AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Jeg tar det i denne kategorien fremfor reise, siden dette jo handler om en slags fobi. Det har seg slik at jeg skal ut på flytur med et reisefølge med flyskrekk. Det er et viktig familieanliggende man skal reise til, og hun virker selv fast bestemt på å dra. Det er dessverre ikke mulig å reise på annen måte enn fly dit vi skal. Jeg er kjæresten som er med henne på reisen. Har dere med flyskrekk eller som har reist med personer med kraftig flyskrekk noen tips til meg? Hva kan jeg gjøre for å gjøre det minst mulig ille for henne? Hun har vært på flyskrekkurs, men det hjalp visst ikke. Vi har ikke fløyet sammen før, vi har heller gått for andre transportmidler der det er mulig. Jeg er på et titalls flyturer i året, men da stort sett i forbindelse med jobb i tillegg til en fotballtur i ny og ne. "Heldigvis" er jeg en flyinteressert fyr selv. Jeg har ingen problemer med å forklare de fleste lyder, fysikken bak at flyet holder seg i luften, hvor trygt det faktisk er å fly og denslags. Samtidig springer vel ikke flyskrekk ut fra statistisk sannsynlighet for å ramle ned, akkurat, da hadde ingen vært redde for å fly, så jeg vet ikke hvor mye det hjelper at jeg kan svare på sånt. Det høres sikkert ut som en liten sak, jeg vet jo at vi kommer frem og at alt går bra, men jeg skjønner at det kan være en jævlig opplevelse for henne hvis hun er redd nok. Derfor lurer jeg på om det er noen gode råd å få? Anonymous poster hash: 9027c...528
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Be henne gå til legen for å få beroligende før flyturen Anonymous poster hash: e33fb...866
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Be henne gå til legen for å få beroligende før flyturen Anonymous poster hash: e33fb...866 Det er visst planen hennes, ja. Får tro det hjelper, hun har ikke prøvd det tidligere. Tenkte bare å forberede meg på om det var noe jeg kunne bidra med. For meg går det jo fint uansett, jeg storkoser meg på fly, men litt redd hun har gapt over vel mye hvis flyskrekken er såpass som hun har gitt uttrykk for tidligere. Vi skal ikke akkurat fra Sola til Flesland, dessverre. Ikke noen stor sak, jeg tenkte bare å forhøre meg med andre med flyskrekk om hva som kunne vært nyttig for dem, siden jeg aldri har reist med noen som mistrives særlig på fly. Anonymous poster hash: 9027c...528
Luckiness Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Regner med hun har flydd før? Spør henne hvordan hun vil ha det. Kanskje hun bare vil at du skal holde henne i hånden og si minst mulig eller kanskje hun vil at du skal holde henne opptatt med noe. Når jeg er på fly og blir redd (for det meste kun når det er turbulens), så liker jeg å ha ting å gjøre. Lese, spille spill på mobilen osv. Slik jeg blir distrahert. Men nå som hun skal skaffe seg beroligende, så tror jeg det vil hjelpe henne. Hun kan bli trøtt av det, men det gjør jo ingen ting. Så vær forberedt på at hun kan være trøtt/noe døsig når dere kommer frem dersom flyturen er kort og pillen virker lengre enn selve flyturen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 Det er tøft gjort av henne å reise med fly når hun er så redd. Håper denne turen kan bidra til å redusere flyskrekken hvis hun skal fly mer ved en senere anledning. Anonymous poster hash: 27dd1...504
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har flyskrekk, men flyr innimellom men det er alltid samme greia. Sitter hjemme og gråter dagene i forveien, og bokstavligtalt blokker ut turen. Ønsker nesten ikke å snakke om at jeg skal på tur. Haha. Kjekt å bestilletur med meg! Uansett for meg så hjelper det at de jeg reiser med holder seg rolig, ikke gir meg og angsten min altfor mye oppmerksomhet og hvertfall ikke mase hvert sekund om hvordan det går. Det jeg liker best er å reise me kjæresten, da det er mer naturlig at han feks holder meg i hånden eller på låret når vi tar av og lander, eller under den verste turbulensen. Så for min del er det som regel å få være i mitt eget koma når det er på det verste. Ellers er det fint om reisefølge mitt sitter å prater med meg da, for å distrahere meg når vi feks er i luften og flyet er rolig og stabilt. Men under turbulens trenger jeg å gå inn i meg selv for å holde roen. Du bør snakke med henne, som regel er det veldig forskjellig men det er hvertfall min erfaring. Nå har nok ikke jeg like stor flyskrekk som henne tror jeg, men noen tips fra hvordan jeg liker det under angstanfallene når jeg skal ut å fly. Anonymous poster hash: 37087...fa7
sukkerspinnn Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Jeg hadde flyskrekk før, men er kvitt det delvis nå. Blir fortsatt redd når det er turbulens, men det er laangt fra hyperventlering og gråt flere timer i strekk, sånn som før. Det skjedde da jeg fikk en ny fastlege som ikke ville gi meg beroligende. Den eneste måten å bli kvitt angst på er å utsette seg for det man er redd for i nykter tilstand, beroligende gjør det ofte verre på lang sikt. Den gangen snakket heller med en psykolog på forhånd som ga meg tipsene: - Ta det rolig den dagen dere skal dra. Vær ute i GOD tid og ikke løp en eneste meter. Det er viktig å holde adrenalinnivået så lavt som mulig i forkant også og at hun ikke har andre ting å stresse over. - Prøv å ignorere angsten hennes. Distraher henne heller ved å snakke om dagligdagse ting. - Høres kanskje litt hippie ut, men å meditere kan også funke. La henne øve seg på å sitte med lukkede øyne, puste rolig, fokusere på sin egen kropp stenge resten av verden ute. Lykke til Endret 9. februar 2015 av sukkerspinnn 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Du har fått gode tips allerede. Men spør henne også gjerne hvordan angsten utarter seg, så er du forberedt også. Hvis hun får panikkanfall og hyperventilerer så kan jo dy hjelpe henne med å fokusere på å puste dypt og telle til ti. Hvis hun begynner å gråte, ha kleenex. Hvis hun bare er vettskremt og ikke vil snakke, gi henne en hånd å holde hardt i. For meg er det slike småting som trengs. Jeg har ikke alvorlig flyskrekk, men generalisert angst som også gjør seg gjeldende på flyplasser/fly. Mannen min kjenner til alle symptomer og forløp og vet hva jeg trenger av ham. Hun er tøff som våger seg på å fly 😊Anonymous poster hash: 53342...26d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå