Gå til innhold

støtte fra sosialen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg står som arbeidssøker i aetat, men har ikke tjent nok til å få dagpenger. Hvor mye kan jeg få i støtte fra sosialen? Er redd jeg ikke får jobb med det første og jeg har ingen inntekter nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fighter

Det kommer an på hvor mye saksbehandler mener du har behov for. Men du har rett på å ha et sted å bo, mat og drikke. Utregningen av hvor mye du får baserer seg på skjønn så det finnes ikke fasitsvar på hvor mye du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utregningen baserer seg ikke på skjønn, men på hvor du bor. Alle kommener har ulike satser for sosialhjelp, men du har i utgangspunktet krav på å få dekket husleie, inntil ett visst beløp, basert på hva som er vanlige utleiepriser der du bor. Du får også ett livsopphold, som skal dekke klær, mat osv, i Oslo ligger det på rundt 4000,- pr mnd, litt mindre i andre kommuner.

I tillegg kan du få dekket ekstraordinære utgifter etter behov sånn som lege, tannlege, ny vaskemaskin osv, dersom sosialkontoret går med på at dette er nødvendige utgifter. Har du barn har du også krav på en del ekstra, men det må du spørre saksbehandleren om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis du har samboer (som betaler husleie, strøm og alt sånt) har du fortsatt rett til like mye som en enslig person da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og hvis du har samboer (som betaler husleie' date=' strøm og alt sånt) har du fortsatt rett til like mye som en enslig person da?[/quote']

Jeg har selv søkt støtte fra sosialkontoret tidligere. Jeg oppga begges inntekt og utgifter, men samboeren min har bare forsørgeransvar ovenfor barna våre, ikke meg.

Hvor mye de regner for en enslig person vet jeg ikke, men jeg fikk dekket halve husleien og fikk livsopphold som er på 3000,- og noe i vår by ( vi slet litt økonomisk akkurat da. Det er lenge siden. Vi klarer oss selv nå ).

Men jeg trodde jeg fikk like mye som en enslig person jeg, men kanskje enslige får litt mer......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder de samme reglene hvis man er gift? Mannen min er arbeidsledig, men tjente ikke nok i fjor til å få arbeidsledighetstrygd. Hittil har han ikke oppsøkt sosialkontoret, fordi jeg trodde jeg tjente for mye til at han fikk noe støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Det kan det hende at du gjør. Men ta kontakt med sosialkontoret. Som sagt så finnes ikke fasitsvar og det er opptil saksbehandler å avgjøre hvor stort behov dere har og hvor mye dere skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Satsene er ikke slik at de må gi den satsen, men man kan få ekstratilskudd.

staten mener at man trenger ca 6100 for å klare seg nøkternt. utenom kommer hus/strøm. summen skal dekke tennlege, lege, klær, medisiner,tlf osv.

svært få sosialkontor har denne satsen. I min komune gis det 3950,-

Det er ingen regel for hvor lite et kontor gir.

de kan faktisk stramme inn på de satsene de opererer med om ikke mottager gjør seg nytte av a-etat ol.

ungdom får mindre. De kan gi mere til folk som får skikk på livet sitt(da menes vel misbruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Satsene er ikke slik at de må gi den satsen, men man kan få ekstratilskudd.

staten mener at man trenger ca 6100 for å klare seg nøkternt. utenom kommer hus/strøm. summen skal dekke tennlege, lege, klær, medisiner,tlf osv.

svært få sosialkontor har denne satsen. I min komune gis det 3950,-

Det er ingen regel for hvor lite et kontor gir.

de kan faktisk stramme inn på de satsene de opererer med om ikke mottager gjør seg nytte av a-etat ol.

ungdom får mindre. De kan gi mere til folk som får skikk på livet sitt(da menes vel misbruk)

Nå vet ikke jeg hva staten regner som minstesats for hva man trenger for å overleve, men om det som står her stemmer så er jeg langt unna...

Jeg har fått invilget 4030,5 kroner i mnden. (+dekket husleie)

Jeg har samboer, men han har ikke penger til å forsørge meg. (gammel gjeld som blir trukket fra lønna hannes så han får så vidt nok til å dekke sin del av husleien)

Dette forklarte jeg til sosialkontoret og gav dem fødsels- og personnummer til min samboer også slik at de event kunne sjekke dette opp. (min samboer nekter å gå på sosialen, så det er ikke et alternativ for han)

Jeg har ca 2700 kroner i mnden i faste legeutgifter. I tillegg er jeg jobbsøker så jeg kan ikke kutte ut å ha telefon, så der er enda en utgift. (har et greit abonnement og ringer heller ikke villmann så det er ikke snakk om mange kronene, men når hver krone teller så er det litt krise uansett)

Videre er jeg av sorten menneske så jeg må nesten ha litt mat i kroppen.

Hvordan mener så staten at dette skal være å overleve nøkternt?

(greit nok at jeg får tilbake noe av utlegget hos lege, men hva skal jeg leve på til jeg får det tilbakebetalt??)

I tillegg skylder jeg 2 mnder husleie (tilsammen 8000). Dette kunne de ikke hjelpe meg med, men foreslo at jeg kunne spare opp av basisbeløpet..

Hvordan de mener at jeg skal klare det vet ikke jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Søster_*
Jeg har ca 2700 kroner i mnden i faste legeutgifter.

Hvordan mener så staten at dette skal være å overleve nøkternt?

(greit nok at jeg får tilbake noe av utlegget hos lege, men hva skal jeg leve på til jeg får det tilbakebetalt??)

Det er ikke meningen at du skal ha 2700,- i utgifter til lege hver måned. Jeg antar at du går i behandling som ikke godkjennes av frikortordningen. Da blir du nesten nødt til å vurdere om den behandlingen du mottar er tvingende nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...