AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Har jobbet i en bedrift i 3 måneder. Klarer ikke mer, og er nødt til å kaste inn håndkleet med en sykemelding etter anbefaling fra NAV og lege. Jeg leste et sted at man må være ansatt i 6 måneder før NAV kan overta ansvaret og fortsette med sykepengeutbetalingen? Kontrakten min varer i 7 måneder tilsammen, så sånn sett vil jeg høre til bedriften i over de 6 som er kravet. Men må jeg egentlig jobbe fullt i 6 uker som frisk, eller holder det at ansettelsesforholdet varer i over 6? Jeg klarer uansett ikke å jobbe 3 mnd til for å sikre meg full opptjening, så spør egentlig mest fordi jeg lurer på hvordan reglene er? Anonymous poster hash: 6afcc...819
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Du må jobbe i 6 mnd. Anonymous poster hash: 8a7ee...383
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Har du jobbet før denne nye jobben? Eller hatt dagpenger/foreldrepermisjon? Det er ikke den nye jobben som er kravet, det er inntekt generelt- og at man ikke har hatt for langt opphold mellom to jobber. Jeg ville absolutt ringt NAV.Anonymous poster hash: fe0eb...376 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 Har du jobbet før denne nye jobben? Eller hatt dagpenger/foreldrepermisjon? Det er ikke den nye jobben som er kravet, det er inntekt generelt- og at man ikke har hatt for langt opphold mellom to jobber. Jeg ville absolutt ringt NAV.Anonymous poster hash: fe0eb...376
Butter Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 Rett til sykepenger som arbeidstaker forutsetter minst fire ukers umiddelbar opptjening rett forut for sykmeldingstidspunktet. Som opptjening regnes fire uker med arbeid hvor du har oppfylt arbeidsavtalen (bla). Det du tenker på med seks med er nok mer relevant mtp fastsettelse sykepengegrunnlaget. Tidsbegrensede arbeidsforhold på under seks med regnes som kortvarige arbeidsforhold. Dersom du blir sykmeldt i et tidsbegrenset arbforhold på under seks med har du som hovedregel rett på sykepenger etter inntekten i arbeidsforholdene så lenge dette skulle vart. Dersom du er videre sykmeldt etter dette kan det ytes sp etter sndre bestemmelser (skjønn/gjennomsnitt siste tre år). Er du sm i et arbeidsforhold på over seks med har du som hovedregel rett til sykepenger etter inntekten hele sm-perioden uansett når du blir sykmeldt i løpet av arbeidsforholdets varighet (forutsatt at du har min fire ukers opptjening, og fyller øvrige vilkår)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå