Gå til innhold

Noen som har ME her? Redd jeg har...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har kronisk utmattelsessykdom her? Kjenner jeg er helt paranoid for at jeg selv muligens har det.

Jeg kjenner meg ofte trøtt og sliten. Føler jeg kan sove kjempe lenge uten å bli noe særlig mer oppkvikket. Dette skyldes dog. sannsynligvis dårlig døgnrytme da jeg pleier å ha mer energi på nattestid.

Ellers føler jeg at jeg har veldig dårlig konsentrasjon (aldri hatt det tidligere). Jeg merker jeg prater og skriver veldig mye feil for tiden. Det er nesten sånn at jeg er flau når jeg prater med folk (der holt jeg på å skrive "fork" i stedet for "folk" forresten...) fordi jeg sier så mange ord feil.

Har også hatt følelsen av å være litt deprimert, ekstremt ambivalent og likegyldig.

Kvinne 24

Noen med ME som kan fortelle om sympomene de selv opplever? (Føler jeg har alle som er listet opp i Wikipedia)

Takk for svar <3



Anonymous poster hash: 09def...a2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange sykdommer som har samme symptombilde som du beskriver. Ikke tenk ME først. Få hjelp til å se symptomer, sykdomshistorie og livssituasjon i sammenheng slik at det blir tydeligere hvordan ting henger sammen og hva som utløser hva.

Anbefaler denne siden http://www.utbrenthet-kronisk-utmattelse.no/ og en samtale med fastlegen. Og en samtale med en god og klok venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som at du har en depressiv episode. Har du det, kan du ikke få diagnosen ME, fordi den krever at alt mulig annet (!) er ekskludert. Snakk med legen din, og få en depresjonsutredning, og sjekk blodverdiene dine (jern, folat, vitaminer osv.).



Anonymous poster hash: 283af...097
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs., depresjon fører nokså ofte med seg energitap, nedsatt stemningsleie, og uopplagthet etter søvn.



Anonymous poster hash: 283af...097
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom Canada-kriteriene. Utifra det lille du skriver ville jeg ikke tenkt ME med en gang. Du nevner ikke noe om smerter. Hvordan er kostholdet? Stabil døgnrytme? Mosjonerer du noe? Hvordan trives du på jobben? Er du i overgangsalderen/puberteten/gravid eller har gjennomgått infeksjon?

Anonymous poster hash: 2601a...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom Canada-kriteriene. Utifra det lille du skriver ville jeg ikke tenkt ME med en gang. Du nevner ikke noe om smerter. Hvordan er kostholdet? Stabil døgnrytme? Mosjonerer du noe? Hvordan trives du på jobben? Er du i overgangsalderen/puberteten/gravid eller har gjennomgått infeksjon?

Anonymous poster hash: 2601a...325

Jeg glemte å nevne at jeg sliter utrolig mye med stiv og vondt nakke, og får ofte migrene grunnet dette. Kan det være et tegn på ME? Jeg mosjonerer ingenting og har det helt OK på jobb. Veldig dårlig døgnrytme... Oppe til langt på natt og sover til langt på dag.

ts

Anonymous poster hash: 09def...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte å nevne at jeg sliter utrolig mye med stiv og vondt nakke, og får ofte migrene grunnet dette. Kan det være et tegn på ME? Jeg mosjonerer ingenting og har det helt OK på jobb. Veldig dårlig døgnrytme... Oppe til langt på natt og sover til langt på dag. ts Anonymous poster hash: 09def...a2d

Du kan godt være lenge oppe, men du må holde den samme døgnrytmen hver dag, hele året. Prøv det et par uker og se om det bedrer seg. Kanskje en liten rusletur i nabolaget gjør godt for stiv nakke.

Anonymous poster hash: 2601a...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om Me, men er ikke det først og fremst en utelukkelsediagnose? Merk at dette ikke baserer seg på ignoranse, mer manglende kunnskap om sykdommen. I alle fall ville jeg kontaktet fastlegen.

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at jeg sliter utrolig mye med stiv og vondt nakke, og får ofte migrene grunnet dette. Kan det være et tegn på ME? Jeg mosjonerer ingenting og har det helt OK på jobb. Veldig dårlig døgnrytme... Oppe til langt på natt og sover til langt på dag.

ts

Anonymous poster hash: 09def...a2d

Fibermyalgi har lignende symptomer. Du må bare dra til legen og beskrive hva du går igjennom. Jeg sliter med ME symptomer og skal på utredning for det nå. Og jeg sliter ikke med stiv nakke eller noe sånt, bare smerter i muskler og ledd. Så ville bestilt time hos legen og få undersøkt om det er fibermyalgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke tenkt ME med en gang. Er du litt depressiv, er lite aktiv og dermed får nakkevondt og hodepine, er det fort at man blir veldig sliten. Og så vokser problemet, og man blir mer sliten og uopplagt, konsentrasjonen forsvinner, osv. Bestill time hos legen din, og få tatt noen blodprøver for å se om det kan være noe "enkelt" som lite jern, B12, etc. Du må også komme deg i gang med mer aktivitet, det gjør underverker for nakke, hode og migrene! Spør gjerne legen om henvisning til en fysioterapaut, da kan du lære litt mer om hvordan du burde trene for å forebygge slike smerter. Ikke snakk om at du må på et treningsstudio mange timer i uka, men ihvertfall noen gåturer og enkle styrke- og strekke-øvelser kan være nok for å forhindre plager fra nakke og hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk skal ha diagnoser på absolutt alt nå for tiden! Ikke rart det er mange på AAP og ufør i dette landet. Symptomene dine er trøtthet, sliten og dårlig konsentrasjon, pluss litt vond nakke. Dette er ikke symptomer på annet enn at du trenger hvile, god døgnrytme, sunt kosthold og trening. Herlighet.



Anonymous poster hash: a4c90...0a8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...