Gå til innhold

Bjørkepollen


Bjørka

Anbefalte innlegg

Da oppretter jeg prøvedagbok. Enn så lenge en litt prematur prøvedagbok, da vi starter prøvingen neste måned. Jeg er utdannet og i fast jobb, og har kjent på at jeg vil starte familie ganske lenge. Nå da vi snart går inn i en spennende prøveperiode har jeg plutselig barn på hjernen - jeg dagdrømmer om et lite nytt familiemedlem, hvordan vi skal fungere i hverdagen, hvordan det etterhvert blir barnehage og skole, hvordan vi skal oppdra barn og hvordan vi blir som foreldre og familie. Jeg har allerede begynt å se gravide og spedbarn over alt hvor jeg går.

Det siste året har det blitt litt sniking og snoking her på kvinneguiden, og jeg er relativt ny som aktiv i forum - men det ser ut til at her er det plass for slike som meg. Slike som har lyst til å dele og snakke åpent om veien til å få et barn, uten at alt av familie og venner skal vite hva vi planlegger og hvordan det går. Det er på mange måter privat og ikke noe jeg vil at alle skal vite før vi eventuelt har en spire på vei. Dessuten er det nok ikke så interessant å høre om eggløsning og graviditet-symptomer hver måned for de som ikke er i samme situasjon. Jeg kan liksom se for meg blikket på alle rundt bordet mens jeg legger ut om at "nå er det bare tre dager til jeg kan teste, og i natt drømte jeg at jeg var langt på vei og hadde bestemt meg for å føde i Hellas fordi der var de visstnok så gode på fødsler - og det må jo være et godt tegn?"

Så - det ble anonym dagbok på nettet, og ønsker velkommen til alle som titter innom. Dere i samme situasjon, dere som har vært i samme situasjon eller bare har lyst til å lese om min situasjon.

Velkommen.

:plystre: Sammendrag/ oppdatering:
Prøver fra feb/mars 2015, men fikk etter sommeren 2015 mye problemer med syklus, noe som begynte å rette seg i løpet av våren 2016. Ila sommeren 16 startet prosessen med å søke hjelp, men i oktober var det plutselig ikke nødvendig med hjelp likevel. Positiv test side 15

 

Endret av Bjørka
oppdatering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har allerede (forrige uke) greid å bestille hjem el- og gtester da jeg etter å ha lest graviditetsforum forstått såpass at man bør ha stålkontroll på når eggløsning er, og at man gjerne tar graviditetstester mer enn en gang i hver prøveperiode. - Det var da de kom i posten at det gikk opp for meg at jeg heller bør ta meg en tur på apotek og skaffe folat.

Jeg fikk nemlig en grundig innføring i folat for et år siden da jeg var på apoteket for å kjøpe graviditetstest. Den gangen fordi jeg plutselig innså at noen av plagene mine kunne være gravid-symptomer og jeg fikk panikk for at det passet jo iallefall ikke å bli gravid nå. Apotekdamen la ut i det brede om hvor viktig det var å starte med folat, gjerne et par måneder før man ble gravid. Jeg nikket i vei og mumlet noe om at jeg skulle lese meg opp på det. Jeg dro der i fra med lommen full av brosjyrer, lykkeønskninger som prøver og en graviditetstest som samme kveld beroliget meg med at jeg ikke var gravid.

Og nå sitter jeg her og kan nesten ikke vente med å bære fram et frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar multivitamintabletter. Der har jeg dagsbehovet for mange vitaminer ig mineraler, ikke bare folat. Jeg har begynt rett etter vi begynte å snakke om prøving, så vi er i god tid i forkant.

Lykke til med prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nycomed gravid på tilbud jeg :) Tenkte at det skader ikke å prøve med det i en mnd :) Men vet med meg selv at jeg kjøper ny pakke så fort jeg har penger på kontoen så jeg har for en periode til :P I den får jeg masse fine vitaminer og mineraler og omega 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Velkommen med ny dagbok. :)

Jeg nøyer meg med bare folat. Det er ikke nok folat i vanlige multivitaminer (dvs de som ikke er spesielt mot gravide), og de gravidvitaminene er jo så spinndyre i forhold til helt vanlig folat. :sjokkert: For de fleste holder det med folat, men er man usikker er det jo ikke skadelig med multivitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idja, on 09 Feb 2015 - 08:44, said:

Velkommen med ny dagbok. :)

Jeg nøyer meg med bare folat. Det er ikke nok folat i vanlige multivitaminer (dvs de som ikke er spesielt mot gravide), og de gravidvitaminene er jo så spinndyre i forhold til helt vanlig folat. :sjokkert: For de fleste holder det med folat, men er man usikker er det jo ikke skadelig med multivitaminer.

På mine multivitaminer står det at dosen folat i en tablett er 100% dagsbehovet. Er det da ikke nok? Er dagsbehovet høyere for prøvere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

På mine multivitaminer står det at dosen folat i en tablett er 100% dagsbehovet. Er det da ikke nok? Er dagsbehovet høyere for prøvere?

Ja, så vidt jeg har skjønt er den høyere for prøvere.

  • Vanlige multivitamintilskudd inneholder for lite folat (0,2 mg). Du bør ikke ta dobbel dose med multivitaminer fordi du da kan få for mye av de fettløselige vitaminene A og D. Apotek 1 selger folsyretabletter som inneholder 0,4 mg folat. Eventuelt kan du kjøpe multivitamintabletter tilpasset gravide som også inneholder 0,4 mg folat.

http://www.apotek1.no/graviditet/folat-ved-graviditet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shoppedilla og Idja!

Jeg var innom apoteket i dag og fikk høre det samme - at multivitaminer dekker dagsbehovet for folat, men at prøvere og gravide bør ta folsyre i tillegg. Fra før av tar jeg omega3, så jeg endte opp med folsyre. Og ny dusjolje. Og hudkrem.

Det er så sjelden jeg er på apotek, så når jeg først er innom er det så mange ting jeg trenger. Eller, så mange ting jeg tror jeg trenger. Det er jo nesten mer skummelt på apotek enn bokhandel! Og bokhandel har jeg måttet gå til det drastiske skritt å unngå når jeg er på handel, da jeg alltid ender opp med nye bøker jeg iallefall ikke trenger.

Endret av Bjørka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hei Shoppedilla og Idja!

Jeg var innom apoteket i dag og fikk høre det samme - at multivitaminer dekker dagsbehovet for folat, men at prøvere og gravide bør ta folsyre i tillegg. Fra før av tar jeg omega3, så jeg endte opp med folsyre. Og ny dusjolje. Og hudkrem.

Det er så sjelden jeg er på apotek, så når jeg først er innom er det så mange ting jeg trenger. Eller, så mange ting jeg tror jeg trenger. Det er jo nesten mer skummelt på apotek enn bokhandel! Og bokhandel har jeg måttet gå til det drastiske skritt å unngå når jeg er på handel, da jeg alltid ender opp med nye bøker jeg iallefall ikke trenger.

Ja jeg kjenner til problemet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner til problemet. :ler:

:fnise: Apotekdamen må vel ha tenkt sitt - hver gang hun begynte å gå mot kassen med varen min begynte jeg med "også tror jeg at jeg trenger..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shoppedilla og Idja!

Jeg var innom apoteket i dag og fikk høre det samme - at multivitaminer dekker dagsbehovet for folat, men at prøvere og gravide bør ta folsyre i tillegg. Fra før av tar jeg omega3, så jeg endte opp med folsyre. Og ny dusjolje. Og hudkrem.

Det er så sjelden jeg er på apotek, så når jeg først er innom er det så mange ting jeg trenger. Eller, så mange ting jeg tror jeg trenger. Det er jo nesten mer skummelt på apotek enn bokhandel! Og bokhandel har jeg måttet gå til det drastiske skritt å unngå når jeg er på handel, da jeg alltid ender opp med nye bøker jeg iallefall ikke trenger.

Hehe :P Jeg er også sånn som er fascinert på apoteket. Holder meg unna bokhandler frem til mammut nå! Prøver å legge av alle pengene jeg har lyst til å bruke! Men jeg går på skolen så har ikke tid til å lese andre bøker før sommeren :(

Jeg betalte 169,40 for en pakke nycoplus gravid :) Det er nok for en måned. Jeg mangler b12 fra før av og får dette som injeksjoner også, men jeg har merket bedre i kroppen etter bare noen få dager med ekstra innput av vitaminer. Jeg blir fortsatt sliten, men ikke sånn som jeg ble for 1,5 uke siden! Eller bare en uke siden, da var jeg så sliten at jeg sto og gråt. Tenker jeg skal ta en prat med legen min om at jeg merker litt endring bare med ekstra vitaminer.

Edit: heter jo nycoplus og ikke nycomed :P

Endret av shoppedilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :P Jeg er også sånn som er fascinert på apoteket. Holder meg unna bokhandler frem til mammut nå! Prøver å legge av alle pengene jeg har lyst til å bruke! Men jeg går på skolen så har ikke tid til å lese andre bøker før sommeren :(

Jeg betalte 169,40 for en pakke nycoplus gravid :) Det er nok for en måned. Jeg mangler b12 fra før av og får dette som injeksjoner også, men jeg har merket bedre i kroppen etter bare noen få dager med ekstra innput av vitaminer. Jeg blir fortsatt sliten, men ikke sånn som jeg ble for 1,5 uke siden! Eller bare en uke siden, da var jeg så sliten at jeg sto og gråt. Tenker jeg skal ta en prat med legen min om at jeg merker litt endring bare med ekstra vitaminer.

Edit: heter jo nycoplus og ikke nycomed :P

Å, jeg har helt fortrengt at det snart er mammutsalg! Ved slike anledninger må det jo være lov til å gå litt bananas. Så bra du har funnet noe som funker for deg :) Jeg tror nok jeg ser det litt an om jeg trenger noen andre vitaminer - enn så lenge får anskaffelsen av folat være eneste endring i livsstil i veien mot graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt egentlig skulle jeg være tom for p-piller i starten av mars, og dermed ble det en sånn fin og naturlig overgang til "nå prøver vi å få barn". Men med mitt vimsete hode greide jeg å begynne å tulle med brettene innimellom reising og ferie i juletidene, og hadde i januar to halvfulle brett som jeg kastet og istedet gikk løst på det siste. Dermed har jeg nå etter ti år med prevensjon endelig min "vanlige" menstruasjon som kom etter tre dager uten piller! (Godt tegn på at kroppen fungerer? Må google litt etterpå. Måtte også google hvordan menstruasjon staves da jeg ikke fikk bort den røde streken under "menstrasjon" som jeg tydeligvis trodde det het...)

Med første mens i februar skulle man kanskje tro at "hey, da starter vi", men Bjørkemannen så skeptisk på meg da jeg ymtet dette frempå. Han har nemlig fått det for seg at det er fordelaktig for barnet å være født tidlig på året. Også vil han prøve å bli ferdig med så mye som mulig av utdannelse før barnet eventuelt kommer. Han vil ikke vente til han er helt ferdig, da det vil ta ca. fire år til - men han blir nok litt mer stresset av tanken på barn siden han ikke har kjempestabil inntekt og det hadde nok ikke gjort noe til eller fra om spiren sitter på første forsøk eller femte.

Jeg derimot er mer en overklar for å komme i gang da jeg har vært ferdigutdannet og i fast jobb noen år allerede og skulle helst ha blitt gravid i går. Så vi holder på mars som er ca midt mellom jul og sommer - og klaffer det allerede i første så kan det jo hende Bjørkemannen får viljen sin om et 2016-barn.

- Så krysser vi fingre for at alt står bar til med eggstokker, livmor, follikler og alt annet som helst skal være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forandringer jeg har gjort i forberedelse for å bli gravid:

- sluttet på p-pillen (håper på regelmessige sykluser og at vi rekker å prøve i mars da bjørkemannen reiser bort hele april og mai)

- startet å ta folat (nedtur å må legge en daglig tablett/pille til lista nå når jeg endelig kunne stryke bort p-pilen)

- sluttet med nikotin (nå skal jeg endelig bli kvitt den jævla snusen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer :danse:

Jeg har også gått over til bare folat nå. Jeg gikk ikke på noe piller før dette da, lenge siden jeg tok piller daglig så sliter med å huske at jeg skal ta noe!

Snusen er vond å slutte med dessverre :( Sliter selv med det... Har gått på onico peppermynte etter 14 dager uten noe.. klarte liksom ikke mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med :) vi starter prøvingen ca samtidig, jeg starter litt etter deg :) ser ut som om vi har gjort ca de samme forberedelsene også. Deilig å være kvitt snusen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :danse:

Jeg har også gått over til bare folat nå. Jeg gikk ikke på noe piller før dette da, lenge siden jeg tok piller daglig så sliter med å huske at jeg skal ta noe!

Snusen er vond å slutte med dessverre :( Sliter selv med det... Har gått på onico peppermynte etter 14 dager uten noe.. klarte liksom ikke mer :P

Den husken altså, det skal ikke være lett! Fjorten dager er en kjempebra start! Er onico den uten nikotin? Eller er jeg helt på villspor nå? Uansett er du i gang med slutt :)

Og ja.. Jeg kan si deilig nå.. Men fy fasan, det er helt grusomt å slutte. Anbefaler tyggis.

Så gøy at vi tenker å starte ca. likt! Haha, jeg gleder meg til den dagen jeg kan si det er deilig å ha slutta! Så langt har de tre første dagene gått helt fint - men det er et godt stykke igjen til følelsen "jess, jeg er kvitt snus" slår "NIKOTIIIIIIIN :hjerte::hjerte::hjerte: "-følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...