Gå til innhold

Lov å gi barnet dette navnet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så man blir automatisk upopulær ved å hete Amy Hansen?

Anonymous poster hash: 6cf63...b9f

Ikke begynn med det der. Man tar alltid ørten forbehold for å unngå nettopp slike kommentarer som det der. Det er ingen som har så mye som insinuert at det er tilfelle at Amy Hansen ikke kan ha det helt fint både med navnet sitt og ellers i livet. Så svaret er nei, og du lurte jo egentlig ikke heller, siden det er så ettertrykkelig understreket at man ikke "blir automatisk upopulær ved å hete Amy Hansen".

Det er slik at TS ber om tilbakemelding på et navneforslag. Navn er ikke alltid helt nøytrale, det er et faktum enten man liker det eller ikke. Hadde de vært det hadde ingen spurt om navneforslag. TS bestemmer helt selv hvilket navn hun gir sitt barn.

Er det mulig? Hvor trangsynt går det an å bli? Sykt at noen tror Oslo er verdens navle her! På tide å komme seg ut av byen når man får slike holdninger til folk etter hva slags navn de har! vi bor på sørlandet og her er det folk som heter Nancy, Emily, William, Vanessa osv, og de har da et like sosial status som alle andre. Jeg kan betrygge deg med at de er ikke noe utskudd, de har ei heller få venner og de er like mye med i samfunnet!

Anonymous poster hash: 0013a...6f9

Jeg er ikke fra Oslo, og jeg hadde som sagt ikke behandlet Amy noe annerledes enn andre. Poenget er at navn ikke er 100 % nøytrale, og TS spør fordi hun synes det kanskje "er rart å kalle barnet noe veldig engelsk". Da gir jeg svar som baserer seg på helt konkrete undersøkelser av fornavn. Pust dypt og ikke tolk alt i verste mening. TS ønsker neppe kun "alt er kjempefint og flott og like bra" når hun først spør på den måten.

Anonymous poster hash: e8be2...0b7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk er det selvsagt helt i orden. Sosialt er vel anglo-amerikanske fornavn med norske etternavn noe av det som kommer dårligst ut i undersøkelser av hvordan navn henger sammen med sosial status. Det er bare å ta en titt på slike lister over fornavn og hvor og av hvem de brukes, så ser man at Amy hører veldig klart hjemme i en bestemt kategori.

Personlig bryr jeg meg ikke all verden, men hvis et slikt navn skal "plasseres" glir det rett inn i utpreget østkant sammen med Nadia og Monica, uten at det behøver å være noe galt i det. Jeg synes nok Amy er et finere navn enn Nadia og Monica, altså, men de har samme type geografiske og sosiale opphav. Det blir et skikkelig grorudpalme-navn hvis etternavnet er typisk norsk, og så får jo TS vurdere om det er noe hun synes er greit nok.

Som sagt, for meg betyr det ikke noe særlig, men TS ønsker nok ærlige tilbakemeldinger fremfor "alt er like bra og ingenting er vanligere hos noen enn hos noen andre"-vås. Dere velger det navnet dere vil, og folk har jo forskjellige følelser rundt navn, men i det store bildet hører Amy hjemme i en kategori navn som et flertall av foreldre helst ikke vil gi sine barn.

Takk for et flott og reflektert svar. jeg må ærlig si at jeg aldri har tenkt over det slik før, men er noe jeg vil se nærmere på!

Anonymous poster hash: 893ea...827

• Liker 1
Skrevet

Takk for et flott og reflektert svar. jeg må ærlig si at jeg aldri har tenkt over det slik før, men er noe jeg vil se nærmere på!

Hyggelig å høre. Det var altså ikke noe vondt ment i det hele tatt, det var bare dette jeg tenkte folk kunne få av assosiasjoner, særlig denne anglo-amerikanske trenden tatt i betraktning :)

Folk lever nå med noen svært få unntak helt fint med navnene sine uansett, så det var ikke et poeng å svartmale det. Det er en liten sak, og de aller fleste (herunder jeg) vil jo ikke bry seg noe særlig samme hva du kaller datteren din. Men når du først spør så konkret, da tenkte jeg bare å svare like konkret på det. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Syntes man skal få kalle babyen sin for akuratt det man vil og føler selv. :) Mange i Norge som har barn med utenlandske navn :)

Skrevet

Sett mye på Judging Amy, eller?

For øvrig liker jeg ikke dette navnet om dere har et veldig norsk etternavn.

Anonymous poster hash: f12a2...e88
Gjest Belle âme
Skrevet

Syns ikkje det var fint. Minner meg om paradise hotel egentlig.

Skrevet

Er vel enige med øvrige her som synes at dette navnet minner litt om østkant, paradise og tenåringsmødre. Uff, vet det er generaliserende..... Isolert sett er navnet Amy fint det, men det avhenger av etternavnet og hvordan det klinger sammen.

Skrevet

Jeg stemmer for løsningen med å gi henne navnet som "Amy" er kortform av; Amelia (som er et nydelig navn uansett), eller en variant av dette, og så kan dere bruke Amy til daglig. Ender hun opp med å alltid bruke Amy kan hun selv endre i Folkeregisteret etter hvert, eller hun kan velge å bruke Amelia dersom hun liker det bedre.

Det er litt vanskelig å forutse nå om hun hele tiden kommer til å måtte rette på uttalen, " jeg heter Ejmy, ikke Amy" (å stave det er ikke all verdens jobb med tre bokstaver), og engelske navn som skal uttales på engelsk måte vil ofte bli litt knotete. Jeg har kjent flere norske med engelske navn, Steve, Charles ol. uttalt akkurat som de skrives med norsk uttale, høres litt pussig ut.

Jeg leste nettopp litt fra forskning gjort omkring navn, riktignok fra USA, og den viste vel at en persons bakgrunn var det som gjorde utslaget, ikke navnet i seg selv, slik at en "Chanelle" fra øvre middelklasse vil klare seg bra, men en "Chanelle" fra fattige kår kanskje ikke har et like bra utgangspunkt, men da ikke pga. navnet. Derimot er det mer sannynlig at det navnet blir brukt av oen fra "

Anonymous poster hash: 1bbe5...ecd
  • Liker 1
Skrevet

Sett mye på Judging Amy, eller?

For øvrig liker jeg ikke dette navnet om dere har et veldig norsk etternavn.

Anonymous poster hash: f12a2...e88

Jeg har aldri sett EN hel episode om det. Og fordi en kaller ungen sin for eks Tommy eller Annika, betyr det at man han sett for mye på Pippi. For en skrullete kommentar!

Skrevet

Syns ikkje det var fint. Minner meg om paradise hotel egentlig.

Vet ikke hva som er verst jeg, loveonedirection elle navnet Amy haha .. jaja. Hver sin mening

• Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet

Vet ikke hva som er verst jeg, loveonedirection elle navnet Amy haha .. jaja. Hver sin mening

Eg var 14 😂

Veit ikkje kordan eg kan bytte navn

Skrevet

Det er jo selvfølgelig lov. Men hvorfor vil dere gi jenta deres engelsk navn? Inspirert av engelske serier eller hehe 😁

Skrevet

Synes det blir rart med et navn med så tydelig engelsk uttale. Når det er sagt, vet jeg om en som heter Aimeé. Uttales Ajme med trykk på diftongen og lang e på slutten.

Hva med Amalie? Om det er et navn som også fungerer på engelsk, finnes det drøssevis av de også. Hva er det du liker med Amy?

Anonymous poster hash: 9eb56...cfe
Skrevet

Eg var 14

Veit ikkje kordan eg kan bytte navn

Spør en moderator

Skrevet

Utrolig saklig, hvor gammel er du?

Eldre enn deg, pus :hjerte:

Anonymous poster hash: 7ec58...44a

• Liker 1
Skrevet

Synes det blir rart med et navn med så tydelig engelsk uttale. Når det er sagt, vet jeg om en som heter Aimeé. Uttales Ajme med trykk på diftongen og lang e på slutten.

Hva med Amalie? Om det er et navn som også fungerer på engelsk, finnes det drøssevis av de også. Hva er det du liker med Amy?

amalie er et veldig oppbrukt navn....

Skrevet

Så klart kan du kalle ungen din Amy ;) Ingen som bestemmer hvilket navn du gir barnet ditt.

Skrevet

amalie er et veldig oppbrukt navn....

Personlig synes jeg det er bedre med et oppbrukt navn enn et navn ingen andre man kan sammenligne seg med har. Det er en grunn til at ingen andre har det navnet, det fungerer rett og slett ikke på norsk. Hva med Ane?

Skrevet

Masse fine svar her, man har selvfølgelig sine egne meninger, og det er helt lov.

Jeg har ikke bestemt meg for Amy, og har heller ikke fått det som inspirasjon fra noen serie. Jeg ser heller ikke uttale problemet med dette navnet. Vil uttales Ejmy, men skrives Amy, er det så veldig rart/uvanlig? Trodde uansett det var fint og ha navn som ikke "alle andre" hadde.

Har også lurt på Elois med trykk på i'en. Eller Eloise. Else liker jeg også, og vil i tillegg ha dobbeltnavn på barnet. Vist det er et fornavn som kan stå før Olive, så kom med tips?

Liker også navnet Edwin, kan en jente hete det? Orker ikke tanken på at barnet skal hete noe så vanlig som Marie, Michelle, Hanne, Sara osv osv... Vil ha noe speseilt uavhengig av hva alle andre heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...