Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #1 Skrevet 10. august 2004 Jeg leser ofte her inne og for ikke så lenge siden leste jeg en dagbok til en av de gravide. Hun skulle skifte kattesand på kattetoalettet. Første jeg tenkte på da, var TOXOPLASMOSE. Er det ikke en viss risk å holde på med noe slikt mens enn er gravid? Jeg husker ikke hvilken dagbok det var.
*Emma* Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 Du har rett i at man bør overlate den jobben til noen andre i tiden man er gravid ja. Jeg har ihvertfall tidligere fått beskjed om at man skal holde seg unna katte avføring. Det kan vel dessuten ikke være så ille om en eventuell mann må gjøre denne jobben i noen måneder...
Sheba Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Ellers så er det vel i grunnen bare å ta på seg gummihansker? Ingen grunn til å gjøre ting mer kompliserte enn de egentlig er...
Charmina Skrevet 10. august 2004 #4 Skrevet 10. august 2004 Joda det stemmer at man skal holde seg unna slikt om man ikke er smittet fra før av! Men her i landet er det svært mange av oss som har vært smittet og er dettte påvist er det ikke farlig!Da kan man holde på med katter som før! Men denne prøven tar de ikke automatisk altså - man må be om den. Selv ba jeg om at det ble tatt en slik av meg i forrige svangerskap da jeg hadde tre perserkatter hjemme som jo naturlig gikk på do! Mens jeg ventet på prøvesvaret måtte mannen min pent gjøre den dojobben! legen regnet med at jeg allerede hadde vært smittet siden jeg er vokst op md katt - og det stemte! Så da var det ikke mere å tenke på for meg siden jeg da var imun. MEN det kan jo være skadelig for fosteret om man blir smittet under graviditeten så det er best å være forsiktig! Da skal man holde seg unna katter,å grave i jorden,og spise uvasket frukt og grønt! Klem Charmina 93 dager til termin
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #5 Skrevet 10. august 2004 De tok toxo test på meg i begynnelsen av svangerskapet, uten at jeg ble spurt. Jeg fikk negativt på den, dvs at jeg aldri har vært utsatt for smitte. Derfor fikk jeg beskjed om å ikke bytte kattesand, og ikke grave i jorda! Hadde jeg hatt smitten i meg tidligere ville jeg hatt antistoffer og dermed ikke trengt å tenke på dette, regner med at det er tilfellet for den aktuelle gravide som skulle bytte kattesanden. Når man tester negativ er det vanlig at man testes to ganger til for dette i svangerskapet for å sjekke at man ikke har fått i seg smitte.
Gjest Tex Skrevet 10. august 2004 #6 Skrevet 10. august 2004 Man trenger ikke å ta den helt ut selvom man er gravid....
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #7 Skrevet 10. august 2004 Jeg ble testet i mitt første svangerskap fordi jeg hadde to perserkatter som hadde do inne. Jeg ba om det selv. Jeg har hatt katter i hele mitt liv, men testet negativt.... :-? De tok flere tester igjennom hele svangerskapet. Jeg fikk også beskjed om å ikke tømme kattedoen selv.
Vestlandsjenta Skrevet 10. august 2004 #8 Skrevet 10. august 2004 Jeg er gjest over...glemte visst å logge meg inn.... :-?
meta Skrevet 11. august 2004 #9 Skrevet 11. august 2004 Risikoen er vel alltids der, men den er vel ikke så stor akkurat.. Jeg har hatt katt som har do inne lenge uten å bli smittet. Men nå er det mannens jobb å kassen. Uansett om risikoen er liten, er jeg ikke villig til å ta den.
Gjest Trulselinemor Skrevet 11. august 2004 #10 Skrevet 11. august 2004 Jeg er ikke gravid nå, men håper på en positiv test i september. Skal på egguthenting og innsetting i uke 35. Fra da og framover så får jeg ikke lov av min kjære å ta i kattedoen. Da er det hans jobb.
jordbær Skrevet 11. august 2004 #11 Skrevet 11. august 2004 VASK HENDER OG KLAPP KATTEN OM DU VIL! Utdrag av artikkel fra bladet "Legemidler og Samfunn 7/2000. Tekst: Anne Stuhaug. På grunn av copyright-reglene kan vi dessverre ikke gjengi en artikkel i sin helhet her på KG. I stedet kan dere lese artikkelen her, på nettsidene til Legemidler og Samfunn Nala - moderator
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå