Eila Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Det sies jo at Norge er verdens rikeste land og at ikke penger gir lykke. Jeg har ikke sett noe til det der. Hver eneste måned går jeg underskudd på penger og da bekymrer jeg meg om jeg har nok mat ol. Etter alle regningene er betalt sitter jeg igjen med 5000 kroner som da skal dekke mat, drikke, medisiner, klær, sko, husholdningsvarer, bensin, bil reperasjoner, mat til hunden min osv. Penger til kino eller resturant eller cafe finnes ikke og jeg har ikke vært på kino på årevis. Jeg isolerer meg enda mere fordi jeg ikke har penger nok til å gjøre det som folk flest gjør. Jeg er ufør pga. Psykiske problemer med bla. Sosial angst som da blir enda værre pga. At jeg ikke har råd. Jeg har støttekontakt men jeg har omtrent ikke råd til å gå ut og da blir det mye tur i skogen noe som da også forsterker angsten siden angsten blir værre hvis jeg ikke gjør ting jeg får angst av. Vet at bil koster mye penger men jeg må ha bil fordi det er en trygghet for meg hvis det skjer noe og da kan jeg kjøre til foreldrene min mitt på natta hvis jeg sliter ekstra mye siden jeg bor alene. Jeg har heller ikke venner, men hvem vil være venn med en fattigmann som aldri har råd. Jeg synes penger har mye å si og det gir meg en trygghet å vite at man har penger til å gjøre noe. Nå gir penge problemene mine at jeg blir enda mere ulykkelig så den påstanden om at penger ikke gjør en lykkelig er jeg ikke enig i. Jeg har sett på luksus felle på TV og der bruker folk mye mere penger enn de egentlig har. Det gjør jeg også. Forskjellen er at de kan trappe ned på pengebruken. Jeg har kun 5000 kroner og jeg klarer ikke å spare noe når jeg hver måned er blakk. Det skal ikke være lett å leve.... usj 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Kan jeg spørre hvor gammel du er?Anonymous poster hash: 0a38c...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Hadde jeg sitti igjen med 5000 kr etter at alle regninger var betalt, så hadde jeg jublet!!! Om du vil snakke om blakk, så sitter jeg igjen med 1500 kr etter at mine regninger er betalt. Jeg har utbetalt 11000 i mnd. Fra og med Mars, så blir det nesten halvert, siden jeg er syk og nå må over på en annen stønad. Det vil si at jeg går i minus hver eneste mnd framover. Men jeg vet at det vil bli bedre på sikt. Så ikke klag over å sitte igjen med 5000!!! Anonymous poster hash: 6ec1e...615 20
belle_ Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Ikke for å være frekk, men 5000 kr etter alt av regninger er betalt er ganske mye. Da må du vel egentlig bare omprioritere litt og tenke på hva du handler. Mat til en person per måned kan du fint få for 1500 kr og drikke, det er gratis vann i springen. Vet ikke hvor mye det koster å kjøpe mat til en hund, men kan vel ikke være mer enn 500 kr per måned? Og du må da ikke ha nye klær og sko hver eneste måned vel? 19
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Enig med de andre her..5000 etter faste ugfiter når du ikke en gang har barn! Jeg tror du må gjøre noe med måten du bruker pengene dine på. Start med å liste opp en normal uke for deg..hva bruker du penger på, hvilke utgifter har du, og hva kan du kutte ut. Det er ikke som at alle vi andre "rike" ikke tar noen prioriteringer. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Slutt å være så hard mot ts. 5000 kr er ikke mye å sitte igjen med når alle regninger er betalt. Ikke til et sosialt liv. Etter mat er betalt sitter hun vel igjen med kun 2-3000. Alder på deg ts?Anonymous poster hash: 0a38c...8d9 12
belle_ Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Slutt å være så hard mot ts. 5000 kr er ikke mye å sitte igjen med når alle regninger er betalt. Ikke til et sosialt liv. Etter mat er betalt sitter hun vel igjen med kun 2-3000. Alder på deg ts?Anonymous poster hash: 0a38c...8d9 Er ikke snakk om å være hard? Jeg personlig mener at 5000 kr er ganske mye å sitte igjen med etter alt er betalt, de fleste i min omgangskrets har ikke det, har forståelse for at du har mye penger, og da er du heldig, men veldig mange har ikke det, så for meg er 5000 kr ganske mye. 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Her inne vil du få mye pepper, ts. Det er noen spesielle mennesker her. De sparer tusenvis i måneden, men synes andre burde klare seg på veldig lite. Sannheten er at du ligger under sosialsatsen. Anonymous poster hash: 14e9c...961 15
Eila Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2015 Jeg gjør vell noe galt da siden jeg alltid er blakk hver eneste måned. Jeg kjøper nesten ikke klær eller sko. Sminke har jeg heller ikke råd til siden jeg har allergi så kan jeg ikke bruke de billige. Frisøren går jeg omtrent aldri til, kanskje en gang i året men da kun med klipp. Jeg bruker nok ganske mye penger på mat fordi jeg er omtrent alltid sulten. Bruker vell 3000 kroner på mat. Prøver å kjøpe mest firstprice mat som grøt, og pizza til 20 kroner for middagen. Og kylling til 40 kroner og da bruker jeg 20 kroner for halv kylling. Men det er så stusselig å kun spise grøt og spagetti og kjøttdeig ol. Hver uke. Vet ikke hvorfor jeg ikke får pengene til å strekke til. Bensin bruker jeg også 1000 kroner i måneden da jeg kjører endel rundt for å ha noe å gjøre. Men jeg må vell isolere meg enda mere hvis 5000 kroner er mye å leve får. Aner ikke jeg....
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Er ikke snakk om å være hard? Jeg personlig mener at 5000 kr er ganske mye å sitte igjen med etter alt er betalt, de fleste i min omgangskrets har ikke det, har forståelse for at du har mye penger, og da er du heldig, men veldig mange har ikke det, så for meg er 5000 kr ganske mye. Jeg synes de andre som svarer her er håpløse tilfeller. Slike som nesten går i minus hver mnd og regner på brødskalkene og blander ut brusen med vann. 5000 kr er ikke mye når du skal bruke det til mat, bensin, klær, bikkja si etc. Da er det ikke mye igjen til ekstraordinære aktiviteter. Som kino, feriereiser og restaurant. Jeg er bedre stilt enn ts ja. Men har ikke mye. Kun 7000 når alle regninger er betalt. Anonymous poster hash: 0a38c...8d9 3
snurk Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Må si meg enig i de fleste andre her, 5000 til overs er over hodet ikke ille i følge min standard. Jeg og samboer er begge studenter, vi bruker omentrent 2000-2500 totalt på mat pr mnd, men det krever selvfølgelig nøye planlegging. Kanskje det kan være en idè å gå igjennom forbruket på en mnd og se om du er noen utgiftsposter som kan kuttes eller reduseres? 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Er du nødt til å ha bil? Hadde tenkt på å selge den om det ikke var helt nødvendig Eller kanskje prøve å bruke den så lite som mulig. Bruk buss eller sykkel isteden. Endret 12. februar 2015 av Evilposelos 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Er du nødt til å ha bil? Hadde tenkt på å selge den om det ikke var helt nødvendig Eller kanskje prøve å bruke den så lite som mulig. Hun er vel ikke nødt til å ha hund heller? Anonymous poster hash: 5aa4c...386 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 5000 er bedre enn 1000, som jeg satt igjen med Anonymous poster hash: 65245...ffe 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Jeg hadde vært overlykkelig om vi hadde hatt igjen 5000 kroner etter faste utgifter er betalt.. Vi er 2 og har igjen ca 1350 kroner etter faste utgifter er betalt. vi har likevel råd til å kose oss en gang i blant. Anonymous poster hash: d2090...f1c 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 I god KG-spareånd skal hun kvitte seg med både bil og bikkje. Leste dere ikke hun har sosial angst? Kvitte seg med bil vil bety enda mer isolering. Samme gjelder mangel på sosial kontakt uten bikkje. Spm her er ikke hvor mye hun kan knipe inn på pengene ved å sitte inne i sofaen hjemme med er ullpledd over seg og stirre i veggen, og tygge på firstprice mat. Spm er at 5000 er veldig lite om hun vil ut å gjøre ekstra sosiale ting der hvor andre mennesker er. Kino, restaurant, konsert, turer etc. Anonymous poster hash: 0a38c...8d9 15
Million Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 (endret) 5000....det er lite. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Så jeg forstår problemet. MEN argumentet ditt for å ha bil er fordi da kan du kjøre til foreldrene dine midt på natten når det føles som en krise for deg. Det mener jeg ikke er et fullgodt argument for å ha bil. RING foreldrene dine, en av de kan komme og hente deg om du føler det er en krise midt på natten. De gjør vel det for sitt eget barn? Hvis du forklarer for dem at du rett og slett ikke har råd til å ha egen bil lenger, så forstår de jo det. Du kan spare store summer på å ikke ha bil. Bil er en luksus, ikke et allemannseie. Så den kan du fint kutte ut, så sant du bor et sted der det går kollektivtrafikk. Har du regnet på hva du kan spare i måneden uten bil? Forsikring, veiavgift, drivstoff, billån, eventuelle reparasjoner...herrgud, det blir MYE penger i løpet av et år for bil for en som har dårlig råd i utgangspunktet! 5000 kr hadde vi aldri greid oss med. Jeg tør faktisk ikke si her hva jeg og mannen min (vi har ett barn og to hunder) bruker i husholdningsutgifter hver måned på mat og drikke...! Endret 12. februar 2015 av Million 9
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2015 #18 Skrevet 12. februar 2015 Du burde kunne leve for 5.000/mnd i mat og reiseutgifter. Jeg er enig i at skal du ha et aktivt uteliv blir det knapt. Nå aner ikke jeg hva resten av utgiftene dine er, men å gå i minus hver måned betyr at en må endre på noe. Det betyr steinharde prioriteringer. Abonnementer og medlemsskap må du se på, og du må også se på bilbruken. Har du lagt merke til at de på Luksusfellen alltid setter av penger til sparing? Jeg slet i mange år med uventede regninger som var kjempedigre og dette veltet økonomien for mange måneder frem over. Jeg ble nødt å sette av penger hver måned til dette - inkludert frisør og ferie. Bilbruk: jeg forstår trygghetsfølelsen, men jeg forstår ikke "kjøre rundt for å ha noe å gjøre på". Det har du nemlig ikke råd til. Hvis det ikke er noe sted du kan kutte og spare inn må du se på hele situasjonen din, for da lever du over evne mtp bolig, bilhold og annet i forhold til inntekt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #19 Skrevet 12. februar 2015 Trådstarter, prøv å ikke bli lei deg av svarene du får her. Jeg vet det er vanskelig, jeg har grått av svar jeg har fått her, men det er lenge siden. Jeg stiller ikke spørsmål lenger! Er du på facebook? Der finner du grupper for mennesker i samme situasjon. Let litt rundt der. Anonymous poster hash: 14e9c...961 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. februar 2015 #20 Skrevet 12. februar 2015 Hun er vel ikke nødt til å ha hund heller? Anonymous poster hash: 5aa4c...386 Hund er ikke så fryktelig dyrt som folk skal ha det til. Det er klart det blir dyrt om man stadig kjøper utstyr fra en annen verden og mater den med menneskemat, men ellers nei. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå