Gå til innhold

Keloid, vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en ung jente som lurer litt på litt angående Keloid (kraftig arrdannelsessykdom).

Jeg var hos Fastlegen i mai for å fjerne en "mistenksom" føflekk.

De sa at jeg kunne fjerne sting selv etter to uker så jeg dro på apoteket og kjøpte et slikt sterilt sett.

I tillegg fikk jeg beskjed om å ikke ha arret i direkte sollys, bruke solstift og dekke det med plaster.

Men arret ble bare en stor kapselert klump. Jeg dro til legen og tenkte det bare var betent, eller at jeg hadde vært dårlig på å få ut stingene.

Legen visste ikke hva det var, men snittet opp "klumpen".. Deretter ba de meg om å holde den under plaster i en uke, uten at de hadde sydd igjen( de tenkte jeg ikke tålte sytråen).

Jeg kom tilbake men det var ingen endring. Så jeg fikk kremen Dermovat som består av ekstra sterkt steroid, og ble bedt om å komme tilbake om heller ikke det fikk den vekk.

Har lest meg litt opp og ser at det eneste som går an er å fjerne med laser?

Skal til legen neste uke, men er det noen her som kan fortelle meg litt?

Anonymous poster hash: 9dc9e...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut til at huden har dannet et keloid arr, ja. Legen skulle aldri ha skjært i arret igjen – herregud, for en amatør. Noe lignende skjedde med meg, og. Jeg hadde et lite arr på størrelse med en ert, men endte med en keloid på 4x5 cm.

Det beste du kan gjøre nå er å komme deg til hudlegen fortest mulig for forebyggende behandling. Du vil mest sannsynlig få kortisonsprøyte i arret og bruke silikonplaster. Jeg vet ikke hvordan det er med laser og nydannede keloider, men ble frarådet av min hudlege å tukle noe mer med det, så arret forblir.

Jeg har lest noen forskningsartikler på positiv effekt ved bruk av 1064 nm Nd:YAG-laser, men har tilgode å finne noen i Norge som tilbyr behandlingen på keloider.

Anonymous poster hash: 010af...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...