AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 For å være hjemme med barnet etter permisjon. Ikke hele tiden selvfølgelig, men redusert slik at barnet får korte dager osv. Jeg syns det er kjempefint og veldig bra, men jeg blir litt misunnelig for jeg vil også ha mer tid med barnet. Tingen er bare det at jeg tjener mer enn mannen og har høyere utdannelse så rent økonomisk bør jeg egentlig takke ja.Anonymous poster hash: 1e8c3...929
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Kan ikke du også gå litt ned i stilling, da? Hvis det er det du vil, og det kan la seg gjøre med jobben, klarer dere dere jo sikkert med litt mindre penger en periode.Anonymous poster hash: 8132f...599
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Kan ikke du også gå litt ned i stilling, da? Hvis det er det du vil, og det kan la seg gjøre med jobben, klarer dere dere jo sikkert med litt mindre penger en periode.Anonymous poster hash: 8132f...599 Det må bli enten eller. Anonymous poster hash: 1e8c3...929
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Hvor mye redusert vil han jobbe da? Kan dere fordele brøken på to? F.eks. at begge jobber 80 % i stedet for at han jobber 60 %? Anonymous poster hash: ab0a9...517
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Hvis det absolutt er enten eller, så får dere bare bli enige.. Jeg synes det er fint av far å ville tilbringe tid med barnet og gi det kortere barnehagedager Anonymous poster hash: e2b13...813
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Jeg ville takket ja til tilbudet jeg.. Evt kan han gå opp litt i stilling og du ned etter en liten stund. tenk deg å komme hjem til varm mat, ryddet hus og bare trenger å kose deg etter jobb (med baby også)?? For meg (kvinne jeg og) høres dette ut som en helt himmelsk ting å komme hjem til..! Anonymous poster hash: 91f38...d9e 6
Gjest Solstråla88 Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Synes det er flott at mannen din vil dette, det er veldig få av dem, og barnet vil nyte godt av egentid med pappa. Vi mødre har allerede ganske mye lenger permisjon enn fedrene. Hadde ikke mannen min tjent mye bedre enn meg hadde jeg oppfordret han til å gjøre det samme, så jeg ville bare vært takknemlig! 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 Jeg synes det høres flott ut. Skjønner at du er misunnelig dog.. har selv høy utdannelse og det samme har min mann, barnehagehenting vil bli et problem etterhvert.. Anonymous poster hash: 12391...40c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Han vil jobbe ca 70%. Vi kunne jo delt 15/15, men tror det blir vanskelig med tanke på st begge jobber turnus. Takk for svar. Jeg tenker t jeg bør gi han muligheten. Det er veldig flott at han vil.Anonymous poster hash: 1e8c3...929
Gjest Solstråla88 Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Han vil jobbe ca 70%. Vi kunne jo delt 15/15, men tror det blir vanskelig med tanke på st begge jobber turnus. Takk for svar. Jeg tenker t jeg bør gi han muligheten. Det er veldig flott at han vil.Anonymous poster hash: 1e8c3...929 Jeg synes iallefall du er heldig som har en mann som vil dette selv😊 2
Gjest Ludodama Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Vi har en slik ordning nå, og det spiller igrunnen liten trille fordi det jo er den som jobber redusert som tar seg av henting/levering og i tillegg skal gi noe kortere dager i barnehagen. Når man da jobber alt fra 70% og oppover så går den tiden til logistikk istedet, ergo ikke så forskjellig fra å være på jobb. For min del er det iallefall deilig å slippe stress med levering/henting. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Hos oss er det også far som jobber redusert. Vi har begge høyere utdanning, men jeg er i en bransje der det er vanskelig å jobbe deltid. Jeg tjener også betydelig mer enn min mann. For meg er det en stor avlastning å slippe unna levering og henting, samt mye av husarbeidet. Og jeg er evig takknemlig for at han ønsker og har mulighet til å jobbe deltid. Ja, jeg innrømmer at jeg noen ganger er misunnelig på at han får mer tid sammen med barnet vårt en det jeg har. Men mannen min er fantastisk med sønnen vår. Og jeg ser hvor godt det er for oss alle at vi har økonomi til at en kan jobbe litt redusert. Jeg passer også på at jeg tar min del av "byrden" hjemme i helger etc. Jeg passer også på at jeg får alenetid og kosetid med sønnen vår. Samtidig får da også far alenetid til å "pleie seg selv". Ja jeg er noen ganger sjalu på han og muligheten han har, men jeg ser absolutt fordelene med det. Og jeg ser absolutt fordelene med at far også er en fantastisk omsorgsperson for vår sønn. Far er i de aller fleste tilfeller like flink med barnet som mor. Har dere mulighet og økonomi til det ville jeg absolutt anbefale det til andre. Og det går an å prøve det en stund for å se om det er noe for dere som familie. Ja det er vanligere at mor jobber deltid, men det betyr ikke at far ikke kan gjøre det. Anonymous poster hash: f8ae8...e90
Gjest Vind Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Supert at mannen din vil dette. Dersom det er noe du også ønsker kan dere vel finne en fordeling, hvor dere tar noe tid hver?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 Dette har jo kvinner gnålt gjennom at de skal ha og normen er jo at kvinner tar redusert stilling uansett, så her bør mannen få jobbe redusert. Anonymous poster hash: 16a1b...415 1
Gjest oleoh Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Dump han. En mann som tjener dårligere enn deg selv er ikke en mann verdt å ha Mvh KG kvinne Endret 9. februar 2015 av oleoh
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Dette har jo kvinner gnålt gjennom at de skal ha og normen er jo at kvinner tar redusert stilling uansett, så her bør mannen få jobbe redusert.Anonymous poster hash: 16a1b...415 For et svar. Jeg har liten tro på at noen gnåler seg til å jobbe deltid. Både kvinner og menn. De fleste familier ser hva som passer for de som familie. Og nå er det dessverre slik at mange kvinner har et yrke der det er enklere å jobbe deltid. Eventuelt dårligere betalt slik at den økonomiske belastningen for familien blir mindre ved at kvinnen går hjemme. Jeg har troen på at man som familie blir enige om at en skal jobbe deltid. Og om det er mor eller far er en beslutning som passer familien. Ikke noe noen av partene sutrer eller gnåler seg til. Såpass oppegående er de fleste voksne. Anonymous poster hash: f8ae8...e90
Sushi Skrevet 10. februar 2015 #17 Skrevet 10. februar 2015 Her har det også vært mannen som har jobba redusert. Først var han student, så jobba han 80-90%. (Dette året er en av oss i permisjon, så da jobber den andre fullt.) Jeg synes det var herlig at mannen henta litt tidligere i barnehagen og hadde middagen klar til jeg kom hjem! Det var veldig godt å føle at han hadde kontroll på hjemmebane, slik at det ikke var krise om jeg ble litt forsinka fra jobben eller måtte jobbe overtid. Sikkert sånn det er for de fleste menn.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #18 Skrevet 10. februar 2015 Er dere ikke bekymret for utviklingen til barnet ifht til å begrense tiden i bhg? Barna lærer mye i barnehagen som de ikke lærer hjemme. Jeg ville ikke ha latt barnet mitt være for korte dager!Anonymous poster hash: 218c7...ad6
Sushi Skrevet 10. februar 2015 #19 Skrevet 10. februar 2015 Er dere ikke bekymret for utviklingen til barnet ifht til å begrense tiden i bhg? Barna lærer mye i barnehagen som de ikke lærer hjemme. Jeg ville ikke ha latt barnet mitt være for korte dager!Anonymous poster hash: 218c7...ad6 Nei, det er jeg virkelig ikke bekymra for. Tviler nesten på at du er seriøs nå.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #20 Skrevet 10. februar 2015 Vi har et vennepar der en av dem (de bytter fra år til år) jobber 80 %, har fri en dag i uken. Det er en flott ordning for alle parter, såfremt man har råd til det. La oss si at det er en fredag som vedkommede har fri. På fredager har barnet kort barnehagedag, eller får bli hjemme. Resten av dagen går med til husvask, handling av mat for hele neste uke, og småærender i bank el.l. som man ellers aldri får tatt i arbeidstiden. Dette er en fin ordning som familien nyter godt av hele uken, pga at så mange potensielle stress-skapere (vasking, matinnkjøp etc) er unnagjort på fredagen. Dette forutsetter jo at den hjemmeværende parten ikke bruker hele dagen til å sløve på sofaen eller foran dataen... Anonymous poster hash: 0a8ec...162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå