Gå til innhold

Noen som har lest Ringenes Herre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte på Ringenes Herre på norsk en gang på ungdomsskolen, men kom aldri gjennom. Først et par år senere, da jeg fikk dem på engelsk, ble hele slukt på et par uker. Det er mulig oversettelsene er gode, men jeg trives helt klart bedre med bøkene på engelsk. Jeg skjønte nok neppe alt som ungdomsskoleelev, men det tror jeg er en fordel. Som voksen har man lettere for å tenke "det ordet kan jeg ikke, det ordet kan jeg ikke", i stedet for å se sammenhenger i teksten. Det er i alle fall min erfaring.

Jeg har forøvrig lest Ringenes Herre igjen flere ganger, men de siste par gangene hopper jeg over de delene jeg synes er kjedelige, det vil si de ekstremt lange beskrivelsene og ikke minst sangene. Derimot har jeg funnet ny glede i andre deler, som jeg ikke husket fra jeg leste dem første gangen.

Og Silmarillion ... Den ligger der sammen med Ulysses og stirrer på meg, men jeg kjenner at jeg har mine tvil om jeg kommer til å noensinne begynne på noen av dem igjen :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

-ble bare rot- poster på nytt

Endret av Colargol
Skrevet

Jeg fikk Ringenes herre til 6 års dagen i 1989 og hver kveld satt mamma eller pappa og leste for meg:) og på 7 års dagen min fikk jeg de 3 originale Ringenes Herre tegneseriene som pappa hadde hatt:)!

Lekte i friminuttene Ringenes Herre:)!

• Liker 1
Skrevet

Forsøkte å lese Ringenes herre på norsk i fjerdeklasse, men ga opp. Leste den på engelsk i femteklasse - med ordboka ved siden. Det tok hele høsten, husker jeg, men jeg var skikkelig giret på historien. Siden har jeg lest den et titalls ganger, Hobbiten også, men Silmarillion har jeg bare klart to ganger... Men kapittelet om Shelob har jeg bare lest én gang - den aller første gangen, da jeg har ganske sterk edderkoppfobi.

Filmene (LotR) var fantastiske, men jeg ble skikkelig forbannet over endringen i Faramirs opptreden. Han er helten min fra bøkene (jeg er lillesøster med litt dominerende storesøster...), og jeg ble kjempeskuffet over at de la inn at han tok Frodo og Sam til fange. Arwen var en liten bi-irritasjon sammenlignet med det. Holdt selvfølgelig hendene for øynene da Shelob dukket opp, så den sekvensen aner jeg ikke om de endret på... ;-)

Nå gleder jeg meg til å lese først Hobbiten, så Ringenes herre til min sønn. Må vente litt, da han bare er tre måneder gammel. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...