Gå til innhold

egenmelding pga urinveisinfeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var med på leken, så nå får jeg smake steken.. :twisted: Har pådratt meg en kraftig urinveisinfeksjon.. Slurvet med hygienen da jeg hadde sex natt til mandag.. Pleier alltid å kreve at vi dusjer oss nedentil før vi knuller, men denne gangen dreit jeg i det- hadde drukket en del.. Sugde og pulte ivei, så bakteriene koste seg og sprang opp i urinblæren min.. :rodmer:

Tisser ut blod, og må tisse hele tiden selv det bare kommer ut noen blod-dråper.. Fått antibiotika av fastlegen, og vet det kommer til å bli bra igjen fort. Men jeg har ikke fått sove noenting pga smertene. Jeg jobber bare nattskift, det er en jobb med stort ansvar, og jeg anser meg ikke som kapabel til å klare de oppgavene i dag pga denne urinveisinfeksjonen..

Synes dere det er greit å ta ut en egenmelding for dette? Kunne fint klart å gå på jobb dersom jeg slapp å være skiftleder og å ha ansvar for medisinene.. Opplever at jobben min er ekstremt krevende både teknisk, mentalt og emosjonelt. Noen??

Videoannonse
Annonse
Gjest illywhack
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor! UVI er smertefullt, og går ut over arbeidsevnen. Da er man syk, og det er bedre å bli hjemme og bli frisk!

UVI er et @%$"#, så jeg skjønner det godt at du ønsker å ta egenmelding!

Skrevet

Ja, helt klart.

Skrevet

Seriøst dør av latter her.....Urinveisinfeksjon kommer ikke av at man er dårlig på å vaske tissen sin før sex.

Anonymous poster hash: 47c63...193
  • Liker 3
Gjest illywhack
Skrevet

Seriøst dør av latter her.....Urinveisinfeksjon kommer ikke av at man er dårlig på å vaske tissen sin før sex.v

Faktisk, så er det en av de vanligste grunnene til UVI. Enkelte er utrolig disponert for å få det, særlig hvis man har hatt det før. Mange er avgengige av å vaske seg godt både før og etter sex for å hindre at evt. bakterier som er tilstede på kjønnsorganer får innpass i urinrøret. Det er særlig kvinner som er utsatt for UVI.

Andre grunnet til UVI er sjelden vask av underlivet, soppinfeksjoner eller endringer i surheten. Enkelte kvinner har et relativt nøytralt miljø i skjeden, noe som gjør at bakterier lettere kan vokse og utvikle seg til en infeksjon.

Skrevet

Faktisk, så er det en av de vanligste grunnene til UVI. Enkelte er utrolig disponert for å få det, særlig hvis man har hatt det før. Mange er avgengige av å vaske seg godt både før og etter sex for å hindre at evt. bakterier som er tilstede på kjønnsorganer får innpass i urinrøret. Det er særlig kvinner som er utsatt for UVI.

Andre grunnet til UVI er sjelden vask av underlivet, soppinfeksjoner eller endringer i surheten. Enkelte kvinner har et relativt nøytralt miljø i skjeden, noe som gjør at bakterier lettere kan vokse og utvikle seg til en infeksjon.

Det er manglende hygiene ETTER sex som er hovedårsaken til at mange får UVI etter sex, ikke så mye før (selv om det seff er unntak). Ofte får man det når man har en helt ny partner siden kroppen din ikke er vant til bakteriefloraen til vedkommende. Eller fordi bakterier finner veien inn i urinrøret fra du eks har vært på do og tørket deg feil vei. Om du tisser etter sex så vil de aller fleste basilusker bli skylt ut, så det hjelper ikke en dritt å vaske tissen før sex så lenge du ikke tar forhåndsregler etter sex.

• Liker 1
Skrevet

Det er manglende hygiene ETTER sex som er hovedårsaken til at mange får UVI etter sex, ikke så mye før (selv om det seff er unntak). Ofte får man det når man har en helt ny partner siden kroppen din ikke er vant til bakteriefloraen til vedkommende. Eller fordi bakterier finner veien inn i urinrøret fra du eks har vært på do og tørket deg feil vei. Om du tisser etter sex så vil de aller fleste basilusker bli skylt ut, så det hjelper ikke en dritt å vaske tissen før sex så lenge du ikke tar forhåndsregler etter sex.

Men hvis du ikke tisser etter sex OG har slurvet litt med hygienen før sex så er sjansen stor for at du får UVI om man er disponert for det.

Om du mener du ikke klarer å gjøre en god jobb og føler deg dårlig så blir man selvfølgelig hjemme fra jobb.

Anonymous poster hash: f99b6...017

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde en gang når jeg stod opp og skulle på jobb at jeg ikke klarte å tisse i det hele tart men blæren var full. Like etter (mens jeg smurte frokost) så fikk jeg store smerter som kom og gikk bak på ryggen. Vet ikke gvordan jeg fikk det men det kom pøutselig og var en ganske krafrig uvi. Hadde ikke klart å dra på jobb da, hva skal man gjøre på jobb med smerter og uansett må dra til legen? (noe som aldri går fort på mitt legekontor).

Anonymous poster hash: f1a61...030

Skrevet

UVI er luke god grunn som noe annet til å ta ut egenmelding

Skrevet

Jeg er av en annen oppfatning - så for min del, så syns jeg ikke UVI i seg selv er en legitim grunn i alle tilfeller til å bli hjemme fra jobb. Hvis man ikke har sovet, er uoppmerksom og har ansvar for liv på jobb - ja, absolutt er det innafor å bli hjemme, men før når jeg hadde mye vanlige UVI, så hjalp det å drikke masse og ta smertestillende. Jeg vet og forstår det er skikkelig vondt, men det er ting man kan gjøre for å få det mer komfortabelt og klare seg gjennom en jobbdag :)

Anonymous poster hash: a782f...934

Skrevet

Seriøst dør av latter her.....Urinveisinfeksjon kommer ikke av at man er dårlig på å vaske tissen sin før sex.

urinveisinfeksjon skyldes at bakterier som ikke skal være i urinrøret kommer seg inn dit. Når vi vasker oss, så fjerner vi mengder av bakterier, så uvi kan absolutt skyldes at man har slurvet med hygienen.

Noen er mer disponerte for å få dette enn andrte, det kan ha med urinrørets plassering, ph i urinen osv. Dersom man er nøye med å vaske seg før sex, så minimeres risikoen for at bakterier dyttes inn i urinrøret. Etter sex bør man tisse, for å skylle ut evt bakterier som likevel har kommet seg inn. Dette har jeg erfart i praksis, og det er samtidig helt logisk. Kan jeg spørre hva du trodde urinveisinfeksjon kommer av viss det ikke har med bakterier å gjøre??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...