Collan Skrevet 17. februar 2015 #21 Skrevet 17. februar 2015 Ja, det er et fint sted som heter helvete, hvor alle som ikke tror samles. Du kommer til å ha god tid til å møte noen der. Faktisk så har du evig lang tid å finne noen, så ikke stress din ateist. Anonymous poster hash: 90f88...1ed Er det virkelig folk som tror dette i 2015? Joda, jeg vet at det fins en liten minoritet kristen-konservative her i landet, at Krf er på Stortinget er jo et bevis på det. Vi ateister vet at vi må bruke vår egen sunne fornuft til å finne gode svar på de moralske dilemmaer livet byr på, at vi ikke kan bruke noen eventyrbok som reflekterer moralske og juridiske oppfatninger i Midt-Østen for mange tusen år siden. Den gang var f. eks. homofili ansett som en vederstyggelighet, og det ble behørig poengtert i både Bibelen og Koranen. Det er først de siste få tiårene som vi i deler av verden har sett en gryende aksept for homofile. Det er ikke tilfeldig at dette skjer i de deler av verden der religionen har blitt mindre viktig og færre mennesker oppgir at de er troende. Homofili handler om kjærlighet. Selv om Jesus snakket om kjærlighet i hytt og pine mener ikke konservative kristne at den kjærligheten skal gjelde for homofile. Jeg tolker deg dithen at det holder å tro for å komme til paradis. Om du er ateist kan du leve et så moralsk riktig liv man bare vil, man er dømt til å havne i helvete uansett. Da vil jeg gjerne ha et datingsted der man kan unngå å møte på folk som deg. Singel ateist her! Alle kvinner som tenker selv kan sende meg en pm, så kan vi diskutere Richard Dawkins innimellom flørtingen. Dette blir en liten digresjon, men når du nevner helvete er det jo artig å påpeke at den versjonen av helvete vi kjenner i dag kom gradvis over mange århundrer. Kristendommens største suksessfaktor var jo at den lovte frelse til alle som trodde, og ikke bare til noen få utvalgte, som f. eks. de romerske guder gjorde. Det ble imidlertid litt for løssluppent, man hadde ikke noe å skremme folkemassene med, så man introduserte helvete. Opprinnelig var helvete dalen Gehenna utenfor Jerusalem. Ad diverse omveier har denne plassen blitt til forestillingen om det vi i dag tenker på som helvete.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #22 Skrevet 17. februar 2015 Verken kjenner eller vet om noen nordmann i min krets som er sterkt troende. Tror nok ikke det er noe som helst problem å finne en nordmann som ikke tror på Gud i dag.Anonymous poster hash: 99b6c...fce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå