Gå til innhold

Snus med smak kan bli forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var en av overskriftene som møtte meg på VG i dag. Jeg håper virkelig ikke det blir innført forbud mot smak i snus! Hva tenker andre her inne om forslaget?

Anonymous poster hash: ce272...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er et latterlig forslag!

Anonymous poster hash: 93c1d...f98
  • Liker 1
Skrevet

Bare bra. Tobakksprodukter med smak er avskyelige.

• Liker 2
Gjest HeiHade
Skrevet

Jeg bruker ikke snus med smak selv, men jeg synes fortsatt forslaget er idiotisk. Det er bare første steg i kampen mot å forby snus fullstendig. Det neste blir at sterk snus blir forbudt, og så porsjonssnus, og til slutt vil de prøve seg på å forby det som er igjen.

Forbud generelt er noe dritt. La folk tenke selv.

Skrevet

Når folk tenker selv, kommer de ofte til feil konklusjon. Det er derfor vi trenger myndigheter.

• Liker 3
Skrevet

Når folk tenker selv, kommer de ofte til feil konklusjon. Det er derfor vi trenger myndigheter.

En sterk og kontrollende stat til å holde oss idioter i sjakk! Herlig :)

Skrevet

En sterk og kontrollende stat til å holde oss idioter i sjakk! Herlig :)

Det er jo faktisk nødvendig på en del områder. Stikkord er lov og rett. Sosialt sikkerhetsnett. Denslags ting. Men så begynner de å bry seg om hvordan snusen smaker, og om fargen på esken.

Det som er pussig er at dette kommer fra en Høyre/FrP-regjering.

Jeg mener, AP? Definitivt. De har alltid gjort sånt. Forbud mot reklame for ting vi ikke liker. Og hvis det ikke faktisk ER sitron i brusen, så må den kalles "Brus med sitronsmak".

Men høyresiden har alltid påberopt seg at de er for frihet. Særlig for næringslivet. Så det er en smule overraskende.

• Liker 1
Skrevet

Faen meg på disse. Dette smakshysteriet har tatt helt av. Så nylig Skruf med hylleblomst. Hylleblomst!

Anonymous poster hash: b8a80...425
  • Liker 1
Skrevet

Det er Helsedirektoratet som mener dette, ikke regjeringen LOL

Anonymous poster hash: a44c4...3cb

Skrevet

Regjeringen støtter heldigvis ikke slik formynderi og marxisme

Skrevet

Det er jo faktisk nødvendig på en del områder. Stikkord er lov og rett. Sosialt sikkerhetsnett. Denslags ting. Men så begynner de å bry seg om hvordan snusen smaker, og om fargen på esken.

Jeg mener, AP? Definitivt. De har alltid gjort sånt. Forbud mot reklame for ting vi ikke liker. Og hvis det ikke faktisk ER sitron i brusen, så må den kalles "Brus med sitronsmak".

Men høyresiden har alltid påberopt seg at de er for frihet. Særlig for næringslivet. Så det er en smule overraskende.

Ja, det er overraskende hvor tolerante de blåblå velgerne er for tullet restriksjoner som kommer fra deres egen blåblå regjering. Hadde det kommet fra en SV/AP regjering så hadde hylekoret satt i gang.

Men ja, dette er en tullete begrensning, selvsagt skal en produkteier få kunne utforme sitt eget produkt så både dette og forslaget om at man skulle ha en standard røykpakke er tullete.

Anonymous poster hash: 84bfa...4e0

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke så rart at dette foreslås, for i EU er sigaretter med smak forbudt. Og i EU er ikke snus tillatt engang (unntatt Sverige)

Anonymous poster hash: b89b8...8b8
Skrevet

Jeg bruker ikke snus med smak selv, men jeg synes fortsatt forslaget er idiotisk. Det er bare første steg i kampen mot å forby snus fullstendig. Det neste blir at sterk snus blir forbudt, og så porsjonssnus, og til slutt vil de prøve seg på å forby det som er igjen.

Forbud generelt er noe dritt. La folk tenke selv.

For et godt og gjennomtenkt innlegg. Da kan vi vel også legalisere narkotika og oppheve forbudet om å kjøre bil i påvirket tilstand. Fartsgrenser.. Hva er det? La folk tenke selv! Det ender jo alltid bra.

:ironi:

Anonymous poster hash: 9efc0...aaa

• Liker 3
Gjest HeiHade
Skrevet (endret)

For et godt og gjennomtenkt innlegg. Da kan vi vel også legalisere narkotika og oppheve forbudet om å kjøre bil i påvirket tilstand. Fartsgrenser.. Hva er det? La folk tenke selv! Det ender jo alltid bra.

:ironi:

Nå tenker jeg mer på ting som ikke skader andre. Jeg har ikke tenkt at vi skal skrive om lovene så drap er tillatt og at folk må skjønne selv at det ikke er lurt, eller at man skal få fyllekjøre. Men jeg er ikke tilhenger av et samfunn der det skal være lover og regler for alt som enkeltmennesker foretar seg på fritiden sin, som kun påvirker dem selv. Ang. legalisering av narkotika så har jeg ganske liberale meninger om den saken og, forrseten. Du trenger ikke vifte med ironiflagget og mene det er lite gjennomtenkt bare fordi jeg er uenig med deg. Vi har bare ulikt syn på saken.

Jeg vil gjerne ha lov til å snuse og kose meg frem til den dagen det også blir forbudt å spise seg overvektig eller skade helsen sin på andre måter.

Endret av HeiHade
  • Liker 2
Skrevet

Ja, det er overraskende hvor tolerante de blåblå velgerne er for tullet restriksjoner som kommer fra deres egen blåblå regjering. Hadde det kommet fra en SV/AP regjering så hadde hylekoret satt i gang. Anonymous poster hash: 84bfa...4e0

Det kommer fra Helsedirektoratet, ikke regjeringen. Regjeringen er imot LOL, lær deg å lese

Skrevet

At de har foreslått å fjerne snus med smak er vel egentlig gammelt nytt, det har jo vært en kampsak i årevis. Ikke at det gjør det mindre idiotisk, men sjansene for at det skjer er vel ganske små.

Synes egentlig hele snusdebatten er ganske teit og basert på skremselspropaganda, for de har vel strengt tatt ikke funnet noen særlige bevis på at det er voldsomt helseskadelig? Er vel derfor de må skrive "denne tobakksvaren kan være helseskadelig" på advarsels-tingen bakpå snusboksen

Skrevet

At de har foreslått å fjerne snus med smak er vel egentlig gammelt nytt, det har jo vært en kampsak i årevis. Ikke at det gjør det mindre idiotisk, men sjansene for at det skjer er vel ganske små.

Synes egentlig hele snusdebatten er ganske teit og basert på skremselspropaganda, for de har vel strengt tatt ikke funnet noen særlige bevis på at det er voldsomt helseskadelig? Er vel derfor de må skrive "denne tobakksvaren kan være helseskadelig" på advarsels-tingen bakpå snusboksen

Nei. Det vil da vitterlig stå: "Dette produktet er helseskadelig og avhengighetsskapende". Det er ingen tvil om at det er et helseskadelig produkt, men det er fortsatt spekulasjoner om i hvor stor grad det er helseskadelig. Dette skyldes nok at snus kun brukes i Skandinavia (som ikke er ledende innen forskning) og snus har først blitt veldig populært nå de siste tiårene. Det står derfor mye ansvar på Skandinavia for å føre en slik forskning. Litt av problemet med slik forskning er jo at det tar lang tid for å finne ut om evt. langtidseffekter.

Å tro at snus ikke er helseskadelig er naivt.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det vil da vitterlig stå: "Dette produktet er helseskadelig og avhengighetsskapende". Det er ingen tvil om at det er et helseskadelig produkt, men det er fortsatt spekulasjoner om i hvor stor grad det er helseskadelig. Dette skyldes nok at snus kun brukes i Skandinavia (som ikke er ledende innen forskning) og snus har først blitt veldig populært nå de siste tiårene. Det står derfor mye ansvar på Skandinavia for å føre en slik forskning. Litt av problemet med slik forskning er jo at det tar lang tid for å finne ut om evt. langtidseffekter.

Å tro at snus ikke er helseskadelig er naivt.

Ser jeg uttalte meg litt feil. Altså, jeg vet jo at snus er helseskadelig, noe annet er jo som du sier naivt, men vi vet altså ikke i hvilken grad. For alt vi vet trenger ikke skadene av snus å være veldig store. Bakpå boksene står det jo faktisk at det "kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende", som er en konsekvens av at det ikke er nok forskning på det. Og derfor synes jeg det blir feil å sette det i samme bås som røyk og si at det er like skadelig osvosv, for det vet vi jo rett og slett ikke, og frem til vi finner ut av det synes jeg folk burde få lov til å gjøre som de vil på fritiden, så fremt det ikke skader andre. Eller vent, det siste synes jeg folk skal få lov til uansett.

Skrevet

Nå tenker jeg mer på ting som ikke skader andre. Jeg har ikke tenkt at vi skal skrive om lovene så drap er tillatt og at folk må skjønne selv at det ikke er lurt, eller at man skal få fyllekjøre. Men jeg er ikke tilhenger av et samfunn der det skal være lover og regler for alt som enkeltmennesker foretar seg på fritiden sin, som kun påvirker dem selv. Ang. legalisering av narkotika så har jeg ganske liberale meninger om den saken og, forrseten. Du trenger ikke vifte med ironiflagget og mene det er lite gjennomtenkt bare fordi jeg er uenig med deg. Vi har bare ulikt syn på saken.

Jeg vil gjerne ha lov til å snuse og kose meg frem til den dagen det også blir forbudt å spise seg overvektig eller skade helsen sin på andre måter.

Det er da ikke lover og regler for alt som enkeltmennesker foretar seg på fritiden sin. Poenget er vel mest at en flott pakning og ulike smaker tiltrekker unge mennesker, spesielt jenter, som ikke har lov til å benytte slike produkter i utgangspunktet. De ønsker jo å redusere at unge mennesker begynner å bruke det. Eller synes du det er greit at umyndige personer drikker alkohol, røyker, snuser, benytter narkotika og annet?

• Liker 1
Skrevet

Regjeringen støtter heldigvis ikke slik formynderi og marxisme

Ehm, det er ikke helsedirektøren som selger dette på TV, det er Helseministeren. Han er veldig for, og det er vel ikke tvil om at han gjerne vil eie dette tiltaket.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...