Gå til innhold

Sædonor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kunne du tenkt deg å være sædonor.

Isåfall hvorfor?

Har ei venninne som gjorde dette, og kunne egentlig tenkt meg å gjøre det samme da jeg enda ikke har funnet mannen jeg vil dele livet mitt med, og føler tiden flyger avgårdet..

Hilsen jente 27 år.

Anonymous poster hash: 5d295...9ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne kanskje ha gjort det for et par jeg kjente godt til, ville ikke gjort det til en enslig kvinne. Tror jeg.

Og hvorfor? Er ikke helt sikker på om jeg klarer å svare på det. Må tenke over det.

Skrevet

Hvorfor stresse når du bare er 27? :P

Anonymous poster hash: 9707a...421

Skrevet

Hvorfor stresse når du bare er 27? :P

Anonymous poster hash: 9707a...421

Bare 27 år..:P . Før så var det rart å få barn jo eldre man ble, nå er det rart å få barn jo yngre man er.. Når man er 30 år så blir fruktbarheten mer og mer nedsatt og jeg vil ikke slite med å få barn.

Dessuten vil jeg være litt "ung" og sprek. Gjerne få 2 barn før jeg er fylt 30 år. :)

Skrevet

Bare 27 år.. :P . Før så var det rart å få barn jo eldre man ble, nå er det rart å få barn jo yngre man er.. Når man er 30 år så blir fruktbarheten mer og mer nedsatt og jeg vil ikke slite med å få barn.

Dessuten vil jeg være litt "ung" og sprek. Gjerne få 2 barn før jeg er fylt 30 år. :)

Denne formen for medisinsk hjelp gis ikke til enslige, så da må du i så fall til Danmark. Det er juridisk ok, men hva med det moralske aspektet?

- "Mamma, hvem er pappaen min?"

- "Det er en eller annen danske som har donert sperm til sædbanken i København"

- "Hvorfor har jeg ikke noen vanlig pappa da?"

- "Fordi mamma ikke likte noen av mennene hun traff godt nok til å ville få barn med dem"

Det er helt opp til hver enkelt kvinne å bestemme om hun ønsker å få barn med de menn hun møter her i livet. Men hvis hun ikke finner noen av dem passende, skal det da være helt ok å bare bypasse mannen og velge donorsæd?

Husk også på at barn med to foreldre klarer seg bedre i livet på de fleste måter, fordi to foreldre betyr dobbelt så mye tid til omsorg, oppdragelse, opplæring osv. i oppveksten. Ja, det fins mange barn som vokser opp med bare en forelder, f. eks. fordi moren ble gravid etter en ONS og enten ikke vet hvem faren er, eller at han ikke vil ha noe med henne eller barnet å gjøre. Det skyldes uheldige omstendigheter, men her vil du aktivt sørge for at barnet aldri skal ha noen far.

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

Jeg gir sæd til den som måtte ønske:)

Skrevet

Nei. For det har blitt ulovlig å oppgi "far ukjent" når barnet blir født. Det betyr at hun oppgir meg og jeg får en fin regning fra staten i 18 år.

Anonymous poster hash: 1550a...a71
Skrevet

Denne formen for medisinsk hjelp gis ikke til enslige, så da må du i så fall til Danmark. Det er juridisk ok, men hva med det moralske aspektet?

- "Mamma, hvem er pappaen min?"

- "Det er en eller annen danske som har donert sperm til sædbanken i København"

- "Hvorfor har jeg ikke noen vanlig pappa da?"

- "Fordi mamma ikke likte noen av mennene hun traff godt nok til å ville få barn med dem"

Det er helt opp til hver enkelt kvinne å bestemme om hun ønsker å få barn med de menn hun møter her i livet. Men hvis hun ikke finner noen av dem passende, skal det da være helt ok å bare bypasse mannen og velge donorsæd?

Husk også på at barn med to foreldre klarer seg bedre i livet på de fleste måter, fordi to foreldre betyr dobbelt så mye tid til omsorg, oppdragelse, opplæring osv. i oppveksten. Ja, det fins mange barn som vokser opp med bare en forelder, f. eks. fordi moren ble gravid etter en ONS og enten ikke vet hvem faren er, eller at han ikke vil ha noe med henne eller barnet å gjøre. Det skyldes uheldige omstendigheter, men her vil du aktivt sørge for at barnet aldri skal ha noen far.

På mange områder så er jeg enig med deg. Men av de mennene som jeg har truffet så har de fleste ingen ønske om et familieliv, jeg kan ikke lure en mann til å få barn med meg.

Og det fins mange måter å fortelle en unge hvordan h*n ble laget enn bare "fra en sædonor"..

Jeg går heller til en sædonor og blir gravid enn som sagt å planlegge et barn med en dude kun for at jeg skal kunne få ønske mitt om barn. Jeg liker ikke å lure folk.

Men dersom det finnes menn der ute som gjerne tar en ONS for å oppfylle mange kvinners drøm om å bli gravide, så er jeg åpen for det også. :)

Skrevet

Nei. For det har blitt ulovlig å oppgi "far ukjent" når barnet blir født. Det betyr at hun oppgir meg og jeg får en fin regning fra staten i 18 år.

Anonymous poster hash: 1550a...a71

Så si du har hatt et ons og egentlig ikke aner hvem faren til ungen din er. Hva faen gjør du da?

Du kan jo ikke bare si at "siden jeg ikke vet hvem han er, så får vi bare skrive på en annen da" , unnskyld meg men hvor faen er logikken i det? :P

Skrevet

På mange områder så er jeg enig med deg. Men av de mennene som jeg har truffet så har de fleste ingen ønske om et familieliv, jeg kan ikke lure en mann til å få barn med meg.

Og det fins mange måter å fortelle en unge hvordan h*n ble laget enn bare "fra en sædonor"..

Jeg går heller til en sædonor og blir gravid enn som sagt å planlegge et barn med en dude kun for at jeg skal kunne få ønske mitt om barn. Jeg liker ikke å lure folk.

Men dersom det finnes menn der ute som gjerne tar en ONS for å oppfylle mange kvinners drøm om å bli gravide, så er jeg åpen for det også. :)

Jeg lurer på hva slags men du har truffet hvis du ikke har truffet en eneste en som du liker som kan tenke seg et familieliv med deg. Leter du bare blant bad guy-kjekkasene, sånn for å sette det litt på spissen? Jeg har mange single kompiser som gjerne vil stifte familie og barn, og jeg vet at det fins mange slike menn rundt om i Norge.

Som jeg sa i det første innlegget, det er helt og holdent din sak om du synes disse mennene ikke er attraktive nok for deg. Jeg synes imidlertid ikke at det da er ok å bare omgå mannen og bruke sæddonor.

Selv om du sier det på en litt penere måte til barnet enn det eksempelet jeg ga, vil det jo i bunn og grunn fremdeles være sånn. Barnets far var en dose sperm fra en anonym donor på en klinikk i Danmark.

Mye viktigere enn hvordan du framstiller hvem som er faren, er at du nekter barnet å ha en far. Gjennom likestilling og pappapermisjon (som vår blåblå regjering dessverre har redusert) får norske barn mye bedre kontakt med sin far enn de fleste gjorde for 30-40 år siden og lengre tilbake. Jeg er overbevist om at det jevnt over bare er positivt for både barna og familiene.

Det er utvilsomt at barn som vokser opp med to foreldre som bor sammen klarer seg bedre på de fleste områder, fordi de har mer tid til barna. Synes du det er greit at barna dine starter på "minussiden" allerede fra de er født fordi du har valgt å få barn uten noen far?

Jeg kunne aldri tenke meg å bli sæddonor, hverken til gifte/samboende par eller til single, og selv ikke et ONS med verdens heiteste dame kunne friste meg hvis jeg ikke brukte prevensjon. Et barn som ble til med min befruktning ville vært mitt biologiske barn, og jeg ville aldri satt et barn til verden hvis jeg ikke hadde til hensikt å ta del i oppdragelsen, gi barnet kjærlighet og føle gleden ved å se barnet vokse opp og mestre stadig nye ting. Dessuten ville jeg jo i et slikt tilfelle måtte betale barnebidrag i 18 år uten å ha noe innflytelse på barnets oppvekst.

En annen ting du kan tenke på er at de fleste menn anser en kvinne på 27 år som en attraktiv mulig partner, og selv for de menn som har ønske om å stifte familie vil du være en attraktiv partner i en del år til. Om du nå velger å få barn gjennom kunstig befruktning, vil du straks være dramatisk mye mindre attraktiv.

Det er en klisjé at alenemødre sliter med å finne seg en ny partner. Hvis man kan litt biologi er det imidlertid ikke så vanskelig å skjønne. Formålet for alle levende skapninger er å formere seg. Atferd som øker sjansene for at egne avkom vokser opp er fornuftig, sett fra denne synsvinkelen. Å bruke ressurser på en annen manns avkom er derimot det dummeste man kan gjøre, sett fra denne synsvinkelen.

Nå er vi menn heldigvis ikke så svarthvitt biologisk programmert, det er jo noen alenemødre som finner seg en ny mann, men det er jo som regel vanskeligere for dem enn for kvinner uten barn.

Skrevet

Nei, fordi reglene i Norge ble endret slik at barna har krav på å få vite hvem faren er selv om man er sæddonor. Kunne ikke tenke meg å få ukjente unger på døra som sier de er mine barn og vil bli kjent med meg...

Anonymous poster hash: 57ef2...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...