Gå til innhold

Noen som vet en del om Windows/Internet Explorer??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når jeg sletter web loggen, havner ikke innholdet i søplekassen, det skjer heller ikke med historie mappen..Hvor havner det? eller er det ikke noen plass i Windows det havner så lenge det er relatert til explorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv

Det havner nok ikke noe sted... Bare borte :)

Men nå er det jo sånn at loggen bare ligger på vis logg i internett explorer og ikke legger seg på disken tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sletter web loggen' date=' havner ikke innholdet i søplekassen, det skjer heller ikke med historie mappen..Hvor havner det? eller er det ikke noen plass i Windows det havner så lenge det er relatert til explorer?[/quote']

Jeg går ut fra at du her tenker på sletting av temporære internet-filer (cache) og historie-loggen som viser hvilke nettsteder du har besøkt i internet explorer.

hvis dette slettes fra nettleseren vil filene ikke legges i søppelkassen, men slettes direkte.

For vanlige brukere vil nå både temporære internet filer og historie-logg være "slettet."

Det er likevel verdt å merke seg hva som skjer når en sletter en fil. Ulike blokker på harddisken har et lite "flagg" som indikerer at denne blokken brukes til å lagre en fil. En enkelt fil kan også benytte flere blokker hvis den er for stor til en enkelt blokk.

Når du sletter en fil, er alt som skjer at operativsystemet "windows" endrer flagget til disse blokkene til "ledig." Dette betyr at windows vil oppfatte blokkene som ledig lagringsplass og at innholdet i blokkene kan overskrives når behovet for å skrive til ledig diskplass melder seg.

Hva betyr dette? Alle filer som slettes, vil kunne rekonstrueres ved å bruke spesial-programvare så lenge blokken de var lagret på ikke er overskrevet av operativsystemet.

De som vil slette en fil helt og holdent fra en harddisk må benytte programvare som ikke bare endrer statusen på flagget til blokken på harddisken til "ledig," men som også overskriver innholdet i blokken N antall ganger ved å bruke en algoritme.

Personer som har noe å skjule og som ikke benytter overnevnte metode ved sletting av filer, vil kunne risikere at dataene de trodde de slettet kan rekonstrueres og føres som bevis i en straffesak. Dette gjelder selvsagt også for temporære internetfiler og historieloggen i Internet Explorer.

Håper dette var nyttig info om hvordan sletting av filer foregår.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...