Gjest BethD Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Hei er ny her inne og aner ikke om jeg poster på rett plass men prøver meg. Jeg hadde for 7 mnd siden en akutt galleblærebetennelse med innleggelse på sykehus. Ble ingen operasjon men nå har jeg fått time til utredning/behandling da jeg forklarte for fastlegen min at jeg har hatt noe ubehag og småsmerter der hvor galleblæren ligger i ettertid. Det var snakk om operasjon, og har lest at dette er anbefalt. Så mest sannsynlig blir det sikkert det men er det noen som har vert gjennom dette før..? Må jeg vente lenge på operasjon eventuelt? Er snakk om kikkhullsoperasjon da,noen som har gjort dette ? Vondt? Lenge sykemeldt..? Hvor lenge er man innlagt..? Takk for at du leste
Serafina. Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Om du må vente lenge på operasjon kommer litt an på hvor du bor i landet. Det er fritt sykehusvalg og går du inn på frittsykehusvalg.no kan du sjekke hvor det er kortest ventetid på den type operasjon. Da jeg ble operert for et par år siden var det kort ventetid ved Aleris i Oslo, og jeg har bare gode opplevelser med behandlingen der. Jeg hadde kikkhullsoperasjon og det er jo det beste. Kom inn på morgenen og dro hjem på ettermiddag/kveld. Var litt dizzy etter narkosen og hadde litt smerter der de hadde gått inn i navelen, men det tok smertestillende knekken på. Det er vel vanlig med en ukes sykemelding, tror jeg, noe som er passe i de fleste tilfeller. Jeg er glad jeg er operert og det er sjelden jeg merker noe til manglende galleblære etter operasjonen.
Gjest BethD Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Måtte du operere akutt eller var det sånn som med meg ?
Gjest BethD Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Okei Tusen takk for svar Er litt smånervøs og nysgjerrig på hva som skjer så greit å høre andres erfaringer
melatonin Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har ikke operert selv, men kjenner flere som har gjort det, og vært med å sett en operasjon faktisk. De som har gjort det har bare fått beskjed om å være forsiktig med store mengder fett den første tiden etter operasjonen, det er forde galle spalter fett og spiser man mye fett så kan man få diare, men dette retter seg ofte veldig bra! Operasjonen jeg så var kikkhull og gikk veldig fort, husker jeg tenkte wow er de ferdige alt?!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Man bør holde seg borte fra mye fett og alkohol resten av livet.Anonymous poster hash: 02ae1...b34
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 For mora mi var det så akutt at hun ble operert etter et par dager. Hele hun var gul, huden og øynene. Hadde gått med gallestein lenge. De fjernet galleblæra med en kikkhullsoperasjon (ikke via navlen, og de laget flere hull i magen) og det gikk veldig bra. Tror hun dro hjem dagen etter operasjonen og begynte å jobbe uken etter. Husker ikke detaljene.Anonymous poster hash: 3560e...231
Gjest BethD Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 What ?? Ingen alkohol resten av livet..? :O Jeg som er så glad i vin.. Tusen takk for svar,vedig kjekt å høre fra andre..
Serafina. Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Man bør holde seg borte fra mye fett og alkohol resten av livet.Anonymous poster hash: 02ae1...b34 Det er nok veldig individuelt. Jeg drikker alkohol, og spiser fet mat i ny og ne, men ikke til frokost. Digget å kunne spise masse ulike oster igjen etter operasjonen. Jeg kan reagere litt på veldig sterk mat noen ganger, men igjen, slike ting er individuelt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 jeg hadde ikke akutt operasjon,du må vere forsiktig med fett men litt kan du spise som et par ruter sjokolade, litt peanøtter -ikke mye,en liten smak av svineribbe, bittelitt fet saus, sterke krydder kan være greit å unngå, og pizza med veldig mye ost.<br /><br />På morsdagen inviterte min far meg på middag (da hadde jeg stiftene fortsatt), og så nydelig god mat, både han og jeg var mette, men bare måtte ha litt til fordi det var så godt -det fikk jeg betale for med ganske stort ubehag der gallesteinsmerten hadde vært,var mager mat så ubehaget kom ikke av for mye fett -bare at jeg hadde spist for mye, etter å ha fjernet galleblæra bør en slutte å spise tre munnfuller før en er helt mett<br /><br />ble innlagt en dag og hadde samtale med sykepleier, turnuslege, anestesi, og kirurg, og tok blodprøver, ble operert neste dag og utskrevet dagen etter, men kirurgen sa også i fra om at viss de med kameraet fra kikkhullsmetoden fant betennelsearr av en viss størrelse eller med veldig uheldig plassering så ville de gå over til åpen operasjon fordi da kunne det bli vanskelig å lukke gallegangen mot der blæra var,<br /><br />Sykemelding vet jeg ikke noe om sidenjeg er ufør, men kirurgen sa at om det ble kikkhull så var det en uke og åpen to uker alt etter hva en jobber med, har du en fysisk tung jobb med mye tunge løft så blir det lenger, du skal ikke løfte eller bære noe de første dagen og vere forsiktig i en mnd og heller ikke strekke deg for langt opp eller ut til sidene for å la såra gro skikkelig -så om en uke har jeg ikke begrensinger lenger :-)<br /><br />Alkohol -du sitter da ikke og drikker mange glass vin hver dag, men heller et glass i ny og ne for å kose deg<br /><br />Etter operajonen fikk jeg litt smertestillende på oppvåkningen, etter det hadde jeg ikke behov for mer selv om jeg ble tilbudt mange ganger, såret i navlen var det som jeg kjente var ømt fordi bukseknappen og glidelåset laget et lite press der mens jeg satt og da jeg reiste meg og satte meg ned, det varte ca en uke, men ble litt mindre hver dag fra dag 3.<br /><br />Er så herlig å slippe de gallesteinsmertene som innimellom var så ille at jeg ikke kom meg på toalettet ved egen hjelp.<br /><br />Ønsker deg lykke til og god bedringAnonymous poster hash: 17f70...e9f
Serafina. Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 du må vere forsiktig med fett men litt kan du spise som et par ruter sjokolade, litt peanøtter -ikke mye,en liten smak av svineribbe, bittelitt fet saus, sterke krydder kan være greit å unngå, og pizza med veldig mye ostAnonymous poster hash: 17f70...e9f Dette er veldig individuelt og alle må prøve seg frem og finne ut hva man selv tåler. Jeg tåler mye større mengder enn det du har skissert her.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Var på sykehuset fem dager fordi jeg mistet så mye blod. Hadde kikkhullsoperasjon. Ble ikke operert akutt, men tre dager etter det andre anfallet. Var frisk igjen igjen etter jeg kom hjem. Kan helt fint spise både fet mat og drikke alkohol. Anonymous poster hash: 3ed77...e7a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 Serafina., on 17 Feb 2015 - 15:03, said: Dette er veldig individuelt og alle må prøve seg frem og finne ut hva man selv tåler. Jeg tåler mye større mengder enn det du har skissert her. som du ser er det bare ca 3uker siden jeg ble operert så jeg regner med at jeg tåler mer etterhvert, iallefall håper jeg det,for det sier far- han har også fjernet galleblæren :-D :-D Skal også si at jeg har helt unngått til no fettdiare, av for mye fett i maten, det var far plaget med en mnd -men han skulle spise som vanlig og fikk betale med toaletturer :-) Anonymous poster hash: 17f70...e9f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå