Gå til innhold

Dersom.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....du har besøk av en venninde som har et lite barn. La oss si en unge under 18 mnd. Som kanskje krabber eller går.

Du har en krystall-lysestake på et bord.

Ungen river ned duken og lysestaken går i tusen knas.

Hva gjør du?

Syns du at barnets foreldre skal erstatte lysestaken?

Hva om den kostet 500 kroner.

Hva om den kostet 5000 kroner.

Hva syns du?

Hvis du var på besøk hos noen med ettåringen din. Ettåringen knuser en lysestake.

Erstatter du den?

Hva om den koster 500 kroner.

Hva om den koster 5000.........

??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

500 kr:ja

5000kr: nei.

Har man så dyre vaser bør man selv tenke ut at det ikke er lurt å ha den fremme når en 1 åring kommer på besøk.

Skrevet

Har man så dyre vaser bør man selv tenke ut at det ikke er lurt å ha den fremme når en 1 åring kommer på besøk.

Enn om venninden din bare plutselig står på døra?

Skal du løpe rundt og rydde før dere setter dere ned?

Skrevet

Ja jeg hadde nok fjernet vasen til 5000 kr ja. Ikke hvis jeg hadde 10 vaser til 5000 kr, men da hadde det ikke gjort meg så mye om 1 knuste heller, for da hadde jeg vel hatt råd til en ny selv.

Skrevet

Hadde det vært mitt barn som hadde knust, så hadde jeg nok tilbydd meg å betale. Hadde det vært i min vase, hadde jeg nok fjernet den.

Skrevet

Hadde tilbydd meg å betale.

Skrevet
Hadde tilbydd meg å betale.

Men hadde du forventet å ende opp med å betale, eller er det bare noe vi sier fordi vi regner med at venninden sier at det ikke er nødvendig...?

Skrevet

Vår hjemforsikring dekker skade på innbo forårsaket av andres barn. Så jeg hadde vel spurt min veninne om hennes forsikring dekket et slikt uhell. Hvis det ikke gjorde det, hadde jeg tilbydd meg å betale for skaden. Uavhengig av beløpet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som min mor sier annenhver gang vi er hjemme på besøk: Det er bare døde dyre ting....

Jeg hadde spurt hvor mye den kostet, og dersom jeg syns den var dyr, hadde jeg nok betalt den.

Jeg hadde sagt noe som "også den vasen da, som jeg hadde spart til SÅ lenge", og forventet at de tilbydde å betale den dersom den var dyr.

Skrevet

Jeg hadde faktisk heller erstattet noe dyrt og spesielt enn en liten filleting. Jeg hadde blitt veldig sur om noens unge hadde ødelagt noe av mitt som var dyrt. En vase fra Ikea hadde jeg aldri krevd erstatning for, men noe dyrt hadde jeg helt klart ønsket å få noe igjen for, det skulle bare mangle.

Skrevet

Jeg hadde kanskje ikke forventet å måtte betale, men jeg syns man burde tilby seg å betale, og så får man ta det derifra. Hadde nok selv ikke forventet erstatning, men haddë personen ikke tilbydd seg å betale hadde jeg blitt irritert.

Hadde betalt om jeg skjønte att personen ville ha erstatning. Mye penger, men da ¨hadde jeg ihvertfall lært! Hadde nok ikke latt ungene mine løpe rundt i neste stue jeg kom til!

Skrevet

Jeg synes man bør betale.

Men jeg synes også man bør fjerne dyre vaser fra bordet. Er ikke det slik man gjør når barn kommer på besøk, særlig de som drar i duker?

Gjest gjesten
Skrevet

jeg synes man skal betale for det ens unger ødelegger generelt. Om det er bilen som ripes opp, krystall-lysestaken som knuses eller hva det nå enn er uhell eller ikke. Greit at det er en død ting, men det er vanlig høflighet å erstatte det når man ødelegger andres eiendom. Forsikringer er jo til for nettopp slike tilfeller hvor store, dyre ting kan ødelegges.

Klarte selv å ødelegge svigers sin vaskemaskin i fjor. Bh- spiler er no' dritt (digresjon...). Kunne ikke falle meg inn å ikke kjøpe en ny (erstattet den døde tingen, men svigers har ikke noen problemer med å betale for en ny selv), så der forsvant 5500 ut av konto.Prinsippet om å gjøre opp for seg lever enda :wink: .

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde nok tilbudt meg å betale ja.

Men det er jo ganske så naturlig å fjerne slike ting når man får besøk av så små barn. Hadde aldri i verden latt en lysestake til 5000 stå slik at en liten unge hadde fått tak i den.

Har du vært i den situasjonen Tex?

Skrevet

Hadde tibydt meg å betale uansett pris.

Men hadde ikke forventet å bli tilbudt dersom jeg eide vasen. Uhell kan skje og dersom krystallet var så dyrt burde du fjernet den med en gang for å unngå slike episoder.

Skrevet

hadde tatt den bort, bare fortalt hvorfor. Så klart hadde jeg tilbudt meg og betale hvis min unge hadde ødlagt noe.

Skrevet

Har du vært i den situasjonen Tex?

Nei, heldigvis.

Men jeg syns helt klart at det er foreldrenes ansvar å betale dersom barnet ødelegger noe i andres hjem. Jeg syns det er for drøyt at den som bor der skal være nødt til å rydde bort sine eiendeler på eget initiativ, det er da ikke dennes barn. Å gå på besøk og be om at noe flyttes for en stund er selvsagt greit.

Skrevet

Man bør i det minste tilby seg å betale.

Skrevet

Har en venninne som har "barnefritt hjem", nettopp fordi heimen hennes ikke egner seg til små klåfingrede barn som drar i duker og klæsjer rundt.

Jeg syns det er fair nok, men gjett om hun får mange neg. reaksjoner da? :roll::ler:

Skrevet

Jag skulle erbjuda mig att betala för vasen - eller för självrisken/egenandelen på hemförsäkringen. Eller för att laga föremålet om det går (en tvättmaskin kan lagas).

Jag skulle själv påpeka saker som är i riskzonen och som kanske behöver flyttas på för att vara säkra. Det är mitt ansvar vad mitt barn gör och det är jag som vet om han brukar dra i dukar eller inte.

Hemma hos mig?

Jag skulle flytta på ömtåliga saker, men om den lille besökande gästen ändå har sönder något... hmmm... ja det beror på vad det är. En trasig spegeldörr? Ja. En trasig kopp - nej. Bröd eller godis i videon - ja mor skulle få betala för rengöring om det behövs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...