Gå til innhold

Akkurat begynt med briller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, etter flere år med linser har jeg akkurat fått mitt første par med briller. Men de føles ikke riktig.. Alle rette linjer ser bøyd ut.. Skal det være sånn til å begynne med? Er forresten veldig nærsynt, 4,5.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Har du kun brukt linser i flere år? Øynene har da godt av avveksling i hverdagen. Hva er grunnen til at du ikke har brukt briller tidligere? Dette kan da ikke ha blitt anbefalt?

Det er selvsagt litt uvant å bruke briller i begynnelsen. Akkurat slik som mange synes det er uvant å bruke linser i begynnelsen. Det går seg til etter hvert.

Anonymous poster hash: a178d...251
Skrevet

Seriøst? Har du kun brukt linser i flere år? Øynene har da godt av avveksling i hverdagen. Hva er grunnen til at du ikke har brukt briller tidligere? Dette kan da ikke ha blitt anbefalt?

Det er selvsagt litt uvant å bruke briller i begynnelsen. Akkurat slik som mange synes det er uvant å bruke linser i begynnelsen. Det går seg til etter hvert.

Hadde briller til å begynne med, men de ble aldri brukt og synet forandret seg så fort at etter et halvt år måtte jeg ha nye. Og uten penger ble det ikke noen nye, så de 6 siste årene har jeg hatt kun linser.

Nå føles det helt forferdelig meg briller siden alt blir skjeft og dybden føles rar

Skrevet

Hadde briller til å begynne med, men de ble aldri brukt og synet forandret seg så fort at etter et halvt år måtte jeg ha nye. Og uten penger ble det ikke noen nye, så de 6 siste årene har jeg hatt kun linser.

Nå føles det helt forferdelig meg briller siden alt blir skjeft og dybden føles rar

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det høres ut som de har lagt inn litt hornhinneskjevhet, da har linjene en tendens til å flytte på seg og bli skjeve. Dette er helt normalt, og vil bli borte når du er vandt til de.

Skrevet

Det høres ut som de har lagt inn litt hornhinneskjevhet, da har linjene en tendens til å flytte på seg og bli skjeve. Dette er helt normalt, og vil bli borte når du er vandt til de.

Men jeg har jo ikke skjeve hornhinner?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Sånn er det for meg også når jeg får nye briller. Går fort over. :)

Skrevet

Det er ganske normalt, ja. Jeg bruker linser til daglig, og bruker stort sett bare briller når jeg dasser rundt hjemme om morgenen og kvelden. Da merker jeg ikke så mye til disse brytnignene. Men når jeg en sjelden gang går ute med brillene holder på å tryne i trapper og fortauskanter for det føles som ingenting er der det ser ut til at det er :P

I mange år brukte jeg bare briller, og merket ikke noe til brytningen annet enn når jeg spilte biljard og slikt.. der søg jeg, og jeg velger å skylde på brillene :fnise:

Så det er nok noe man blir vant til etter en stund.

Anonymous poster hash: 559cd...a8f
  • Liker 1
Skrevet

Man blir vant til det. Sist gang jeg fikk nye briller med økt styrke var jeg nesten sikker på at de hadde gjort feil. Brillene føltes helt ubrukelige, alt som ikke var rett frem så helt forvrengt ut. Måtte sjekke med de gamle brillene mine, og det var egentlig ganske likt der, bare at det ikke var helt like mye, sikkert pga styrken. Jeg var bare blitt så vant til å ha det sånn at jeg ikke merket det. Og nå merker jeg det ikke med de nye brillene mine, i hvert fall ikke hjemme. Bruker sjelden brillene når jeg skal ut, så når jeg en sjelden gang gjør det, merker jeg fortsatt at ting blir litt forvrengt.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Er du helt sikker? Veldig mange, faktisk nesten alle har noe hornhinneskjevhet på 0.25, dette kan de ikke korrigere i linsene

• Liker 2
Skrevet

Hva står det på brillekortet ditt, TS?

Har du skjeve hornhinner så har du mer enn en verdi per øye.

Feks på mitt brillekort står det

H: -1.75 -0,25 95

V: -0,75 -0,25 85

De to bakerste tallene indikerer akse- og sylinderverdier på skjevheten i hornhinnene mine. Med andre ord er de ikke så veldig skjeve.

Mens på kontaktlinsekortet mitt står det

H: -2,00 0,00 0,00

V -0,75 0,00 0,00

Siden jeg ikke har så veldig skjeve hornhinner, finnes det ikke kontaktlinser med tilpasning for mine verdier. Verdiene er for små til at de klarer å implementere dem i linsene, så hornhinneskjevheten min blir ikke oppgitt på kontaktlinsekortet.

Så når jeg bytter fra linser til briller og motsatt, får jeg følelsen av at jeg ser litt "skjevt" et kvarters tid, men siden jeg bruker brillene mine hver dag, og bare bruker kontaktlinser når jeg skal ut av huset (jobb eller til byen eller lignende) så har jeg vent meg til at det er sånn, og får ikke den "skjeve" følelsen så lenge.

Skrevet

Jeg føler det også sånn når jeg får nye briller TS, og jeg har mye svakere briller enn deg også. (Noe i meg sier meg at effekten blir sterke med sterkere glass..) Gi det ei lita uke og se om det bedrer seg. Hvis ikke så kan det jo hende at de faktisk har gjort noe feil, så da ville jeg stukket innom optikeren og hørt. :)

Skrevet

Dette er et mareritt, men helt normalt. Jeg ga opp hele brilledjevelskapen sist gang. Det ble aldri bra hos meg fordi jeg er linsebruker og skal ha briller til å bruke av og til. Overgangen mellom linser og briller fungerte ikke selv etter mange uker. Jeg har -5.25 og alt var, som hos deg, skjevt, rart, skarpt men likevel rart osv. Jeg ble kvalm og uvel og klarte rett og slett ikke gå rundt med de.

Satt i sofaen og bare hadde det ubehagelig om jeg ikke stirret på ett fast punkt langt der fremme, feks Tv. Selv da var alt rundt omkring merkelig. Fysj! Håper virkelig at jeg kan bruke linser resten av livet. Om ikke må det bli operasjon.

Anonymous poster hash: c4df8...2da
Skrevet

Dette er et mareritt, men helt normalt. Jeg ga opp hele brilledjevelskapen sist gang. Det ble aldri bra hos meg fordi jeg er linsebruker og skal ha briller til å bruke av og til. Overgangen mellom linser og briller fungerte ikke selv etter mange uker. Jeg har -5.25 og alt var, som hos deg, skjevt, rart, skarpt men likevel rart osv. Jeg ble kvalm og uvel og klarte rett og slett ikke gå rundt med de.

Satt i sofaen og bare hadde det ubehagelig om jeg ikke stirret på ett fast punkt langt der fremme, feks Tv. Selv da var alt rundt omkring merkelig. Fysj! Håper virkelig at jeg kan bruke linser resten av livet. Om ikke må det bli operasjon.

Anonymous poster hash: c4df8...2da

Hadde de på i fra senga og til bade i dag og har allerede kjempevondt i hode.. Håper jeg også kan bruke linser resten av livet

Skrevet

De to bakerste tallene indikerer akse- og sylinderverdier på skjevheten i hornhinnene mine. Med andre ord er de ikke så veldig skjeve.

V -0,75 0,00 0,00

Siden jeg ikke har så veldig skjeve hornhinner, finnes det ikke kontaktlinser med tilpasning for mine verdier. Verdiene er for små til at de klarer å implementere dem i linsene, så hornhinneskjevheten min blir ikke oppgitt på kontaktlinsekortet.

Så når jeg bytter fra linser til briller og motsatt, får jeg følelsen av at jeg ser litt "skjevt" et kvarters tid, men siden jeg bruker brillene mine hver dag, og bare bruker kontaktlinser når jeg skal ut av huset (jobb eller til byen eller lignende) så har jeg vent meg til at det er sånn, og får ikke den "skjeve" følelsen så lenge.

Brillekort? Fikk ikke noe sånt jeg

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hadde de på i fra senga og til bade i dag og har allerede kjempevondt i hode.. Håper jeg også kan bruke linser resten av livet

Vel, linser skal ikke brukes hele tiden, øynene har behov for avlastning
  • Liker 4
Skrevet

V -0,75 0,00 0,00

Hvor finner man brillekort?

Skrevet (endret)

Hei, etter flere år med linser har jeg akkurat fått mitt første par med briller. Men de føles ikke riktig.. Alle rette linjer ser bøyd ut.. Skal det være sånn til å begynne med? Er forresten veldig nærsynt, 4,5.

Du skal alltid ha briller i tillegg til linser, fordi det er nødvendig å hvile øynene fra bruken av linser. Det tar uansett alltid litt tid før man venner seg til sin nye brillestyrke. I noen tilfeller må man gjerne ha nye briller etter et halvt år, andre ganger kan man ha samme briller i flere år. Det er bare sånn det er, og for noen tar det to dager å venne seg til ny styrke, for andre kan det ta enda flere dager.

Det kan være du har. Har du vært hos øyelege før du fikk disse brillene dine, kan det imidlertid være at du ikke er sjekka for skjeve hornhinner. Det må man faktisk til optiker for å bli testa for, tro det eller ei... Det kan også være at optikeren ikke har opplyst noe om det, eller at du kan ha glemt hva optikeren evt sa om det

Brillekort? Fikk ikke noe sånt jeg

Hvor finner man brillekort?

Brillekort, eller brilleseddel som jeg har lært at det heter..., det er det som øyelegen eller optikeren skriver ut når du skal ha nye briller. Er du hos optiker er det ikke alltid at du får brilleseddelen med deg da du høyst sannsynlig bestiller brillene dine hos den optikeren du har tatt synstesten hos. Er du derimot hos øyelege må du ha brilleseddel med til optikeren, for at optikeren kan bestille riktige briller til deg.

Endret av Millimani
Skrevet

Du må bare venne deg til brillene. Er sånn for meg også når jeg går fra linser til briller, og jeg har -6 i brillene mine.

Skrevet

Jeg har akkurat fått briller selv. Mine briller gnager litt og lager litt merker i huden, men det er kanskje også slik de skal være i starten? Jeg tenker at vi faktisk trenger litt innkjøring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...