AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Hei Begynte med at jeg fikk livmor betennelse høsten 2013, så ble innlagt på sykehuset på grunn av det. Fikk etterhvert vite at jeg hadde celleforandringer, så måtte ta nye prøver et halvt år senere så tok de noen vevs prøver samtidig. Så har jeg nettopp hvert på ny time hvor de egentlig skulle ha tatt en Konisering, men siden jeg ikke viste om det tok de nye celleprøver, men det er ingen som egentlig forteller meg NOE som helst. Så fikk jeg en kopi av brevet som ble sendt til fast legen min hvor det står: Diagnoser: Z01,4 gynekologisk undersøkelse (generell/rutinemessig) Pasienten kommer til avtalt kontroll Hun fikk celleprøver som viste LSIL, deretter cervixutskrap pluss portiobiopsier. Cervixutskrap viste grov dysplasi og portiobiopsier med grov dysplasi CIN III. pasienten ble tilkalt til skulle prøver I dag. Hun skulle ha hatt Konisering i dag, men hun er ikke forberedt på det. Derfor gjør man en celleprøvekontroll/celleprøve. Pasienten er informert om at vi neste gang planlegger Konisering etter prøvesvaret forelegger. Hva betyr alt dette? Da jeg var på kontrollen var det bare inn ta celleprøver og ut igjen. Virka ikke som legen hadde tid til å snakke med meg i det hele tatt. Blir ikke informert om noe, så blir bare sittende igjen med en hau med spørsmål... Hva vil alt dette si? Vil jeg kunne få barn for eksempel? Hva skjer når de ska ta den Koniseringen? Er det et før stadie før kreft?er det kreft? Er bare 27 år liksom... Hva skjer etter en Konisering? Jeg er for tiden alene hjemme med hunden til meg og min samboer, siden han er på sykehus etter knekt rygg... hjelp hver så snill? På forhånd tusen hjertelig takk Anonymous poster hash: 7cce0...91f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Der er flere gode tråder på kg om konisering. Har du prøvd å lese i disse? Anbefaler deg å be om en rask time hos fastlegen din på mandag slik at du får seriøse svar på alt dette du forståelig nok trenger svar på. Anonymous poster hash: 70470...bbe
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Det er et forstadie til kreft i et område av livmorhalsen din. Det er ikke kreft enda, så håper du får litt fred i sinnet på lørdagskvelden. CIN3 er siste stadie før kreften, og derfor vil man fjerne det før det blir kreft. Ved konisering fjerner man en bit av livmorhalsen din, der forstadiet sitter. Du kan ha problemer med spontanabort etterpå, da livmorhalsen kan bli svekket. Men dette kan legen fortelle deg mer om. Alt dette kan du forresten lese om på nettet, og spørre legen din om. Det finnes masse info rundt omkring. Anonymous poster hash: 096a8...f5d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Har lest noe om det på KG og nettet, men tenkte at det var greit å ta det som et innlegg, så kan e få svar og erfaringer på det jeg lurere på... søking på nettet får meg bare til å få enda mer angst egentlig... kan ringe legen, men han er en opptatt mann så det er ikke sikkert e får time før e må på den timen... det hjalp heller ikke at når jeg ble innkalt til den andre timen så fikk jeg et hefte om livmorkreft og ingen som forklarte meg noe som helst... mamma sa at det var det var noe som de sendte til alle som skal på sånn kontroll, men virker ikke sånn nå lenger... Jeg vil helst vite så jeg har noe å forholde meg til... Anonymous poster hash: 7cce0...91f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Har vært i samme situasjon, og ble veldig skremt av brev fra lege. Jeg hadde hatt celleforandringer på og av i lang tid. Så le jeg gravid og det forverret seg igjen, til cin2 eller 3, husker ikke. Ble fulgt opp ekstra i svangerskapet og anbefalt konisering etter fødsel. Da barnet var født, forsvant imidlertid celleforandringene helt. Men etter noen år dukket de opp igjen og jeg ble konsiert. gjort på en halvtimes tid med laser, helt ufarlig. Fjerner ytterste del av slimhinnen på livmorhalsen. Jeg ble gravid et halvt år etterpå. Svangerskapet gikk helt fin men jeg fødte uker før tiden pga prematur vannavgang. Ikke sikkert dette har noe med koniseringen å gjøre, jeg ble forklart at det var mange ulike grunner til vannavgang. Etter dette har jeg gått til jevnlige kontroller og tatt celleprøver. Disse er nå helt fine. Jeg var veldig skremt selv husker jeg, men dette er altså ikke farlig. Bare få gjort koniseringen du, så er du kvitt problemet og alt går bra! Anonymous poster hash: 24a98...c6f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå