Gå til innhold

Kontrastvæske ved CT


PPM

Anbefalte innlegg

Hvilke typer kontrastvæske finnes det, og hvor farlige er de for pasienten og de som eventuelt oppholder seg i nærheten, og hvor lenge?

Forhåndsregler man burde ta for eksempel, mat eller noe det lønner seg å spise i forkant eller etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal vel være ufarlige? Du skal jo drikke den. Det kan være lurt å ha med seg matpakke til sykehuset hvis det ikke ligger i en stor by. Du skal vel faste i 24 timer så kanskje lurt å spise mange mellomstore måltider dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke all kontrastvæske som drikkes? Når jeg tok CT fikk jeg væske gjennom en nål i armen. Det er kanskje forskjellig ettersom hva man tar bilde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke all kontrastvæske som drikkes? Når jeg tok CT fikk jeg væske gjennom en nål i armen. Det er kanskje forskjellig ettersom hva man tar bilde av?

Jeg fikk også kontrastvæske gjennom en nål i armen. Jeg tok CT av hodet.

Anonymous poster hash: 0fed8...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastvæske regnes sommlegemidler derfor er de reseptbelagte og under samme kontroll som andre legemidler. De bør jo da ikke omtales eller regnes som farlige?

Der er kontrastvæske som drikkes, fasting er ikke alltid nødvendig, kommer an på hva som skal taes bilder av.

Kontrastvæske kan og sprøytes inn i f.eks. tykktarmen via endetarmen, da er det påkrevet med både "tarmtømming, rarmeens og faste.

Så har vi kontrastvæske som gis via veneflon som drypp. Da settesdet alltid to venefloner, en til dryppet og en til å sette motgift i for sikkerhets skyld.

Når ts ikke har opplyst om hva som skal taes ct av er det ikke mulig å svare mer presist.

Anonymous poster hash: 07601...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok CT av magen og fikk kontrast via blodårene. Undersøkelsen tok max 10 min. Men måtte møte tidig for og drikke MASSE vann. Ikke farlig for de rundt etterpå. Kommer vel an på hva som skal undersøkes. Du får jo info i brev du mottar.



Anonymous poster hash: 4970d...b8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Det er ikke farlig for dem som er rundt deg. Dagens kontrastvæsker er egentlig bare farlig for de som er allergiske, og det er få. De passer nøye på. Jeg har fått kontrastvæske i.v., men noen undersøkelser innebærer at man skal drikke den i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder magesekken og rundt om den.

Takk, da lar det seg gjøre å svare mer presist.

Ved mage og tarmrøntgen der magesekken er hovedtemaet er det vanlig å drikke en rosa kontrastvæske. (Eller andre farger).

Smaker ikke helt godt, og skal drikkes i løpet av en timestid.

Hensikten er at bildene skal bli best mulig. Ikke farlig verken for drikkeren eller omgivelsene i og med at der ikke skal taes noen forhåndsregler, f.eks. som når en har fått cellegift intravenøst, eller radioaktivt jodd i forbindelse med f.eks. skjoldbruskkjertelbehandling.

Lukk øynene og svelg unna, og ha fokus på at du er ute i den gamle gode verdenen i løpet av 2,5 timer.

Anonymous poster hash: 07601...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da lar det seg gjøre å svare mer presist.

Ved mage og tarmrøntgen der magesekken er hovedtemaet er det vanlig å drikke en rosa kontrastvæske. (Eller andre farger).

Smaker ikke helt godt, og skal drikkes i løpet av en timestid.

Hensikten er at bildene skal bli best mulig. Ikke farlig verken for drikkeren eller omgivelsene i og med at der ikke skal taes noen forhåndsregler, f.eks. som når en har fått cellegift intravenøst, eller radioaktivt jodd i forbindelse med f.eks. skjoldbruskkjertelbehandling.

Lukk øynene og svelg unna, og ha fokus på at du er ute i den gamle gode verdenen i løpet av 2,5 timer.

Anonymous poster hash: 07601...0d0

hahaha, sorry jeg ler. Men du har åpenbart IKKE peiling!

Ved CT av abdomen (magen og organene) så er det ikke vanlig å drikke kontrast lenger. (Heller ikke rosa, eller farger, aldri blitt brukt)

Du vil få kontrast i.v via en trykksprøyte. Radiografen setter venflonen og kobler den til. Først vil det bli kjørt ett eller to scout (oversiktsbilder) Du vil få beskjed av maskinen om å puste godt inn og holde pusten mens den scanner. Deretter vil en radiograf stå inne hos deg mens kontrasten sprøytes inn for å se til at det går greit og du ikke får reaksjon. (Det er veldig uvanlig å reagere, 99% får ingen reaksjon på dagens kontrast) Deretter vil du vente 60-70 sekunder før selve scaningen starter.

Det som tar tid er tiden etterpå, da du skal sitte og vente med venflonen i 20-30 min etter injeksjon.

Du vil bli spurt på forhånd om du har allergi, astma eller diabetes som kan være en kontraindikasjon på kontrasten. Kontrast er ikke radioaktivt.

Anonymous poster hash: 2be7b...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, sorry jeg ler. Men du har åpenbart IKKE peiling!Ved CT av abdomen (magen og organene) så er det ikke vanlig å drikke kontrast lenger. (Heller ikke rosa, eller farger, aldri blitt brukt) Du vil få kontrast i.v via en trykksprøyte. Radiografen setter venflonen og kobler den til. Først vil det bli kjørt ett eller to scout (oversiktsbilder) Du vil få beskjed av maskinen om å puste godt inn og holde pusten mens den scanner. Deretter vil en radiograf stå inne hos deg mens kontrasten sprøytes inn for å se til at det går greit og du ikke får reaksjon. (Det er veldig uvanlig å reagere, 99% får ingen reaksjon på dagens kontrast) Deretter vil du vente 60-70 sekunder før selve scaningen starter. Det som tar tid er tiden etterpå, da du skal sitte og vente med venflonen i 20-30 min etter injeksjon.Du vil bli spurt på forhånd om du har allergi, astma eller diabetes som kan være en kontraindikasjon på kontrasten. Kontrast er ikke radioaktivt. Anonymous poster hash: 2be7b...f4b

Nå er ikke jeg den aben du siterte, men du har tydligvis ikke helt peiling selv. Det er ganske vanlig å drikke kontrast (fargeløs sådann) før ct/røntgen undersøkelser av tarmen, bl.a for å sjekke passasje. Har heller aldri vært med på at radiograf at stått inne hos pasienten når kontrasten settes, hverken som helsepersonell eller pasient.

Anonymous poster hash: 22c0d...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres sikkert litt forskjellig rundt omkring og etter akkurat hva som skal sjekkes imagen.

Anonymous poster hash: 4641c...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...