Gå til innhold

Knyter sammen kjeven (biter) ubevisst, løsning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene og dagene hatt et problem jeg ikke har hatt før. Jeg knyter sammen kjeven (presser tennene hardt mot hverandre) ubevisst, både i våken tilstand og spesielt i søvne. Våkner og føler jeg har klappet tenner hele natten, det er vondt og stivt.

Mye stress i det siste, kan det være pga det? Får jo hodepine av det, og lurer på om det finnes noen løsning. Har hørt om bittskinne, men det har jeg ikke råd til nå på lang tid. Hjelper det med noen øvelser? Bruke bomull i plastikk og legge mellom? Jeg bruker jo fortsatt musklene da.

Har våknet om natten noen ganger og lagt meg igjen med munnen åpen slik at kjeven får slappet av, det hjelper litt, men da jeg våkne igjen på nytt har jeg bitt sammen igjen.

Blir snart gal av det!

Anonymous poster hash: 1649c...89d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyldes veldig ofte av stress. For meg hjelper det med nedstressende øvelser, som f.eks yoga. Du må hvertfall klare å slippe stresset.

• Liker 1
Skrevet

Du skal aldri legge ting i munnen når du sover som ikke er lagt til det. Det er en vanvitig stor kvelingsfare rundt det og du kan i tilegg bli forgiftet av bomullen.

Her må du bare kutte ut kostnader og påspandere deg en bittskinne. sjekk hvor mye det koster og eventuelt lån av noen.

• Liker 2
Skrevet

Gjør samme.. Eneste som funka for meg var bittskinne. Har nok sammenheng med stress som du sier!=) Får håpe det ordner seg for deg snart^^

• Liker 1
Skrevet

Biteskinne kan du få kjøpt på apotek for et par hundre kroner, hvis du overhodet har mulighet så vil jeg anbefale det. Sliter med det samme, spesielt i søvne, på grunn av stress og biteskinnen hjalp veldig.

Anonymous poster hash: a907b...f09
Skrevet

Jeg har hatt dette problemet i lang tid. Så skjønner godt hva du mener. Med meg kommer det rent av stress og høye forventninger fra andre og meg selv til alt. Jeg har fått ordnet meg bittskinne, føler denne fungerer til en hvis grad, så kanskje verdt å prøve om det ikke gir seg etter en stund.

Skrevet (endret)

Ja, det er nok stress, var plaget med dette i mange år med irriterende småting som følger med. For min del hjalp det å forlate eksen. - Har ikke hørt en eneste klikkelyd fra kjeven siden og det er vel snart 11-12 år siden nå.

Kanskje det kan hjelpe med avspennende øvelser?

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Du skal aldri legge ting i munnen når du sover som ikke er lagt til det. Det er en vanvitig stor kvelingsfare rundt det og du kan i tilegg bli forgiftet av bomullen.

Her må du bare kutte ut kostnader og påspandere deg en bittskinne. sjekk hvor mye det koster og eventuelt lån av noen.

Gjør samme.. Eneste som funka for meg var bittskinne. Har nok sammenheng med stress som du sier!=) Får håpe det ordner seg for deg snart^^

Biteskinne kan du få kjøpt på apotek for et par hundre kroner, hvis du overhodet har mulighet så vil jeg anbefale det. Sliter med det samme, spesielt i søvne, på grunn av stress og biteskinnen hjalp veldig.

Anonymous poster hash: a907b...f09

Jeg har hatt dette problemet i lang tid. Så skjønner godt hva du mener. Med meg kommer det rent av stress og høye forventninger fra andre og meg selv til alt. Jeg har fått ordnet meg bittskinne, føler denne fungerer til en hvis grad, så kanskje verdt å prøve om det ikke gir seg etter en stund.

Takk for svar, og råd om bittskinne. Men jeg er en av de som har skrevet inne på økonomiforumet de siste dagene, og har ikke en krone ekstra til noe slikt. Ikke engang en billig en fra apoteket. :( Da får jeg heller forsøke rådene i øverste innlegget, med avstressende øvelser.

Eller kan man få noe støtte til bittskinne, resept eller noe?

Når jeg konsentrerer meg om å ikke bite, så ender jeg ofte med tunga presset oppi også ;) Kanskje jeg kan legge meg med tørkle knyttet rundt rundt mellom munnen, altså ingenting inni og bare noe som holder haka ned.

Skrevet

Skyldes veldig ofte av stress. For meg hjelper det med nedstressende øvelser, som f.eks yoga. Du må hvertfall klare å slippe stresset.

Bare generell yoga? Altså at jeg kan sette på en youtube-film og se etter der?

Ja, det er nok stress, var plaget med dette i mange år med irriterende småting som følger med. For min del hjalp det å forlate eksen. - Har ikke hørt en eneste klikkelyd fra kjeven siden og det er vel snart 11-12 år siden nå.

Kanskje det kan hjelpe med avspennende øvelser?

Har du noen tips til konkrete øvelser? Jeg har hørt om kjevemassasje, at man skal presse på den muskelen mellom over og underkjeven. Den er hard som bein hos meg.

Skrevet

Bare generell yoga? Altså at jeg kan sette på en youtube-film og se etter der? Har du noen tips til konkrete øvelser? Jeg har hørt om kjevemassasje, at man skal presse på den muskelen mellom over og underkjeven. Den er hard som bein hos meg. Anonymous poster hash: 1649c...89d

Tenkte på øvelser der du ligger flatt på ryggen og får kroppen til å slappe av del for del. Last gjerne ned fossefall, regnskogslyder eller hva det måtte være som hjelp. Har hatt perioder der jeg har gjort dette og en føler seg veldig fin etterpå, dersom man er flink til å gjøre det ofte, tenker jeg at kroppen blir mer vant til å slappe av.
Skrevet

jeg har hatt samme problem når jeg har vært stresset. For meg hjelper det å huske på at tunga skal hvile nede i munnen, for da slapper kjeven av. For stressmestring har jeg hatt veldig god nytte av mindfulnessmeditasjon, som du kan finne gode instruksjonsvideoer av på YouTube ved å søke på "mindfulness meditation beginner guided". Andre grep for stressmestring er å trene og passe på at du spiser sunt og næringsrikt.

Anonymous poster hash: 94bbe...3ef

Skrevet

Bare generell yoga? Altså at jeg kan sette på en youtube-film og se etter der?

Har du noen tips til konkrete øvelser? Jeg har hørt om kjevemassasje, at man skal presse på den muskelen mellom over og underkjeven. Den er hard som bein hos meg.

Ja, f.eks. Eller fra appen yoga studios. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...