Gå til innhold

Hva kan jeg bruke NAV-pengene til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått det litt romsligere nå som jeg får litt tilskudd i tillegg til arbeidslønn. Men kan jeg for eksempel bytte skjerm på nettbrettet mitt? Hva med kjøp av klær (da snakker jeg ikke om å kjøpe mye eller dyrt). Jeg har knapt kjøpt nye klær de siste årene, t-skjortene ser slaskete ut osv. Kan jeg dra på konsert (billig, på studentsamfunnet)?

Saksbehandleren sa at jeg skulle spare pengene til mars, men de pengene jeg har fått nå i tillegg til lønn jeg får holder jo i "massevis" (jeg er vant til å leve veldig sparsommelig) selv om jeg ikke får penger i mars (men forstått det slik at jeg skal få penger hver mnd).

NAV skal ha kontoutskrift i slutten av mnd.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å betegne det som romslig økonomi å være sosialhjelpsmottaker er vel muligens å ta litt hardt i, tør jeg spørre om hvordan økonomien din så ut tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis saksbehandleren sier du skal spare pengene til i mars, så ville jeg lyttet til det rådet.

Når det gjelder klær kan du søke spesifikt om støtte til det to ganger i året. Til sommeren og til jul. Til jul er det også mulig å søke om støtte til julegaver/mat. Det er ikke mye men bedre enn ingenting. Når det gjelder støtten til klær, krever sosialen dokumentasjon i form av kvitteringer, slik at de kan se at du har brukt penger til det du fikk det for. Det er noen år siden jeg fikk denne form for støtte, men da fungerte det slik at jeg fikk etterbetalt beløpet etter å ha lagt fram kvitteringer.



Anonymous poster hash: 09eb4...6dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betegne det som romslig økonomi å være sosialhjelpsmottaker er vel muligens å ta litt hardt i, tør jeg spørre om hvordan økonomien din så ut tidligere?

Vel, jeg har fått inn en sum som tilsvarer mer enn en månedslønn. Så jeg vil kalle det romslig når jeg plutselig har dobbelt så mye som normalt.

Jeg vet ikke om det er trygd, sosialstønad eller hva det er. Det er penger inn på konto fra Nav.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok bostøtte i tillegg, men må vente til mars.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har fått inn en sum som tilsvarer mer enn en månedslønn. Så jeg vil kalle det romslig når jeg plutselig har dobbelt så mye som normalt.

Jeg vet ikke om det er trygd, sosialstønad eller hva det er. Det er penger inn på konto fra Nav. Anonymous poster hash: 92072...b24

Vet du at det er forskjell på kommunal og statlig støtte?

Er du svært ung? Er det derfor du vet lite om systemet?

Under BV kanskje?

Anonymous poster hash: b9f4a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke forskjellen. Jeg har ikke undersøkt hvordan dette fungerer, jeg har bare lagt fram min økonomiske situasjon og søkt om økonomisk stønad hos Nav, i tillegg til at jeg har vært på rådhuset og søkt om bostøtte. Jeg er over 20. Aldri mottatt noe fra "systemet" tidligere.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke forskjellen. Jeg har ikke undersøkt hvordan dette fungerer, jeg har bare lagt fram min økonomiske situasjon og søkt om økonomisk stønad hos Nav, i tillegg til at jeg har vært på rådhuset og søkt om bostøtte. Jeg er over 20. Aldri mottatt noe fra "systemet" tidligere. Anonymous poster hash: 92072...b24

Da er det sosialstønad. Det er kommunalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Om saksbehandler har sagt du skal spare, så hadde jeg gjort det. De kan velge å ikke gi deg sosialstønad dersom du kunne hatt penger til å klare deg, men har sløst det bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om saksbehandler har sagt du skal spare, så hadde jeg gjort det. De kan velge å ikke gi deg sosialstønad dersom du kunne hatt penger til å klare deg, men har sløst det bort.

Men det besvarer ikke spm. Jeg vet ikke hva som anses som sløsing. I mine øyne er ingen av de nevnte tingene sløsing. Det er ikke snakk om å kjøpe ny telefon, bruke penger på overdrevet fyll osv. Jeg spør om jeg kan reparere nettbrettet mitt, kjøpe litt klær (for eksempel noen nye t-skjorter, sokker...) og dra på en konsert (kanskje maks 200 kr pluss noen øl). Men får vel kontakte nav og se hva de sier.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det besvarer ikke spm. Jeg vet ikke hva som anses som sløsing. I mine øyne er ingen av de nevnte tingene sløsing. Det er ikke snakk om å kjøpe ny telefon, bruke penger på overdrevet fyll osv. Jeg spør om jeg kan reparere nettbrettet mitt, kjøpe litt klær (for eksempel noen nye t-skjorter, sokker...) og dra på en konsert (kanskje maks 200 kr pluss noen øl). Men får vel kontakte nav og se hva de sier.

Anonymous poster hash: 92072...b24

Hvor mye penge er det snakk om? Og hvor mye bruker du ellers til vanlig?

Anonymous poster hash: 277b0...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bruke pengene dine som du vil. Hvorfor bestemmer NAV at du skal spare? Det er jo en lur ting, det, men om det er ting du trenger og ting du ønsker å være med på, så må du vel få lov til det?



Anonymous poster hash: eb54e...e1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...