Gå til innhold

Barn og rus!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv er jeg oppvokst med en far som selvmedisinerte seg med alkohol da han ble arbeidsufør. Men jeg er ikke skada av den grunn. Jeg merket ikke at han hadde drukket engang. Og han var verdens snilleste. Min mor rørte ikke alkohol engang. Men fordi han drakk med barn til stede er det sikkert mange av dere som mener at barnevernet skulle vært koblet inn. Det mener ikke jeg, for jeg hadde en trygg og god oppvekst.

Jeg kjenner også en som får cannabis på resept, og han har barnet sitt 50%. Han er oppegående og veldig flink med sønnen sin. Er det også feil, når han får det utskrevet lovlig som medisin av lege.

Selv ruser jeg meg ikke, kan ta en fest når jeg har barnefri med alkohol. Kjenner flere som drar på hyttetur sammen og drikker litt etter barna er i seng. Er det også feil?

Anonymous poster hash: 968b8...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du egentlig med denne tråden?

• Liker 4
Skrevet

Det er stor forskjell på og ta seg ett glass vin og å drikke seg bort. Så lenge man har omsorg og ansvar for barna så skal man ikke ruse seg. Hva om barnet våkner om natten og du er full eller høy på cannabis?? Kan du ta de riktige valgene da? Hva om barnet blir sykt midt på natten? Barn får med seg mer enn man tror, selv om man føler seg oppegående så kan barn merke at det er noe galt.

Anonymous poster hash: 8009c...4da

Skrevet

"Jeg ble slått som barn, men det går bra med meg. Hva er egentlig så galt med å slå ungene sine?"

"Jeg ble seksuelt misbrukt som barn, men det går bra med meg. Skjønner ikke hvorfor kaller det misbrukt, det var kjærlighet."

Dårlig argumenter.

Anonymous poster hash: cd391...87e
  • Liker 3
Skrevet

Vel fint for deg ts ☺ jeg ble antastet og fornærmet seksuelt av faren min da jeg var yngre. Ikke før jeg var 19 år begynte jeg å skjønne at noe var galt. Før det tenkte jeg at det handlet om kulturen hans (han er utenlandsk flyktning)og barn er sinnssykt lojale mot foreldrene, jeg tar meg enda i å forsvare min far. Volden også. bare sier det..

Og medisiner fra lege gjør det ikke bedre i mine øyne. Jeg har selv stått på mye medisiner fra LEGE men Gud, å fjern jeg ble ift hvordan jeg var da jeg sluttet! Ja, for jeg følte meg jo helt normal mens jeg gikk på dem så klart. Men var visst ikke det.

Noen har omsorgen for barn selv om de bruker subutex, det blir man ikke ruspåvirket av etter en stund så det er nå en ting, metadon derimot er jeg skeptisk til. En som tregner sterke smertestillende til ryggen sin vil heller ikke bli ruset på dette. Men hasj blir man ruset på selv etter lang tid og med høy toleranse! Man blir bare ikke like "gal" (ikke ordet jeg var ute etter).

Å ta seg et glass eller to når ungene er i seng ser jeg ikke på så alvorlig fordi det finnes så mye verre.. om ulykka er ute kan man ta taxi til legevakta også. Men ikke være ballefull så klart. Skulle vel tatt seg ut å komme helt kav dritings lå legevakta med en unge som har dukket hodet sitt eller lignende 😂

Anonymous poster hash: c52af...1e5

Skrevet

Det er mange som må ta sterke medisiner, som er kvalisifisert som narkotisk stoff

Kjenner flere med alvorlig sykdom. Skulle de tatt fra alle disse ungene? Er ikke tragedien nok med alvorlig sykdom?

Jeg kjenner flere som er vokst opp med alkoholiserte foreldre, som det er gått bra med. Noen har det gått veldig dårlig med

Det er forskjell på alkoholisme også.

De det gikk dårlig med er de som startet helgefylla med masse besøk, bråk, politi, foreldre ikke jobbet .

De det gikk bra med er de som hadde en far som drakk, som ingen merket. Hadde jobb og var vel ansett

De kan skjule misbruket sitt, men tro meg at ungene merket det, og det var spenning i huset

Jeg drikker ikke alkohol, har ikke noe med oppveksten å gjøre. Og mener barn og rus ikke hører sammen

Når de ble større, så har jeg ikke problemer med å servere en juleøl til julemiddagen heller

Sitte å drikke drinker osv med barn tilstede, nei

Anonymous poster hash: 9853b...822
Skrevet

Med tanke på at marihuana er et ulovlig stoff i Norge mener jeg at det er helt bak mål å røyke dette når man har barn..usnsett hvor liten effekt noen mener man får..

Ulovlige stoffer kan ikke sammenlignes med alkohol da dette i 2015 er et lovlig rusmiddel, men det er like kvalmt å drikke seg sørpings med barna sovende på soverommet

Skrevet

Din opplevelse av rus er ikke det samme som at den opplevelsen deles av alle barn. Mange barn føler frykt og redsel. Det er ikke rusen i seg selv, men den adferdsandringen og uforutsigbarheten barn opplever fra voksne som har ruset seg.

At en som bruker narkotika får ha delt omsorg for et barn er bare horribelt. Hvem sine rettigheter er i fokus? Cannabisbrukeren eller barnet?

Jeg kjenner en som kjørte i fylla uten å skade noen. Det betyr ikke at det er lurt å kjøre i fylla. Risikovurdering er alltid lurt og man MÅ ha barnets beste i fokus. Hva vi voksne ønsker eller mener vi har krav på er mindre viktig.

Anonymous poster hash: 90049...2e1
  • Liker 1
Skrevet

Mange folk er "gøyale" når de er fulle. Men det betyr ikke at de er ansvarsfulle. Om det hadde oppstått en nødsituasjon hadde det gjerne ikke gått så bra. Og man får gjerne ikke dekket nødvendige behov når forelderen er full. Dette er ikke nødvendigvis noe barnet får med seg. F.eks. om barnet fikk sjokolade til middag hver dag, så hadde nok ikke barnet hatt traumatiske minner pga det.

Skrevet

TS her!

Det er forskjell på alkoholikere. Og jeg forsvarer ikke alkoholisme og barn. Men bare forteller at min opplevelse av det er ikke noe ille. Og hadde ikke en utrygg oppvekst pga. det. Min fetter var alkoholiker for noen år tilbake, han tålte ikke alkohol og var slettes ikke ansvarsfull og truet med å drepe folk osv... Men han hadde heldigvis ikke barn. Men det jeg skal frem til er at folk er forskjellig. Jeg forsvarer ikke at det er ok med barn og rus, for veldig ofte mister folk kontrollen. Det som faktisk gjorde meg mer utrygg for meg i oppveksten var med min religiøse mor, og lærdom om å havne i helvete om man ikke var frelst osv... Jeg har heldigvis kommet ut av frykten for en Gud som "overvåker" meg i dag. Jeg elsker min mor, men å påføre et barn religiøst oppvekst er ikke så veldig bra for et barn.

Ang. hasj, han jeg kjenner som har 50% foreldrerett, røyker ikke ulovlig. Han får resept fra legen i Nederland på det fordi det hjelper mot posttraumatisk stresssyndrom(eller hva det heter). Og dermed er det ikke forbudt for han i Norge heller. Får det lovlig i gjennom tollen fordi det er et legemiddel.

Skrevet

Det må da være lov å fortelle at man ikke har hatt en elendig oppvekst selv som barn av alkoholikere vel?

Si meg, har dere eneretten på lykken er i livet eller noe sånt? Hvem er dere til å definere andres lykke,- er det fordi dere selv er ulykkelige at dere er så sinte?

• Liker 1
Skrevet

Med mindre guttungen overnatter hos en kompis, er hos faren eller en annen person som ikke drikker er hos oss, holder jeg meg nykter. Ikke fordi han ikke tåler å se mamma ta seg en pils eller to, men man vet aldri når noe kan skje, og en må sette seg bak rattet og kjøre i hundre og helvete til nærmeste sykehus. Da passer det dårlig å ha drukket alkohol.

• Liker 1
Skrevet

TS her!

Det er forskjell på alkoholikere. Og jeg forsvarer ikke alkoholisme og barn. Men bare forteller at min opplevelse av det er ikke noe ille. Og hadde ikke en utrygg oppvekst pga. det. Min fetter var alkoholiker for noen år tilbake, han tålte ikke alkohol og var slettes ikke ansvarsfull og truet med å drepe folk osv... Men han hadde heldigvis ikke barn. Men det jeg skal frem til er at folk er forskjellig. Jeg forsvarer ikke at det er ok med barn og rus, for veldig ofte mister folk kontrollen. Det som faktisk gjorde meg mer utrygg for meg i oppveksten var med min religiøse mor, og lærdom om å havne i helvete om man ikke var frelst osv... Jeg har heldigvis kommet ut av frykten for en Gud som "overvåker" meg i dag. Jeg elsker min mor, men å påføre et barn religiøst oppvekst er ikke så veldig bra for et barn.

Ang. hasj, han jeg kjenner som har 50% foreldrerett, røyker ikke ulovlig. Han får resept fra legen i Nederland på det fordi det hjelper mot posttraumatisk stresssyndrom(eller hva det heter). Og dermed er det ikke forbudt for han i Norge heller. Får det lovlig i gjennom tollen fordi det er et legemiddel.

Vennen din har garantert ikke lov å utsette barnet sitt for cannabis Om så I form av røyk/mat/pipe. Gjør han det håper jeg han får redusert foreldrerett.

Anonymous poster hash: 325b3...edd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...