhengig og klarte aldri å motstå slikkerier når jeg så det. Nå er jeg helt motsatt. Blir fort kvalm av søtt. Blir jeg skikkelig søtsugen, holder det med en sjokoladebit. Og guri så gla jeg er for at jeg er blitt sånn!! Jeg klarte det ved å gi det en forsiktig overgang sånn at jeg nesten ikke merket det. Da slipper man å "pines" og risikere tilbakefall. Jeg byttet for eksempel ut brus med sukkerfri Cola. Nå har jeg drukket det i mange år, og et glass med vanlig Cola eller champagnebrus gjør meg uvel. Så jeg tenker aldri på det. Godteri byttet jeg ut med andre ting jeg var veldig glad i. Som for eksempel potetgull og pizza. Jeg spiste også mye mat, sånn at jeg var så mett at søtsuget ikke kom. Men når søtsuget var der, kjøpte jeg en Smash bar. Det var mer snacks i enn godteri, så jeg lurte meg selv. Det smakte jo fortsatt dritgodt, selv om det var mindre sjokolade enn potetgull i den. Det eneste problemet nå er at jeg er superavhengig av pizza og potetgull, men det er mer naturlig for kroppen, så det plager meg ikke Når kroppen har vært uten sukker en stund, forsvinner søtsuget. Har hørt av treningsfolk at det tar bare tre dager uten sukker, men det tror jeg er bullshit Ellers hjelper det med litt inspirasjon fra guruer på Youtube og lignende. Det hjalp i hvert fall meg. Sukkerkuttet mitt gjorde at jeg lett mistet 10 kilo. Trente ikke, bare droppet godteri og Cola. Ønsker deg lykke til i prosjektet ditt! Håper du lykkes Oi... 10 kg ved å kutte ut sukker... Det tror jeg på! Og det er motivasjon å høre. Blir ofte veldig sugen rett etter mat.. Da er det aller værst, spesielt etter middag... Men tusen takk!! Anonymous poster hash: 9657a...b8a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Først og fremst vil jeg bare meddele at alle som skriver ''du kan jo bare skjerpe deg'', ikke forstår noe som helst. For hadde jeg bare kunnet skjerpe meg hadde jeg gjort det for 3 år siden. Jeg sliter med depresjoner og en smule angst. Med dette følger også naturlige reaksjoner som at jeg gir faen, spiser dritt, aldri trener, ikke har energi, bare sover, er lite sosial og hater meg selv. Dette fører jo igjen til at jeg har lagt på meg noe helt vanvittig de siste 2 årene. Har aldri vært opptatt av vekt, og har heller ingen spiseforstyrrelse (obviously), men er rett og slett bare sykt feit nå. Jeg vet veldig godt om problemet, og det går mest på alt godteriet uten om vanlige måltider. Drikker skjelden/aldri brus i ukedagene, det går bare 1-2 glass i helgene til maten, men liker ellers ikke brus utenom mat. Spiser også så og si normal mat - altså knekkebrød til frokost, vanlig lunsj og middag. Problemet ligger i sjokoladen, bollene og sjokolademelken ved siden av vanlige rutiner. Det er faktisk så seriøst at jeg får abstinenser om jeg ikke får sukker. Blir kvalm, svimmel, uvell, irritert, lei meg, blodsukkeret synker, blir jævlig sulten og klarer ikke fungere før jeg har roa kroppen med den daglige sjokoladen. Er ikke ute etter noe slanketips, for det kan jeg google på tre sekunder. Problemet er bare at jeg har sinnsykt lyst til å bli tynn. Men jeg vil gjerne bli glad også, og det funker ikke det heller. Uansett hvor feit jeg blir, hvor mye jeg legger på meg, hvor stygg jeg ser ut naken eller i undertøy, eller hvor mye klær som ikke passer som før gjorde det, så gir jeg så glatt faen. Kan gråte over min egen kropp for å sekundet etter spise en sjokolade. Jeg bryr meg liksom ikke. Såå, anyone? Noen som har det sånn? Noen som har noen tips som kanskje kan hjelpe meg utenom ''prøv å spis sunt'', eller ''ha en godteriavtale med noen'' eller ''skjerp deg''? Anonymous poster hash: 9657a...b8a Anonymous poster hash: 9657a...b8a Først og fremst vil jeg bare meddele at alle som skriver ''du kan jo bare skjerpe deg'', ikke forstår noe som helst. For hadde jeg bare kunnet skjerpe meg hadde jeg gjort det for 3 år siden. Jeg sliter med depresjoner og en smule angst. Med dette følger også naturlige reaksjoner som at jeg gir faen, spiser dritt, aldri trener, ikke har energi, bare sover, er lite sosial og hater meg selv. Dette fører jo igjen til at jeg har lagt på meg noe helt vanvittig de siste 2 årene. Har aldri vært opptatt av vekt, og har heller ingen spiseforstyrrelse (obviously), men er rett og slett bare sykt feit nå. Jeg vet veldig godt om problemet, og det går mest på alt godteriet uten om vanlige måltider. Drikker skjelden/aldri brus i ukedagene, det går bare 1-2 glass i helgene til maten, men liker ellers ikke brus utenom mat. Spiser også så og si normal mat - altså knekkebrød til frokost, vanlig lunsj og middag. Problemet ligger i sjokoladen, bollene og sjokolademelken ved siden av vanlige rutiner. Det er faktisk så seriøst at jeg får abstinenser om jeg ikke får sukker. Blir kvalm, svimmel, uvell, irritert, lei meg, blodsukkeret synker, blir jævlig sulten og klarer ikke fungere før jeg har roa kroppen med den daglige sjokoladen. Er ikke ute etter noe slanketips, for det kan jeg google på tre sekunder. Problemet er bare at jeg har sinnsykt lyst til å bli tynn. Men jeg vil gjerne bli glad også, og det funker ikke det heller. Uansett hvor feit jeg blir, hvor mye jeg legger på meg, hvor stygg jeg ser ut naken eller i undertøy, eller hvor mye klær som ikke passer som før gjorde det, så gir jeg så glatt faen. Kan gråte over min egen kropp for å sekundet etter spise en sjokolade. Jeg bryr meg liksom ikke. Såå, anyone? Noen som har det sånn? Noen som har noen tips som kanskje kan hjelpe meg utenom ''prøv å spis sunt'', eller ''ha en godteriavtale med noen'' eller ''skjerp deg''? Anonymous poster hash: 9657a...b8a Anonymous poster hash: 9657a...b8a Åh jeg har også dette problemet. Kjøper meg f.eks yoghurtnøtter og spiser til jeg blir kjempekvalm, men slutter ikke likevel. Det samme med hvetebakst, sjokolade osv. Jeg stopper rett og slett ikke og finner alltid en grunn til at jeg fortjener å kose meg. Noen ganger får jeg over meg at jeg skal bli sunn og passe på alt jeg spiser, men så kommer jeg hjem fra skolen og er helt desperat. Såå jeg har vel egentlig ikke noen tips, ville bare si at jeg også har litt av det samme problemet. Anonymous poster hash: 9b317...dc3
Tibbie Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 Oi... 10 kg ved å kutte ut sukker... Det tror jeg på! Og det er motivasjon å høre. Blir ofte veldig sugen rett etter mat.. Da er det aller værst, spesielt etter middag... Men tusen takk!! Anonymous poster hash: 9657a...b8a Mhm Jeg som i så mange år hadde slitt meg ut på treningssenter og hatt et dårlig selvbilde på kroppen. Men jeg hatet å trene over alt på jord, og jeg tror ikke man oppnår mange resultater av det. Hadde jeg bare visst at å finne en måte avvenne meg sukker på som var svaret, hadde jeg heller jobbet med det. Hva om du spiser deg sprekkmett? Sånn at tanken på å putte noe mer i munnen får deg til å bli litt kvalm, og at du ikke orker å gå til kjøkkenet for å hente noe mer? Eventuelt bytt det ut med noe diabetesgodteri. Det kan være en fin overgang. Du føler du får det du vil ha, mens kroppen lures til å glemme sukkeret. Vet ikke hva favorittsnopet ditt er, men apoteket har noen himla gode karameller og lakriser!
sugmegelns Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Mange bra tips over da! Endret 16. februar 2015 av sugmegelns
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 Mhm Jeg som i så mange år hadde slitt meg ut på treningssenter og hatt et dårlig selvbilde på kroppen. Men jeg hatet å trene over alt på jord, og jeg tror ikke man oppnår mange resultater av det. Hadde jeg bare visst at å finne en måte avvenne meg sukker på som var svaret, hadde jeg heller jobbet med det. Hva om du spiser deg sprekkmett? Sånn at tanken på å putte noe mer i munnen får deg til å bli litt kvalm, og at du ikke orker å gå til kjøkkenet for å hente noe mer? Eventuelt bytt det ut med noe diabetesgodteri. Det kan være en fin overgang. Du føler du får det du vil ha, mens kroppen lures til å glemme sukkeret. Vet ikke hva favorittsnopet ditt er, men apoteket har noen himla gode karameller og lakriser! Det er akkurat sånn jeg også har det. Jeg HATER treningssenter over alt på jord... Hater å trene. MÅ bli kvitt sukkersuget først.... Så sukkerfrie tabeletter kan være et godt alternativ.. For å føle at jeg spiser noe men egentlig så er det ikke usunt.. Anonymous poster hash: 9657a...b8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå