Gå til innhold

IKKE ta opp dyr forbruksgjeld!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er min instendige bønn til alle!

Forrige måned betalte vi ned det aller siste av gammel gjeld vi hadde. På 3,5 år betalte vi ned til sammen 400.000 kr i gammel kreditt-og forbruksgjeld som strakk seg tilbake fra da vi var "unge og dumme". I de siste 5 mnd har vi levd fra hånd til munn for å betale ned det siste. 15.januar var vi "gjeldsfrie" i den forstand at vi satt igjen med kun huslån og et lite studielån på 70.000. En seierens dag.

Har hatt 10 tunge år med gjeld tyngende over oss. Har alltid hatt "god" økonomi, men viljen til å betale mer enn minstebidrag hver mnd var ikke så stor før. Med huskjøp for 5 år siden kom vendepunktet, vi ville bli kvitt alt! Og det har vi altså klart. 10 år siden jeg fikk mitt første mastercard, 10 år har gjelden "gnaget" i hodet. Men ikke lenger! En dyrekjøpt erfaring for oss som vi ALDRI vil gjenta.

Idag har vi vært i kontakt med banken og nå blir det lån til oppussing av boligen som vi har vært nødt til å nedprioritere siden vi kjøpte. Som vi gleder oss til å endelig bli som "normale" folk igjen! Å betale til oss selv! Aldri mer skal vi jobbe og slite hver eneste dag å se at pengene forsvinner til å betale gammel morro vi ikke har noe igjen for!

Oppløftende å tenke på neste lønn som er VÅR! Vi skal spare opp buffer og sørge for at vi ALDRI mer skal komme i gjeld på det viser mer! Å se andre dra på ferie og kjøpe nye møbler og pusset opp har gjort vondt i hjertet. Men NÅ er det vår tur. Endelig vil de gode lønningene vi tross alt har, gjenspeile seg i livet vårt. Etter oppussing skal vi unne oss en 2 ukers ferie i syden, noe vi aldri har prioritert før pga at alt har blitt brukt på utgifter.

Idag skal vi sprette en flaske champagne, for å feire hva vi har fått til! Feire at nå blir det endelig nytt bad og kjøkken. Og samtidig skal vi sette av en time til å reflektere over hvordan vi har hatt det de siste årene!

Ahh!

Måtte bare få det UT! Foruten oss er det bare bankrådgiveren som har visst ståa. Ingen rundt oss har visst hvor dumme vi en gang var. Og ikke skal det ut heller, til det skammer vi oss for mye!

Så ALDRI, ALDRI ta opp kredittkort og forbrukslån uten å betale det med EN gang! Vi blir aldri mer å så mye som tenke på det, alle årene vi har sittet og drømt om dagen vi ville bli gjeldfri, den dagen er endelig kommet og vi skal ALDRI tilbake dit! Det var FÆLT å bruke så mye av lønna på INGENTING!! Så betal ned, lev på et minimum, bli KVITT det! Er så glad vi holdt hodet over vannet, og klarte ned det, er så GLAD for at vår bankrådgiver TRODDE på oss, og lot oss låne til bolig, for det var DET som skulle til for å få viljen til å betale alt ned med en gang!

Hadde vi betalt minimum på alt ville vi hatt gjeld i 20 år !!!!

Så for guds skyld, ikke gjør slikt som vi gjorde!!!

Anonymous poster hash: cb476...fac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter pris på å høre erfaringer fra andre, sånn at jeg veiledes til å ta riktige valg (eller færre dumme valg :P ).

Gratulerer med å bli kvitt lånet, i hvert fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dere har vært kjempeflinke!!



Anonymous poster hash: 56f9d...233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, men med all respekt; det her handler vel bare som sunn fornuft.



Anonymous poster hash: 79033...6e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedbetalt gjeld. Det er godt å høre at det gikk bra med dere. :) Ønsker dere alt vel.
Jeg er skikkelig redd for forbruksgjeld, så jeg har holdt meg unna å bestille kredittkort, men må nok få tak i et etterhvert for reise og lignende. Bare tanken på det gjør meg nervøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, men med all respekt; det her handler vel bare som sunn fornuft.

Anonymous poster hash: 79033...6e8

Ja den sunne "fornuften" hadde vi desverre ikke da vi var 20 og 23 og ny i voksenlivet. Tross alt vi hadde lært om økonomi. Vi kommer fra ressurssterke hjem begge to, har gode utdannelser og jobber. Likevel klarte vi å kjøre oss inn i 400.000 i gjeld på 3 år. "Fornuften" begynte å komme etter 3 år når vi skjønte at forbruket ikke kunne fortsette på det viset. Var ferdig med utdannelsene for 7 år siden, da stoppet vi kjøret, og begynte å betale. Hele tiden minimumsavdragene på alt, så ingenting gikk til inkasso, ingen anmerkninger eller noen ting. Alltid full "kontroll" over gjelda. Men det gikk jo aldri nedover, det stod kun på stedet hvil nesten, helt til vi satt med nykjøpt bolig og tenkte at dette MÅ vi bare få bort, fort som F... Så heldigvis tok den skikkelige fornuften overhånd. Og sjeleglad er vi for det nå. Enkelte måneder har vi betalt opp mot 20-25.000 i lån, andre måneder mindre, alt etter som det som passet. Målet var siste betaling i juni i 2025, men har virkelig levd på fattigdomsgrensa siden september for å få vekk alt. Hadde det ikke vært for jula hadde vi vært gjeldsfrie i desember... Men glad er vi uansett. Det koster virkelig å være ung og dum. Er sjeleglad vi hele tiden tross alt hadde kontroll. Får vondt i magen av å se på luksusfellen. Hvordan de kandidatene får sove om natta begriper jeg ikke, slet selv med søvnen selv om vi klarte med det... Huff. Skulle vært aldersgrense på kredittkort, og tvingende oppmøte i banken for å få det. Mitt første kort fikk jeg etter en reklamebrosjyre i posten, så enkelt var det å starte karusellen...

Anonymous poster hash: 971e8...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...