Gå til innhold

Ryggsmerter, desperat!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sliter veldig med ryggsmerter og har gjort dette de siste årene. Det er bedre i perioder men har hatt en tøff måned, det startet dagen før nyttårsaften rett og slett. Tidligere har jeg hatt plager med nakkeproblemer.

Det som er at idag ble jeg skikkelig akutt dårlig når eg sto på butikken. Type kaldsvett, varm, følelsen av og besvime og hadde stikkninger i ryggen som strålte ned i beine.

Kan dette være pga ryggsmertene.

Jeg var på jobb på torsdag hvor sjefen presset meg litt langt. Jeg har en aktiv jobb med mye trakking og løping opp og ned trappene. Jeg har generelt en høy arbeidsmoral og er jeg på jobb så er jeg det. Det var veldig hektisk og jeg gikk nok altfor mye, sjefen viste ingen hensyn og så at jeg helst var lengre på jobb. Pga samvittighet gjorde jeg dette.

Igår var ryggen så som så. Jeg valgte og trene, dette for legene sier jeg skal gjøre dette i moderate mengder. Trente styrke og lett aerobic kondisjon. Ryggen har vært ekstra smertefull idag som sagt.

Noen som har erfaring med dette, legen viser liten forståelse, sjefen viser liten forståelse. Jeg er dødssliten av og ha vondt (Har tidligere hatt problemer med nakke/rygg osv). Uansett ble lengre enn anntatt grunnet frustrasjon. Poenget er kan man bli så uvell pga ryggsmerter eller feilbelastning på ryggen?



Anonymous poster hash: c502b...63e
Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Dette må legen din ta mer alvorlig. Be om henvisning til MR for å utelukke prolaps, slitasjeforandringer, skjevheter osv. Og JA, men kan bli uvel av ryggsmerter. Ryggsmerter har ikke alltid en biologisk og konkret årsak men man forsøker alltid å avklare den underliggende årsaken til smerten, særlig dersom den oppstår akutt.

Når du nevner stråling nedover i beina tenker jeg umiddelbart isjias.

Kort oppsummert: Bestill deg en legetime!

Skrevet

Stråling kan indikere prolaps som klemmer på nerver. Google nevropatisk smerte


Du burde få sjekket ryggen grundig,med MR..

Skrevet

Hei.

Jeg sliter veldig med ryggsmerter og har gjort dette de siste årene. Det er bedre i perioder men har hatt en tøff måned, det startet dagen før nyttårsaften rett og slett. Tidligere har jeg hatt plager med nakkeproblemer.

Det som er at idag ble jeg skikkelig akutt dårlig når eg sto på butikken. Type kaldsvett, varm, følelsen av og besvime og hadde stikkninger i ryggen som strålte ned i beine.

Kan dette være pga ryggsmertene.

Jeg var på jobb på torsdag hvor sjefen presset meg litt langt. Jeg har en aktiv jobb med mye trakking og løping opp og ned trappene. Jeg har generelt en høy arbeidsmoral og er jeg på jobb så er jeg det. Det var veldig hektisk og jeg gikk nok altfor mye, sjefen viste ingen hensyn og så at jeg helst var lengre på jobb. Pga samvittighet gjorde jeg dette.

Igår var ryggen så som så. Jeg valgte og trene, dette for legene sier jeg skal gjøre dette i moderate mengder. Trente styrke og lett aerobic kondisjon. Ryggen har vært ekstra smertefull idag som sagt.

Noen som har erfaring med dette, legen viser liten forståelse, sjefen viser liten forståelse. Jeg er dødssliten av og ha vondt (Har tidligere hatt problemer med nakke/rygg osv). Uansett ble lengre enn anntatt grunnet frustrasjon. Poenget er kan man bli så uvell pga ryggsmerter eller feilbelastning på ryggen?

Anonymous poster hash: c502b...63e

Ja, du kan bli både uvel og kvalm av ryggsmerter, jeg snakker av erfaring. Jeg har selv en udiagnosert kronisk vond rygg, og på dårlige dager er det så vondt at jeg har mest lyst til å legge meg ned og skrike, spy og dø på meg.

Bytt lege om legen ikke tar deg på alvor. Be om full diagnostikk på ryggproblemer som har startet i nakken. Røntgen, MR, CT, hele sulamitten. Siden du har stikkinger nedover beinet kan det være indikasjon på isijas, så bilder og undersøkelse av skivene i ryggraden er viktig.

Begynn å tren spesifisert. Core-muskulaturen er første prioritet, den hjelper deg å holde ryggen "på plass". Styrketrening er bedre enn aerobic om du får vondt av aerobicen.

Start med yoga.

Dra i svømmehallen for å kunne trene uten at vekten din holder deg nede. (dette har ikke nødvendigvis noe som helst med overvekt å gjøre, det er bare for at kroppen skal kunne bruke masse muskler uten å måtte holde seg selv oppe samtidig. Svømming gjør underverker for vond rygg fordi du får muligheten til å være tilnærmet vektløs)

Bytt sko, bruk gode innleggsåler for at du ikke skal skade ryggen via føttene pga dårlig underlag på jobb.

Skrevet

Er ryggvondten verre i perioder knyttet til menstruasjon?

Ved endometriose i lysker kan du få strålesmerter som ved isijas.

Anonymous poster hash: acc7b...a32

Skrevet

Dette må legen din ta mer alvorlig. Be om henvisning til MR for å utelukke prolaps, slitasjeforandringer, skjevheter osv. Og JA, men kan bli uvel av ryggsmerter. Ryggsmerter har ikke alltid en biologisk og konkret årsak men man forsøker alltid å avklare den underliggende årsaken til smerten, særlig dersom den oppstår akutt.

Når du nevner stråling nedover i beina tenker jeg umiddelbart isjias.

Kort oppsummert: Bestill deg en legetime!

Skal til lege imorgen. Skulle ønske legen tar meg mer på alvor. Mine venninner og samboer er egentlig sjokkert da de ser meg med vondt og hvor dårlig jeg faktisk til tider er. Har nevnt MR osv men alt jeg har fått er henvisning til ortoped, men dagens helsevesen med lange køer har jeg rett på behandling innen mai.

Anonymous poster hash: c502b...63e

Skrevet

Ja, du kan bli både uvel og kvalm av ryggsmerter, jeg snakker av erfaring. Jeg har selv en udiagnosert kronisk vond rygg, og på dårlige dager er det så vondt at jeg har mest lyst til å legge meg ned og skrike, spy og dø på meg.

Bytt lege om legen ikke tar deg på alvor. Be om full diagnostikk på ryggproblemer som har startet i nakken. Røntgen, MR, CT, hele sulamitten. Siden du har stikkinger nedover beinet kan det være indikasjon på isijas, så bilder og undersøkelse av skivene i ryggraden er viktig.

Begynn å tren spesifisert. Core-muskulaturen er første prioritet, den hjelper deg å holde ryggen "på plass". Styrketrening er bedre enn aerobic om du får vondt av aerobicen.

Start med yoga.

Dra i svømmehallen for å kunne trene uten at vekten din holder deg nede. (dette har ikke nødvendigvis noe som helst med overvekt å gjøre, det er bare for at kroppen skal kunne bruke masse muskler uten å måtte holde seg selv oppe samtidig. Svømming gjør underverker for vond rygg fordi du får muligheten til å være tilnærmet vektløs)

Bytt sko, bruk gode innleggsåler for at du ikke skal skade ryggen via føttene pga dårlig underlag på jobb.

Ja men det som var så ubehaglig var at jeg følte jeg skulle svime av egentlig. Men har nok litt sammenheng med at det stråler opp i nakken og at jeg får synsforstyrrelser av den grunn. Følelsen av at brillene ikke passer de dagene det er på det verste.

Har veldig gode sko som jeg bruker på jobb. Men kan hende det er på tide å bytte dem ut..

Svømming får jeg kanskje begynne med, er verdt alt. Er så utrolig sliten.

Det har blitt slik at jeg sitter og gruer meg til legetimen for jeg føler ikke han tar meg seriøst. Før sommeren 2013 når nakkeproblemene startet var jeg aldri hos lege, men har vært en del etter dette. Føler legen syns jeg kun er ute etter å få fri dessverre. Men jeg har begynt å søke andre jobber for å finne meg noe mindre fysisk tungt enn hva jeg jobber med idag.

Anonymous poster hash: c502b...63e

Skrevet

Er ryggvondten verre i perioder knyttet til menstruasjon?

Ved endometriose i lysker kan du få strålesmerter som ved isijas.

Anonymous poster hash: acc7b...a32

Nei den har ingen sammenheng med menstruasjonen.

Anonymous poster hash: c502b...63e

Skrevet

Snakk med en lege/fysioterapeut om dette. Få et tilpasset treningsprogramm for ryggen din, det hjalp meg veldig mye.



Anonymous poster hash: 13323...402
Gjest incognita
Skrevet

Skal til lege imorgen. Skulle ønske legen tar meg mer på alvor. Mine venninner og samboer er egentlig sjokkert da de ser meg med vondt og hvor dårlig jeg faktisk til tider er. Har nevnt MR osv men alt jeg har fått er henvisning til ortoped, men dagens helsevesen med lange køer har jeg rett på behandling innen mai.

Anonymous poster hash: c502b...63e

http://www.frittsykehusvalg.no/start/ <---- sjekk her hvor ventetidene til de forskjellige undersøkelsene er kortest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...