Gå til innhold

når legger barna seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har 3 gutter på 5, 6 og 7 som er enkle å legge, men som far ikke gidder å legge. er jeg opptatt og glemmer av tiden blir kl fort 22-23. minstemann er som rehel sovnet på sofaen og da først hører jeg lyd fra mannen at i dag, som med de andre 160 dagene i året, skal legge dem...

størstemann våkner kl 5-6 og vekker de andre... far gjør lite, eller ingen ting. når legger dere barna? jeg tar de to eldste først, og så minsten, med mindre minsten har sovnet på sofaen ... hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 34532...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har 3 gutter på 5, 6 og 7 som er enkle å legge, men som far ikke gidder å legge. er jeg opptatt og glemmer av tiden blir kl fort 22-23. minstemann er som rehel sovnet på sofaen og da først hører jeg lyd fra mannen at i dag, som med de andre 160 dagene i året, skal legge dem...

størstemann våkner kl 5-6 og vekker de andre... far gjør lite, eller ingen ting. når legger dere barna? jeg tar de to eldste først, og så minsten, med mindre minsten har sovnet på sofaen ... hva gjør dere?

må jeg legge dem *.

Skrevet

Vi legger vår 3-åring klokken syv. Klarer barna dine å fungere normalt når de legger seg så sent?

Skrevet

22-23 er da alt for seint for så små barn. Skal ikke ihvertfall eldstemann på skolen? Her må dere ta dere sammen, dette er ikke greit!

Anonymous poster hash: 46544...d0b

• Liker 1
Skrevet

Hva driver mannen din med som gjør at han glemmer å legge ungene sine? Og hva driver ungene med?

Skrevet

Dere har begge ansvar her! Ta dere sammen, hvis mannen ikke tar ansvaret må du gjøre det, du kan ikke skylde på at du glemte tiden da! Å sitte og skyve jobben over på hverandre slik at det går utover ungene fordi ingen av foreldrene gidder eller husker å legge dem er jo helt vanvittig!

Jeg ville også hatt forbud mot at et av barna vekket de andre om morgenen. Hvis noen vil stå opp før det er morgen, så helt greit, men det er da ikke lov å dra med flere opp.

Hva driver mannen din med som gjør at han glemmer å legge ungene sine? Og hva driver ungene med?

Og hva driver mor med som glemmer bort tiden?

Anonymous poster hash: 5e660...e73

• Liker 2
Gjest AryaKillie
Skrevet

Legger 1 åringen kl 7, 5 åringen kl 8. De vet at da er det sengetid. Så vanskelig er det da ikke.....

Skrevet

Vi legger 2-åringen klokken 18, og 3,5-åringen rundt 19. Noen ganger 18:30, andre ganger 19:30.

Gjest AryaKillie
Skrevet

Og hvis dere GLEMMER å legge ungene, hva mer glemmer dere?? Hm....dette var merkelig.

Skrevet

Vi legger 1-åringen mellom 19.30 og 20.30.

Skrevet

Ettåringen legges mellom 18.30 og 19. Hvem glemmer å legge ungene sine da?

Skrevet

Her var det en del merkelige ting, flere er alt blitt påpekt i tidligere innlegg. For det første: 22-23 selvsagt alt for sent for så små barn. Samtlige av barna dine bør være i seng til kl 20. Du skriver at du tar de to eldste først- dette er også bakvendt. De minste barna trenger selvsagt mest søvn og må legges først. Eller er det fordi eldste våkner så tidlig? Av og til kan man faktisk forlenge søvnen hvis man legger barna før på kvelden så de før dypere og lengre kvalitetssøvn. Men det funker ikke for alle.

Det virker som om du og mannnen begge er lei av oppgaven men det er nå en gang slikk at barn må legges av foreldrene sine. Du skriver at mannen sier at du må legge dem som de andre "160 dagene i året". Skulle dette være 360 dager kanskje? Hvis det er 160 så legger jo mannen dem over halvparten av tiden så da må du jo være fornøyd med det?

Her må dere gå i gang med faste rutiner i alle fall. Guttene må få felles kveldsmat kl 19 og utover, ta på pysj og lese for dem. de kan kanskje bli lest for sammen også. og til kl 20 må de i seng. Etter en stund blr dette en helt naturlig rytme både for dere og ungene. Og tenk så delig for dere voksne med ro i huset i flere timer på kvelden!!! Det er jo mye bedre for alle enn å irritere seg over legging som drar ut hele kvelden.

jeg har ei jente på som legger seg 20. og ei på snart 13 som legger seg 21-21.30. Så mye søvn trenger til og med store barn...

Anonymous poster hash: b8a17...303
  • Liker 3
Skrevet

Her var det en del merkelige ting, flere er alt blitt påpekt i tidligere innlegg. For det første: 22-23 selvsagt alt for sent for så små barn. Samtlige av barna dine bør være i seng til kl 20. Du skriver at du tar de to eldste først- dette er også bakvendt. De minste barna trenger selvsagt mest søvn og må legges først. Eller er det fordi eldste våkner så tidlig? Av og til kan man faktisk forlenge søvnen hvis man legger barna før på kvelden så de før dypere og lengre kvalitetssøvn. Men det funker ikke for alle.

Det virker som om du og mannnen begge er lei av oppgaven men det er nå en gang slikk at barn må legges av foreldrene sine. Du skriver at mannen sier at du må legge dem som de andre "160 dagene i året". Skulle dette være 360 dager kanskje? Hvis det er 160 så legger jo mannen dem over halvparten av tiden så da må du jo være fornøyd med det?

Her må dere gå i gang med faste rutiner i alle fall. Guttene må få felles kveldsmat kl 19 og utover, ta på pysj og lese for dem. de kan kanskje bli lest for sammen også. og til kl 20 må de i seng. Etter en stund blr dette en helt naturlig rytme både for dere og ungene. Og tenk så delig for dere voksne med ro i huset i flere timer på kvelden!!! Det er jo mye bedre for alle enn å irritere seg over legging som drar ut hele kvelden.

jeg har ei jente på som legger seg 20. og ei på snart 13 som legger seg 21-21.30. Så mye søvn trenger til og med store barn...

*ei jente på 6, skulle det stå

Skrevet

3 og 5 åringen legges klokken 20 (det vil si at lesing samt kvelds-vise er ferdig og lyset slukket), når det er pappaen som legger dem så slukkes gjerne lyset rundt 20h15. Og bare for å ha det sagt, faren synes ikke det med rutiner og slikt var så viktig, og en stund slet vi med barn som ikke ville legge seg og som var overtrette. Da var der nødvendig at jeg var streng og påpasselig med det (slitsomt, men nødvendig), helt til det gikk seg inn. Foreldre har gjerne forskjellige oppfatninger av oppdragelse og slikt, på noen punkt er det likevel viktig å se hva som er virkelig viktig (slikt som nok søvn) ;)

Skrevet

3 åringen kl 19

6 åringen kl 19.30

11 åringen 20-20.30

Merker godt hvor mye det har å si med gode rutiner i forhold til kvelden og hvor lett/vanskelig det er å legge.

Skrevet

Dere har begge ansvar her! Ta dere sammen, hvis mannen ikke tar ansvaret må du gjøre det, du kan ikke skylde på at du glemte tiden da! Å sitte og skyve jobben over på hverandre slik at det går utover ungene fordi ingen av foreldrene gidder eller husker å legge dem er jo helt vanvittig!

Jeg ville også hatt forbud mot at et av barna vekket de andre om morgenen. Hvis noen vil stå opp før det er morgen, så helt greit, men det er da ikke lov å dra med flere opp.

Og hva driver mor med som glemmer bort tiden?

Anonymous poster hash: 5e660...e73

Jeg tolket det som at hun var opptatt med noe konkret som måtte gjøres, f.eks. ikke var hjemme.

Skrevet

Ettåringen legges ca klokken 18:30, leggerutinen begynner klokken 18:00.

Anonymous poster hash: 973a9...24b

Skrevet

9 og 11 åringen legges kl 21 på hverdagene, og ca kl 23 i helgene(11 åringen sovner ikke før ca kl 23 i ukedagene). Jeg ser at du har skrevet i en annen tråd, og at du er stemor til disse barna, da er det hovedsakelig fars ansvar. Jeg var frustrert stemor selv da samboer lot datteren være så lenge oppe hun ville da hun var hos han. Klokka kunne bli 2-3 på natta før hun var i seng. Men lite jeg fikk gjort med det. Nå var det jo svært sjeldent hun var hos oss, siden moren hadde flyttet til en annen kant av landet. Men jeg forstod at dette var galt. Våre barn får kun være så lenge de vil oppe på julaften og nyttårsaften. Selv om jeg ikke er overbegeistret for det heller. Men er det snakk om 23 i helger, eller hverdager også?

Anonymous poster hash: fe741...cdc

Skrevet

Hun på ti mnd legger seg mellom 19-20.

Hun på tre legger seg mellom19:30-20:30.

Anonymous poster hash: 2d042...a3c

Skrevet

Hun på ti mnd legger seg mellom 19-20.

Hun på tre legger seg mellom19:30-20:30.

Egentlig kan klokka også bli over 21 før treåringen er i seng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...