Gå til innhold

"Valentines day", en vestlig forbannelse.


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

Det virker for meg som alle kvinner jeg kjenner til synes denne dagen er det mest romantiske de kan tenke seg. At hvis de bare hinter (!!) nok til sin kjære så er det håp om både blomster og sjokolade, eller hvis du virkelig har vært snill jente - et smykke. Er jeg den eneste som har denne dagen langt oppi halsen? Ser dere ikke at denne dagen ikke er et fnugg romantisk? At det simpelthen handler om at det er en gledens dag for handelsstanden, som har hatt to treige måneder i januar og februar. Romantisk, sa du?!

Å feire kjærligheten man har seg imellom trenger ikke en egen dag, og iallefall ikke en hvor man helst skal kjøpe dyre gaver til hverandre. Kjærligheten må pleies hver eneste dag. Bre et teppe over meg når jeg slukner på sofaen. Sett på kaffe om morgenen. Lag favorittmiddagen min uoppfordret bare for å gjøre meg glad. Hverdagsromantikk - det er det som er romantikk, sånn egentlig. Eller?

Hvis man virkelig skal feire kjærligheten på en egen dag, er det ikke mer naturlig å feire en dag som faktisk betyr noe for forholdet ...dagen man møttes/giftet seg/forlovet seg/ ble et par? Er ikke det mye mer personlig og romantisk?

Er det bare meg? :klo:

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SunflowerPenguin

Ná má jeg jo nevne at det samme tenker jeg om jul, páske og disse andre hóytidsdagene ogsá. ;) Flest folk liker vel á ha noen felles feirings dager, og sjólv om St. Valentines Day er fortsatt sett pá som en ny feirings máte sá er det sett pá som mye av samme máte som da Halloween ble en del av tradisjoen. Da jeg var yngre sá kjente vi ikke noe til Halloween feiringen og jeg fikk det ikke med meg fór jeg var 18 ár.

Klart at det er ekstra spessielt á feire dager med mer personlige opplevelser i bildet, vet om ei som feirer báde da ho og mannen hennes fórst ble kjaerester og sá feirer de da de giftet seg. Men jeg tenker heller at det har mer med hva de ónsker á holde som tradisjon, og for noen sá er det en fin ting á feire St. Valentines Day, for andre er det ikke sá nóye. :)

Endret av SunflowerPenguin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Jeg synes det er litt koselig at man feks får roser på Oslo S gratis denne dagen og at det er litt hjerter her og der, men synes det er tragisk at kvinner "presser"menn til å ta dem med på date og kjøpe ting til dem.

Hadde jeg hatt kjæreste så hadde valentines ikke vært en dag vi hadde "feiret"for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som sunflower sier, dette med at det er en handelsstanden kan en jo bruke om alle spesielle dager. Jul kan en jo bare glemme å feire om en skal bruke det poenget, handelstanden har jo både en og to måneder for at vi skal gå agurk til en spesiell dag, skal vi dermed slutte å feire jul? "Ikke gi presanger til dine kjære på julaften for vi vil ikke glede handelstanden mer". Om det er det som virkelig irriterer at butikkene selger som hakka møkk ville vel julen være det beste å kvitte seg med først. Hvor mange kvinner sitter ikke med et håp om noe romantisk på julaften i form av noe edelt metall om de har vært riktig så snille. Hva med påsken? Selv 17 mai tjener handelstanden på. Alle slike dager er butikkene sine dager.

Og hvem sier at det kun er denne dagen i året det bedrives romantikk? Er det ikke slik at en kan både ha hverdagsromntikk med en favoritt middag for sin kjære den 13. september, kaffe på sengen 1. januar, jordbær og vin 6. august og fremdeles ha romantikk med blomster på valentinsdagen den 14. feb?

Hvorfor skal alt være enten eller.

Jeg og typen ble sammen den 12 februar, det er en personlig dato men om vi gjør noe sammen da eller den 14, om han kjøper blomster den 12 eller den 14 er ikke så nøye men for meg er valentinsdagen er helt grei dag. Det er en dag jeg setter pris på iallefall, om ikke alle andre gjør det får være opp til de men ikke skyld på handelstanden på denne dag når vi hvert eneste år setter nye kjøperekorder i desember.

Selvsagt betyr ikke det at det kun er den ene dagen i året hvor vi pleier kjærligheten og jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så mange som har noe i mot denne dagen som tror det.

Selvsagt må romantikken komme innenfra og ikke utenfra igjennom et butikkvindu og press fra kvinner om at mennene må kjøpe både det ene og andre synes jeg også er tull, men det er mye romantikk i valentinsdagen men det kommer selvsagt an på hvordan du ser på det.

Anonymous poster hash: 7c84f...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt inne, jeg og samboer har aldri gjort noe spesielt fordi det har vært valentine. En gang fikk jeg roser, men det hender rett som det er ellers å.

Jeg er heller motsatt enn de som hunter og styrer for å få. Sier heller at jeg ikke ser greia med valentine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 14.mars, derimot! Det er en dag verdt å feire!

Den eneste dagen i året det IKKE er grunn til å feire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så ille jeg. Det blir hva man gjør det til selv, akkurat som halloween. At noen går mann av huse og kjøper inn hjerter til tusen og 100 røde roser, må jo være greit om de syns det er hyggelig? Akkurat som noen kler seg i spøkelsesdrakt og går fra hus til hus. De som syns det er gøy blir med på moroa.

Jeg pleier å ønske god valentinsdag til venner og familie. Ser på det som en fin anledning til å bli påminnet at det er viktig å vise de jeg er glad i litt ekstra oppmerksomhet. Selvsagt kunne jeg gjort det alle andre dager i året også, men at det er en egen dag for det er en ekstra påminnelse, og det syns jeg er greit.

Selvsagt ser handelsnæringa muligheten til å tjene ekstra penger og popper opp med reklame og tilbud på hjerter og smykker – akkurat som ved jul, ved morsdag og farsdag. Vi lar oss nok påvirke, men i hvor stor grad, om vi kjøper et kort, tar en telefon, eller bruker en haug med penger er vel både individuelt og opp til oss selv. Har man en partner som ikke vil kjøpe roser denne dagen, så må man repetere det og tørre og sette ned foten om det er viktig. Men dette gjelder jo ikke bare for denne en dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi feirer ikke Valentinsdagen. Hvis vi har tid lager vi gjerne en god middag sammen og koser oss, men det er ingen krise om vi ikke rekker det heller. Så lenge vi gir hverandre en klem og sier at vi er glad i hverandre hver dag ellers.

(Det kan dog hende jeg kjøper meg selv en bukett tulipaner rundt den tiden, men det er bare fordi jeg har ønsket meg det siden starten av januar og ikke hatt råd enda :P)

Anonymous poster hash: f5d36...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Valentines er en tullete nyskikk som er adoptert fra USA.

Både mannen min og meg er så skjønt enige, så det er ikke noe vi feirer.

Vi tar heller ei lita markering på bryllupsdagen vår, med en god middag og kanskje en blomsterkvast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi feirer aldri valentinsdag. Det har vi ikke bruk for siden vi forteller hverandre hver eneste dag, at vi er glad i hverandre

Valentinsdag er bare butikkenes måte å tjene penger på. Jeg ville aldri tvunget min mann til a kjøpe gaver og blonster til meg.

Anonymous poster hash: 35d04...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Ná má jeg jo nevne at det samme tenker jeg om jul, páske og disse andre hóytidsdagene ogsá. ;) Flest folk liker vel á ha noen felles feirings dager, og sjólv om St. Valentines Day er fortsatt sett pá som en ny feirings máte sá er det sett pá som mye av samme máte som da Halloween ble en del av tradisjoen. Da jeg var yngre sá kjente vi ikke noe til Halloween feiringen og jeg fikk det ikke med meg fór jeg var 18 ár.

Klart at det er ekstra spessielt á feire dager med mer personlige opplevelser i bildet, vet om ei som feirer báde da ho og mannen hennes fórst ble kjaerester og sá feirer de da de giftet seg. Men jeg tenker heller at det har mer med hva de ónsker á holde som tradisjon, og for noen sá er det en fin ting á feire St. Valentines Day, for andre er det ikke sá nóye. :)

Julen er minst like ille. Kjøpe, kjøpe, kjøpe... det er alt det handler om. I min familie kjøper ikke de voksne gaver til hverandre, og barna får en liten oppmerksomhet fra hver av oss, så det "gavekjøret" er vi ikke med på. Faktisk har julefeiringen tatt seg opp noen hakk for min del etter at vi kollektivt boikotta gavepresset. Nå ligger fokuset mye mer på den deilige maten og på det å være sammen med de man er glade i.

Og don't get me started on halloween. Denne idiotiske skikken har ingenting i norge å gjøre. Igjen.. : kjøpe, kjøpe, kjøpe. Barna aner ikke hva halloween faktisk handler om engang. Trist, er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri feiret valentinesday med en kjæreste, selvom jeg som regel alltid har vært i ett forhold. Har en fast tradisjon på å dra til bestevenninna mi og ha filmkveld med henne.
Kjærligheten skal jo feires hver dag ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker at man skal bry seg om hverandre hver dag. Ikke bare en fast dag i året hvor man er kjemperomantisk. Det blir surr. Falskt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...