AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hva synes dere om disse? Bli bedre kjent med foreldrene i klassen osv? Anonymous poster hash: f73a9...7ec
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 En trygghet for barna at foreldrene kjenner hverandre. Hadde foreldre skole på første skolen til datteren min, møttes på en restaurant på skole nr. 2, og på den lokale puben på skole nr. 3. Likte best den lokale puben, for da var det kort vei hjem, og en avslappet atmosfære. Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Jeg møter opp fordi jeg ønsker å stille opp for barnet mitt. Jeg vil ikke risikere at h*n eventuelt skulle være den eneste uten foreldre som har møtt opp. Også gjør jeg det delvis for at de ansatte i barnehagen skal oppfatte meg som en forelder som stiller opp for mitt barn, noe jeg alltid vil strebe etter å være. Det sosiale i seg selv med de andre foreldrene hadde nok vært artigere om jeg hadde vært mer utadvendt. Liker ikke å føle at jeg må møte opp på slike sammenkomster, og det er slik jeg føler det ovenfor disse. Vi har heldigvis bare foreldremøter i barnehagen og ikke andre steder. Anonymous poster hash: 975da...717 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg møtte på mammafest en gang, men jeg kunne ikke se hvordan sladder, drikking og fest kunne være til nytte for den typen foreldresamarbeid jeg så for meg, og dro ikke flere ganger. Jeg trodde i min naivitet at vi skulle snakke sammen, bli bedre kjent slik at det ble lettere å snakke med hverandre om det skulle være noe med barna, men i stedet ble det 20 "woo-hoo-mødre" som benyttet sjansen til å slå seg skikkelig løs på den lokale, og normalt sett stille, lokale puben, mens de resterende ikke helt skjønte hva som foregikk. Anonymous poster hash: c848d...412 5
Gjest Runforit Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Jeg vil absolutt vite hvem foreldrene til vennene til barnet mitt er om barnet kanskje vil hjem å leke hos dem. Jeg synes det er et smart tiltak. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 En trygghet for barna at foreldrene kjenner hverandre. Hadde foreldre skole på første skolen til datteren min, møttes på en restaurant på skole nr. 2, og på den lokale puben på skole nr. 3. Likte best den lokale puben, for da var det kort vei hjem, og en avslappet atmosfære. Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 Tre skoler.... Hva med å prøve å skape et stabilt oppvekstmiljø for datteren din?Anonymous poster hash: 22d75...513 2
Mafalda Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Jeg stiller opp, men synes ikke så mye om det. Det blir bare enda en ting å gjøre, og jeg har ikke behov for å bli "privat" kjent med foreldrene til barnas venner i alle sammenhenger de møtes. Det holder å vite hvem folk er, ha hilst og pratet litt. Og det får man utmerket godt til gjennom dugnader og opplegg i skolens regi- Luciafrokoster og avslutninger, eller gjennom treninger, øvelser og kamper når det er snakk om aktiviteter. Eventuelt, hvis man skal finne på noe ekstra, at man har aktiviteter som inkluderer både barn og voksne. Så jeg tar aldri initiativ til slike ting, men hvis noen insisterer på å ha det så stiller vi jo opp. 2
Gjest Magdalene Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Jeg synes slikt er hyggelig! (men nå har vi bare to barn, og en ikke veldig travel hverdag). Syns det alltid er hyggelig å treffe og bli kjent med nye mennesker, og syns det er godt å bli kjent med de andre foreldrene i en annen setting enn i hente/levere-situasjon. 1
Engel Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Det er hyggelig, og viktig, å bli kjent med de andre foreldrene. Utover det så har vi ikke vært de flinkeste til å møte opp på det, fordi vi har 3 barn og en hektisk hverdag som ikke gir mye rom for sånt. Vi har ikke så lett for å få barnepass, det må gjerne planlegges i god tid. Har vært på en "mammafest" (kaffeselskap), og det var veldig hyggelig. Men har ellers blitt best kjent med andre foreldre via barnas aktiviteter, som fotballtreninger o.l. og ved klassesammenkomster sammen med ungene. Det er ting vi prioriterer hardt å få vært med på. Og ved at ungene leker sammen og er med hverandre hjem selvfølgelig. Jeg ville anbefale å heller arrangere sammenkomster der barna er med (gjerne mulig for søsken å være med også) enn rene foreldresammenkomster.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 Her blir det aldri arrangert sammenkomster kun for foreldrene. Men vi har hatt flere arrangementer for både foreldre og barn i klassene til barna våre. Det har vært slåball-cup med grilling, akedager med bål og tilsvarende. Det er alltid godt oppmøte og veldig hyggelig. Anonymous poster hash: 22d75...513
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Foreldremøter, dugnader, avslutninger osv har vi alltid stilt opp på, men sammenkomster med foreldre helt utenom sånt har vi styrt unna. Man blir godt nok kjent i nevnte sammenhenger, og vi har ikke behov for å utvide vennekretsen. Da de på foreldremøte i datteren vår sin klasse planla mammakveld (hva med pappa..? ) på den lokale pub'en, og presiserte hvor viktig det var å møte opp i tide til happy hour formelig steilet jeg. Ærlig talt. I klassen til yngstemann har det vært arrangert ost- og vinkveld. Vi har takket nei, og jeg har sagt klart ifra hvorfor. Er det en arena som bør være fri for alkohol, så er det foreldretreff i barnas klasser, altså. Jeg synes helt klart det er nyttig å bli kjent med foreldrene til barnas klassekamerater, men vi trenger virkelig ikke å bli bestevenner bare fordi vi har barn i samme klasse, og vi skal i hvert fall ikke møtes for å drikke sammen. Anonymous poster hash: bca47...d64 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 Foreldremøter, dugnader, avslutninger osv har vi alltid stilt opp på, men sammenkomster med foreldre helt utenom sånt har vi styrt unna. Man blir godt nok kjent i nevnte sammenhenger, og vi har ikke behov for å utvide vennekretsen. Da de på foreldremøte i datteren vår sin klasse planla mammakveld (hva med pappa..? ) på den lokale pub'en, og presiserte hvor viktig det var å møte opp i tide til happy hour formelig steilet jeg. Ærlig talt. I klassen til yngstemann har det vært arrangert ost- og vinkveld. Vi har takket nei, og jeg har sagt klart ifra hvorfor. Er det en arena som bør være fri for alkohol, så er det foreldretreff i barnas klasser, altså. Jeg synes helt klart det er nyttig å bli kjent med foreldrene til barnas klassekamerater, men vi trenger virkelig ikke å bli bestevenner bare fordi vi har barn i samme klasse, og vi skal i hvert fall ikke møtes for å drikke sammen. Anonymous poster hash: bca47...d64 Og jeg tenker stikk motsatt.. Kommer fra lite sted hvor man var venner med de som hadde felles barn. Er nå innflytter et annet sted, uten å kjenne noen fra før. Skulle virkelig ønske man kunne hatt en sammenkomst med bare foreldre, gjerne ost og vin-kveld, mammakveld eller foreldrefest. Kanskje jeg kunne fått noen nye venner da, blitt bedre kjent med de andre og blitt tryggere slik at det senere er lettere å si fra om det er noe trøbbel mellom ungene. For meg er det viktig at foreldresamarbeidet er godt slik at man faktisk kan stikke innom for en kopp kaffe om ungene har noe uoppgjort, altså at man kan snakke om det uformelt uten hele styret med via lærer. Jeg vil gjerne også bli godt kjent slik at hvis noe skulle skje meg så kan jeg be om at noen passer barnet til familie kommer, hvis jeg feks. havner akutt på sykehus. Da er det en stor trygghet å kjenne foreldrene privat og som Kari og Ola også, ikke bare som "mor og far til Knut". Håper det snart blir et sånt arrangement her, jeg trenger flere venner og større omgangskrets, og det er vanskelig å komme inn i "gjengen" når halvparten av mødrene har vokst opp sammen. Anonymous poster hash: 0575b...72f 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 Tre skoler.... Hva med å prøve å skape et stabilt oppvekstmiljø for datteren din?Anonymous poster hash: 22d75...513 Mange steder i landet er det vanlig med en bitteliten nærskole fra 1. - 3. trinn, så en litt større skole lenger unna fra 4. - 7. trinn og så en annen ungdomsskole. Så det trenger ikke nødvendigvis være foreldre som har skapt ustabilt oppvekstmiljø for at ungene skal gå på tre skoler. Anonymous poster hash: c7041...0a2 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Og jeg tenker stikk motsatt.. Kommer fra lite sted hvor man var venner med de som hadde felles barn. Er nå innflytter et annet sted, uten å kjenne noen fra før. Skulle virkelig ønske man kunne hatt en sammenkomst med bare foreldre, gjerne ost og vin-kveld, mammakveld eller foreldrefest. Kanskje jeg kunne fått noen nye venner da, blitt bedre kjent med de andre og blitt tryggere slik at det senere er lettere å si fra om det er noe trøbbel mellom ungene. For meg er det viktig at foreldresamarbeidet er godt slik at man faktisk kan stikke innom for en kopp kaffe om ungene har noe uoppgjort, altså at man kan snakke om det uformelt uten hele styret med via lærer. Jeg vil gjerne også bli godt kjent slik at hvis noe skulle skje meg så kan jeg be om at noen passer barnet til familie kommer, hvis jeg feks. havner akutt på sykehus. Da er det en stor trygghet å kjenne foreldrene privat og som Kari og Ola også, ikke bare som "mor og far til Knut". Håper det snart blir et sånt arrangement her, jeg trenger flere venner og større omgangskrets, og det er vanskelig å komme inn i "gjengen" når halvparten av mødrene har vokst opp sammen. Anonymous poster hash: 0575b...72f Ok, og for å få til det er alkohol og fest viktige ingredienser? Vi har det sånn at vi kan slå av en prat med andre foreldre, spørre hverandre om barnevakt, hente på sfo for hverandre, osv, i hvert fall med de foreldrene til de barna våre barn er mest sammen med. Vi har aldri trengt å feste med dem for å få til dette, altså. Anonymous poster hash: bca47...d64 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 Ok, og for å få til det er alkohol og fest viktige ingredienser? Vi har det sånn at vi kan slå av en prat med andre foreldre, spørre hverandre om barnevakt, hente på sfo for hverandre, osv, i hvert fall med de foreldrene til de barna våre barn er mest sammen med. Vi har aldri trengt å feste med dem for å få til dette, altså. Anonymous poster hash: bca47...d64 Nei, men jeg er ung og vil gjerne ha muligheten til å finne venner som faktisk synes det er moro med en fest innimellom også. Du kan vel sikkert tenke det hvor vanskelig det er å finne venner når alle de andre foreldrene er ti år eldre enn deg i tillegg. Anonymous poster hash: 0575b...72f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Nei, men jeg er ung og vil gjerne ha muligheten til å finne venner som faktisk synes det er moro med en fest innimellom også. Du kan vel sikkert tenke det hvor vanskelig det er å finne venner når alle de andre foreldrene er ti år eldre enn deg i tillegg. Anonymous poster hash: 0575b...72f Har det slått deg at du kanskje bør lete etter venner andre plasser enn i foreldregruppa til dine barns klassekamerater? Hvis de er ti år eldre enn deg er det vel i utgangspunktet ikke veldig interessant, verken for deg eller dem? For en kaffe og hverdagslig prat om barna/utveksling av erfaringer, veldig greit, men for å finne venner og feste med..? Anonymous poster hash: bca47...d64 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Tre skoler.... Hva med å prøve å skape et stabilt oppvekstmiljø for datteren din?Anonymous poster hash: 22d75...513 Hvorfor er det alltid sånn her på KG at man må redegjøre for ting midt i en tråd som ikke har med tema å gjøre? Jeg svarte på tema, og får reaksjon tilbake. Jeg er selv personen som slår meg til ro, og hadde innstilt meg på å bli boende på de forskjellige stedene, og stortrivdes selv, MEN: Skole nr 1: Far hatet stedet vi bodde, og det var i tillegg langt fra jobben hans. Derfor flytter vi på andre siden av byen nærmere jobben. Skole nr 2: sønn begynner på skole der, og blir mobbet. Dårlig skole ellers ( 3 elever fra min datters trinn som har byttet skole pga. dårlig miljø). Skole nr 3: Far slutter jobben som var nær skole nr 2. Og vi har ellers ingen tilknytning der. Far spør om vi skal flytte til min barndoms bygd der hele min familie bor(3 timer kjøretur fra tidligere bosted). Dette har jeg alltid har ønsket. Men aldri trodd at det skulle bli noe av pga. jobben hans. Dette er ikke et fremmed sted for barna heller, og de var svært positive til å flytte. Begge barna trives på skolen og sønnen min blir ikke mobbet, og fått venner. Begge er kjempefornøyd med å bo nær bestemor, tanter, onkler, fettere og kusiner. Og stor trives her. Tredje gangen flyttet vi vel egentlig bare hjem der vi hørte til. Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Jeg fikk en mail en gang om en slik foreldresammenkomst, vi skulle da grille og ha med egen mat og drikke (alkohol for den som ville) og treffes hjemme hos en av arrangørene for å bli bedre kjent. Dette skulle liksom være så bra for barna og forebygge utestenging og slikt. Jeg ser helt ærlig ikke poenget.. Det virket for meg som om egentlig det var foreldrene som ville utvide vennekretsen sin, og det er jo helt ok, men da kan de jo heller skrive det. Ikke var det spesielle utfordringer sosialt i klassemiljøet heller. Vi gikk ikke på den festen, da jeg synes det blir for dumt å ha en fest som skal styrke det sosiale samholdet mellom barna, ved at de voksne skal ha fest, og dersom man ikke stiller opp så faller man utenfor. -synes det er veldig bakvendt. Når det er sakt er jeg helt for sosiale sammenkomster på fritiden sammen med barna. Treffes på stranda sammen med ungene en gang i blandt i sommerferien, alle tar med egen mat og drikke og litt uteleker til barna -slike tiltak er helt topp, og vi møter somregel opp Anonymous poster hash: dc79f...e52 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Har det slått deg at du kanskje bør lete etter venner andre plasser enn i foreldregruppa til dine barns klassekamerater? Hvis de er ti år eldre enn deg er det vel i utgangspunktet ikke veldig interessant, verken for deg eller dem? For en kaffe og hverdagslig prat om barna/utveksling av erfaringer, veldig greit, men for å finne venner og feste med..? Anonymous poster hash: bca47...d64 Hva er galt med å bli venner med foreldre som er ti år eldre/yngre? Jeg ble kjempegod venninne med mor til min datters klasse venninne. Og hun er ti år eldre enn meg. Vi bor nå helt forskjellige steder, og er fortsatt venner og besøker hverandre. Min svigerinne er ni år yngre enn meg, og hun er en av mine beste venner. Skjønner ikke at alder skal være så viktig, dersom man har god kjemi og trives godt i sammen.Anonymous poster hash: 3a9e1...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Gleder meg ikke akkurat til slike fester og sammenkomster, som fort kan bli litt "kleine", men synes det er av betydning å kjenne foreldrene til barna i klassen, og ville derfor stilt opp. Anonymous poster hash: ef919...17e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå