AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #21 Skrevet 11. februar 2015 Har det slått deg at du kanskje bør lete etter venner andre plasser enn i foreldregruppa til dine barns klassekamerater? Hvis de er ti år eldre enn deg er det vel i utgangspunktet ikke veldig interessant, verken for deg eller dem? For en kaffe og hverdagslig prat om barna/utveksling av erfaringer, veldig greit, men for å finne venner og feste med..? Anonymous poster hash: bca47...d64 Hvorfor skulle ikke det være interessant? Vi er på samme stadie i livet, har jevngamle barn, har samme utfordringer. Den venninna jeg har her er ni år eldre enn meg, en annen venninne fem år yngre. Min eks-svigerinne som jeg anser som en av mine aller beste venninner er 12 år eldre. Kan legge til at flere av de liker å ta en fest innimellom, jeg skulle bare ønske jeg ble nok kjent med de til at jeg ble invitert med. Får man barn i tenårene så blir man bråvoksen, det eneste jeg mangler ift dem er erfaringene fra 20-årene uten barn. Hva er galt med å bli venner med foreldre som er ti år eldre/yngre? Jeg ble kjempegod venninne med mor til min datters klasse venninne. Og hun er ti år eldre enn meg. Vi bor nå helt forskjellige steder, og er fortsatt venner og besøker hverandre. Min svigerinne er ni år yngre enn meg, og hun er en av mine beste venner. Skjønner ikke at alder skal være så viktig, dersom man har god kjemi og trives godt i sammen.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 Takk! Jeg har alltid sett på alder som en uviktig detalj, og har samme erfaringer som deg med venner spredt i flere aldersgrupper. Har opplevd å ha både eldre og yngre kjæreste også, det er totalt viktig for om jeg liker å tilbringe tid med en person eller ikke. Anonymous poster hash: 0575b...72f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #22 Skrevet 11. februar 2015 *Uviktig selvsagt i siste setning. Anonymous poster hash: 0575b...72f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #23 Skrevet 11. februar 2015 Hva er galt med å bli venner med foreldre som er ti år eldre/yngre? Jeg ble kjempegod venninne med mor til min datters klasse venninne. Og hun er ti år eldre enn meg. Vi bor nå helt forskjellige steder, og er fortsatt venner og besøker hverandre. Min svigerinne er ni år yngre enn meg, og hun er en av mine beste venner. Skjønner ikke at alder skal være så viktig, dersom man har god kjemi og trives godt i sammen.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 Nå skrev hun at det var vanskelig nettopp fordi de andre foreldrene i klassen stort sett var ti år eldre enn henne, da... Anonymous poster hash: bca47...d64
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #24 Skrevet 11. februar 2015 Hvorfor skulle ikke det være interessant? Vi er på samme stadie i livet, har jevngamle barn, har samme utfordringer. Den venninna jeg har her er ni år eldre enn meg, en annen venninne fem år yngre. Min eks-svigerinne som jeg anser som en av mine aller beste venninner er 12 år eldre. Kan legge til at flere av de liker å ta en fest innimellom, jeg skulle bare ønske jeg ble nok kjent med de til at jeg ble invitert med. Får man barn i tenårene så blir man bråvoksen, det eneste jeg mangler ift dem er erfaringene fra 20-årene uten barn. Anonymous poster hash: 0575b...72f Nå var det altså du selv som nevnte at det var vanskelig å bli kjent pga aldersforskjellen, derfor jeg foreslo å se etter venner andre plasser.. Men jeg må bare gjenta at foreldre til klassekamerater er et litt dårlig valg når det kommer til hvem man tar seg en fest sammen med, altså. Det er bare så feil, på så mange nivåer. Anonymous poster hash: bca47...d64 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #25 Skrevet 11. februar 2015 Nå skrev hun at det var vanskelig nettopp fordi de andre foreldrene i klassen stort sett var ti år eldre enn henne, da... Anonymous poster hash: bca47...d64 Da tror jeg at du misforsto. Leser du innleggene hennes om igjen vil du se det.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #26 Skrevet 11. februar 2015 Nå var det altså du selv som nevnte at det var vanskelig å bli kjent pga aldersforskjellen, derfor jeg foreslo å se etter venner andre plasser.. Men jeg må bare gjenta at foreldre til klassekamerater er et litt dårlig valg når det kommer til hvem man tar seg en fest sammen med, altså. Det er bare så feil, på så mange nivåer. Anonymous poster hash: bca47...d64 Kan du begrunne hvorfor det blir feil? Det er jo ikke akkurat snakk om fyllefest. Men koselig å bli kjent med foreldrene på en annen arena enn sammen med barn. Da vi mødrene møttes på den lokale puben var det ikke klient i det heletatt. Vi har allerede en del felles med at våre barn går i samme klasse.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #27 Skrevet 11. februar 2015 Kan du begrunne hvorfor det blir feil? Det er jo ikke akkurat snakk om fyllefest. Men koselig å bli kjent med foreldrene på en annen arena enn sammen med barn. Da vi mødrene møttes på den lokale puben var det ikke klient i det heletatt. Vi har allerede en del felles med at våre barn går i samme klasse.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 Når du skriver "ta en fest", så skurrer det veldig for min del. Vet ikke helt hva du forbinder begrepet med? Det er uansett ikke sånt man gjør sammen med foreldre til klassekamerater. Hvis man da ikke kjenner dem veldig, veldig godt fra før, og hadde dette som naturlig omgangsform før man fikk barn i samme klasse. Om barna til meg og min bestevenninne tilfeldigvis skulle havne i samme klasse betyr selvsagt ikke det at omgangsformen vår ville endres, det er ikke det jeg mener, men foreldre som man ikke har annet til felles med enn barn i samme klasse, det er ikke dem man blir kjent med for å feste sammen med. Kaffe: ja. Alko: nei. Hvis du ikke ser selv hvorfor det er feil, så tror jeg kanskje du er i yngste laget til å ha barn. Ønsker deg og foreldre du evt kommer til å "ta en fest med" i frampver veldig lykke til med å oppdra og sette grenser for fremtidige jevngamle tenåringsbarn. Anonymous poster hash: bca47...d64
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #28 Skrevet 11. februar 2015 Når du skriver "ta en fest", så skurrer det veldig for min del. Vet ikke helt hva du forbinder begrepet med?Det er uansett ikke sånt man gjør sammen med foreldre til klassekamerater. Hvis man da ikke kjenner dem veldig, veldig godt fra før, og hadde dette som naturlig omgangsform før man fikk barn i samme klasse. Om barna til meg og min bestevenninne tilfeldigvis skulle havne i samme klasse betyr selvsagt ikke det at omgangsformen vår ville endres, det er ikke det jeg mener, men foreldre som man ikke har annet til felles med enn barn i samme klasse, det er ikke dem man blir kjent med for å feste sammen med. Kaffe: ja. Alko: nei. Hvis du ikke ser selv hvorfor det er feil, så tror jeg kanskje du er i yngste laget til å ha barn. Ønsker deg og foreldre du evt kommer til å "ta en fest med" i frampver veldig lykke til med å oppdra og sette grenser for fremtidige jevngamle tenåringsbarn. Anonymous poster hash: bca47...d64 Innlegget du svarte på er ikke hun som er ti år yngre enn de andre foreldrene. Jeg ser ikke at det er feil, og det gjør tydligvis ikke de andre som møtte opp heller som både var på min alder(35 år), og 10 år eldre. Barna er ikke akkurat der når man drikker alkohol, og man MÅ heller ikke drikke. Jeg drakk forresten ikke, for jeg skulle på en utenlandsreise tidlig neste morgen. Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #29 Skrevet 11. februar 2015 Vi har to barn. I den ene foreldregruppa møtes vi til fest 2-3 ganger pr.år. Da er det fest og hyggelig. Mange hyggelige folk. Den andre gruppa er dynamikken elendig. Noen få som danner små klikker og rett og slett overser og fryser ut. Merkelig nok er det ikke et mobbeproblem i den første klassen men den andre er preget av utfrysing, bitching og mobbing. Der har ungene blitt som foreldrene. Det er dessverre blant mødrene det er sosialt krasj. Selvutnevnte finere fruer fra "gamle" storgårder som oppfører seg som lokal adel.Anonymous poster hash: c2153...904
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #30 Skrevet 11. februar 2015 Når du skriver "ta en fest", så skurrer det veldig for min del. Vet ikke helt hva du forbinder begrepet med? Det er uansett ikke sånt man gjør sammen med foreldre til klassekamerater. Hvis man da ikke kjenner dem veldig, veldig godt fra før, og hadde dette som naturlig omgangsform før man fikk barn i samme klasse. Om barna til meg og min bestevenninne tilfeldigvis skulle havne i samme klasse betyr selvsagt ikke det at omgangsformen vår ville endres, det er ikke det jeg mener, men foreldre som man ikke har annet til felles med enn barn i samme klasse, det er ikke dem man blir kjent med for å feste sammen med. Kaffe: ja. Alko: nei. Hvis du ikke ser selv hvorfor det er feil, så tror jeg kanskje du er i yngste laget til å ha barn. Ønsker deg og foreldre du evt kommer til å "ta en fest med" i frampver veldig lykke til med å oppdra og sette grenser for fremtidige jevngamle tenåringsbarn. Anonymous poster hash: bca47...d64 Hvem i alle dager skal man få i omgangskretsen sin som venner da, hvis man ikke kan det med felles klasseforeldre? Innflytter til et sted med en barneskole, ingen bekjente fra før. Skal jeg liksom henge med en haug folk uten barn med null felles interesser som er på et helt annerledes stadie i livet enn meg fordi jeg ikke har vokst opp her, og dermed ikke kan feste med de andre foreldrene? Alle bor ikke i storby og kan velge fritt mellom venner. Når 90% av foreldregjengen har kjent hverandre i over ti-femten år, OG fester sammen, blir det ikke litt tullete å påstå at jeg ikke kan prøve å bli kjent med de også? Jeg kommer fra bygda hvor det er vanlig at man tar en fest offentlig med både foreldre og besteforeldre tilstede. Alder har aldri vært et tema. Der møter man lærere man hadde på barneskolen og tar en svingom med dem også. Både leger, helsesektretærer og andre man har et "formelt" forhold til møtes ute. Men foreldre til jevngamle barn skal være ille? Og du mener mitt syn på det kommer av alderen min? Jeg tror du må tulle med det her, du kan da ikke mene dette? Oppsummert: Jeg er en voksen dame med barn i barneskolen som ønsker å bli kjent med foreldrene til de andre barna i klassen, både for å få godt samarbeid (som de har med barndomsvennene sine som også har felles barn) og for å få meg venner selv. For meg er det helt naturlig å møtes for et glass vin hjemme en fredag, om man sitter tre-fire stykk og prater med vin til så er det "å ta seg en fest". Kanskje man vil ta en tur ut også, eller dra sammen på konsert. Når det er konserter her i området, så er det litt sårt å se at alle de andre mødrene har dratt sammen til denne, men jeg er ikke invitert fordi jeg er innflytter. Derfor hadde jeg ønsket foreldresammenkomster velkommen, både med og uten alkohol, slik at jeg også kunne blitt kjent med dem og følt samholdet med å ha venner med jevngamle barn. Anonymous poster hash: 0575b...72f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #31 Skrevet 11. februar 2015 Når du skriver "ta en fest", så skurrer det veldig for min del. Vet ikke helt hva du forbinder begrepet med?Det er uansett ikke sånt man gjør sammen med foreldre til klassekamerater. Hvis man da ikke kjenner dem veldig, veldig godt fra før, og hadde dette som naturlig omgangsform før man fikk barn i samme klasse. Om barna til meg og min bestevenninne tilfeldigvis skulle havne i samme klasse betyr selvsagt ikke det at omgangsformen vår ville endres, det er ikke det jeg mener, men foreldre som man ikke har annet til felles med enn barn i samme klasse, det er ikke dem man blir kjent med for å feste sammen med. Kaffe: ja. Alko: nei. Hvis du ikke ser selv hvorfor det er feil, så tror jeg kanskje du er i yngste laget til å ha barn. Ønsker deg og foreldre du evt kommer til å "ta en fest med" i frampver veldig lykke til med å oppdra og sette grenser for fremtidige jevngamle tenåringsbarn. Anonymous poster hash: bca47...d64 Dette er vissvass. I vår foreldregruppe møtes foreldrene til fest minst 2x pr.år.Det blir drukket endel ( ikke ravende dritings) og alle har det hyggelig. Noen er alltid edru uten at det blir sett rart på. Grilling, gode historier og noen kalde pils på en hagefest bidrar til å bli godt kjent, få nye venner på tvers av sosiale lag og felles opplevelser. Innflyttere får større nettverk og flere blir inkludert i en uformell ramme.Anonymous poster hash: c2153...904 1
Mafalda Skrevet 11. februar 2015 #32 Skrevet 11. februar 2015 (endret) ... men nå handler jo plutselig tråden om hva foreldrene får ut av det, og hvordan det er greit å møtes, og hvorvidt det er en arena å bygge vennskap på eller ikke og om det er lov å ta seg en øl. Og det er nettopp det som er greia for min del: det eneste jeg er interessert i er å ha et greit nok forhold til de andre- at vi vet hvem som er foreldrene til hvem, hilser og slår av en kort prat, slik at det er lett å ta kontakt når det gjelder noe om barna. Resten er egentlig ikke noe jeg ønsker å bruke tid på, og derfor er jeg mer enn fornøyd med slik aktiviteter som involverer barn og foreldre sammen, eller foreldremøter og dugnader. Det holder lenge for å bygge opp "grunn-kjennskapet" man bør ha til hverandre i en foreldregruppe, og noe mer enn det er det nok flere enn meg som ikke føler et skrikende behov for. Edit: foreldre, ikke mødre- selv om det hovedsakelig er mødre som diskuterer her Endret 11. februar 2015 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #33 Skrevet 11. februar 2015 Tre skoler.... Hva med å prøve å skape et stabilt oppvekstmiljø for datteren din?Anonymous poster hash: 22d75...513 hva vet vel du om det? Herregud Anonymous poster hash: 11a74...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #34 Skrevet 11. februar 2015 Tre skoler.... Hva med å prøve å skape et stabilt oppvekstmiljø for datteren din?Anonymous poster hash: 22d75...513 du vet at de fleste barn går på 3 forskjellige skoler i løpet av livet eller? Barneskolen, ungdomsskolen, og videregående. Er lov å bruke hode! Noen ganger så må man kanskje også flytte en gang. Slutt å døm andre megge! Anonymous poster hash: 11a74...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #35 Skrevet 11. februar 2015 Hvorfor er det alltid sånn her på KG at man må redegjøre for ting midt i en tråd som ikke har med tema å gjøre? Jeg svarte på tema, og får reaksjon tilbake. Jeg er selv personen som slår meg til ro, og hadde innstilt meg på å bli boende på de forskjellige stedene, og stortrivdes selv, MEN: Skole nr 1: Far hatet stedet vi bodde, og det var i tillegg langt fra jobben hans. Derfor flytter vi på andre siden av byen nærmere jobben. Skole nr 2: sønn begynner på skole der, og blir mobbet. Dårlig skole ellers ( 3 elever fra min datters trinn som har byttet skole pga. dårlig miljø). Skole nr 3: Far slutter jobben som var nær skole nr 2. Og vi har ellers ingen tilknytning der. Far spør om vi skal flytte til min barndoms bygd der hele min familie bor(3 timer kjøretur fra tidligere bosted). Dette har jeg alltid har ønsket. Men aldri trodd at det skulle bli noe av pga. jobben hans. Dette er ikke et fremmed sted for barna heller, og de var svært positive til å flytte. Begge barna trives på skolen og sønnen min blir ikke mobbet, og fått venner. Begge er kjempefornøyd med å bo nær bestemor, tanter, onkler, fettere og kusiner. Og stor trives her. Tredje gangen flyttet vi vel egentlig bare hjem der vi hørte til.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 Ikke noe å bry seg om, det er bare de mindre intelligente meggete KG- damene som skriver slikt drit. Anonymous poster hash: 11a74...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #36 Skrevet 11. februar 2015 Hvem i alle dager skal man få i omgangskretsen sin som venner da, hvis man ikke kan det med felles klasseforeldre? Innflytter til et sted med en barneskole, ingen bekjente fra før. Skal jeg liksom henge med en haug folk uten barn med null felles interesser som er på et helt annerledes stadie i livet enn meg fordi jeg ikke har vokst opp her, og dermed ikke kan feste med de andre foreldrene? Alle bor ikke i storby og kan velge fritt mellom venner. Når 90% av foreldregjengen har kjent hverandre i over ti-femten år, OG fester sammen, blir det ikke litt tullete å påstå at jeg ikke kan prøve å bli kjent med de også? Jeg kommer fra bygda hvor det er vanlig at man tar en fest offentlig med både foreldre og besteforeldre tilstede. Alder har aldri vært et tema. Der møter man lærere man hadde på barneskolen og tar en svingom med dem også. Både leger, helsesektretærer og andre man har et "formelt" forhold til møtes ute. Men foreldre til jevngamle barn skal være ille? Og du mener mitt syn på det kommer av alderen min? Jeg tror du må tulle med det her, du kan da ikke mene dette? Oppsummert: Jeg er en voksen dame med barn i barneskolen som ønsker å bli kjent med foreldrene til de andre barna i klassen, både for å få godt samarbeid (som de har med barndomsvennene sine som også har felles barn) og for å få meg venner selv. For meg er det helt naturlig å møtes for et glass vin hjemme en fredag, om man sitter tre-fire stykk og prater med vin til så er det "å ta seg en fest". Kanskje man vil ta en tur ut også, eller dra sammen på konsert. Når det er konserter her i området, så er det litt sårt å se at alle de andre mødrene har dratt sammen til denne, men jeg er ikke invitert fordi jeg er innflytter. Derfor hadde jeg ønsket foreldresammenkomster velkommen, både med og uten alkohol, slik at jeg også kunne blitt kjent med dem og følt samholdet med å ha venner med jevngamle barn. Anonymous poster hash: 0575b...72f En ung mor behøver ikke være dårligere enn en eldre mor, dette kommer ann på personen og ikke alder. Og det er klart at en ung mor gjerne ønsker omgangskrets med barn i samme alder, barn er jo så stor del av livet. Og hadde du bodd her som jeg bor, skulle du mer enn gjerne fått vært med "gjengen min" uansett alder. Her på KG er det desverre mange trangsynte. Og etter å ha lest en del kommentarer og holdninger voksne folk har her på forumet, skjønner jeg at det er mobbing blandt barn.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #37 Skrevet 11. februar 2015 ... men nå handler jo plutselig tråden om hva foreldrene får ut av det, og hvordan det er greit å møtes, og hvorvidt det er en arena å bygge vennskap på eller ikke og om det er lov å ta seg en øl. Og det er nettopp det som er greia for min del: det eneste jeg er interessert i er å ha et greit nok forhold til de andre- at vi vet hvem som er foreldrene til hvem, hilser og slår av en kort prat, slik at det er lett å ta kontakt når det gjelder noe om barna. Resten er egentlig ikke noe jeg ønsker å bruke tid på, og derfor er jeg mer enn fornøyd med slik aktiviteter som involverer barn og foreldre sammen, eller foreldremøter og dugnader. Det holder lenge for å bygge opp "grunn-kjennskapet" man bør ha til hverandre i en foreldregruppe, og noe mer enn det er det nok flere enn meg som ikke føler et skrikende behov for. Edit: foreldre, ikke mødre- selv om det hovedsakelig er mødre som diskuterer her Ja, spørsmålet i hovedinnlegget var jo hva man syntes om det. Når jeg da skriver at jeg er positiv til det og skulle ønske det var slik her, så er det andre som mener det motsatte og at det er uhørt å drikke alkohol med foreldrene til barn i klassen. En helt naturlig utvikling av diskusjonen, som er helt innefor tema. Du føler ikke skrikende behov for det, jeg skulle gjerne hatt slike sammenkomster. Lov å være forskjellig, men det blir ikke utenfor tema selv om man diskuterer videre på en persons mening Anonymous poster hash: 0575b...72f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå