Ulvenframor Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Ja som dere sikkert skjønner så har jeg et lite problem...😅 Jeg og faren min skal nå skaffe oss en hund, men jeg er veldig innpå det at jeg skal endten ha Samojed eller Japansk spisshund. Og det er faren min enig med, jeg er helt klar over alt som Samojeden og Japaneren trenger... Men han har jo sine tanker da... Og det er helt sikkert noen der ute som kan svare meg på dette!😁 ( dette blir da vår første egene hund, men jeg har maaaasse erfaring med hund fra før av, pga familie og venner) Første tingen er det at han er allergisk mot hund. (Men etter det jeg har lest og hørt, så er samojeden allergivennelig og Japaneren er ikke så allergifremkalende) 2. Så er det spørsmålene om Samojed siden den er så stor; -lukter den mye -spiser den veldig mye -er den urolig eller bråkete ( ødelegger de møbler osv ) -klarer de å være alene hjemme i en normal skoledag? (Toppen 6timer) 3. Japanske spisshunden er kanskje liten men... -lukter de mye de og -er det noen som reagerer på denne hunden (allergiske grunner) -Er den bråkete eller urolig ( ødelegger de møbler osv ) -hvor lenge kan de være hjemme
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 De lukter ikke spesielt mye da begge rasene har skittavstøtende pels, men de krever en del pelsstell da de har mye pels og røyter. Mye. Alle hunder kan være urolig og bråkete, det er veldig avhengig av dere. Gi hunden nok fysisk trening og mental stimulering, så er den sannsynlivis rolig. Det samme gjelder ved å la hunden være alene hjemme. Bruker du lang tid på å trene hunden opp til å være alene i korte perioder og gradvis lengre, samt gir den nok trening og oppmerksomhet når du er hjemme så går det ofte fint. Anonymous poster hash: f8607...7cc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Samojed er nok hakket roligere enn japansk spisshund. Men begge to er polarhunder, og polarhunder er svært aktive raser. Ingen hunder er "allergivennlige" da det er enzymer i spyttet og sekreter fra huden allergikere reagerer på. Men noen er mer allergivennlige enn andre raser. Begge raser røyter MYE under røyteperioden og de krever mye pelsstell. Fordelen er at den er skittavstøtende og forholdsvis enkle å holde rene. Har selv japansk spisshund, og han er ekstremt aktiv, de er vakthunder og de gneldrer og bjeffer mye (som kan avvennes om du begynner tidlig) Men de er svært hengivende, blir med overalt, og er kjempe lette å lære opp i både lydighet og agility Anonymous poster hash: 62a0c...962 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har hatt samojed, så jeg kan jo si litt om min erfaring: Den krever en god del pelsstell, og mye mosjon og mental stimuli. Min hadde i hvertfall et sterkt flokkinstinkt, og mislikte å være hjemme alene. Den ulte fra jeg gikk hjemmefra til jeg kom hjem igjen, og naboene var ikke blide. Den likte seg best utendørs. Inne kunne den slappe av noe, men det gikk ikke lang tid før den gikk til døra og forlangte å få være ute, så jeg var nødt til å sette opp hundegård. Samojeden er en trekkhund, og den er nokså viljesterk. Det betyr at det å gå tur i bånd kan bli en utfordring for deg, om den ikke blir riktig trent opp til det. Generelt er den ikke lett å dressere. Den er steil, og har sine helt egne meninger. Derfor bør heller ikke hannhund være det dere velger hvis dere ender opp med samojed. Tispene er enklere som førstegangshunder, men det gjelder alle raser. Det er bare det at samojeden er så jævlig sterk og. Anonymous poster hash: 01704...401
Clara11 Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 Det varierer hvilke raser folk som er allergiske reagerer på. Det er derfor viktig at dere oppsøker voksne hunder avde rasene dere vurderer og tilbringer litt tid med dem slik at dere er helt sikre på at faren din ikke reagerer. Enkelte raser er allergivennlige, men ingen raser er helt allergifrie. Det betyr at noen vil også være allergiske mot allergivennlige raser.
Sovemonster Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Det varierer hvilke raser folk som er allergiske reagerer på. Det er derfor viktig at dere oppsøker voksne hunder avde rasene dere vurderer og tilbringer litt tid med dem slik at dere er helt sikre på at faren din ikke reagerer. Enkelte raser er allergivennlige, men ingen raser er helt allergifrie. Det betyr at noen vil også være allergiske mot allergivennlige raser. Må bare føye til en ting: Prøv å tilbringe tid med disse voksne hundene, mens de røyter. Jeg ttåler samojed hunder i ikkerøyte perioden, men må begynne på allergi tabletter så fort de begynner å røyte
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Å, ja, jeg glemte noe viktig om allergi: min svigerfar reagerte allergisk på vår samojed, så man vet aldri sikkert! Anonymous poster hash: 01704...401
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 Det er totalt forskjellige hunder, selvom de ligner UTSEENDEMESSIG, betyr det langt fra at det kan stå mellom de to... Les mer om rasene. (Ville forøvrig valgt japansk spisshund.. Samojeder kan være gretne)Anonymous poster hash: 3bdea...154 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 Det er totalt forskjellige hunder, selvom de ligner UTSEENDEMESSIG, betyr det langt fra at det kan stå mellom de to... Les mer om rasene. (Ville forøvrig valgt japansk spisshund.. Samojeder kan være gretne)Anonymous poster hash: 3bdea...154 Helt enig i at dette er to vidt forskjellige raser, og jeg fatter ikke hvordan det kan stå mellom de to i valg av hund. Jeg tenker det er utseendemessige preferanser som er det viktige her. Jeg er ikke enig med deg i at samojeden kan være gretten, absolutt ikke! Slik jeg kjenner samojeden er den vennlig og positiv, men den har helt klart sine egne meninger. Jeg har aldri vært borti en gretten samojed, og jeg har vært borti en del. Jeg kan derimot huske svigers hadde noen naboer med en jævlig sur japansk spisshund. Likevel vil jeg ikke karakteristikere den japanske spisshunden som gretten, for jeg har ikke vært borti mange nok til at jeg bør generalisere sånn. Anonymous poster hash: 01704...401 1
Gjest Bossa Nova Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har reagert veldig allergisk på japansk spisshund, de er ikke såkalt allergivennlige i det hele tatt. Men de er veldig søte.
Ulvenframor Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2015 Jeg vil bare si det at jeg er ikke ute etter disse hundene pga Utseende. Jeg har veldig lyst på en hund jeg kan gå lange turer med,(hele året) men som er en god og hjertelig hund Tusen takk for svarene jeg har fått til nå 😁
Wilmus Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har ikke noe kjennskap til Japansk spisshund, men er lykkelig eirer av en herlig samojed. Selv om han er den perfekte hund for meg, ville jeg ikke anbefalt samojeden til hvem som helst! Han er ekstremt kosete og sosial, krever MYE oppmerksomhet. Jeg jobber hjemmefra (på gård) så han er nesten alltid meg meg, men han kan fint være hjemme alene av og til. 6 timer går bra. Jeg vet ikke helt om det der med allergi, men han lukter aldri hund, og krever skjelden vask. Men han har masse kjukk underull, og må børstes ofte så ulla ikke tover seg. Han spiser ikke veldig mye nei, to måltider. Tror det går ca en stor sekk i mnd ca. Han er veldig glad i tur, og krever ganske mye. Jeg jogger/går ca 1-2 timer hver dag+at han går løs hvor han vil her på gården. For meg passer det vedig bra. Bruker trekksele og hoftebelte på tur. Han går forran og trekker. jeg klarer ikke lære han å ikke trekke. Men jeg syns egentlig det er ganske behageig så lenge jeg har beltet. Også det med bjeffing, det må nesten nevnes.. Samojeden er veldig glad i sin egen stemme.. Han bjeffer, uler, synger og piper, alt ettersom hva han vil oppnå. Hvis jeg tar en trall, så stemmer han stort sett i for å si det sånn.. Jeg kunne ikke hatt en bedre hund, og er helt samojedfrelst. Han har ikke ett eneste agresivt gram i seg, elsker alt og alle, verdens herligste turkamerat og mykeste kosebamse. Men de krever som sagt mye, så tenk deg godt om! 2
Tabris Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Dette er to helt ulike raser, det er ikke bare snakk om ulike størrelser. Som førstegangshund så ville jeg sagt at japaneren nok vil være et lettere valg for mange. Dette fordi de er selskapshunder, mens samojed er en polarhund. Dvs at en japaner ikke har så kraftige instinkter som en samojed - mindre jaktinstinkt og mindre kamplyst med andre hunder (jeg forstår det slik at det dessverre finnes litt samkjønnsaggresjon i samojeden). Jeg ville ikke satset på at noen av dem var "allergivennlige". Jeg har japansk spisshund. Det er en herlig hund som er med på mye, men som krever lite (i motsetning til en samojed, som vil kreve mye mer). Det betyr ikke at de skal undervurderes, selv om de er små så synes jeg ikke de skal sove bort livet i sofaen. Japaner lukter veldig lite hund. Min lukter ingenting hund. Jeg bader ham omtrent hver 2-3. måned. De fleste hunder kan vendes til å være hjemme alene uten å ødelegge noe, bare man trener dem gradvis og riktig. Japaneren har lav terskel for å bjeffe, noe man bør være klar over. De er også temmelig individualistiske med egne meninger og er ikke nødvendigvis en myk rase. Som alle raser, så må du passe på at du får valp fra en seriøs oppdretter. Sjekk at foreldredyrene er fri for HD, AA og patella. Endret 13. februar 2015 av Tabris
Gjest Haaploes Skrevet 14. februar 2015 #14 Skrevet 14. februar 2015 Jeg vil bare si det at jeg er ikke ute etter disse hundene pga Utseende. Jeg har veldig lyst på en hund jeg kan gå lange turer med,(hele året) men som er en god og hjertelig hund Tusen takk for svarene jeg har fått til nå Kanskje du kan si litt om hvorfor du har landet på disse to rasene? For de fleste raser jeg har vært borti kan gås turer med samtidig som de er gode og hjertelige hunder Jeg har drøssevis av allergikere i familien, og de mest vesentlige aktørene mtp. eventuelt pass og hjemmebesøk har blitt dratt rundt til forskjellige oppdrettere for å sjekke at de ikke reagerer. Affenpinscher, schnauzere, samjoed og pudler er blant de som har blitt "godkjent" av brorparten. At japansk spisshund skal være allergivennlig var ukjent for meg. (...) Også det med bjeffing, det må nesten nevnes.. Samojeden er veldig glad i sin egen stemme.. Han bjeffer, uler, synger og piper, alt ettersom hva han vil oppnå. Hvis jeg tar en trall, så stemmer han stort sett i for å si det sånn.. Jeg kunne ikke hatt en bedre hund, og er helt samojedfrelst. Han har ikke ett eneste agresivt gram i seg, elsker alt og alle, verdens herligste turkamerat og mykeste kosebamse. Men de krever som sagt mye, så tenk deg godt om! Broren min har samojed, og jeg synes det er så koselig å bli møtt av en laaaang morgensamtale når jeg har ham på overnattingsbesøk Også veldig morsomt å se folk skvette litt når han kommer først rundt en sving (i sele) "ISBJØRN!!!". Og ansiktene deres, ikke minst de vakre, vakre ansiktene deres. Jeg skjønner som andre her ikke helt hvordan det er mulig å stå mellom disse to rasene, så det hadde vært interessant å høre litt hvilke tanker du gjør deg, TS
Ulvenframor Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 16. februar 2015 Kanskje du kan si litt om hvorfor du har landet på disse to rasene? For de fleste raser jeg har vært borti kan gås turer med samtidig som de er gode og hjertelige hunder Jeg har drøssevis av allergikere i familien, og de mest vesentlige aktørene mtp. eventuelt pass og hjemmebesøk har blitt dratt rundt til forskjellige oppdrettere for å sjekke at de ikke reagerer. Affenpinscher, schnauzere, samjoed og pudler er blant de som har blitt "godkjent" av brorparten. At japansk spisshund skal være allergivennlig var ukjent for meg. Broren min har samojed, og jeg synes det er så koselig å bli møtt av en laaaang morgensamtale når jeg har ham på overnattingsbesøk Også veldig morsomt å se folk skvette litt når han kommer først rundt en sving (i sele) "ISBJØRN!!!". Og ansiktene deres, ikke minst de vakre, vakre ansiktene deres. Jeg skjønner som andre her ikke helt hvordan det er mulig å stå mellom disse to rasene, så det hadde vært interessant å høre litt hvilke tanker du gjør deg, TS Hehe😊 Grunnen til at jeg endte opp med de to rasene er rett og slett det at jeg tenkte på det å få Samojed... Men faren min ville ha Japansk spisshund.... Jeg har nå hørt med mange venner og folk som kjenner til hunde rasene, fleste parten sier at jeg IKKE burde gå for japaneren siden den ikke allergi vennelig. Rasen røyter MYE, (I vertfall den til han jeg snakket med gjorde det) jeg har vert i kontakt med en samojed nå og jeg ble fortalt av eieren at det var dems første hund. De elsket hunden og det var en lydig Tispe.... Jeg ble bare usikker på vilket av dem jeg skulle skaffe meg... Men det er ikke noen klare svar enda... Men jeg følger som ble sagt i et svar tidlige, vi reiser til noen Kenneler og ser om det er noen av hundene som passer til hva vi ønsker oss
Tabris Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Samojed røyter jo enda mer, da. De er jo over dobbel så store som en japaner, dvs. tilsvarende mengde mer pels.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Samojed røyter jo enda mer, da. De er jo over dobbel så store som en japaner, dvs. tilsvarende mengde mer pels. Jepp, det kan jeg skrive under på! De røyter mye hele året, og helt avsindige mengder på våren. Anonymous poster hash: 01704...401
Gjest Haaploes Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 Samojed røyter jo enda mer, da. De er jo over dobbel så store som en japaner, dvs. tilsvarende mengde mer pels. Jepp, det kan jeg skrive under på! De røyter mye hele året, og helt avsindige mengder på våren. Anonymous poster hash: 01704...401 Tror jeg kunne fylt en dyne med samjoedhår i de verste røyteperiodene Det krever greing, støvsuging og tålmodighet! Hehe Grunnen til at jeg endte opp med de to rasene er rett og slett det at jeg tenkte på det å få Samojed... Men faren min ville ha Japansk spisshund.... Jeg har nå hørt med mange venner og folk som kjenner til hunde rasene, fleste parten sier at jeg IKKE burde gå for japaneren siden den ikke allergi vennelig. Rasen røyter MYE, (I vertfall den til han jeg snakket med gjorde det) jeg har vert i kontakt med en samojed nå og jeg ble fortalt av eieren at det var dems første hund. De elsket hunden og det var en lydig Tispe.... Jeg ble bare usikker på vilket av dem jeg skulle skaffe meg... Men det er ikke noen klare svar enda... Men jeg følger som ble sagt i et svar tidlige, vi reiser til noen Kenneler og ser om det er noen av hundene som passer til hva vi ønsker oss Hva ved samojeden var det som tiltrakk deg, da? Jeg spør ikke for å være ekkel, men det er mange hundekyndige folk her inne som kanskje kan komme med noen glupe forslag. Selv har jeg falt pladask for puddelrasen - intelligent, kosesyk og glad i å gå tur. Ingen røyting, men avhengig av klipp. I de fleste tilfeller allergivennlig. Jeg vet at mange ser på dem som jålete gneldrebikkjer (sånn som jeg en gang gjorde), men de fortjener virkelig en sjanse! Hadde jeg vært deg ville jeg søkt opp raseklubber på Facebook og lagt inn en melding der. Fortell at du er på utkikk etter hund og er interessert i den og den rasen. Spør om dere kan få komme på besøk hjem til noen som har rasen, og kanskje etterhvert om dere kan få låne hvis dere får god kjemi med noen. De fleste hundemennesker elsker å snakke om (sin) hunderase®, og er veldig ivrige på å Spre Det Glade Budskap.
WinterDawn Skrevet 17. februar 2015 #19 Skrevet 17. februar 2015 Enig i alle som har sagt at dette er to vidt forskjellige raser. Hva skal du bruke hunden til? Hvis du ønsker polarhund pga. utseendet, vil jeg heller anbefale en Eurasier til førstegangskjøpere (husk dog å sjekke oppdrettere nøye siden dette er en relativt ny rase som begynner å bli veldig populær). Hos Eurasieren har du en lignende utseendemessig hund som ikke krever fullt så mye fysisk og mental stimuli (den krever selvfølgelig en del, men vil f.eks. som regel ikke starte et bjeffe-kor når den kjeder seg). Har du vært en del rundt japansk spisshund? Vær forberedt på at det er en del lyd i dem.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #20 Skrevet 27. august 2015 Hei! Jeg er bare interessert i å høre hvilken rase valget falt på? Har selv 2 japanere, og er såå fornøyd med dem. Angrer ikke på valget Anonymous poster hash: 92afb...080
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå