Gå til innhold

Ritalin og vekttap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen her som har gått ned mye i vekt av Ritalin (eller andre legemidler for ADHD)?

Hva gjorde legen? Måtte du slutte på medisinene?

Jeg har brukt Ritalin i 9mnd ca og har gått ned ca 14kg. Veier nå 48kg. Sist jeg var hos legen for resept la jeg merke til at han diskret sjekket bmi (spurte om vekt og brukte kalkulator). Han sa ingenting om det, men jeg er klar over at jeg har gått ned mye og at jeg nå er "undervektig" ifølge bmi- skalaen.

Jeg er livredd for å miste medisinene for jeg har en ganske tøff hverdag og sliter meg ut når jeg ikke har medisiner.

Når det gjelder mat så spiser jeg regelmessig, men sliter noen ganger med å få i meg mat av andre årsaker (alltid vært sånn). Grunnen til vekttapet er nok at jeg nå klarer å spise mindre og oftere, i forhold til før da jeg kanskje bare spiste et stort måltid sent på dagen. før hadde jeg også en tendens til å småspise mye usunn mat fordi jeg var mye rastløs, noe jeg har sluttet med.

Anonymous poster hash: 0a777...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned 10 kg iløpet av det første året, av de samme grunnene som deg. er 156 cm og veide 53 kg i utgangspunktet. På laveste 42-43. Det var selvfølgelig altfor lite, men det stabiliserte seg etterhvert. Har nå liggi på 46 kg de siste fem årene.



Anonymous poster hash: 5dff8...1af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kg iløpet av det første året, av de samme grunnene som deg. er 156 cm og veide 53 kg i utgangspunktet. På laveste 42-43. Det var selvfølgelig altfor lite, men det stabiliserte seg etterhvert. Har nå liggi på 46 kg de siste fem årene.

Anonymous poster hash: 5dff8...1af

Det har nok stabilisert seg hos meg også nå. Jeg har ikke gått lavere enn 48kg.

Jeg er 164cm høy.

Jeg er i utgangspunktet "naturlig undervektig". Har alltid vært veldig tynn, men la på meg veldig mye i puberteten da jeg begynte på ppiller. Men legen vil jo ikke bry seg noe særlig om det tror jeg.

Altså at det er mer normalt for meg å veie litt for lite enn litt for mye.

Var det sånn at de ville kutte ut medisinene pga ditt vekttap eller syntes de det var greit?

Anonymous poster hash: 0a777...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok stabilisert seg hos meg også nå. Jeg har ikke gått lavere enn 48kg.

Jeg er 164cm høy.

Jeg er i utgangspunktet "naturlig undervektig". Har alltid vært veldig tynn, men la på meg veldig mye i puberteten da jeg begynte på ppiller. Men legen vil jo ikke bry seg noe særlig om det tror jeg.

Altså at det er mer normalt for meg å veie litt for lite enn litt for mye.

Var det sånn at de ville kutte ut medisinene pga ditt vekttap eller syntes de det var greit?

Anonymous poster hash: 0a777...7f7

Legen sa at så lenge verdiene mine er sunne og jeg føler meg bra så fortsetter jeg. Jeg var også naturlig tynnere før jeg begynte på p-piller, og føler meg mye bedre nå enn før jeg begynte på ritalin :)

De kommer nok ikke til å kutte ritalinen.

Min erfaring er at de finner en løsning som passer deg. I verste fall så kan det hende at de ønsker at du skal prøve andre medisiner.

Uansett så trenger du bare gå opp en kilo, maks to for å komme opp på normal bmi, så hvis legen skulle kreve det, så klarer du det nok :)

Anonymous poster hash: 5dff8...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går dere ned i vekt av ritalin?



Anonymous poster hash: 9abc5...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista matlysten og glemte å spise, så gikk ned 12 kg på 3 uker. Var overvektig. Men så kom matlysten tilbake og jeg gikk litt opp igjen. Ble ikke undervektig.

Vet om de som har sluttet på ritalin pga vektnedgang. Vær 100% ærlig med legen din!

Anonymous poster hash: 1200a...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor går dere ned i vekt av ritalin? Anonymous poster hash: 9abc5...76f

Noen går ned en del fordi de mister matlysten. Jeg derimot tror jeg har gått ned fordi jeg har mer ro i kroppen med ritalin, noe som gjør at jeg klarer å ta meg tid til å spise mer regelmessig. Jeg spiser saktere, noe som gjør at jeg ikke overspiser, men rekker å føle at jeg er mett før jeg er altfor mett. Også småspiser jeg ikke like mye unsunn mat lengre. Jeg spiste mye drit tidligere, ikke fordi jeg var sulten, men fordi jeg var rastløs

Ts

Anonymous poster hash: 0a777...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...