AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Ja, hvordan er den perfekte barnehageansatte? Er du storfornøyd med en person som jobber i barnehagen til barnet ditt, fortell hvorfor du er så fornøyd! Hva er det den personen gjør som gjør deg storfornøyd? Hvordan skal en barnehageansatt opptre ovenfor deg som forelder? Hvordan blir du møtt av personalet ved henting/levering? Jeg utdanner meg til barne- og ungdomsarbeider, er lærling i barnehage og sliter med å få god kontakt med foreldrene. Dette vil jeg gjerne bli bedre på, så jeg trenger noen tips. Takk på forhånd :-)Anonymous poster hash: e1bf3...7ae
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Den perfekte er han/hun som ikke er perfekt og som innser at heller ingen foreldre eller barn er perfekte Og så kommerman langt med godt humør, en åpen og tone, kommunikasjon og et smil. Anonymous poster hash: 9bf31...e2f 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Kjekk ung kar som flørter, med en deilig rumpe! Anonymous poster hash: f60c8...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 TS her. Er mange ganger jeg prøver å ta kontakt, hvor jeg ikke får noe respons tilbake. De tar ikke tid til å høre på, de virker uinteresserte osv. Skal jeg da bry meg med å snakke med dem? Blir så forvirret.Anonymous poster hash: e1bf3...7ae
Gjest Pheel Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Ingen er perfekte, og derfor finnes det ingen perfekt barnehageansatt heller. Men en god bhg.ansatt skal ta seg tid til hvert enkelt barn, ha forståelse for at ingen barn er like, må være tålmodig, være hyggelig/imøtekommende mot foreldre eller de som leverer, og såklart like å være med og jobbe med barn.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 TS her. Er mange ganger jeg prøver å ta kontakt, hvor jeg ikke får noe respons tilbake. De tar ikke tid til å høre på, de virker uinteresserte osv. Skal jeg da bry meg med å snakke med dem? Blir så forvirret.Anonymous poster hash: e1bf3...7ae Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb Du kan da likevell være høffelig og snakke med vedkommende når du henter og leverer! Det er ofte de med minst utdanning som er mest sammen med barna og vet hva de har gjort i løpet av dagen. De faglærte sitter mye mer med kontorarbeid.Anonymous poster hash: 6372b...33b 20
Jade Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Ingen er som sagt perfekte, og det ønsker vi ikke heller En god barnehageansatt ser hvert enkelt barn, og forteller til foreldrene litt om dagen. De er blide, gøyale, og samtidig setter de grenser og har rutiner. Er noen hos oss som skryter av oss foreldre, det er jo koselig også :D Hvis foreldrene ikke har tid til å snakke, så har de sikkert hatt en stresset dag. Ville ikke mast mer der og da. Kanskje prøvd igjen neste dag 2
Jade Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb Blir vi møtt av en lærling, så snakker vi selvsagt med han eller henne. Hun kan sikkert fortelle litt om det som har skjedd i løpet av dagen hun også. Om det er andre ting jeg vil ta opp, så tar jeg det opp med noen andre på et annet tidspunkt hvis de ikke er tilgjengelig da. Trenger ikke være rakettforsker for å fortelle at barnet vårt har storkost seg på tur i skogen og at han spiste 2 pølser og at de lagde troll av bark og greiner etterpå. 5
Gjest Sansol Skrevet 16. februar 2015 #10 Skrevet 16. februar 2015 Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb Nesten så jeg tror du troller..Uansett, selv snakker jeg vel så gjerne med en assistent som ped.leder når det kommer til hente/avlevere-situasjonen. Poenget er vel å forhøre seg om hvordan dagen til barnet har vært, ikke å få en avhandling om alle situasjoner barnet har vært i og hvilke pedagogiske verktøy de ansatte og ped.leder har jobbet med? Det er klart, hvis jeg føler jeg trenger veiledning i forhold til mitt barn tar jeg det med pedagogisk leder, men det hverdagslige er assistentene vel så kapable til å kommunisere...
MissPierce Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 (endret) Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb Så du ser ikke poenget med å spørre en ufaglært om hvordan barne ditt har hatt det i dag, og om hva dere har drevet med eller om det er noen beskjeder? Det er mye av det den daglige kontakten mellom de som jobber i bhg og foreldrene går på i det daglige. Er det spesielle ting så kan man be om å få snakke med avdelingsleder. Noe som er forståelig. Hadde barne ditt lekt sammen med en ufaglært ute, og du gikk til avdelingslederen i stede for å spørre om dette hos oss, så hadde vi nok blitt en smule satt ut. Ikke er det gitt at noen av de er der da du leverer eller henter heller. Da vi går vakter. Kan legge til at søsteren min er ufaglært på eldrehjem, og akkurat tatt medisin kurs. Å hun oppdaget 2 tilfeller av faglærte som hadde gitt feil medisiner første uken. Endret 16. februar 2015 av MissPierce 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #12 Skrevet 16. februar 2015 Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb Da kan jeg informere deg om at personen du forholder deg til faktisk ikke kjenner til barnet ditt og dens behov så mye som du tror. Det er assistenter og lærlinger som tilbringer mest tid med barna og faktisk kjenner dem og dets behov. Det er også dem som videreinformerer til pedleder om alt som har skjedd i løpet av dagen. Oppsummeringen du får om barnet ditt er assistentene og lærlingene sin observasjon osv fra dagen, bare formidlet til deg gjennom pedleder (som ikke har vært særlig på avdelingen). Anonymous poster hash: 28268...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Jeg er kjempefornøyd med de ansatte i mitt barns avdeling. De er veldig flinke til å se hvert enkelt barn og jeg får alltid uoppfordret informasjon om hvordan dagen hans har vært, hva han har spist og hvor mye og andre hendelser som f eks hva de gjorde ute/lekte, om han gjorde noe spesielt eller sa noe morsomt osv. Det er faktisk assistenten på avdelingen hans jeg er aller mest "glad" i og jeg kvier meg veldig for om hun skal finne på å slutte en dag, da jeg syntes hun er helt topp. Hun er veldig lite selvhøytidelig og er alltid i godt humør. Anonymous poster hash: 7377f...946 2
kvinneguide Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Ja, hvordan er den perfekte barnehageansatte? Er du storfornøyd med en person som jobber i barnehagen til barnet ditt, fortell hvorfor du er så fornøyd! Hva er det den personen gjør som gjør deg storfornøyd? Hvordan skal en barnehageansatt opptre ovenfor deg som forelder? Hvordan blir du møtt av personalet ved henting/levering? Jeg utdanner meg til barne- og ungdomsarbeider, er lærling i barnehage og sliter med å få god kontakt med foreldrene. Dette vil jeg gjerne bli bedre på, så jeg trenger noen tips. Takk på forhånd :-)Anonymous poster hash: e1bf3...7ae Hvis du har gjort noe sammen med, eller sett noe hyggelig som barnet har opplevd så blir de fleste foreldre glad for å høre det, det er godt å vite at barnet blir sett.
jordbær84 Skrevet 16. februar 2015 #15 Skrevet 16. februar 2015 Da kan jeg informere deg om at personen du forholder deg til faktisk ikke kjenner til barnet ditt og dens behov så mye som du tror. Det er assistenter og lærlinger som tilbringer mest tid med barna og faktisk kjenner dem og dets behov. Det er også dem som videreinformerer til pedleder om alt som har skjedd i løpet av dagen. Oppsummeringen du får om barnet ditt er assistentene og lærlingene sin observasjon osv fra dagen, bare formidlet til deg gjennom pedleder (som ikke har vært særlig på avdelingen).Anonymous poster hash: 28268...f4d Er så typisk BU arbeider fra videregående svar dette. .... Skjønner ikke hvorfor dere så misunnelige på kompetansen til pedagogene? Alle i Norge har muligheter for å ta høyskole/ universitet utdanning, så hvorfor sutre? Er det latskap bak sutringen? Alla;" jeg vil også ha ansvar, men gidder ikke gå på høyskole for det". Dovenskap med andre ord...... Slutten å syte dere til viljen, vil dere ha anerkjennelse og ansvar , må dere jobbe for det! Ingenting kommer gratis!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Jeg foretrekker å forholde meg til fagpersonene i barnehagen når det gjelder mine barn. Dvs førskolelærere og BU-arbeidere, fordi kompetanse gir trygghet. Når jeg kommuniserer med personalet i barnehagen foretrekker jeg fagkompetanse som ser helheten, og som er faglært. Det ER en viss forskjell på en LÆRLING og en ferdig utdannet. Forhold deg til foreldre gjennom veilederen din så kan du ta mer ansvar den dagen du står med fagbrev i hånda. Jeg vet ingenting om din kompetanse om barn, først når du er ferdig utdannet kan jeg være trygg på at du har et minimum av kunnskap som gir deg rett til en tittel. JEG er ikke trygg på at en 18-åring som har vært lærling i 2 mnd ser helheten rundt mitt barn. Det samme gjelder på sykehjemmet der min bestemor er. Jeg forholder meg til sykepleierne og hjelpepleierne der også, og ikke lærlinger jeg ikke aner hvilken kompetanse vedkommede har.Anonymous poster hash: 6e985...edb TS her. Jammen herlighet, det er jo dette jeg skal LÆRE! Jeg skal jo lære å kommunisere med foreldre på egenhånd, og da nytter det jo ikke at foreldrene trekker seg unna oss lærlinger, blir det gode fagfolk ut av det da? Som aldri har fått snakke med foreldrene, fått erfaring fordi foreldrene helst vil snakke med fagfolk? Hvordan skal jeg da få den kompetansen? Gjennom å lese i bøker? Det er en grunn til at man er lærling, det er fordi man skal lære å jobbe i barnehage, inkludert det å kommunisere med foreldrene.Anonymous poster hash: e1bf3...7ae 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Jeg tenker slik: (i korte trekk) den perfekte barnehageansatt er den som ser barnet, som leker med dem og oppmuntrer dem til å være den beste versjonen av seg selv.. Ovenfor foreldre er det den som smiler og møter i garderoben, og som kan fortelle hva barnet har gjort/hvordan barnet har hatt det i dag. Det å være åpen og imøtekommende er kjempeviktig.. Ta ting foreldrene sier på alvor, og ikke vær "bedreviten".. I noen tilfeller er det riktig, og helt ok å si "dette skal jeg høre med ped.leder om".. Med noen foreldre tar det litt tid å komme inn på, særlig som ny og ung lærling Hilsen barne- og ungdomsarbeider Anonymous poster hash: 90cbf...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 Er så typisk BU arbeider fra videregående svar dette. .... Skjønner ikke hvorfor dere så misunnelige på kompetansen til pedagogene? Alle i Norge har muligheter for å ta høyskole/ universitet utdanning, så hvorfor sutre? Er det latskap bak sutringen? Alla;" jeg vil også ha ansvar, men gidder ikke gå på høyskole for det". Dovenskap med andre ord...... Slutten å syte dere til viljen, vil dere ha anerkjennelse og ansvar , må dere jobbe for det! Ingenting kommer gratis! Jeg er BUA, og på ingen måte sjalu på pedagogene! De sitter med arbeid til opp-over-ørene, tar med jobben hjem og har generelt mye papirarbeid! Jeg er den som er heldig; får lov å være med barna! De BUA og assistentene jeg jobber med (og de jeg har jobbet med i tidligere barnehager) har alle vært fornøyde med rollen... Så hvor du har henten dette fra skjønner jeg virkelig ikke! Er du pedagog? Jobber du i det hele tatt i barnehage?? Anonymous poster hash: 90cbf...b1f 6
MissPierce Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 Jeg er BUA, og på ingen måte sjalu på pedagogene! De sitter med arbeid til opp-over-ørene, tar med jobben hjem og har generelt mye papirarbeid! Jeg er den som er heldig; får lov å være med barna! De BUA og assistentene jeg jobber med (og de jeg har jobbet med i tidligere barnehager) har alle vært fornøyde med rollen... Så hvor du har henten dette fra skjønner jeg virkelig ikke! Er du pedagog? Jobber du i det hele tatt i barnehage?? Anonymous poster hash: 90cbf...b1f Amen!!!!! Jeg tar fagbrevet som privatist nå, og har jobbet i bhg i 6år. Å misunner virkelig ikke pedagogene som har alt det hovedansvaret og alt det ekstra arbeidet. Har selv fått en del ansvar etter å ha jobbet så mange år, men jeg slipper alt det papirarbeidet. Å kan tilbringe det meste av tiden med barna. Noe jeg synes er topp Nå sier både lederen og pedagogene hos oss at vi sitter med den største kunnskapen om de enkelte barna. For vi er faktisk mest sammen med de. Så er det noe, er vi oftest med på møtene med foreldrene. Da det er lettere å få det direkte fra oss, enn igjennom pedagogen. 1
Jade Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 De lærlingen vi har i barnehagen vår er helt supre. De er kjekke og har kjempegod kjemi med ungene Tommelen opp for at så kjekke folk vil jobbe i "barneyrker" 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå