Gjest baremeg89 Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Hei! Jeg er 166cm og veier hele 85kg. Er lei av å være ulykkelig og ikke passe noen av klærene mine. Drømmer jeg nå, eller er det mulig å gå ned rundt 20kg på 4-5 mnd? Planen er å ligge 1400-1500 i kcal. (Noen helger rundt 2000, ikke hver helg. Vil heller kose meg med en bedre middag, en snop og chips ) Er ikke fan av lavkarbo, men kan sikkert kutte ned (spiser for det meste fullkorn) Hvor mangen gram carb,fett,protein burde jeg ligge på om dagen? Trene 3-4 ganger i uken. (Sats,gruppe/egentrening) + tur 45min 5-6 ganger i uken. Har du gått ned 20-15kg hvor lang tid brukte du?
Gjest Runforit Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Du burde sette deg et mer langsiktelig mål. 20 kg er mye vekt å miste og 4-5 mnd er ikke lenge til. De fleste som prøver seg på "prosjekt bikinikropp" innen sommeren samme år pleier som oftest å gå på en smell og bli skuffet da det er utrolig hardt psykisk og fysisk å omstille seg til gode vaner, nye rutiner og en sunnere livsstil. Ofte ender det opp i kræsjdietter med for lite mat og for mye trening og før en vet ordet av det så sitter en med huet oppi en takeaway junk etellerannet og en isboks for kroppen blir desperat etter rask energi. Prøv heller å tenke at du vil endre livsstilen din og ta gode valg dag for dag. Det betyr at du spiser normalt, men variert og gode sunne råvarer som kylling, fisk, karbonandeig, egg, nøtter, havregryn, fullkorn etc etc. Du skal spise nok mat så du ikke går rundt og er sulten og du skal kunne spise en bedre middag med et glass vin og kanskje spise en god dessert uten å tenke at "alt er ødelagt". I tillegg burde du definitivt starte å trene 2-3 ganger i uka. Om du vil ha en fit og stram kropp etterhvert som kiloene renner av så er trening gull. Husk at om du innarbeider gode vaner så vil du letter klare å holde på dem resten av livet og da vil aldri kiloene komme snikende tilbake. Endret 12. februar 2015 av Runforit 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Nei, det tror jeg ikke er realistisk. Med den treningsmengden og det kalorinivået, og forutsatt at du ikke sprekker, vil jeg si 6-7 måneder er mer realistisk.Anonymous poster hash: ec48d...af6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Realistisk sett dersom du ønsker å beholde den nye kroppen, er at du setter sommeren 2016 som hovedmål. Skjønner du kan synes dette er alt for lang tid, men varige endringer tar tid å gjennomføre, og det er varige endringer som skal til for at du ikke skal falle tilbake til gamle vaner. Tiden frem til sommeren i år bruker du til å innarbeide nye mat- og treningsvaner. Bare dette vil gjøre at du kommer et godt stykke på veien mot målet ditt. Anonymous poster hash: 88ec8...f87 4
Jade Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Hvor mye chips og snop tenker du? Du kan godt kose deg med snop i mindre mengder. Da er ikke slankingen i ukedagene så "bortkastet". Synes 4-5 måneder høres veldig knapt ut hvis du i tillegg skal unne deg chips og snop. Hvordan skal du da kunne spise deg mett på vanlig mat i tillegg?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Det er kjipt å høre det, men det går rett og slett ikke, i alle fall ikke dersom du vil gjøre dette til en livsstil slik at du ikke faller tilbake. Jo fortere folk godtar at det vil ta tid å gå ned i vekt (uten strenge dietter og totalendring av kostholdet), jo fortere blir kroppen fornøyd, og det er lettere å opprettholde vekten.. Start med å spise sunn mat, velg ting med mindre kalorier dersom det finnes alternativer (eks lettrømme i stedet for vanlig rømme, eller lett gulost i stedet for vanlig gulost, etc). Pass på porsjonene, man må ikke bli stappmett hver gang, bare passe mett. Dette klarer du absolutt, men innse at det vil ta tid, og ta 1 kg av gangen som en seier! Anonymous poster hash: 8b758...e35
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Er fullt mulig å gå ned 20kg på et par måndeder. Bare å slutte å spise det. Anonymous poster hash: 96322...ad0
Gjest baremeg89 Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Takk for svar! Jeg spiser relativt sunt, er glad i sunn mat kjøper altid ekstrallett rømme, ekstra lettmelk osv. Grønnsaker varierer jeg med hver dag. Spiser havregryn, litt usalte nøtter.Beste jag vet er sjømat. Drikker ikke brus (liker ikke) Problemet mitt er porsjoner og stillesitting. Har det siste halvåret slitt med depresjon og bevekt meg fra sengen til sofan. Har det mye bedre når jeg beveger kroppen Fører inn og veier det jeg spiser for å få en oversikt, på diett.no Målet er å bevege seg 10.000 skritt hver dag + trening. Da jeg trente før var normalvekten min 62-64 kg. Da trente jeg mye styrke så regner med det var litt muskler med i bilde
Gjest baremeg89 Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Hvor mye chips og snop tenker du? Du kan godt kose deg med snop i mindre mengder. Da er ikke slankingen i ukedagene så "bortkastet". Synes 4-5 måneder høres veldig knapt ut hvis du i tillegg skal unne deg chips og snop. Hvordan skal du da kunne spise deg mett på vanlig mat i tillegg? Kansje en halv pose i mnd, eller mindre vil egentlig brukt de ekstra kcal på mer middag
Jade Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 En halv pose chips i måneden er jo ikke så mye
Cata Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Har du gått ned 20-15kg hvor lang tid brukte du? Jeg har gått ned 18 kg. Brukte ca. 10 måneder.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Gått ned 15 kilo. Brukte 1 år. Er 3 år siden å har ikke lagt på meg noe av det. Du må endre livsstil ikke bare her å nå opplegg. Å gå ned 20 kilo til sommeren er absurd. Du kommer til å legge på deg igjen. Anonymous poster hash: b26ff...07f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har gått ned 25kg, men jeg brukte 2 år på det da, med pause i mellom hvor jeg bare holdte vekta. Går jo selvsagt an å gå ned raskere, men jeg fikk det rett og slett ikke til, er vel dårlig til å regne kalorier:P Pluss at mitt problem lå mye i at jeg bare spiste for mye, ikke at jeg spiste så usunt og mye snop. Så var litt vanseklig å omstille seg det. Motivasjonsmessig pleide jeg ofte å stoppe opp og tenke; er det verdt det? Om det er sjokoladen jeg har lyst å spise, om det er joggeturen jeg vil droppe osv. Virkelig visualisere hvordan jeg kom til å se ut. Jeg photoshoppet faktisk meg selv i bikini og klistra på kjøleskapet Jeg hadde også delmål med premier(gjerne sportsutstyr) og kjøpte meg et motivasjonsplagg som ikke passet men som var realistisk å komme inn i. Når jeg endelig kunne dra det over ræva og kneppe igjen følte det helt herlig^^, Annet tips er å ta før og etter bilder:) Og husk, om motivasjonen svikter har du alltids selvdisiplinen til å piske deg;) Anonymous poster hash: 0dc6d...e2e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Selvsagt er det mulig å gå ned 20 kg på 5 mnd, men det er ikke særlig lurt. Du må i såfall da kutte ut all kos. Teller kalorier og trene regelmessig. Det er mulig å gå ned 1 kg i uka, men det er noe du må jobbe for. Når du har nådd målet ditt, så kan du dessverre ikke bare hoppe opp til vedlikehold, du burde heller ta det saaaakte sånn at du ikke går opp i fett-vekt igjen. Google "reverse dieting". Og btw, du vil få en ganske kjip sommer fordi du må øke veldig lite kcal pr. uke, så du kan ikke unne deg iskrem og slike "sommerting". Du skal være sterk for å klare det. Det du heller burde satse på er en varig livsstilsendring, og det er noe du burde bruke tid på. Tipper at du ikke brukte 5 mnd på å legge på deg 20 kg, så da burde du også bruke lengre tid på å gå de ned igjen. Anonymous poster hash: ac9ab...3e7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Jeg vil også si at om du går ned i vekt er det vanskelig å holde vekta. Så du må være veldig motivert Jeg tror du klarer det, men det vil ta lengre tid enn 4 mnd. Masse lykke til Anonymous poster hash: 4f86a...ee9
Gjest baremeg89 Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har gått ned 25kg, men jeg brukte 2 år på det da, med pause i mellom hvor jeg bare holdte vekta. Går jo selvsagt an å gå ned raskere, men jeg fikk det rett og slett ikke til, er vel dårlig til å regne kalorier:P Pluss at mitt problem lå mye i at jeg bare spiste for mye, ikke at jeg spiste så usunt og mye snop. Så var litt vanseklig å omstille seg det. Motivasjonsmessig pleide jeg ofte å stoppe opp og tenke; er det verdt det? Om det er sjokoladen jeg har lyst å spise, om det er joggeturen jeg vil droppe osv. Virkelig visualisere hvordan jeg kom til å se ut. Jeg photoshoppet faktisk meg selv i bikini og klistra på kjøleskapet Jeg hadde også delmål med premier(gjerne sportsutstyr) og kjøpte meg et motivasjonsplagg som ikke passet men som var realistisk å komme inn i. Når jeg endelig kunne dra det over ræva og kneppe igjen følte det helt herlig^^, Annet tips er å ta før og etter bilder:) Og husk, om motivasjonen svikter har du alltids selvdisiplinen til å piske deg;)Anonymous poster hash: 0dc6d...e2e Hihi det var smart! Sliter med det samme ja, må lære meg porsjon kontroll.
Gjest baremeg89 Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 Det er kjipt å høre det, men det går rett og slett ikke, i alle fall ikke dersom du vil gjøre dette til en livsstil slik at du ikke faller tilbake. Jo fortere folk godtar at det vil ta tid å gå ned i vekt (uten strenge dietter og totalendring av kostholdet), jo fortere blir kroppen fornøyd, og det er lettere å opprettholde vekten.. Start med å spise sunn mat, velg ting med mindre kalorier dersom det finnes alternativer (eks lettrømme i stedet for vanlig rømme, eller lett gulost i stedet for vanlig gulost, etc). Pass på porsjonene, man må ikke bli stappmett hver gang, bare passe mett. Dette klarer du absolutt, men innse at det vil ta tid, og ta 1 kg av gangen som en seier! Anonymous poster hash: 8b758...e35
Gjest baremeg89 Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Jeg vil også si at om du går ned i vekt er det vanskelig å holde vekta. Så du må være veldig motivert Jeg tror du klarer det, men det vil ta lengre tid enn 4 mnd. Masse lykke til Anonymous poster hash: 4f86a...ee9 Takk!
Gjest baremeg89 Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Selvsagt er det mulig å gå ned 20 kg på 5 mnd, men det er ikke særlig lurt. Du må i såfall da kutte ut all kos. Teller kalorier og trene regelmessig. Det er mulig å gå ned 1 kg i uka, men det er noe du må jobbe for. Når du har nådd målet ditt, så kan du dessverre ikke bare hoppe opp til vedlikehold, du burde heller ta det saaaakte sånn at du ikke går opp i fett-vekt igjen. Google "reverse dieting". Og btw, du vil få en ganske kjip sommer fordi du må øke veldig lite kcal pr. uke, så du kan ikke unne deg iskrem og slike "sommerting". Du skal være sterk for å klare det. Det du heller burde satse på er en varig livsstilsendring, og det er noe du burde bruke tid på. Tipper at du ikke brukte 5 mnd på å legge på deg 20 kg, så da burde du også bruke lengre tid på å gå de ned igjen. Anonymous poster hash: ac9ab...3e7 Er forbrett på at det vil ta litt lengre tid .. Har for mangen år siden gått ned rundt 10kg på 2 mnd,men da gikk jeg ikke inn for slanking. "Det bare skjedde" Ønsker selvfølgelig ikke å gå ned så mye som 20kg,for å så veie 20kg mer igjen på 0,niks
Gjest baremeg89 Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Du burde sette deg et mer langsiktelig mål. 20 kg er mye vekt å miste og 4-5 mnd er ikke lenge til. De fleste som prøver seg på "prosjekt bikinikropp" innen sommeren samme år pleier som oftest å gå på en smell og bli skuffet da det er utrolig hardt psykisk og fysisk å omstille seg til gode vaner, nye rutiner og en sunnere livsstil. Ofte ender det opp i kræsjdietter med for lite mat og for mye trening og før en vet ordet av det så sitter en med huet oppi en takeaway junk etellerannet og en isboks for kroppen blir desperat etter rask energi. Prøv heller å tenke at du vil endre livsstilen din og ta gode valg dag for dag. Det betyr at du spiser normalt, men variert og gode sunne råvarer som kylling, fisk, karbonandeig, egg, nøtter, havregryn, fullkorn etc etc. Du skal spise nok mat så du ikke går rundt og er sulten og du skal kunne spise en bedre middag med et glass vin og kanskje spise en god dessert uten å tenke at "alt er ødelagt". I tillegg burde du definitivt starte å trene 2-3 ganger i uka. Om du vil ha en fit og stram kropp etterhvert som kiloene renner av så er trening gull. Husk at om du innarbeider gode vaner så vil du letter klare å holde på dem resten av livet og da vil aldri kiloene komme snikende tilbake. Har lest svarene dine her inne, hørres ut som du har peiling på kost og trening Hvor mangen gram carb ville du anbefalt å ligge på til dagen? (Ikke lavkarbo)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå